Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Głośniki Surround o budowie Dipolowej

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Głośniki Surround o budowie Dipolowej

    Na początku miałem pomysł żeby co gorsze (czyli lepsze zostawiać do stereo) wrzucać na tył do kina, ale one zajmują trochę miejsca i nie takie jest ich zadanie.
    Powstają ost konstrukcję nie typowe więc chce się zabrać za taką nie typową konstrukcję jaką jest głośnik efektowy typu dipol.

    Kolumna ma być w miarę wąska, płytka bo będzie wisieć na ścianie z jednym głośnikiem niskośredniotonowym na przodzie obudowy i po jednym (czyli dwie sztuki na kolumnę) wysokotonowych na jednym i drugim boku , które będą połączone w przeciw fazie do siebie. Celem jest osiągnięcie dźwięku rozproszonego, bardziej z odbicia niż wprost na słuchacza, pasmo użyteczne 80/100Hz - 7kHz , tzn można jak najbardziej pełno pasmowe, jednak przy wyższej średnicy i opadającej charakterystyce ku wyższym częstotliwością tym bardziej traci się możliwość lokalizacji źródła .

    Mile widziane jakieś podpowiedzi głośników które by się dość łatwo dało razem połączyć, bo jakoś muszę z tym zacząć . woofer tak myślę z przedziału 100-150zl sztuka, wysoki do około 100zł .

    A że ciągle staram się coś składać i słuchać nowego to nazbierało mi się trochę głośników :
    14scx , 18awx , seas 27tbfcg (4sztuki ) , w170s, wysokotonowy mission mam 4 sztuki również, ale bez frontów . Nie musi być na mus z tych głośników ale zawsze można o nich pomyśleć .

    #2
    nic nie wiem o tego typu kolumnach, ale w tym roku na AS zwrocilem na nie uwage w pokojach z kinem. mimo ze stalem z tylu to efekty byly bardzo ciekawe
    tak wiec chyba warto

    ja bym szukal raczej czegos do malej obudowy. 14 scx chyba w malej zamknietej nie zagra basem
    Zamieszczone przez szastal Zobacz posta
    wysokotonowy mission mam 4 sztuki również, ale bez frontów
    a ja mam fronty
    jak sie zdecydujesz to moge wyslac po swietach. ale fazek jeszcze nie maja :/

    Skomentuj


      #3
      Dlatego właśnie zaznaczyłem specyfikacje kanałów efektowych, tam poniżej 80 - 100Hz raczej nic nie ma, obecnie mam monitory na 17cm głośniku pełnym pasmem zasilane dodatkowym wzmacniaczem i grzmotów itp się tam nie uświadczy, mają robić za tło i tyle w temacie.

      Mi się najpierw trafiły głośniki missiona dipole właśnie i po nich zostały właśnie te wysokotonowe, później trafiłem na visatona http://www.visaton.com/en/bauvorschl...ol1/index.html , a jeszcze później trochę w literaturze bardziej znalazłem objaśnione o co z nimi chodzi i teraz wiem że do kina to jest właśnie to czego szukam .

      Obudowa faktycznie musi być dość mała, br też może być po prostu będzie jak u visatona skierowany w dół , co do 14scx nie mówię nie ale myślałem o czymś może lepszym, oprócz tych 4 szt missiona mam też 4 szt seasa , bo zarówno 3sm ani pewnie w170 wg mariana nie zostaną jako docelowe więc mogłyby zagościć .

      A do 14scx w miarę cenowo może by tak TANG BAND 25-1166S wg tego co w karcie piszą ma dość dobre dookólne promieniowanie i nie jest drogi . A co do frontów missiona zaraz PW

      Skomentuj


        #4
        Dipole sa trudne w instalacji, jesli siedzisz blisko tylnej sciany, to nie zdaja relacji. Zbuduj sobie Surrround array, bedziesz zadowolony, ja moje zbudowalem dajac 3x szerokopasmowke.
        http://www.jk-wall-audio.de/sa-183.html

        Skomentuj


          #5
          Tonsil gdn 13/40/2 z dobra wysokotonowka to niezły wybór. Pasuje do wąskiej ścianki. Niby dwa razy droższe od stx ale ośmielę sie napisać, ze co najmniej dwa razy lepsze.

