Zamieszczone przez Yoshi_80
Zobacz posta
Ogłoszenie
Collapse
No announcement yet.
Zwrotnice aktywne vs pasywne - wady, zalety, fakty
Collapse
X
-
Zamieszczone przez slawek213 Zobacz postaNo i tu się absolutnie nie zgodzę. Osobiscie nie znam ani jednego 5" glośnika coby dobrze grał przy podziale 200Hz. Jeżeli już to od 6,5" w zwyż. Przypatrz się znanym producentom kolumn jak Canton lub inni.
Przylaczam sie do sugestii mariana o przeniesieniu postow.
-
Nie na temat...Zamieszczone przez slawek213 Zobacz postaNo i tu się absolutnie nie zgodzę. Osobiscie nie znam ani jednego 5" glośnika coby dobrze grał przy podziale 200Hz
Bo według twoich teorii nie można by było robić układów 2 drożnych na głośnikach mniejszych niż 6,5 cala :) Wyznaje totalnie odmienne upodobnia brzmieniowe i twierdzę że lepiej na środku pasma grają głośniki mniejsze bez względu na podział i wolę kolumny trójdrożne z niskim 2 podziałem niż wysokim. Na 600Hz to się dzieli 2 calowe głośniki kopułkowe a nie średnio niskotonowe stożki które bez problemu pracują na Basie :).
Jak lubisz przykłady komercyjne to dajmy na to taki boenick z 3 calowym głośnikiem dzielonym poniżej 200Hz :).
Wiesz dlaczego w konstrukcjach dla kowalskiego robi się wysokie podziały na Basie ?? Bo to jest niejednokrotnie 2-3 razy tańsze rozwiązanie :)Last edited by Zap Projekt; 19.02.2016, 15:23.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Branża Zobacz posta- .
Wiesz dlaczego w konstrukcjach dla kowalskiego robi się wysokie podziały na Basie ?? Bo to jest niejednokrotnie 2-3 razy tańsze rozwiązanie :)
Na 600Hz to się dzieli 2 calowe głośniki kopułkowe a nie średnio niskotonowe stożki które bez problemu pracują na Basie .
No ja bym takiego czegoś nie zrobił z tymi 2calowymi kopułkami.
Marianie bardzo przepraszam za zamieszanie. Szanuje bardzo Ciebie i Twoją robotę i obiecuje więcej nie pisać w Twoim poście o sprawach niedotyczących Twoich prześwietnych kolumn.Last edited by slawek213; 19.02.2016, 15:30.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez slawek213 Zobacz postaNo i tu się absolutnie nie zgodzę. Osobiscie nie znam ani jednego 5" glośnika coby dobrze grał przy podziale 200Hz. Jeżeli już to od 6,5" w zwyż. Przypatrz się znanym producentom kolumn jak Canton lub inni.
Po pierwsze tak jak pisał Branża wszystkie głośniki nisko-średniotonowe nadają się do podziałów na 200Hz it niżej z tego powodu, że nie są to głośniki stricte średnio tonowe i spokojnie mogą przyjąć zakres niskich częstotliwości. A nawet takie dedykowane do średnich tonów się nadają bo są często odpowiednio projektowane np scan speak 12MU ma 3mm skoku liniowego co spokojnie pozwala na niskie podziały. Sam zresztą taki robiłem na tym głośniku.
A drugi powód z którego wynika, że nie masz pojęcia o czym piszesz to praktyka konstruktorska, która jasno pokazuje, ze praktyczne realizacje niższych podziałów niż te 200Hz są trudne i często w praktyce nie mają sensu. Wychodzą bardzo duże wartości elementów, są problemy z przebiegiem impedancji, trzeba stosować masę korektorów a zysk z tego często jest żaden.
Naczytałeś się teorii z audiostereo i próbujesz je tutaj przemycać. Tam jest pełno takich samych teoretyków ze niewielką wiedzą praktyczną. Powielają między sobą te same opowieści od lat o tym jak to do wypełnienia i odpowiedniej masy dolnej średnicy wymagany jest niski podział i tylko i wyłącznie odpowiednio duży średnoitonowy bo na 5 calowych to się nie może udać itp itd. W życiu niczego nie zbudowali, pewnie słuchali 1/4 tego co udają że słuchali ale od strony teoretycznej są supermocni.
