Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Kolumny DIY na Visatonach

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Kolumny DIY na Visatonach



    Witam,

    na wstępie napiszę, że jestem zielony, ale trochę zmysłu technicznego mam.
    Otóż moje Altusy 140W się rozpadają - basy popękały, cewki w sopranach były wymieniane 100 razy, a obudowy już nie wyglądają, prócz tego, że są za niskie (przysłania mi średni ton z jednej strony narożnik). Na dodatek średnie tony brzmią puszkowo. Swoje przeszły mam je prawie 20 lat!

    Czas na zmiany.
    Posiadam:

    1. Visation WSP 26 S - 2 sztuki (mają być "bazą" do tego co zamierzam zmontować)
    2. Pioneer VSX923
    3. Dwie satelitki Jamo (na razie wystarczą )
    4. SUB Jamo SW 160 (nic wielkiego, ale dół dość dobrze uzupełnia, ale jest słaby) kopany starym, ale jarym Pioneerem SX305.

    Od dłuższego czasu czytam to forum, przeglądam różne rzeczy i grzebię w WinISD.

    Teraz prosiłbym o parę konstruktywnych uwag, bo fachowcem nie jestem i proszę o podpowiedzi.

    Chcę zmontować 2 kolumny trójdrożne w obudowach ze sklejki z brzozy o grubości 20 mm. Przeliczyłem w WinISD i doszedłem do dwóch wniosków/możliwości: Bass Reflex lub Zamknięty (załączam obrazki z wykresami, zielony BR, żółty - zamknięty):

    I. DÓŁ.
    a) system zamknięty:
    prostszy, trochę tańszy - ten głośnik chyba go lubi, ale bez suba bardzo nisko nie zejdzie. Oczywiście mam suba i mogę Xcutem we wzmacniaczu ustawić 40/80/100Hz cięcie i problem "rozwiązany", ale moje Jamo przy głośniejszym odsłuchu nie daje rady i zaczyna się dławić/rzucać (nie wiem jak to określić).
    Podsumowanie:
    Pojemność obudowy 66 l.
    Rozmiar obudowy: 25x30x125 cm
    Bardzo szybki bas i pełna efektywność przy ~80-90Hz.


    b) system Vented/BR:
    więcej kombinacji, ale zejdzie cholernie nisko. Widzimy po wykresie, że teoretycznie podbicie/efektywność (analogiczną do zamkniętej konstukcji) ma już przy 40 Hz! Ale... Przesunięcie fazowe jest ok, jednak szybkość basu już nam dość mocno (chyba) spada.
    Podsumowanie:
    Pojemność: 102 l
    Rozmiar obudowy: 30x30x155 cm (do przyjęcia dla mnie)
    Kanały: 2 sztuki: 82 mm o długości 41 cm (mogę je zrobić w pionie od dołu, czy lepiej żeby wychodziły z przodu lub z tyłu na ugiętych kolankach ? wydaje mi się, że jak kanały wyjdą dołem to może nieładnie dmuchać po podłodze. tutaj kanały: http://www.visaton.de/en/chassis_zub...r/br25_50.html

    II. GÓRA
    Z górą planuję:
    Visatona G20 SC 8 Ohm
    http://www.visaton.de/en/chassis_zub...n/g20sc_8.html

    III. ŚRODEK
    I tu zaczynają się schody ze środkiem
    Mam do wyboru (by trzymać się tej samej marki - wyszedłem z założenia, że to wtedy będzie najbardziej zgrane - może błędnie)

