Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Subwoofer na Peerless XLS10 i MB Seas SL26R

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Subwoofer na Peerless XLS10 i MB Seas SL26R

    Mam zamiar zbudować suba na przetworniku XLS 10 i MB Seasa. Podoba mi się projekt firmy Elac SUB 2040 i chciałbym podobny zrobić.
    XLS umieściłbym od spodu no i pasowało by mi MB skierować do góry tak jak widać na zdjęciu Elaca. Wiem że membrana powinna byc na bocznej ściance, ale czy coś jej się stanie jak ją zamontuję od góry? Jakie mogą być niepożądane zjawiska przy takim umiejscowieniu membrany biernej?
    Głośnik i membranę już mam, właśnie zabieram się za robienie pudła.
    Załączone pliki

    #2
    Z tego co wiem MB nie moze byc na sciankach dolnych, górnej i na sciankach o "duzym" kącie pochyłu. Wsumie jest to logiczne gdyz beda na nia działać dodatkowe siły. Fajnie całe zjawisko opisał kiedyś Misiomor na AS.

    Skomentuj


      #3
      UWAGI MODERATORA
      nie ten dzial - tutaj pokazujemy GOTOWE konstrukcje!


      pomysl bardzo ciekawy - sub mi sie podoba
      jednak faktycznie MB moze z czasem sie zdefornowac
      bratu zrobilem suba z glosnikiem skierowanych ku dolowi i sie defornuje :???: na szczescie regularnie go uzywa

      Skomentuj


        #4
        Aby odpowiednio użyć do XLSa tej membrany musisz ją dociążyć do ~500g, inne ustawienie niż na bocznej ściance w 100% odpada. Wiem bo dokładnie analizowałem jej aplikację z tym przetwornikiem.

        Skomentuj


          #5
          zobacz sobie ten projekt. może ci w czymś pomoże. pozdroo :) http://www.vikash.info/audio/xls10/index.asp

          Skomentuj


            #6
            Faktyczne, dociążenie membrany 500g na pewno spowoduje ciągnięcie jej do dołu przez dodatkową masę, co spowoduje jej deformację i zapewne nieprawidłowe działanie przy takim umiejscowieniu membrany.
            Czy MB Scana dedykowaną do tego XLS też trzeba dociążać? W jakiej ewentualnie pojemności powinno to pracować bez dociążania?

            Skomentuj


              #7
              bez obciazenia = wyzsza czestotliwosc strojenia ukladu

              Skomentuj


                #8
                bez obciazenia = wyzsza czestotliwosc strojenia ukladu przy takim samym litrażu.

                Mniejsze obciążenie membrany = większy litraż by zachować to samo storjenie.

                @bikoz
                Niech ci wzorem będzie Subwoofer ESY - model Profondo. Choć masz membranę nie z tej samej bajki, więc będziesz musiał potestować różne litraże. Zacząłbym od zbudowania budy testowej 30 litrowej i w miarę potrzeby zmniejszał ją wkładając do środka drewno. Pozostaje sprawa w jaki sposób bedziesz sprawdzał jak nisko schodzi subwoofer w danej aplikacji.

                Skomentuj


                  #9
                  gooralesko Autor nie napisał nawet czy ten sub do kina czy do muzyki i jak juz to do jakiej a wy telepatycznie stroicie ten subwoofer...

                  Skomentuj


                    #10
                    Sub będzie w 90% używany w kinie. Co do membrany to mogę ją zamienić na membranę Scana dedykowana do tego XLS

                    Skomentuj


                      #11
                      Jesli możesz to zmień.
                      W kinie w takim razie musisz subwoofer stroic na okolice 20hz bo nie ma sensu stroic go wyżej to subwoofer ma uzupełniac dolne pasmo a nie zwiekrzać ilość basu w pasmie +40hz:)

                      Skomentuj


                        #12
                        Zamieszczone przez Marios221 Zobacz posta
                        gooralesko Autor nie napisał nawet czy ten sub do kina czy do muzyki i jak juz to do jakiej a wy telepatycznie stroicie ten subwoofer...
                        Nie ma czegoś takiego jak subwoofer do kina czy do muzyki. Porządny sub ma schodzić jak najniżej w odpowiedniej dla niego aplikacji i być dobrze ustawiony w odpowiednio przygotowanym akustycznie pokoju. Wtedy będzie odtwarzał dobrze wszystko co "mu puścisz".