Skomentuj
-
Yoshi, ja mam syna w Twoim wieku i od 12 roku życia dłubie w głośnikach i jak kończyłem Technikum RTV w Katowicach jako prace końcową wybrałem kolumny PA zrobione razem z kolegami do imprez w sali gimnastycznej inni robili wzmacniacze do nich. Na temat filtrów uczyłem się choćby z faktu analizy odbiorników TV, jego częstotliwości granicznej i przebiegu czasowego. Od ponad 10 lat używam tylko filtrów aktywnych a od 5 lat mam Beringera DCX, przy pomocy którego przekręciłem wszystkie możliwe ustawienia jakie tylko były możliwe i na sto procent jestem pewien że nigdy nie będziesz w stanie pasywnie polutować i odsłuchać tego co w ostatnich latach ustawiałem.
Tu w latach 90 mój Piotruś i Karolinka.
Wiesz czego nie lubię?
Jak ktoś coś mi na podstawie przypuszczeń insynuuje.
A co do Audiostereo to w latach 80dziesiątych kupiłem po przeczytaniu właśnie Cantony Karat 100 i tam było coś takiego, że 28mm kopułka grała od 900Hz.
Produkowali to tylko rok. Canton też popełniał na początku błędy.
Ja bym miał na Twoim miejscu trochę więcej respektu do innych szczególnie wtedy jeżeli mają inne zdanie niż Ty.Last edited by slawek213; 19.02.2016, 19:25.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez slawek213 Zobacz postaJak ktoś coś mi na podstawie przypuszczeń insynuuje.
Zamieszczone przez slawek213 Zobacz postaOd ponad 10 lat używam tylko filtrów aktywnych a od 5 lat mam Beringera DCX, przy pomocy którego przekręciłem wszystkie możliwe ustawienia jakie tylko były możliwe i na sto procent jestem pewien że nigdy nie będziesz w stanie pasywnie polutować i odsłuchać tego co w ostatnich latach ustawiałem.
Skomentuj
-
Nie na temat...Nie na temat...mało bo mało ale w siedzę zawodowo trochę w branży PA. Pracuje gościnnie jako realizator obrazu i dźwięku głównie na festiwalach filmowych czy podróżniczych
Wspomniany behringer to jedna z najtańszych konstrukcji tego typu na rynku. Totalnie nie rozumiem zachwytu i mani modyfikacji konstrukcji za kilka stówek :) widocznej na forach entuzjastów.
Został zaprojektowany do realizacji połączeń "górka" - "sub" w budżetowych zestawach nagłaśniających. Nie odważyłbym się używać go jako zwrotnicy np. w paczkach gdzie pracuje np coaxialny głośnik kompresyjny za kilka tysiaków który jest bardzo wrażliwy na rodzaj filtracji :) Znam wiele przypadków spalenia głośników po takich nieumiejętnych eksperymentach z użytkowaniem :)
dodatkowa funkcja takiego Dcx to prosty korektor parametryczny z pełną regulacja pasma dobroci i szerokości działania. I bodajże jeszcze takie dodatki jak prosty kompresor czy delay. Zdarza mi się pracować na X32 tam jest zaimplementowane dokładnie to samo tylko o większych możliwościach - więc wiem o czym, piszę. Te wszystkie bajery jak kompresory , bramki częstotliwości , efekty jak pogłosy , delaye i pełny dostęp do regulacji korektorami parametrycznymi i graficznymi ( niezbędny do wycinania sprzężeń ) są niezbędne przy pracy live z instrumentami i wokalistami. Ale jak spojrzę na to przez pryzmat tego co robię na co dzień przy projektowaniu kolumn to - to nie wyobrażam sobie używania takich procesorów dźwiękowych do filtracji kolumn. Pasmo przetwarzania , faza i wiele innych aspektów w pracy live jest na tak "dzikim poziomie" że w domu nie dało by się tego słuchać. A na evencie nikt na to nie zwraca uwagi . Ma być ciśnienie , klarowność przekazu i odpowiednio dobrane proporcje między nagłaśnianymi mikrofonami.
