Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Zwiekszanie objetosci komory glosnika niskotonowego a jakosc dzwieku

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Zwiekszanie objetosci komory glosnika niskotonowego a jakosc dzwieku

    Mam zamiar zwiekszyc objetosc komory glosnika basowego z oryginalnego projektu na wieksza i zestroic nizej BR- dokladnie chodzi o dayton RS180S. Czy wplynie to niekorzystniej na dzwiek ( jakies szumy, buczenia, spowolniony bas)?



    Wg. oryginalnego projektu 19,5l strojone na 51hz, chce zamiast tego dac 33l strojone na 45hz.

    #2
    Przejdź na zakładkę group delay i sprawdż jaki tam się pokazuje wykres. Jak masz górkę w miejscu rezonansu powyżej 30ms to zastnaowiłbym się nad sensem zwiększania obudowy.

    Skomentuj


      #3
      Zamieszczone przez gooralesko Zobacz posta
      Jak masz górkę w miejscu rezonansu powyżej 30ms to zastnaowiłbym się nad sensem zwiększania obudowy.
      Ja bym się zastanawiał już mając ponad 15ms...

      Skomentuj


        #4
        Group delay zmienia sie z 12 do 18ms (gorka miedzy 30 a 55 Hz), phase plot prawie bez zmian, SPL na poziomie 88-90dB tylko podbicie w nizszej czestotliwosci.

        ---------- Post dodany o 16:02 ---------- Poprzedni post o 15:55 ----------

        Ps. Co to dokladnie oznacza- opuznienie basu :???: czy co?

        Skomentuj


          #5
          zamiast przejmowac sie wykresami posluchaj

          nie zawsze zwiekszenie pojemnosci daje kozystniejsze rezultaty - nawet jak wykres mowi co innego

          przykladowo
          mialem stare popularne kolumny yoshiego
          kolega chcial byc lepszy i zwiekszyl pojemnosc obudowy z 20 na 30 litrow...
          na wykresie wygladalo super
          w rzeczywistosi basu nie bylo wogole! :p

          tak wiec zainwestuj 20-30zl i zrob skrzynie testowa

          Skomentuj


            #6
            podpowiem jeszcze koledze, że do zmniejszania objętości skrzyni pięknie nadaje się styropian. Lekki i można go tak pokroić, że wepchasz wszędzie. Dodatkowo łatwo liczy się jego litraż. Na koniec wystarczy go przykleić, odkurzaczem kuleczki pozbierać i jest git :)

            Skomentuj


              #7
              :thumbup: dobry pomysl

              Skomentuj


                #8
                Zamieszczone przez kremien Zobacz posta
                podpowiem jeszcze koledze, że do zmniejszania objętości skrzyni pięknie nadaje się styropian.
                Zamieszczone przez ruffpl Zobacz posta
                Zwiekszanie objetosci komory glosnika
                chyba cos pokreciles

                Skomentuj


                  #9
                  Zamieszczone przez Pawel S. Zobacz posta
                  chyba cos pokreciles
                  Dlaczego? Budujemy większą skrzynię i jeśli się nie spodoba zmniejszamy objętość tak? w drugą stronę się raczej nie da...

                  Skomentuj


                    #10
                    Poruszyliście zasadność zwracania uwagi na "group delay" - czy to ma większy sens przy konstrukcji BR?
                    Miałem sposobność wymiany kilku postów z Tomy Gee z Humble Homemade Hifi i oto co mi napisał o GD: "All bassreflex boxes have poor group delay so I don't worry about that. If group delay was the major issue, I would build closed boxes only."
                    Powyższe dotyczyło głośnika 17cm, który można wykorzystać w 12 jak i 30 litrowej obudowie BR gdzie rozpiętość GD jest szeroka (od 8ms aż do 18ms ) - do wyboru do koloru.
                    Paweł dobrze radzi - zrobić skrzynkę testową.

                    Skomentuj


                      #11
                      Ehh a podejdźmy może do tego inaczej, na chłopski rozum - analogicznie do wysokotonówek. Im niżej je tniemy, tym szybciej osiągają zniekształcenia.

                      Tu jest tak samo - im większa obudowa, tym mniejsza wytrzymałość mocowa, większy GD, a także szybciej głośnik osiągnie zniekształcenia.

                      Skomentuj


                        #12
                        Racja ale mając świadomość, że GD w obudowach BR jest po prostu kiepskie należy skupić się na pozostałych parametrach. A jeśli priorytetem ma być płaskie GD to pozostaje obudowa zamknięta.