    a) Visaton AL 130 M
    http://www.visaton.de/en/chassis_zub.../al130m_8.html
    Poza ceną, która jest dwukrotnie wyższa od następnej propozycji, nie wiem jak to przeliczyć, jak to zamknąć. Zapewne nie mogę tego zostawić w tej samej komorze co bas. Co dziwne (?) WinISD podpowiada mi, że to głośnik do systemu otwartego. Gdy klikam zamknięty niby ok i pojemność wynosi 6 litrów, ale nie ufam temu za bardzo, bo jak wybiorę otwartą konstrukcję to charakterystyki się cały czas pokrywają bez względu na zmiany w parametrach.
    Zwrotnica:
    Visaton HW 3/130 NG 8 ohm (może trochę na wyrost, ale przynajmniej jej nie spalę )
    Cięcie: 400/4000Hz
    http://www.visaton.de/en/chassis_zub...3_130ng_8.html

    b) Visaton dsm 50 ffl
    http://www.visaton.de/en/chassis_zub...sm50ffl_8.html
    Tutaj mi nizka problem komory, bo chyba(?) nie jest potrzebna.
    Przy tym głośniku są dwie rzeczy które mnie "niepokoją", jego wygląd i czy to zagra w średnich jak rozwiązania membranowe.
    Zwrotnica:
    Visaton HW 3/120 NG 8 ohm
    Cięcie: 800/5000Hz
    http://www.visaton.de/en/chassis_zub...3_120ng_8.html



    Reasumując:
    Dół.
    Co lepiej otwarte czy zamknięte? Jakie są ryzyka przy wmontowaniu ich w słupki z czym mogę sobie nie poradzić. Obudowy oczywiście będę wykładał wygłuszaczem. Głośniki basowe będą zamontowane z boku kolumy. W razie BF czy zastosować wentylacje pionowe z wyjściem na dole głośnika (wydaje mi się że to będzie dusić się o podłogę przy szczelinie 5-10 cm), czy kolankowe? Czy w środku kolumny zastosować jakąś ściankę pod kątem?

    Średnie.
    Jak zamknąć tego średniaka (Visaton AL 130 M) czy pchać się w niego czy zastosować drugą opcję (Visaton dsm 50 ffl)?

    Do czego mi dźwięk?
    Nie jestem audiofilem (albo jeszcze o tym nie wiem), lubię słuchać muzyki w szerokim zakresie. Lubię jednak i oglądać filmy gdzie system DD 5.1 jest potrzebny. Wzmacniacz jednak daje mi dość dużo możliwości zmiany konfiguracji zestawu, że mogę się tym pobawić.

    Czy może lepiej zrobić dwudrożne mniejsze słupki, a VISATONY WSP 26S8 wykorzystać i zrobić osobnego SUBA (2 przetworniki poradziły by sobie w zamkniętej obudowie)? Docelowo mogę zbudować dodatkowy SUB (oprócz kolumn z wbudowanymi WSP do odsłuchu stereo), a na razie męczyć swoje Jamo. Od czegoś muszę zacząć :) Wolałbym jednak zrobić potwory trójdrożne, by móc robić też odsłuchy stereo :)


    Z góry dziękuję za pomoc :) Realizację przewiduje na czas około 3 miesięcy i z chęcią się podzielę relacją i wrażeniami :)

    #2
    Czytasz forum i nie zauważyłeś że zwrotnicy uniwersalnej się nie podłącza do przypadkowych głośników, bez pomiarów i większej wiedzy przejrzyj dział gotowe projekty i wybierz sobie coś co jest dobrze opisane

    Skomentuj


      #3
      DSM 25 FFL i DSM 50FFL, zwrotnice musisz zaprojektowac od podstaw ewentualnie zlecic komus taki projekt
      Sansui AU-α 907MR, Sony CDP-557ESD, T+A Criterion TCI 3R

      youtube.com/user/Mr1Raziel

      Skomentuj


        #4
        Na tych basach możesz zrobić H-fame, to było by coś, tyle że potrzebowałbyś jeszcze dwa. I najlepiej aktywny napęd.
        http://www.diyaudio.com/forums/subwo...le-wsp26s.html