Więc sorry ale bery DCX całkowicie mnie nie przekonuje. I jest to twój największy błąd który najprawdopodobniej jest powodem dlaczego tak bardzo się zafiksowałeś w swoich przekonaniach :) i stanąłeś kilka lat temu w martwym punkcie i powoli się cofasz
ps. śmieszy mnie zawsze podpieranie swojej wiedzy dokonaniami dużych komercyjnych firm ( tu wspomniany przez Ciebie Canton) robiącymi kolumny masowo. Te firmy w 95% swoich działań. działają po to aby zarabiać i przynosić zyski. Skoro wycofali szybko konstrukcje to powody mogą być trzy:
- jeden z zastosowanych elementów przestał być osiągalny
- konstrukcja przynosiła za mało zysków
- konstrukcja przynosiła dużo zysków i postanowili ją zamienić następną tylko po to aby podnieść cenę. Podstawa Ekonomi - wraz z popytem rośnie podaż: Niestety
ale na pewno nie było powodem to że popełnili błąd przy projektowaniu tej kolumny :)
I uwierz mi wiem o czym piszę ...Last edited by Zap Projekt; 19.02.2016, 21:13.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz postaA jestem pewien, ze ty tym beringerem nie zrobisz tego co ja robię pasywnie. Pozatym spróbuj powielić swoją konstrukcję. I co kupisz kolejnego beringera, wzmacniacze ? To już jest bez sensu. Każdy kto sie brał za konstrukcje aktywne wcześniej czy później porzucał ten pomysł bo dochodził, że to ślepa uliczka. Całkiem niedawno pomagałem korespondencyjnie jednemu gościowi zestroić monitory aktywne bo kompletnie sobie nie mógł z tym poradzić. Myślał, ze zastosuje 2 filtry 24dB/ost , ustali częstotliwości podziału i będzie miał zrobione. Jak to zmierzył (dzięki bogu) to zobaczył jakie gówno mu wyszło to zwątpił w tą aktywność. W końcu to jakoś ogarnęliśmy ale on sam stwierdził, że gdyby wiedział jakie bedzie mieć z tym kłopoty to by się w to nie pchał tylko zrobił pasywną zwrotnicę bo by wyszło taniej i szybciej i niestety lepiej. Bo akurat głośniki mi znane i wiem, że u mnie na pasywnej dużo lepiej się zgrywały.
Rozumiem
Widzę, że przyznajesz się do tego, że nie radzisz sobie z aktywną filtracją.
Panie Branża, brakowało mi Twojego milczenia.
Fakt, Beringer jest najtańszy a Pan Linkwitz kiedyś jak zmądrzeje powróci do pasywnych zwrotek. Prawda?
http://www.linkwitzlab.com/LXmini/Introduction.htmLast edited by slawek213; 19.02.2016, 20:43.
Skomentuj
-
Nie na temat...Pan Linkwitz jest "naukowcem". Jeśli znasz to pojęcie to rozumiesz na czym polega jego praca :)
Nie napisałem nigdzie że filtracja aktywna jest zła :). Mówię tylko że podobnie jak zwrotnice pasywne musi być bardzo skrupulatnie i dokładnie zaprojektowana do konstrukcji. I powinna być budowana od podstaw ( od scalaka i opornika ) z stałymi ustawieniami :).
Używanie do tego celu budżetowych procesorów dźwiękowych z rynku PA jest dla mnie czymś na wzór stosowania zwrotnic "uniwersalnych" Jeśli nie rozumiesz to Ci wyjaśnie :)
Mam głośniki 4 ohmowy i 8 ohmowy i według karty katalogowej powinny pracować od A do Z czyli muszę kupić zwrotnice 4/8 Ohm z podziałem na D.
:)
projektowanie aplikacji i filtracji to nieco więcej niż podział w punkt z optymalnym nachyleniem :)
Ps. Jak się kiedyś dowiesz że konstrukcja komercyjna X za pierdy lion złotych została zaprojektowana przez Moją pracownie też będziesz sapał i pokazywał ją za wzór ??. Ja bym tego nie zrobił dopóki takiej konstrukcji bym osobiście nie sprawdził. Reasumując jaką masz pewność że konstrukcja X jest dobrze zaprojektowana tylko dlatego że stoi za nią marka i wysoka cena i ładny wygląd.
Trochę więcej pokory wobec osób którzy budują na tym forum konstrukcje za konstrukcją i wiedzą z autopsji z czym to się je a nie z opowieści internetowych.
Zbudowałeś kolumny - I chwała Ci za to. Ale ile ich było ?? 1,2,3 konstrukcje ?? A jak osoby którym wpierasz swoją wiedzę robią to na co dzień z zaprojektowali ich już dziesiątki ?? to nie dziw się ze brzmisz dla nich mocno ironicznie i sarkastycznie
Niech moderacja wydzieli wątki do Spam PostuLast edited by Zap Projekt; 19.02.2016, 21:16.
