Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Faza w projektowaniu zwrotnic

Collapse
Ten temat jest przyklejony.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Zamieszczone przez wiesiek9990 Zobacz posta
    Nie stosowałem tłumienia odbić.
    Wklej pomiar i napisz jakie bramkowanie było.
    Prawdopodobnie też tak będę mierzył i chciał bym zobaczyć jak to wyglądało u Ciebie.

    Skomentuj


      Na sali, to sie mierzy ground plane i masz bas od samego dolu. Całość można połączyć z pomiarem bramkowanym, również poza osiami.

      Skomentuj




        Przebieg przy ustawieniu w Arta 1/6 Octave , dodatkowo obudowa w której obecnie gra ma naklejony dodatkowo front
        i nie jest dobrze wykonana (pozostały mi szczeliny po poprzednich frezach pod głośniki) co pewnie odbija się na charakterystyce.
        Pomiar robilem 14.10 więc dokładnej bramki nie podam była pomiędzy 8.5 a 9 ms pewnie.
        W przypadku braku przeszkód w odległości 2 m od mikrofonu odbicie od ściany powinno dotrzeć po przebyciu trasy ok 4m, co daje czas 4/340 czyli ok 11ms , prawda ?

        Skomentuj


          Nie chce Cie martwic, ale ten pomiar to lipa.
          Last edited by Pogromca mitow; 23.10.2017, 23:19.

          Skomentuj


            :) . Masz rację Pogromco :) .
            Nie przewidziałem , że nawet gdy kolumna leży na podłodze, głośniki pomimo że generalnie promieniują dźwięk w kierunku sufitu, to fale również promieniowane są w kierunku podłogi , odbijają się od podłogi i mikrofon to zbiera.
            Trzeba koniecznie zarzucić na podłogę koce, maty itp. żeby pozbyć się odbić.

            Skomentuj


              No niestety tak jest.
              Ja nie robie pomiarow z kolumna na plecach, na podlodze. Wlasciwie nie widze w tym przewagi nad klasycznym ustawieniem, jesli dysponujemy wlasciwym pomieszczeniem.

              Skomentuj


                Hmm. Wg mnie odbicia od podłogi, gdy kolumna leży na plecach są mniejsze, ponieważ głośniki promieniują większą energię w kierunku sufitu, aniżeli w kierunku podłogi. łatwiej wtedy wytłumić odbicia od podłogi i pomiary powinny być lepsze. Ale jak ma się komorę bezechową, albo duże i wysokie pomieszczenie (bez mebli, stołów stołków, kredensów itp ) no to już nie powinno być problemu z dobrym pomiarem...

                Skomentuj


                  Lepiej czasami nie walczyć z odbiciami, podczas pomiarów. Odpowiednie ustawienie kolumn, mikrofonu, markera da lepsze wyniki niż wytłumianie pomieszczenia i rozciąganie czasu bramkowania.

                  Skomentuj


                    Zamieszczone przez wiesiek9990 Zobacz posta
                    :) . Masz rację Pogromco :) .
                    Nie przewidziałem , że nawet gdy kolumna leży na podłodze, głośniki pomimo że generalnie promieniują dźwięk w kierunku sufitu, to fale również promieniowane są w kierunku podłogi , odbijają się od podłogi i mikrofon to zbiera.
                    Trzeba koniecznie zarzucić na podłogę koce, maty itp. żeby pozbyć się odbić.
                    Albo podnieść kolumnę do góry, tylko też trzeba mieć duże i w miarę wysokie pomieszczenie.
                    Ja u siebie próbowałem na kolumnie leżącej na podłodze i na pionowej, ale podwyższonej o 1m.
                    Lepsze pomiary mam jednak na pionowej ale podwyższonej o ten metr...
                    "Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
                    JMA RQ900 [WF223+MR16+D2905/9700] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170

                    Skomentuj


                      Zakładając, że mamy poprawne pomiary, pora na zwrotnicę.
                      Zakładając że będzie to zwrotnica dla zestawu 3 drożnego wybieramy punkty podziału ( dość często wybierane częstotliwości to ok 250 Hz oraz 2kHz) .
                      Zakładam ze użyję filtrów 2-go rzędu dla wszystkich 3 głośników.
                      Na etapie optymalizacji zwrotnicy powinienem stosować filtry o przebiegu Butterwortha, Bessela czy Linkwitza-Relay-a ?
                      Który z w.w filtrów powinien być lepszy ( z punktu widzenia słuchacza) ? A może rodzaj filtru nie ma znaczenia ....
                      Last edited by wiesiek9990; 26.12.2017, 15:08.