                        PS.
                        Można obniżyć GD zwiększając ilość wytłumienia wewnątrz obudowy.
                        Last edited by marivs; 17.04.2012, 22:42.

                        Skomentuj


                          #13
                          Zamieszczone przez marivs Zobacz posta
                          Racja ale mając świadomość, że GD w obudowach BR jest po prostu kiepskie należy skupić się na pozostałych parametrach. A jeśli priorytetem ma być płaskie GD to pozostaje obudowa zamknięta.
                          Coś pokręciłeś. Yoshi wiele razy tłumaczył róznice miedzy opóźnieniem grupowym a impulsem to nie to samo! Wierz mi ze może byc obudowa BR o impulsie tak szybkim jak kop w dupsko, duzo zalezy od samego głośnika. Polecam tutaj popularne estradowce do zabawy Optymalna objętość głośnika w kolumnie według mnie i nie tylko to: zdrowy rozsądek oraz osłuchanie w odpowiedniej pojemności.

                          Skomentuj


                            #14
                            Zamieszczone przez marivs Zobacz posta
                            "All bassreflex boxes have poor group delay so I don't worry about that. If group delay was the major issue, I would build closed boxes only."
                            Niesty to jest za przeproszeniem tzw rada z dupy. Gość stwierdza fakt, że nie ma co przejmować się parametrem GD w bas reflexach bo w każdym jest on zły i na tej podstawi sugeruje budowę obudów zamknietych jako rozwiązanie. Jest to typowe działanie "udajemy, że problemu nie ma bo go unikamy".

                            Oczywiście obudowa zamknięta oferuje dobry GD ale to jest też ślepa uliczka w momencie gdy chcemy aby głośnik miał jakies osiągi na basie. Wpadamy wpłupake ogromnych głośników w wielkich skrzyniach lub szukania głośników o specyficznych parametrach żeby coś tam tego basu z OZ było.
                            Dodatkowo wbrew temu co on pisze, można w niektórych przedziałach częstotliwości "wyciągnać" z BR lepszy group delay niż z OZ hehe. Róznica będzie niewielka ale może być na korzyść BR. Wynika to z faktu, że GD w obudowach zamknietych często zaczyna rosnąć nieco wcześniej (idąć częstotliwoscią w dół) aniżeli w BR ale osiaga dużo mniejszą wartość maksymalną. Jednak faktem jest to, że w pewnym zkaresie czestotliwości BR może oferować odrobine lepszy GD niż OZ.

                            Parametr group delay jest parametrem pochodnym z odpowiedzi impulsowej (tzn matematycznie to sie akurat całkuje ale pochodny jako co z czego wynika). Tak naprawdę wszystkie parametry/ch-ki są pochodą odpowiedzi impulsowej. Badajac odpowiedz impulsową mamy wszystko .
                            GD operuje na innych wartościach i inaczej to przedstawia. Przy odpowiedzi impulsowej mamy na osi X czas na osi Y amplitudę. Przy GD mamy na X częstotliwość na Y czas. Teraz jest problem interpretacji.

                            Group delay jest parametrem mówiącym obrazowo o opóźnieniu układu (głośnik-obudowa), czyli wprowadzajac sygnał ze wzmacniacza i GD jest tym jak szybko ten sygnał "wyjdzie" z obudowy. GD w obudowach BR jest tak kiepski bo jest BR , czyli znaczna część sygnału wychodzi z kanału br a nie bezpośrednio z głośnika jak ma to miejsce w obudowie zamkniętej. Manipulująć objętością i sporobem strojenia BR, czyli tak naprawde zmieniając parametry rezonansowe obudowy, można poprawić lub popsuć GD.