Skomentuj
-
Owszem ten Behringer jest jednym z tańszych w swoim rodzaju i pewnie jednym z niewielu modeli Behringera na które w ogolę warto zwrócić uwagę. Nie zmienia to faktu że urządzenie przeznaczone jest do sterowania większymi systemami nagłośnieniowymi. Dlaczego tylko większymi? Bo crossover sam w sobie wprowadza zniekształcenia- dwa przetworniki A/D i D/A "24-bit/96kHz", każda korekcja również jest wprowadzeniem zniekształceń w sygnale...
Urządzenia tego typu są dobre do wstępnych testów głośników- możemy łatwo sprawdzić w jakimi paśmie grają najlepiej. Jednak do tych celów wystarczą crossovery oparte o analogowe filtry. Ktoś powie ok, ale w analogowych nie mam delay i innych procesorów psychoakustycznych. To ja odpowiem, skąd pewność że dane urządzenie trzyma dokładną wartość parametru? Jest to szczególnie ważne w przypadku pojedynczych kolumny i małych odległości od poszczególnych źródeł dźwięku. Takie crossovery nie są w stanie tutaj dorównać doświadczonym konstruktorom, którzy odrazy zauważą że głośnik należy odsunąć o kilka mm w którąś ze stron, lub zastosować jakąś "sztuczkę" projekcie obudowy lub zwrotnicy. Bo przecież zmiana kilku mm w projekcie obudowy, czy kolejna wartość z rzędu elementów elektronicznych może wprowadzić takie zmiany, które w przypadku crossoveru cyfrowego będą zwierały się w granicy jego błędu.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez DiGiCo Zobacz postaOwszem ten Behringer jest jednym z tańszych w swoim rodzaju i pewnie jednym z niewielu modeli Behringera na które w ogolę warto zwrócić uwagę. Nie zmienia to faktu że urządzenie przeznaczone jest do sterowania większymi systemami nagłośnieniowymi. Dlaczego tylko większymi? Bo crossover sam w sobie wprowadza zniekształcenia- dwa przetworniki A/D i D/A "24-bit/96kHz", każda korekcja również jest wprowadzeniem zniekształceń w sygnale...
Urządzenia tego typu są dobre do wstępnych testów głośników- możemy łatwo sprawdzić w jakimi paśmie grają najlepiej. Jednak do tych celów wystarczą crossovery oparte o analogowe filtry. Ktoś powie ok, ale w analogowych nie mam delay i innych procesorów psychoakustycznych. To ja odpowiem, skąd pewność że dane urządzenie trzyma dokładną wartość parametru? Jest to szczególnie ważne w przypadku pojedynczych kolumny i małych odległości od poszczególnych źródeł dźwięku. Takie crossovery nie są w stanie tutaj dorównać doświadczonym konstruktorom, którzy odrazy zauważą że głośnik należy odsunąć o kilka mm w którąś ze stron, lub zastosować jakąś "sztuczkę" projekcie obudowy lub zwrotnicy. Bo przecież zmiana kilku mm w projekcie obudowy, czy kolejna wartość z rzędu elementów elektronicznych może wprowadzić takie zmiany, które w przypadku crossoveru cyfrowego będą zwierały się w granicy jego błędu.
Skomentuj
-
Może przesadzam, tylko pytanie w jakiej kwestii? Starałem się ogólnie podejść do tematu zwrotnic i skrytykować zastosowanie DCX2496 do kolumn HiFi. Zauważ że nie krytykuje zwrotnic aktywnych opartych o analogowe filtry... bo te mają ogromną przewagę ekonomiczną w niskich podziałach. Jednak zarówno te jak i pasywne muszą zostać odpowiednio zaprojektowane.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez DiGiCo Zobacz postaMoże przesadzam, tylko pytanie w jakiej kwestii? Starałem się ogólnie podejść do tematu zwrotnic i skrytykować zastosowanie DCX2496 do kolumn HiFi. Zauważ że nie krytykuje zwrotnic aktywnych opartych o analogowe filtry... bo te mają ogromną przewagę ekonomiczną w niskich podziałach. Jednak zarówno te jak i pasywne muszą zostać odpowiednio zaprojektowane.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez slawek213 Zobacz postabardzo taniego za parę stówek (zdaniem Branży) Beringera DCX2496
Moje zdanie:
Filtry aktywne - TAK - ale zaprojektowane od podstaw specjalnie do danej konstrukcji. I tylko do masowej produkcji kolumn.