                        Skomentuj


                          #13
                          gooralesko Tak a jaki jest sens zestrojenia suba na 20hz jesli ktoś słucha tylko i wyłacznie metalu gdzie bas nie schodzi nizej niz 35hz
                          I tak naprawde mało kto ma przygotowane akustycznie pomieszczenie:)

                          Skomentuj


                            #14
                            Pomieszczenie w którym będzie sub to kino domowe. Zbudowane na poddaszu, sufit i ściany wytłumione wełną mineralną i pokryte płytą GK. Większość ścian skośnych, ale oczywiście nie wszystkie. Na razie żadnych ustrojów akustycznych jeszcze nie ma, bo nagłośnienie jest w trakcie realizacji i nie wiem co i gdzie będzie potrzebne. Jak już zaistnieje sub i przynajmniej przyzwoite fronty i central, to będę się zastanawiał nad akustyką. Na razie na frontach grają klony Totem Mite i centralny Elac CC241. Napędza to końcówka 5x mosfet Zbig2 i procesor Rotela RSP1570.

                            Skomentuj


                              #15
                              @Marios221
                              Bikoz ci podał jaki jest sens zrobienia suba strojonego blisko 20Hz. A Tobie bikoz mogę tylko pogratulować osobnego pomieszczenia, które starannie przygotowujesz do bycia prawdziwym kinem domowym. W takim wypadku bez wątpienia zastanowić się powinieneś nad XLSem z membraną strojonym na 20Hz. A jak lubisz eksperymentować to warto zrobić XLSa w mojej linii transmisyjnej. Powiedziałbym nawet, że warto od niej zacząć testy odpowiedniej budy, bo do linii nie potrzebujesz kupować MB. Jeśli masz szanse zwrócić MB seasa i otrzymac zwrot pieniędzy to radzę tak zrobić. MB Skana kupić możesz zawsze, a lepiej najpierw zainwestować 50-60zł w deski do linii transmisyjnej i sprawdzić czy ta aplikacja ci pasuje niż rozpocząć testy od apliakcji z MB kosztującą 460zł. Jak linia ci się nie spodoba to robisz suba na MB w 25-30 litrach.
                              Last edited by gooralesko; 31.03.2012, 13:15.

                              Skomentuj


                                #16
                                Zamieszczone przez gooralesko Zobacz posta
                                Nie ma czegoś takiego jak subwoofer do kina czy do muzyki.
                                mylisz sie - sub do kina nie musi byc dobry jakosciowo
                                za szybki sub do kina jest nieodpowiedni bo nie robi "klimatu" (znaczy sie nie robi buuu...)
                                a sprobuj takiego suba uzyc w muzyce...

                                Skomentuj


                                  #17
                                  Paweł dobrze mówi np mój bsw 104 jest za szybki do kina 124 jest juz lepsza ma wiecej miesa i jest wolniejsza:)
                                  Xls jest dobry do pasma 45hz potem juz nie jest swietnym głosnikiem:)

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    Zamieszczone przez Marios221 Zobacz posta
                                    Xls jest dobry do pasma 45hz potem juz nie jest swietnym głosnikiem
                                    ale od ktorej strony?

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Od strony dolnej pawle:)

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        Zamieszczone przez Pawel S. Zobacz posta
                                        mylisz sie - sub do kina nie musi byc dobry jakosciowo
                                        za szybki sub do kina jest nieodpowiedni bo nie robi "klimatu" (znaczy sie nie robi buuu...)
                                        a sprobuj takiego suba uzyc w muzyce...
                                        To ja proponuje w koncu posluchac dobrego subwoofera. Poza tym KAZDY dzwiek niskotonowy, czy to kinowy czy wygenerowany przez instrument bedzie mial powolne rozbrzmiewanie. Poniewaz z reguly to instrumenty dete oferuja najnizszy bas, to w ich przypadku slup powietrza potrzebuje czasu na wygenerowanie danej czestotliwosci. To samo jest ze strunami fortepianu. Tez posiadaja swoja bezwladnosc.

                                        Szybki niski bas to oksymoron, cos co nie istnieje i istniec nie bedzie. Albo masz muzyke bez niskiego basu i prawie kazdy dobry sub bedzie sobie z tym radzil, albo masz zrodlo sygnalu, ktore az gotuje sie od niskich czestotliwosci i tylko pozornie bas jest spowolniony. Sub, ktory poprawnie odtworzy pelne pasmo muzyczne ( muzyka organowa, symfoniczna, fortepian ) poradzi sobie rowniez bez problemu z kinem.

                                        Suma sumarum nie istnieje osobny sub do muzyki i kina. Istnieja tylko subwoofery lepsze i gorsze. Te ktore schodza nisko i te ktore schodza do piekel.

                                        ---------- Post dodany o 23:53 ---------- Poprzedni post o 23:48 ----------

                                        Zamieszczone przez Marios221 Zobacz posta
                                        Paweł dobrze mówi np mój bsw 104 jest za szybki do kina 124 jest juz lepsza ma wiecej miesa i jest wolniejsza
                                        Nie, nie mowi dobrze. Poza tym zadaj sobie trud i zaaplikuj 104 w odpowiednia obudowe to moze zmienisz zdanie i przestaniesz pisac glupoty o szybkosci i masie niskich tonow.

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X