Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Zwrotnice aktywne vs pasywne - wady, zalety, fakty

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    #21
    lipa temat
    zresztą większość osób biorąca tutaj udział wie czym sie różnią pasywki od aktywnych. Ale dalej dyskutują heheh

    coś z konkretów:
    pasywki są droższe i trudniejsze w zestrojeniu (wymagana mnogość pasywnych elementów), do tego straty mocy elektrycznje na pasywnych elementach. PAsywne zwrotnice dedykowane są do pasywnych zestawów, a takowe są głównie konstruowane.
    aktywki przeciwnie (pare durnych rezystorów i kondensatorów + opamp).

    Wszystko w temacie.
    Last edited by El_liero; 20.02.2016, 16:40.

    Skomentuj


      #22
      Zamieszczone przez DiGiCo Zobacz posta
      Pisząc o pewności trzymanego parametru. Chodziło mi że w takim urządzeniu wybieramy pewną wartość, ale nie wiemy z jaką dokładnością urządzenie je nałoży na syngal. Jest to technika cyfrowa i wszystko zależy od software. Owszem, inna sprawa gdy cały czas monitorujemy zestaw sprzętem pomiarowym- ale czy o to chodzi w sprzęcie za kilka tys. ? Druga sprawa to przetworniki AD/DA- min. 24bit/96kHz to chyba obecnie standard w źródłach dźwięku. Nie wiem jaki Behringer tam przetwornik zastosował i jak wygląda soft, ale nie sądzę żeby przy tej granicznej wartości wszystko idealnie pracowało. W DCX2496 jest tylko jedno fajne... cena. Crossovery stosuje się do szybkiej adaptacji systemu audio do zmiennych warunków odsłuchowych. Dlatego tutaj bardziej istotna jest wielofunkcyjność niż jakość dźwięku.
      Ok czyli po prostu nie miales tego urzadzenia, nie uzywales i nie znasz jego mozliwosci. Narazie teoretyzujesz.

      Kolejnym ciekawym produktem, ktory moze spokojnie powalczyc z audiofilskimi zwrotnicami pasywnymi i ich cena jest Hypex https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=2961

      Modul zawiera dwa wzmacniacze cyfrowe po 100w, posiada swoj wlasny software, w ktorym pakujemy realne pomiary glosnikow i projektujemy dowolne filtry w domenie cyfrowej. Oczywiscie mozna wybrac wersje z wejsciem i wyjsciem cyfrowym. Taki panel kosztuje ponad 1000zl. Mozna na poczatku pomyslec, ze to duzo, ale jesli wezmiemy pod uwage ceny topowych elementow pasywnych roznica wcale nie bedzie duza, a moze i nawet zadna. Dodatkowo mamy na pokladzie wzmacniacze i niemal nieograniczone mozliwosci komponowania filtrow. Do tego sterowanie z pilota i mozliwosc zapisania kilku ustawien filtrow, ktore zmieniamy w locie jednym przyciskiem pilota. Ktory system pasywny to potrafi?
      Nie chce tutaj pisac, ze to jest rozwiazanie absolutne i bez wad. Raczej chcialbym zwrocic uwage na niezaprzeczalne mozliwosci. System moze sluzyc jako baza projektowa filtrow, lub jako gotowe rozwiazanie aktywne np przy budowie monitorow studyjnych, ale nie tylko. Dodatkowo mozna polaczyc taki modul z innymi modulami Hypexa, tworzac systemy wiecej niz dwudrozne.

      Skomentuj


        #23
        Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
        Nie trafiła. Rozumiem ty sobie radzisz z filtracją aktywna bo kupiłeś filtr beringera i już jesteś ekspert . Nie no spoko, też sobie zaraz kupię (tylko nie wiem po co) ale też będę ekspertem na równi z Tobą .

        Ja bym wolał zobaczyć jakieś konkrety, dokonania kolegi a nie czytać o wspaniałości filtru beringera, który może sobie każdy kupić i coś tam poustawiać od czapki a potem chwalić się na forum czego to nie dokonał. Za przeproszeniem, to każdy głupi potrafi. To jest droga na skróty. Nie potrafię zaprojektować zwrotnicy pasywnej, samodzielnie zbudowana aktywna jest również za trudna ale jest rozwiązanie w postaci gotowca gdzie wystarczy coś tam poustawiać i będzie grało. Wow wielkie dokonanie .