                      Skomentuj


                        Zamieszczone przez wiesiek9990 Zobacz posta
                        Zakładając, że mamy poprawne pomiary, pora na zwrotnicę.
                        Zakładając że będzie to zwrotnica dla zestawu 3 drożnego wybieramy punkty podziału ( dość często wybierane częstotliwości to ok 250 Hz oraz 2kHz) .
                        Zakładam ze użyję filtrów 2-go rzędu dla wszystkich 3 głośników.
                        Na etapie optymalizacji zwrotnicy powinienem stosować filtry o przebiegu Butterwortha, Bessela czy Linkwitza-Relay-a ?
                        Który z w.w filtrów powinien być lepszy ( z punktu widzenia słuchacza) ? A może rodzaj filtru nie ma znaczenia ....
                        Od początku nawet jak to są założenia teoretyczne.
                        Jaki filtr wyjdzie to wyniknie z przebiegu SPL, mowa o nachyleniu filtru. Wiele początkujących osób zakłada że filtr akustyczny np. 2 rzędu toto samo co elektryczny. I to jest największy błąd. To jak są elektrycznie połączone elementy na zwrotnicy nie jest wyznacznikiem jak to jest akustycznie na SPL.
                        Przeważnie stosuje się filtry linkwitza a dalej butterworth i to wychodzi z aplikacji przetwornika. Po prostu nie da rady niekiedy zrobić linkwitza i musisz kombinować inaczej.
                        Większość konstrukcji jak oglądam Internet bazuje na linkwitzu a jak się nie da to dają cis innego ale butterworth zazwyczaj. Przykładowo procesory dźwięku samochodowe jak alpine h700 mają w standardzie butterworth. A już nowe produkcje mają wszystkie.


                        Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka
                        Wszędzie był, wszytko widział, na wszystkim się zna...
                        Wulgarny, przemądrzały to właśnie ja.

                        Skomentuj


                          Sprzedam ci prosty patent jak dobrać filtr na szybko.
                          W lsp cad masz coś takiego jak filtr cyfrowy. Dajesz taki do głośnika plus wzmacniacz i patrzysz wybierając np. LR czy ci się SPL w miarę równo układa i czy fazy się kleją. I tak metodą prób i błędów wybierasz cyfrowe filtry i patrzysz co na szybko ci wyskoczy.
                          LR i butterworth raczej dają na Tweetery
                          Na sam bass raczej butterworth czasem nawet czybyszew
                          A na średniaka LR i butterworth.

                          Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka
                          Wszędzie był, wszytko widział, na wszystkim się zna...
                          Wulgarny, przemądrzały to właśnie ja.

                          Skomentuj


                            Mam na myśli przebiegi akustyczne po filtracji.
                            Co nieco poczytałem, ponoć lepszy jest Linkwitz-Riley ze względu poprawę charakterystk kierunkowych. Na basie pewnie nie jest to konieczne ale na "górze" ma sens.
                            Czyli średniak i wysoki ( podział na ok 2kHz) powinien dostać filtry Linkwitz-Riley ( o ile da się zgrać fazę).

                            Skomentuj


                              Zamieszczone przez wiesiek9990 Zobacz posta
                              Mam na myśli przebiegi akustyczne po filtracji.
                              Co nieco poczytałem, ponoć lepszy jest Linkwitz-Riley ze względu poprawę charakterystk kierunkowych. Na basie pewnie nie jest to konieczne ale na "górze" ma sens.
                              Czyli średniak i wysoki ( podział na ok 2kHz) powinien dostać filtry Linkwitz-Riley ( o ile da się zgrać fazę).
                              LR najlepiej brzmi na górze ale przy tak niskim podziale 2kHz raczej wyjdzie butterworth. Ale tak jak mówię, to wychodzi z konstrukcji kolumny i klejenia fazy. Musisz kombinować w programie symulującym.