                            Wartość GD nie jest bez znaczenia jak sugerował Ci nasz zagraniczny przyjaciel. Wartość tego parametru będzie mówić o tym w jak dużym stopniu sygnał jest zniekształcony czasowo, jak bardzo opóźniony. Aby oszacować poprawnie GD należy bezwzględnie brać pod uwagę częstotliwość. Proste, pokutujące kryterium "jak powyzej 15ms to lipa" nie jest adekwatne.
                            Co innego jest 15ms przy 30Hz a co innego 15ms przy np 50Hz czy co gorsza jeszcze wyższej częstotliwości. Można przyjąć zasadę, że im niższa częstotliwość tym dopuszczalne GD jest wyższe (bo sam sygnał z racji niskiej częsotliwość trwa dłużej, logiczne, prawda?). Ile tego ma być? Im mniej tym lepiej, tak naprawde wymaga to trochę doświadczenia i prób. Sam wykres GD nie wystarczy jako jedyne kryterium oceny brzmienia. Warto zmontowac i posłuchac czy kolumny nie "dudnią" lub co gorsza nie buczą (to juz skrajna forma za dużej obudowy i zbyt długiego GD). Co ciekawe z moich doświadczeń wynika że kolumna potrafi mocno buczeć przy zbyt wysokim strojeniu a wynika to z faktu przesunięcia maksimum GD (które w głownej mierze zależy od objętości) na wyższą częstotliwość, czyli to jest ten przypadek o którym pisałem wyżej, niby to samo GD ale położone dużo wyżej spowoduje, że będzie to już bardzo słyszalne.

                            Z powyższego wynika, że większa obudowa z niższym strojeniem może wcale nie oferować gorszego GD bo przy takiej analizie jakościowej będzie to to samo co w mniejszej i wyżej strojonej. Ktoś może powiedzieć ale zaraz zaraz, przecież zagra inaczej. Oczywiście w końcu większa obudowa oferuje lepsze zejście i de facto również inna dopowiedź impulsową.

                            Interpretacja odpowiedzi impulsowej "na chłopski rozum" jest taka, ze wykres ten mówi o tym po pierwsze jak długo po podaniu impulsu układ będzie się "bujać" czyli jak długo będzie wygasać sygnał (powinien jak najszybciej). Po drugie jaka będzie amplituda bujania się tego sygnału (powinna być jak najniższa).
                            I znów w niektórych przypadkach mozna z pozornie gorszej obudowy wyciągać przy pewnych kryteriach lepsza odpowiedź impulsową. Np małe obudowy mają to do siebie, że świetnie, szybko wygasają jednak mają ten mankament, że amplituda pierwszego wahanięcia jest bardzo duża. Czyli sygnał zanika szybko ale początek odpowiedzi impulsowej jest jednak gorszy.

                            Większa obudowa może mieć mniejszy przerzut jednak będzie się dłuzej "bujać".
                            Żeby to zrozumieć przydałby sie jakiś rysunek :lol: . Jednak to ma wpływ na charakterystyczne brzmienia takich kosntrukcji. Tzw punktowy bas itp określenia, które mogą wynika własnie wprost z charakterystyki amplitudowej. Wydaje mi się, że obudowa o idealnym Qtc=0,5 wcale by nie była odebrana jako taka żwawa, punktowa itp .

                            Z praktycznego pounktu widzenia, przy symulacjach programem WinISD mogę Ci dać takie rady.
                            Bazujac na ch-ce amplitudowej, im ch-ka opoada ostrzej w dół i im zagięcie ch-ki z płaskiej w opadajacą jest ostrzejsze tym gorsze parametry impulsowe takiej kolumny. (przyp. że ch-ka aplitudowa wynika z impulsowej dlatego po kształcie tejże mozna określić czy "impuls" jest lepszy czy gorszy).
                            Bazujac na wykresie GD, moim zdaniem, warto zadbać o jego łagodny przebieg. Czyli gdy wykres GD nagle idzie ostro w góre to nie jest za dobrze bo będzie z tego wynikało nic innego jak to, że na jakiejś czestotliwości było bardzo dobre GD a 10Hz niżej mamy mułe.
                            Chyba lepiej, żeby GD wznosiło sie łagodnie rozłożone na skali częstotliwości. To na pewno pozytywnie wpłynie na brzmienie. Taki wykres dostaniesz stosujac niższe strojenia i nie za duże obudowy.

                            To co zaprezentowałeś to nie jest dobry kierunek. Mała obudowa objętościowo jest ok ale moim zdaniem 50Hz strojenia jak na głośnik tej wielkości to za wysoko, 45hz to taki standard dla 20L. Mając większą obudowę można sie pokusić o jeszcze nzsze strojenie, np 25L ok 40Hz. Wychodzenie powyzej 25L przy 18'tce jest ryzykowe i moze skończyć sie niepowodzeniem. Nawet jak symulacje będą ci mówić, że będzie ok to w praktyce może tak nie być.
                            Bawiac się jakiś czas temu ss illiminatorem 18'tką , wychodziły z symulacji wręcz rewelacyjne osiagi w dużych obudowach rzędzu 30 L. Sam "guru" A. Kisiel sugeruje spore obudowy do tego głośnika. W praktyce głośnik porpawnie zagrał w 23L .