Filtracja aktywna potrafi bardzo obniżyć koszty produkcji przy podziałach i korekcjach na najniższych rejestrach pasma i to jest jej największy Atut przy masowej produkcji
Procesory dźwiękowe z rynku PA - NIE. Bo one nie do tego celu zostały zaprojektowane. Jeśli ktoś chociaż raz zetknął się z rynkiem PA live doskonale wie o czym pisze. Tam nie chodzi o klimatyczne słuchanie kolumienek z jednego metra w zaciszu własnego domu. Tylko o ciśnienie akustyczne dla MAS zebranych na koncercie / wydarzeniu.
I jak to się ma do ASowego dążenia do doskonałości każdego elementu w torze. Kondensatory ze złota , kabelki zasilające najlepiej bezprzewodowe, wzmacniacze bez jakiej kolwiek korekcji ewentualnie słuchac tylko przez direct. A jednocześnie napakowany do granic możliwości efektami i korektorami softowy procesor dźwięku ? Zanim sygnał przez niego przejdzie jest 100 razy zmieniany :) Totalna niekonsekwencja czy już omamienie ?
Chcesz z nim pracować - spoko ale tylko pod warunkiem że mierzysz każdą zmiane którą w nim wykonasz. Bo to co soft pokazuje na wyświetlaczu / aplikacji. Nijak się ma do tego co wychodzi z głośników :) Głośnik i jego aplikacja nie jest idealnym nic nie zmieniającym reproduktorem dźwięku.
Masz jakiekolwiek pomiary gotowych kolumn filtrowanych aktywnie tym procesorem ?
W tego typu urządzeniach nie chodzi o jak najbardziej audiofilskie parametry akustyczne tylko o niezawodność / szybkość i wielofunkcyjność zastosowań. W czasie najprostszego użytkowania nagłośnienie kilku mikrofonów na krótkiej konferencji mówionej niekiedy trzeba zmieniać płynnie kilka parametrówLast edited by Zap Projekt; 20.02.2016, 12:33.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez slawek213 Zobacz postaTrafiła kosa na kamień. Co?
Rozumiem
Widzę, że przyznajesz się do tego, że nie radzisz sobie z aktywną filtracją.. Nie no spoko, też sobie zaraz kupię (tylko nie wiem po co) ale też będę ekspertem na równi z Tobą
.
Ja bym wolał zobaczyć jakieś konkrety, dokonania kolegi a nie czytać o wspaniałości filtru beringera, który może sobie każdy kupić i coś tam poustawiać od czapki a potem chwalić się na forum czego to nie dokonał. Za przeproszeniem, to każdy głupi potrafi. To jest droga na skróty. Nie potrafię zaprojektować zwrotnicy pasywnej, samodzielnie zbudowana aktywna jest również za trudna ale jest rozwiązanie w postaci gotowca gdzie wystarczy coś tam poustawiać i będzie grało. Wow wielkie dokonanie.
Pozatym zupełnie odeszliśmy od tematu którym nie były filtry aktywne ale to, ze podobno głośniki nisko-srednio tonowe nie nadają się do 200Hz podziałów. Chętnie bym usłyszał jakieś argumenty w tym temacie a nie jakieś spychanie na boczne tory. Zasłanianie się jakimiś firmami jako wzorcem to juz w ogóle obnażanie braku wiedzy i argumentów w temacie. Tak bo tak inni robią i już. Z takimi argumentami faktycznie nie da się polemizować.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz postaCiekawy jestem na jakiej podstawie piszesz, ze cos sie w tej zwrotnicy rozstraja? Nie wiem czy sledzisz zachodnie fora, ale tam te urządzenia są bardzo popularne nie tylko w zestawach hifi ale również w zastosowaniach hiendowych.
Audiofile dążą do pełnego wyparcia "cyfrówki" z toru audio... a tu mielibyśmy jeszcze dokładać jedno dość skomplikowane urządzenie, nie wiadomej jakości?
Jeżeli chodzi o crossovery to polecam coś tego typu: http://dbxpro.com/en/product_families/crossovers w pełni analogowy tor audio... niskie zniekształceniaLast edited by DiGiCo; 20.02.2016, 15:01.
Skomentuj
-
WskazówkaZamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz postaPozatym zupełnie odeszliśmy od tematu którym nie były filtry aktywne ale to, ze podobno głośniki nisko-srednio tonowe nie nadają się do 200Hz podziałów.
Skomentuj
Skomentuj