                              Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka
                              Wszędzie był, wszytko widział, na wszystkim się zna...
                              Wulgarny, przemądrzały to właśnie ja.

                              Skomentuj


                                Zamieszczone przez wiesiek9990 Zobacz posta
                                Zakładając, że mamy poprawne pomiary, pora na zwrotnicę.
                                Zakładając że będzie to zwrotnica dla zestawu 3 drożnego wybieramy punkty podziału ( dość często wybierane częstotliwości to ok 250 Hz oraz 2kHz) .
                                Zakładam ze użyję filtrów 2-go rzędu dla wszystkich 3 głośników.
                                Na etapie optymalizacji zwrotnicy powinienem stosować filtry o przebiegu Butterwortha, Bessela czy Linkwitza-Relay-a ?
                                Który z w.w filtrów powinien być lepszy ( z punktu widzenia słuchacza) ? A może rodzaj filtru nie ma znaczenia ....
                                Witam wszystkich.
                                Może takie narzędzie okaże się tu pomocne? https://xmachina-ai.blogspot.com/

                                Skomentuj


                                  Szkoda, że instrukcja do programu nie jest po polsku.

                                  Skomentuj


                                    Zamieszczone przez XMechanik Zobacz posta
                                    Witam wszystkich.
                                    Może takie narzędzie okaże się tu pomocne? https://xmachina-ai.blogspot.com/
                                    Witaj,
                                    program zapowiada sie ciekawie, wyglada na bardzo rozbudowany Optimizer, jak mozna znalesc w np. VituixCad czy Lspcad.

                                    Skomentuj


                                      Właśnie post Pogromcy zainspirował mnie do przetestowania VituixCad, w projektowaniu zwrotnic jakoś wygodniej jednak w SW, aczkolwiek optymalizacja nawet zdaje się działać, o ile same głośniki są proste w aplikacji i pomiary w miarę ok, bo w przeciwnym razie średnio to pomaga.
                                      Trochę wkurza, że nie mogę sobie pozmieniać położenia i rozmiaru widocznych wykresów oraz dowolnie skalować (da się tylko zakres Hz ręcznie ustawić), no i w SW da się jeszcze kilka zwrotek na raz robić i porównać.

                                      Skomentuj


                                        Zamieszczone przez ampli Zobacz posta
                                        Właśnie post Pogromcy zainspirował mnie do przetestowania VituixCad, w projektowaniu zwrotnic jakoś wygodniej jednak w SW, aczkolwiek optymalizacja nawet zdaje się działać, o ile same głośniki są proste w aplikacji i pomiary w miarę ok, bo w przeciwnym razie średnio to pomaga.
                                        Trochę wkurza, że nie mogę sobie pozmieniać położenia i rozmiaru widocznych wykresów oraz dowolnie skalować (da się tylko zakres Hz ręcznie ustawić), no i w SW da się jeszcze kilka zwrotek na raz robić i porównać.
                                        Speakerworhshop to program dla masochistów. Od niego zaczynałem przygodę ale jest toporny ale idzie się przyzwyczaić. Już taki Xsim czy ten Visatona jest bardziej user friendly.

                                        Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka
                                        Wszędzie był, wszytko widział, na wszystkim się zna...
                                        Wulgarny, przemądrzały to właśnie ja.

                                        Skomentuj


                                          Zamieszczone przez ampli Zobacz posta
                                          Właśnie post Pogromcy zainspirował mnie do przetestowania VituixCad
                                          Napisz do autora propozycje zmian. Vituix jest prawie codziennie aktualizowany. Niesamowite jak ten program sie rozwija i jakie juz funkcje oferuje, a to wszystko za darmo.

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X