        Pozatym zupełnie odeszliśmy od tematu którym nie były filtry aktywne ale to, ze podobno głośniki nisko-srednio tonowe nie nadają się do 200Hz podziałów. Chętnie bym usłyszał jakieś argumenty w tym temacie a nie jakieś spychanie na boczne tory. Zasłanianie się jakimiś firmami jako wzorcem to juz w ogóle obnażanie braku wiedzy i argumentów w temacie. Tak bo tak inni robią i już . Z takimi argumentami faktycznie nie da się polemizować.
        Widziałeś fotkę z moimi dziećmi to i widziałeś mój osobisty wyrób w postaci trójdrożnego Isophona PSL265, PSM120 i starej SKK10.
        Byłem z nich zadowolony i teraz przy drugiej żonie i moich pociech dłubię sobie ponownie, tym razem cyfrowo. Nie muszę robić 10 zestawów na rok bo bym się zanudził. Jest to moje hobby od wielu lat ale mam też inne jak fotografowanie.
        Tak idę na skróty bo lubię a nie jestem masochistą i nie mam za bardzo czasu na drogie pasywne rozwiązania.
        Proponuje kup sobie taką zwrotnicę i będziesz miał okazję porównać w ułamkach sekundy różnicę pomiędzy podziałem 200Hz a 500Hz.
        Wyższy podział brzmi bardziej otwarcie szybciej, oraz ma niższe zniekształcenia.
        Mając tą tanią zwrotnicę będziesz mógł porównać filtry LR2 z LR4
        Widzisz każdy robi jak uważa a frustracja wywołuje agresje a ta prowadzi do złych czynów jakim są cyniczne wypowiedzi.
        Może boisz się stracić tak mozolnie wypracowaną pozycję tu na tym Forum.

        Wracając do podziału to poszukaj w poważnych firmach i bierz z nich przykład. Adams, Kef, M-Audio.
        ci panowie naprawdę są fachowcami.uważa i ma prawo nawet do błędnego zdania.
        Uszanuj to.
        Jestem przekonany o tym co piszę bo tak uważam, to czy to prawdzie opowiada jest inną kwestią.

        - - - - - aktualizacja - - - - -

        Zamieszczone przez Branża Zobacz posta
        wybacz mi ale po twoich wypowiedziach twierdze że jesteś mocno wyalienowanym człowiekiem.
        Powiedz, czy przypadkiem nie przesadzasz?

        Wiesz są mechanizmy obronne, które mają na celu radzenia sobie z wewnętrznymi konfliktami w celu ochrony osobowości (ego), zmniejszenia lęku, frustracji i poczucia winy.
        Jednym z nich jest projekcja.
        Za skrajny przypadek przerostu mechanizmów obronnych można nawet uznać psychozy, w których wizja świata ulega takiemu zniekształceniu, że uniemożliwia normalne funkcjonowanie.

        Pamiętaj o tym

        A co do słabych części SMD to wnioskuję że masz taką zwrotnicę.

        Szumy tej zwrotnicy są jedynie złym doborem parametrów jak nadmierne wzmocnienie słabego sygnału, a tak to ona ma szumy na poziomie -100dB
        Last edited by slawek213; 20.02.2016, 20:29.

        Skomentuj


          #24
          Zamieszczone przez slawek213 Zobacz posta
          Proponuje kup sobie taką zwrotnicę i będziesz miał okazję porównać w ułamkach sekundy różnicę pomiędzy podziałem 200Hz a 500Hz.
          Wyższy podział brzmi bardziej otwarcie szybciej, oraz ma niższe zniekształcenia.
          Czy te aspekty są pomierzone ?

          Skomentuj


            #25
            Zamieszczone przez slawek213 Zobacz posta
            Widziałeś fotkę z moimi dziećmi to i widziałeś...
            Mnie Twoje historie osobiste nie interesują, zostaw te opowieści dla innych. Tak samo te pseudoanalizy mojego czy Branży zachowania. To jest forum stricte techniczne i dział akustyka a nie forum psychologów.
            Tak kupując filtr beringera zachwiałeś nam pozycje na forum (jaką pozycje?) i w ogóle zaraz wywrócisz je do góry nogami. Chyba trochę ego cie poniosło .