          Skomentuj


            #6
            Widziałem kiedyś bipolarne (nie dipolarne) efektowe, ale to mało popularne konstrukcje. Były w nich dwa midwofery skierowane od ściany pod kątem 45% i jeśli mnie pamięć nie myli jedna kopułka wysokotonowa między nimi skierowana na wprost. Takie rozwiązania były przez jakiś czas lansowane w epoce Dolby ProLogic – czyli jeszcze w czasach zapisu magnetycznego.
            Dla systemów dts 5.1 – 6.1 wszystkie głośniki powinny być jednakowe. Najbardziej purystycznie byłoby kupić trzy pary mini-monitorów, zatkać w nich b-r i dokupić subwoofer lub dwa subwoofery. Te rozwiązania się nie rozpowszechniły w klasie nieco lepszego hi-fi ze względu na koszty – bo za cenę 6 małych zestawów można kupić 2 lepsze.
            Dlatego teraz albo są takie multi kina domowe z plastikowymi małymi głośnikami typu wszystko-w-jednym, albo normalne duże frontowe sprzedawane jako zestaw stereo i do niego wzorniczo dopasowane satelity oraz centralny zrobione przeważnie na mniejszych głośnikach.

            Jeśli padła już propozycja Tonsila to proponowałbym wykonanie czegoś o kształcie i wielkości Totem Mite tylko na lepiej opracowanej zwrotnicy. Można wykorzystać np. GDN13/40/9 i to tego Seasa 27TFF. Wykonać to w ilości 5 lub 6 sztuk.

            Skomentuj


              #7
              Odpowiem bardziej jak będę miał większa chwile w domu przed kompem, bo na razie powtarzasz klepane standardy z netu i nic po za tym

              Skomentuj


                #8
                Ifonik, zobacz jak powinno wygladac kino w/g Lukasa .... THX standart wskazuje nawet na Dipole .... problem tylko, ze musza one byc skierowane z bocznej sciany dokladnie w tym miejscu gdzie mamy uszy, czyli jak siedzimy za blisko tylnej sciany to sie nie sprawdzaja....... dlatego stosuje sie najczesciej zwykle dipole skierowane w kierunku uszu ..... zobacz na google, pelno jest materialu. Problem ze zwyklymi bipolami to ten, ze dzwiek nie jest wystarczajaco przestrzenny, tak jak w kinie przez zastosowanie wiekszej ilosci glosnikow .....

                Skomentuj


                  #9
                  TXH to standard odtwarzania i certyfikat lukasa na dolby, a nie system zapisu, stawiający wymagania bardzo trudne jeśli w ogóle możliwe, do uzyskania w domowych warunkach. TXH do domu ze wzmacniaczy kina domowego, to tylko pic na wodę i fotomontaż, czyli nalepka na tunery żeby wziąć za nie więcej kasy.
                  DTS natomiast to system dźwięku dookolnego i sposób kodowania, nie tylko do filmów lecz także do muzyki wielokanałowej. I ten system zakłada jednakową moc dla wszystkich kanałów. Dlatego głośniki powinny być jednakowe. Problemem jest natomiast dostępność nagrań wykonanych rzeczywiście w technologii wielokanałowej.

                  Jeśli chodzi o głośniki efektowe do dolby to nie potrzebują one wielodrożności, wystarczą dobre niewielkie głośniki szerokopasmowe w odpowiedniej ilości na ścianach skierowane na słuchaczy, podobnie jak to ma miejsce w kinach z systemem dolby txh - właśnie tak jak opisałeś. W domowych warunkach takie rozwiązanie nawet nie musi być drogie do wykonania.
                  W analogiczny sposób nagłaśnianie się również duże obiekty o długim pogłosie. Dużo małych głośników o relatywnie niewielkiej mocy pozwala pokryć równomiernie przestrzeń. Też jestem zdania ze w domu się takie rozwiązanie na głośniki efektowe sprawdzi lepiej.