        Skomentuj


          #5
          okej i już Panowie mnie zainspirowaliście do skoku w przepaść
          kamillos, zburzyć domu nie chcę jednak tak czy siak już tak wielkiego suba nie złożę ze względów powierzchniowych jak i finansowych
          szastal: pokornie przyznaje racje
          Poszperałem i znalazlem oprogramowanie do wyliczania zwrotnic firmy visaton BOXSIM, po wrzuceniu paramerów tych zwrotnic uniwersalnych nierówność poziomu wszystkich głośników była masakryczna, nie mówiąc już o fazach.
          Zaczynam zabawę, jak skończę z jakimiś wnioskami i wykresami wrzucę je tutaj
          Wezmę pod uwagę też info od Bumpalumpa
          dzięki :)

          Skomentuj


            #6
            Zobacz tu:
            http://www.visaton.de/bilder/forum/b..._II_7_96_2.jpg

            Skomentuj


              #7
              no to robi się ciekawie! dzięki :) wizualnie to mi się nie podoba, więc zaczynam kombinować:

              czy stanie się coś jak wszystkie otwory na głośniki ustawię centralnie ? w tej samej kolejności ?

              Skomentuj


                #8
                Ten WS 26S nie jest już od dawna oferowany w sprzedaży. A był wykorzystywany w Visatonie Vib Extra II. Patefil podał link do schematu konstrukcyjnego.

                Jeśli masz zamiar wydać trochę więcej pieniędzy - a wydasz skoro rozważasz DSMy i AL Visatona, zwróć uwagę na zestawy serii Vox. W nich są głośniki niskotonowe na bocznych ścianach. Metodami druciarskimi nie zrobisz takiego zestawu dobrze grającego więc oprzyj się na gotowych projektach z Visatona.

                Albo na tym starym głośniku co masz zbuduj Vib Extra II zgodnie ze schematem konstrukcyjnym od Visatona. Ewentualnie możesz pokombinować jak zadziała w mniejszej obudowie bo Vib Extra miał ok. 120 litrów objętości, a byc może niekoniecznie tyle potrzebuje i może da się zrobić węższą i płytszą obudowę.

                Skomentuj


                  #9
                  Bas na boku -> niskie ciecie -> droga zwrotnica.

                  tez mam ws 26s, pracowaly w duzym Vox'sie na boku i zwrota do tego byla kosztowna.

                  Skomentuj


                    #10
                    A tak w ogóle przyglądam się temu WSP 26 S http://www.visaton.com/en/chassis_zu...rchiv/490.html i wychodzi mi że głośnik nadaje się do obudowy zamkniętej. W objętości około 80-90 litrów może zejść do 40 Hz ze spadkiem 3db i 30 ze spadkiem 6db. Wiec da się zaryzykować na nim klasyczną duża konstrukcję zamkniętą.

                    - - - - - aktualizacja - - - - -

                    Sam VIB Extra II tez nie jest typowym bass reflexem. Wytłumienie objętościowe jak w obudowie zamkniętej i duży otwór rezonansowy wskazują raczej na połączenie bass-reflexu z obudową stratną - czasem się tak stroi jesli głosnik ma za wysokie EBP

                    ps. no i ma netto 90 litrów objętości , nie 120 jak wcześniej napisałem. Wychodzi więc na to że można w tej samej objętości spróbować VIB Extra II dla obudowy zamkniętej jak i tego mocno stłumionego bass-reflex.

                    W Voxach zazwyczaj stosowane były GF-y a cewki były rózne w zaleznosci od modelu mogły być np. 4,7 mH rdzeniowe albo do tego jeszcze 2,2 mH. plus dużej wartości nawijane drutem ponad 1,2mm i kondensatory po 100 uF. VIB Extra II lub Extra GF miały cewkę około 4 mH ale ze względu na wysokie EBP głosnika cewka o nieco większej rezystancji nie zrobi raczej wielkiej różnicy wiec nie powinna być tak droga.
                    Last edited by ifonik; 30.12.2014, 11:32.