            Piszesz dużo a nic z tego nie wynika. Nadal nie potrafisz odpowiedzieć na proste pytanie dotyczące tezy którą sam postawiłeś. Dlaczego niko-średniotonowe głośniki nie nadają się na podziały przy 200Hz. Dowiemy się czy nie? Poprzesz to jakaś wiedzą, faktami, pomiarami, parametrami itd. Czy nadal będziesz pisał o dupie Maryny.
            Last edited by Yoshi_80; 22.02.2016, 07:26.

            Skomentuj


              #26
              Zamieszczone przez DiGiCo Zobacz posta
              W DCX2496 jest tylko jedno fajne... cena. Crossovery stosuje się do szybkiej adaptacji systemu audio do zmiennych warunków odsłuchowych. Dlatego tutaj bardziej istotna jest wielofunkcyjność niż jakość dźwięku.
              W DCX jest tylko jeden minus i jest nim awaryjność właśnie. Jakość dźwięku jest rewelacyjna, szumów ja nie słyszę - być może zależy od konkretnego egzemplarza.
              Cyfrowy crossover można zastosować wszędzie i jest to doskonałe rozwiązanie dla gości, którzy często testują różne rozwiązania w swoich kolumnach. Szczególnie kiedy sygnał ze źródła jest cyfrowy to podłączasz sobie do DCXa na wejście cyfrowe. Oczywiście bez pomiarów to działanie po omacku ale na tym sprzęcie z pomiarami i wiedzą zrobisz wszystko.

              Skomentuj


                #27
                Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                Ok czyli po prostu nie miales tego urzadzenia, nie uzywales i nie znasz jego mozliwosci. Narazie teoretyzujesz.
                Nie mam i zapewne nigdy mieć nie będę. Bo osobiście nie wyłożę na sprzęt ponad 1000zł, który może mi się wysypać podczas imprezy(pyzatym mój poczciwy analog w pełni mi wystarcza). Każdy bardziej obeznany wie że Behringer to masówka, oszczędzająca gdzie się tylko da. Wystarczy porównać wnętrze wspomnianego DCX'a(galeria google) z zawodowymi sprzętami oferującymi te same funkcje i możliwość. Sprzętu nie testowałem, ale możliwości można wyczytać z dokumentacji... więc po co komu procesory dynamiki typu compresory i bramki- to jest przydatne przy pracy z mikrofonami i dźwiękiem live. Owszem parametryczne EQ i przesunięcia fazowe poszczególnych kanałów to fajna sprawa, której nie da się uzyskać w analogowych crossoverach. Tylko pytanie jak się to spisuje w budżetowym behringerze i czy warto wydawać tyle kasy na takie "bajery" kosztem jakości dźwięku?

                Pogromco przytoczyłeś temat wzmacniacza z wbudowanym modułem DSP. Moduł DSP do wzmacniaczy Diy, jest to temat który coraz bardziej zaczyna mnie kręcić, ale nie wiem jak go ugryźć. Do tej pory znalazłem jedynie informacje o module freeDSP(http://www.freedsp.cc/), ale nie wiem gdzie taki można nabyć i w jakiej cenie. Bo na stronie widać że możliwości i parametry są bardzo interesujące:

                28/56 bit audio DSP ADAU1701
                44.1 / 48 / 96 kHz
                2 analog audio inputs and 4 outputs (RCA)
                Variable input range 0.9 V – 2 V or more
                General purpose pins (for potentiometers...)
                I2S digital connections
                DC 5 to 15 V

                Graphic & parametric EQs
                Mixing
                Phase shifting
                Dynamics processing
                IIR / FIR filtering
                Low-level DSP functions
                Real time tuning

                PS. Z gotowych modułów jest jeszcze miniDSP
                Last edited by DiGiCo; 22.02.2016, 15:10.

                Skomentuj


                  #28
                  Zamieszczone przez DiGiCo Zobacz posta
                  ale nie wiem gdzie taki można nabyć i w jakiej cenie.
                  Analog Devices oferuje evu boardy wspolpracujace z SigmaStudio.