                            Skomentuj


                              #15
                              Yoshi mnie ubiegł i nie zdążyłem się wytłumaczyć w sprawie GD, że "15ms przy 30Hz to nie to samo co 15ms przy 50Hz". Z pewnością nie w takiej formie wykładu - dzięki Ci kolego!

                              Zdecydowanie GD nie pokręciłem i nie pomyliłem z odpowiedzią impulsową.

                              Swoją drogą polecam zabawę z BassBox'em oraz przeczytanie HELP'a - dużo wyjaśnia.
                              Wykresy z symulacji dają sporo do myślenia w kwestii GD vs SPL vs Acoustic Power vs Electric Input Power vs Cone Displacement. Wydaje się, że więcej niż WinIsd.
                              Last edited by marivs; 18.04.2012, 13:55.

                              Skomentuj


                                #16
                                Niesty to jest za przeproszeniem tzw rada z dupy. Gość stwierdza fakt, że nie ma co przejmować się parametrem GD w bas reflexach bo w każdym jest on zły i na tej podstawi sugeruje budowę obudów zamknietych jako rozwiązanie. Jest to typowe działanie "udajemy, że problemu nie ma bo go unikamy".
                                Nie Yoshi. Koleś nie sugeruje budowania zamkniętych tylko napisał, że gdyby miał się przejmować group delayem to musiałby budować tylko budy zamknięte.

                                If group delay was the major issue, I would build closed boxes only.
                                To gwoli wyjasnienia. Oczywiście nie zgadzam się z zagranicznym kolegą mówiącym, że na GD nie powinno się zwracać uwagi.

                                Zastanawiam się dlaczego takiego opracowania nie ma na stronie głównej. Skoro już się wysiliłeś i napisałeś posta nr14 to może na jego podstawie stworzysz nowy artykuł na główną jako uzupełnienie podstawowych informacji?
                                Last edited by gooralesko; 18.04.2012, 16:19.

                                Skomentuj


                                  #17
                                  Dzięki a sprostowanie, musiałem sobie źle przetłumaczyć. Nie mniej ci co się nie przejmują group delayem budują kolumny z tzw audiofilskim basem . Każdy kto miał styczność z taką konstrukcja to wie o co chodzi .
                                  Moim zdaniem GD jest ważnym parametrem, na pewno nie traktowałbym go jako drugorzędny. Warto zwrócić uwagę właśnie nie tyle na wartość, bo to może zależeć od częstotliwości ale na jego kształt. Myślę, że bazując na tym parametrze to właśnie w kształcie ch-ki GD może tkwić clue problemu wpływu objętości/strojenia na brzmienie.

                                  Eee na arta to jest zdecydowanie za mało informacji

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    Zamieszczone przez marivs Zobacz posta
                                    A jeśli priorytetem ma być płaskie GD to pozostaje obudowa zamknięta.
                                    przecież nie każdy głośnik nadaje się do Closed. Nawet jakbyś się kierował samym GD to byś kaszane zaprojektował...

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      El_liero
                                      Tak jak w każdej konstrukcji idziesz na kompromisy bo albo chcesz płaskie GD w "closed" albo niskie zejście w BR i zgadzasz się na rosnące GD w funkcji częstotliwości lub wybierasz coś pośredniego. Wszystko zależy od własnych preferencji i możliwości głośnika dlatego napisałem powyżej "Wykresy z symulacji dają sporo do myślenia w kwestii GD vs SPL vs Acoustic Power vs Electric Input Power vs Cone Displacement. " - a więc trochę więcej zależnych niż pojedyńczy wykresik GD oderwany od reszty.
                                      Powyżej Yoshi już wyjaśnił, kiedy GD jest dobre (kształt ch-ki) a kiedy należy z tym walczyć (częstotliwość)

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        Zastanawiał się ktos, albo przeprowadzał próby z wytłumieniem portu BR? Niektórzy producenci dołączają materiałowe "zatyczki" do br co ma czynic z nich obudowę zamkniętą - czy tak jednak jest w rzeczywistości? Wypchanie BR przysłowiową skarpetą sprawi, że port nie będzie działał?


                                        A co z wytłumeienim częsciowym - pomoze to osłabić rezonanse kilkusethz promieniowane przez BR, czy całkiem rozstroi BR? Robił ktoś pomiary jak wygląda impedancja z przytkanym BR?

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X