                    Skomentuj


                      #11
                      Zamieszczone przez doggedly Zobacz posta
                      czy stanie się coś jak wszystkie otwory na głośniki ustawię centralnie ? w tej samej kolejności ?
                      W symulacji w Boxsimie widać większe nierówności w zakresie średnich tonów:
                      wykres czarny oryginalne
                      wykres czerwony centralnie


                      Kiedyś istniała taka firma K&K i robiła kolumny chyba również na tych głośnikach:


                      Gdybym miał robić kolumny na tych głośnikach jak w VIB Extra II dołożyłbym jakiś czwarty głośnik niskośredniotonowy by poprawić zakres wyższego basu i niskiej średnicy, bo przypuszczam problemy z tym zakresem w tych VIBach. WSP26S jak widać może pracować w różnych obudowach.
                      Zanim zaczniesz wydawać kasę na głośniki zastanów się czy masz tyle miejsca w pokoju na tak duże kolumny. Pisałeś, że obecnie średniotonowy w Altusach jest zasłonięty przez meble. Budowanie takich kolumn i wstawianie ich potem między meble to nie jest pomysł na dobry dźwięk.

                      Skomentuj


                        #12
                        Taka konstrukcja od Visatona też jest. Nazywa się Atlas Compact Mk III i ostatnia odsłona Mk V. Z tą różnica ze dół jest odtwarzany przez 15" głośnik - w M. V przez 12", a niskie średnie to AL170. http://www.visaton.com/en/bauvorschl...mkv/index.html
                        Jak widać także Visaton stopniowo idzie w stronę budowy coraz mniejszych zestawów, nawet tam gdzie zachowuje wielorodność, choć to również coraz mniej popularne rozwiązanie.

                        Autor wątku rzeczywiście nie napisał nic o warunkach akustycznych. Może się okazać, ze lepszym wyborem będą jakieś monitory na 6,5" midwooferze
                        Last edited by ifonik; 30.12.2014, 13:40.

                        Skomentuj


                          #13
                          Te glosniki to juz potega Zrobie rzut obecnego pokoju. Jedna po nowym roku bo w tej chwili jedyna lacznosc za swiatem to telefon. Dziekuje za posty i do siego roku

                          Skomentuj


                            #14
                            Nie myślałeś sprzedac tych visatonow na allegro, i kupić zamiast tego jakis aktualny głośnik 18 czy 22 cm, na który masz projekty i mozesz zmieścić w fajne małej obudowie?
                            Pamiętaj rowniez, ze bas zeby sie rozwinąć potrzebuje rowniez odpowiedniego pokoju :)

                            Skomentuj


                              #15
                              Okej, decyzję chyba już podjąłem.
                              co do zasłaniania, to napisałem to w takim uproszczeniu, przestrzeń jest ogólnie dość otwarta jest to salon z aneksem kuchennym i sam salon ma około 20m2.
                              Po zbudowaniu VIBów EXTRA II problem zniknie bo przetworniki są umieszczone wysoko. Na zbudowanie Atlasów już mnie nie stać, gabarytowo już są za duże, Viby są na na górnej granicy którą założyłem. Z dołożeniem 4 głośnika - prócz ceny, to przede wszystkim moje obawy przed kombinacjami ze zwrotnicą by to wszystko zgrać - za słaby ze mnie zawodnik.
                              Przeliczyłem już obudowy by zrobić je ze sklejki brzozowej (poczytałem że liściaste są najlepsze) 20mm (w oryginalnym projekcie jest 19mm).


                              Zabrałem się za wyliczaniem kosztów zwrotnicy i dostępności elementów. Wszystkie chciałem brać z gretlona, no i zaczynają się schody.
                              Nie wiem do końca którą cewkę rdzeniową lepiej wziąć? 3,9 mH, ale 0,8 czy 1,2mm ? Która lepsza? Pomijając już fakt, że cenowo 1,2 parę złotych jest droższa. Wydaje mi się że im grubszy drut tym mniejsze straty.