                  Natomiast Visaton Aria sat nie jest dipolem. Z której strony by na niego nie patrzeć. To ma tworzyć złudzenie przestrzeni podczas odtwarzania dzięków z zapisu w którym tej przestrzeni jest niewiele. I tak jak piszesz, tego typu rozwiązania zakładają współprace z pomieszczeniem, czyli prawidłowy efekt wystąpi tylko w określonych warunkach akustycznych i określonej pozycji słuchacza. W domu takie ustawienie bocznych efektowych miało zastępować częściowo głośnik tylny z systemu dts 6.1. Tak jak piszesz wymaga to zostawienia miejsca za słuchaczem. Zresztą system dts 6.1 też wymaga miejsca może nawet więcej.
                  Last edited by ifonik; 27.12.2014, 12:39.

                  Skomentuj


                    #10
                    Zamieszczone przez thx-boy Zobacz posta
                    Dipole sa trudne w instalacji, jesli siedzisz blisko tylnej sciany, to nie zdaja relacji. Zbuduj sobie Surrround array, bedziesz zadowolony, ja moje zbudowalem dajac 3x szerokopasmowke.
                    http://www.jk-wall-audio.de/sa-183.html
                    Pochwal się co masz, chętnie zobaczę i sprawdzę inny pomysł jeśli jest wart uwagi.

                    - - - - - aktualizacja - - - - -

                    Celem kina domowego pod względem akustycznym jest stworzenie takiego samego wrażenia jakie się osiąga w dużym kinie. Głośniki dla kanałów efektowych powinny być w stanie wytworzyć rozproszone i otaczające pole dźwiękowe w pomieszczeniu, które przyczyniało by się do spotęgowania wrażenia przestrzenności prezentowanej w filmie, a zarazem pozwala na umiejscowienie specjalnych efektów akustycznych . ten podwójny cel najlepiej się osiąga kiedy słuchacz nie może zlokalizować źródła dźwięku.
                    Procesory pro logic zmieniają przebieg charakterystyki kanałów efektowych przez obniżenie częstotliwości powyżej 7kHz. Każde obniżenie poziomu częstotliwości powyżej 5kHz powoduje utrudnienie w lokalizacji źródła dźwięku . Procesor Pro Logic powoduje również obniżenie odtwarzania częstotliwości poniżej 100Hz co oznacza że zakres odtwarzania głośników tylnych obejmuje częstotliwość 100 Hz - 7kHz. Standard AC-3 pozwala na wybór pracy tych kanałów między p szeroko pasmową 20 hz – 20kHz a ograniczoną 80/100Hz – 20kHz i dodatkowo oferuje możliwości poprawienia lokalizacji efektów surroundowych.
                    Jak wykazują doświadczenia Toma Holmana z THX jak i eksperymenty Kevina Voecksa z firmy Snell Acoustics, zarówno doświadczeni jak i nowicjusze kina domowego wolą dźwięk rozproszony , o charakterze podwójnego stożka od głośników promieniujących bezpośrednio w kierunku słuchacza i ja po latach różnych wariantów również wolę dźwięk rozproszony.
                    Firma Dolby Laboratories zaleca umieszczenie głośników surround na ścianach bocznych bezpośrednio skierowanych na słuchaczy na wysokości 60 do 90 cm ponad nimi.
                    Jeżeli jednak uwzględnimy fakt obniżenia wyższych częstotliwości kanałów efektowych to można w sumie to zaakceptować, jednakże korzystniejsze jest zastosowanie promieniowania rozproszonego jeżeli będzie ono możliwe do zrealizowania innymi sposobami.
                    Takie dwa sposoby umieszczenia głośników promieniujących bezpośrednio , pierwszy jako umieszczenie głośników w kierunku ściany tylnej pomieszczenia, a drugi skierowanie w kierunku sufitu.

                    Oddzielną grupą są dipole objęte wyłączną ochroną patentową wydziału THX firmy Lucasfilm dla odtwarzania surroundowego. We wszystkich głośnikach dipolowych zwarcie akustyczne częstotliwości będących w przeciw fazie , a pochodzących z przedniej i tylnej strony membrany powoduje symetryczne wygaszanie dźwięku, tzw miejsca zerowe w obszarze bocznym od głośników.
                    Dla uskutecznienia działania głośniki dipolowe powinny zostać umieszczone 60 a 90 cm nad miejscem odsłuchu na ścianach bocznych , przy czym strefy wygaszania dźwięku powinny być skierowane na obszar odsłuchowy .

                    Biorąc moje trudne pomieszczenie muszę mieć głośniki na tylnej ścianie, albo pseudo dipolowe, albo na szerokopasmowych to zrobię. Jeśli ktoś ma jakieś jeszcze propozycję chętnie to uwzględnię w próbach .
                    Last edited by szastal; 27.12.2014, 13:43.

                    Skomentuj


                      #11
                      Jeśli masz miejsce spróbuj dipoli typowych - ale to jest rozwiązanie właśnie kierunkowe gdzie rozmycie lokalizacji następuje na skutek odbić z rożnych kierunków, także od tylnej ściany, wtedy tłumienie kolumny pod kątem prostym do ściany bocznej może być przydatne. Ewentualnie spróbuj czegoś takiego jak ten Visaton Aria sat, choć na oko wydaje sie że to z dipolem ma niewiele wspólnego i właśnie ta cecha tłumienia dipolu występuje w nim słabo.
                      Mam wrażenie że takich rozwiązań nie spotyka się nawet w większości sal kinowych i zwykle jest tam układ małych kolumn efektowych rozmieszczonych równomiernie na ścianach - podobnie jak spod linku który wkleił thx-boy. To są różne metody na uzyskanie podobnego efektu rozmytej lokalizacji źródła.

                      Są również kolumny omnipolarne (Visaton Fontana na przykład). Mogą być nawet wygodniejsze do pracy efektowej z uwagi na większa swobodę rozstawienia, ale one tez beda wymagały przestrzeni za słuchaczem i po bokach.
                      W domenie cyfrowej na AC-3 da się zrobić złudzenia przestrzenne także z pary głośników, z głośników przednich albo w słuchawkach nausznych - kodekami sensaura. Są projektory dźwiękowe w postaci soundbarów działające na tej zasadzie, ale to są raczej drogie zabawki.

                      Skomentuj


                        #12
                        co do dipoli to ja znam z budowy z 7 typów i ten visatona też się w to wpisuje. Miejsce mam ograniczone i musza być na tylnej ścianie i co gorsza jest na niej okno, obecnie mam normalne monitory ale przerabiam kwestie ustawienia na boki ścian, do środka i skierowane ku górze. Spróbuje na pewno z dipolem w takim sensie że dam głośnik nisośredniotonowy na froncie i wysokotonowe po obu bokach w przeciw fazie jak i próbuje zrobić taki na szerokopasmowych głośnikach i zobaczymy co z tego wyjdzie przy odsłuchu typowo kinowym bo tylko wtedy włączam amplituner.

                        Poprzednie missiony były właśnie takim dipolem stożkowym jakby gdzie po bokach był zarówno wysokotonowy jak niskotnonowy czyli 4 sztuki głośników na kolumne. Co do rozmieszczenia to wiem jak powinny wisieć dipole i jak powinny być połączone fazowo względem głośników przednich a odbicia dźwięku od ściany tylnej, ale nie dam rady powiesić ich na bocznej ścianie, tu faktycznie taki głośnik - belka z głośników szerokopasmowych by się może lepiej sprawdził .