                              Poniżej koszty dla jednej kolumny:

                              1. Obudowa: 300 zł (materiał i wycinanie, bez klejenia, bez obróbki, fornirów, lakierów etc)

                              2. Zwrotnica:
                              Cewki:
                              LR 3,9 mH/1,2mm - 36
                              SP 0,47 mH/1mm - 15
                              SP 1,0 mH/0,7mm - 12
                              SP 0,22 mH/0,7mm - 7

                              Kondensatory MKP Jantzen Audio (5%tolerancji)
                              33uF - 34
                              22 uF - 21
                              15 uF - 18
                              6,8 uF - 13
                              3,3 uF - 8

                              Rezystor 8,2/10W metalizowany - 3

                              Suma zwrotnicy 167 zł (części, bez płytki i robocizny)

                              3. Przetworniki
                              WSP 26 S8 - 210 zł (udało mi się kupić kiedyś 2 sztuki za 420 złotych)
                              DSM 50 FFL - 295 zł
                              DSM 25 FFL - 192 zł

                              4. Inne:
                              Zaciski - 30 zł
                              Przełączniki LC57 2 szt. - 80 zł (nie wiem czy to do końca konieczne i nie dać stałego opornika, ale wtedy nici z regulacji "odczuciowej")

                              Bass refleks niedostępny - będzie jakaś kombinacja dla rurki 100mm o długości 145mm, chyba, że ktoś mi pomoże i pomoże przeliczyć inną dostępną średnicę:
                              visaton.com/en/chassis_zubehoer/zubehoer/br15_34.html
                              visaton.com/en/chassis_zubehoer/zubehoer/br19_24.html
                              visaton.com/en/chassis_zubehoer/zubehoer/br6_8.html

                              5. Łączny koszt:
                              1275 zł (sztuka)

                              Z tego co wyczytałem (nie wiem ile w tym prawdy) para tych kolumn kosztowała 1500 E
                              Last edited by doggedly; 06.01.2015, 00:27.

                              Skomentuj


                                #16
                                deski zamówione :)

                                To jak pomoże mi ktoś przy tej zwrotnicy ? :)



                                "Nie wiem do końca którą cewkę rdzeniową lepiej wziąć? Nie jest opisana grubość ani oporność na schemacie :( 3,9 mH, ale 0,8 czy 1,2mm ? Która lepsza? Pomijając już fakt, że cenowo 1,2 parę złotych jest droższa. Wydaje mi się że im grubszy drut tym mniejsze straty."

                                Skomentuj


                                  #17
                                  Ja bym brał 1,2mm :) Mniejsze R to mniejszy wpływ na Qte a wiec i na Qtc :)

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    więc zrobiłem małe modyfikacje oryginalnej zwrotnicy by pozbyć się dołów w przejściach niskie/średnie i średnie/wysokie
                                    Dla mocy akustycznej się to wyrównało lecz dla SPL wręcz przeciwnie. Czym się tutaj bardziej kierować?
                                    Czy te zmiany mają jakiś sens czy lepiej sobie odpuścić i zastosować oryginalne wartości ?

                                    Moc akustyczna,SPL, faza: przerywana to oryginał
                                    układ zwrotnicy o góry po modyfikacjach, na dole oryginał



                                    Za dużo już kombinuje ?

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Pokaz wykres ze wszystkimi glosnikami, nie widać gdzie masz podziały.

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        a proszę :)



                                        jeżeli mam się opierać na mocy akustycznej to wysoki zaczynają klękać , ale mogę je wzmocnić wpływając na rezystory w zwrotnicy. Lub montując regulator LC57 w pasmie wysokich i robić to potem odsłuchowo ( to samo mogę zrobić dla średnich, jednak na parę kolumn to koszt 160 złotych, kwota do przyjęcia, tylko czy warto te regulatory montować ? )
                                        Last edited by doggedly; 10.01.2015, 20:02.

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X