                        Skomentuj


                          #13
                          Ja u siebie probowalem z dipolami, ale sie nie sprawdzily. Dipole z tylu calkiem odpadaja. Najlepszy efekt rozproszonego dzwieku jaki sie u mnie sprawdzil to surround array z boku i z tylu. Tak jak napisales "belka" z szerokopasmowymi. Efekt jest wrecz wspanialy i nie wyobrazam sobie powiesic czegos innego. Obojetnie czy DTS czy DD zawsze jest sie w srodku zdarzenia ......

                          Skomentuj


                            #14
                            Może warto było by do tematu dodać info o surround array bo się wątek rozwija.

                            Koniecznie trzeba 3 sztuki tych głośników dawać, czy wmogą być 2 sztuki. Po googlach widzę najróżniejsze kombinacje z taką opcją szeroko pasmową, tak myślę żeby dać po 2 sztuki i dać na tył albo od dołu albo od góry, od oparcia kanapy do ściany mam z 0.5 metra więc nie ma co szaleć i po bokach okna też podobnie . Niby mogę 7.1 podłączyć ale bym musiał mieć dodatkową 2 kanałową końcówkę mocy i chyba żona tego nie przeżyje, ale próbuje centralnie umieścić subwoofer w obudowie 100L więc nie będę przeginać .

                            Powiedz jeszcze na jakiś głośnikach to robiłeś, widziałem dużo visatona frs8, może ktoś tu jeszcze zajrzy i podrzuci jakieś ciekawe głośniki szerokopasmowe z niewyśrubowaną ceną .

                            Skomentuj


                              #15
                              Moje sa na FRS8 po 3 szt. na skrzynke, skrzynka 1m dlugosci podwieszona albo na scianie albo pod sufitem, jak kto woli.
                              Szastal, zeby uzyskac jak najwieksze zludzenie przestrzeni najlepiej, zeby glosnik byl obok glosnika, wiec nie wiem czy z 2 to da rade, w kazdym badzrazie 2 sa lepsze jak 1 :)
                              Ja robie dla mnie jeszcze 2 szt. na tyl 8x wysokotonowka i 4x srednio/niskotonowy na skrzynke :) zobacze co z tego wyjdzie. Jak beda gotowe to dam znac :)

                              Skomentuj


                                #16
                                tzn właśnie dlatego o 2 głośnikach na skrzynie myślałem żeby jakoś mi się to za wielkie nie zrobiło, ale jak mówisz że głośnik koło głośnika to może być i 3 sztuki tylko żeby później odpowiednią skrzynkę wymiarami do tego dopasować , spróbuje w takim razie z tym głośnikiem skoro masz i mówisz że daje radę . Jak coś będziesz działał to wklejaj tu może, bo czasem się może komuś przyda .

                                Jak masz w ogóle połączone te głośniki w środku razem, wszystkie szeregowo , czy kombinację ?
                                Last edited by szastal; 28.12.2014, 19:30.

                                Skomentuj


                                  #17
                                  mam 2 8 ohm + 1 4 ohm zeby w sumie 8 ohm bylo :) Jak je zrobisz, to sie nie zdziw, jak na poczatku beda dziwnie graly, potrzebuja sporo czasu, zeby sie "dotrzec" :)

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    jaki masz litraż tego i w poziomie rozumiem, czy jednak raczej w pionie ? Robiłeś jakieś obudowy testowe, czy projekt jakiś ściągnięty, wrzuć więcej info o obudowie .

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Obudowa jest na przedzie scieta o 45° zeby podwieszona pod sufitem skierowana bylaku dolowi. Mozesz policzyc mniej wiecej 2l na glosnik, najlepiej sie sprawdzala ta objetosc :)

                                      - - - - - aktualizacja - - - - -

                                      https://diyaudio.pl/i/25645/98g4baqsnx347ueb5wzd_1419796960.jpg

                                      Dodalem zdjecie, zebys lepiej widzial :)
                                      Last edited by thx-boy; 28.12.2014, 19:57.

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        o czymś takim mówisz


                                        niestety u mnie stara kamienica, sufit wysoko ale nie ma do czego kręcić, jednak pomysł zrealizuje jakoś

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X