                  Skomentuj


                    #29
                    Nawet mam taki Eval na sprzedaż :)
                    http://pl.farnell.com/analog-devices...i2c/dp/1828776
                    Z lekką modyfikacją aby wyprowadzić z niego 3 kanały omijając wbudowany wzmak :)
                    Asustor AS-5002T z MPD + konwerter USB .3lite + DAC PCM1704 by olog + autorskie PRE z PVC + Monobloki Ravlus Amplifilo + kolumny Tatami Audio Hudba

                    Skomentuj


                      #30
                      podział w okolicach 200Hz to dobry jest dla kina domowego ale do HiFi to raczej nie.
                      Jeżeli filtr srodkowoprzepustowy 40Hz-200Hz to około 2,2Oktawy
                      filtr środkowoprzepustowy 200Hz-2000Hz to około 3,5Oktawy
                      filtr środkowoprzepustowy 2000Hz- 20000Hz to około 3,5Oktawy
                      W praktyce brzmi taki bas grubo, jest za dużo wyeksponowany.

                      Wyobraź sobie, mam SEASA MU10 on ma f0=110Hz Qt=0,7 liniowy wychył 4mm. W 1litrowej obudowie przy 100W i 200Hz (nieuwzględniam -6dB co oznacza 25W) wychył 3mm a więc nic jak połączyć go z jakimś tam 20cm Basem

                      Czujesz bluesa?

                      Co do psychologizowania.

                      Nie zaczynaj.

                      Skomentuj


                        #31
                        Sławku już ci mówiłem na AS że kupiłeś i masz wersje średnio tonową SEAS. A ty dalej w zaparte że to szerokopasmowiec ? 10 cm średniotonowca nie tnie się na 200Hz.
                        To po experymentach z tym głośnikiem tak bezpardonowo bronisz teorii że nie wolno ciąć niżej niż 600Hz żadnego głośnika. Jesli tak to odrobiny masz racje ale odnośnie tego jednego konkretnego średniotonowego 10cm głosnika :)

                        Skomentuj


                          #32
                          Zamieszczone przez Branża Zobacz posta
                          odział w okolicach 200Hz to dobry jest dla kina domowego ale do HiFi to raczej nie.
                          Jeżeli filtr srodkowoprzepustowy 40Hz-200Hz to około 2,2Oktawy
                          filtr środkowoprzepustowy 200Hz-2000Hz to około 3,5Oktawy
                          filtr środkowoprzepustowy 2000Hz- 20000Hz to około 3,5Oktawy
                          W praktyce brzmi taki bas grubo, jest za dużo wyeksponowany.
                          W praktyce brzmienie basu zależy od wielu czynników a nie tylko od częstotliwości podziału. Być może twoja praktyka daje ci takie wnioski bo wynika z nieumiejętnego przeprowadzenia filtracji.


                          Zamieszczone przez Branża Zobacz posta
                          Wyobraź sobie, mam SEASA MU10 on ma f0=110Hz Qt=0,7 liniowy wychył 4mm. W 1litrowej obudowie przy 100W i 200Hz (nieuwzględniam -6dB co oznacza 25W) wychył 3mm a więc nic jak połączyć go z jakimś tam 20cm Basem

                          Czujesz bluesa?
                          Za dużo tu założeń za mało konkretów i faktów. Po pierwsze tworzysz teorię w oparciu o jeden konkretny głośnik. To jest po prostu śmieszne.

                          Po drugie :
                          - skąd się wzięła moc 100W przy 200Hz. Jak to wykombinowałeś, że tam tyle będzie ? Po prostu sobie przyjąłeś?
                          - chyba nie uwzględniasz w ogóle wytrzymałości mocowej głośnika w obudowie. Już sam fakt wsadzenia go do 1L obudowy daje mu wytrzymałość na poziomie ok 40W i to bez żadnej filtracji. Filtracja ten stan tylko poprawi
                          - przyjmowanie filtracji 6dB/oct jako jedynego słusznego rozwiązania jest oczywiście błędne. Wystarczy zastosować 12dB aby głośnik sredniotonowy mógł pracować z niższym podziałem.

                          Podsumowując stworzyłeś sobie teorie obejmującą wszystkie głośniki średnio oraz nisko-średnio tonowe na podstawie jednego 10cm głośnika średnio tonowego. Do tego przyjąłeś sobie jakieś arbitralne wartości mocy oraz filtrację wyłącznie 1 rzędu. Nie no profesjonalizm pełna gębą. Czujesz absurd?

                          Skomentuj


                            #33
                            Zamieszczone przez El_liero Zobacz posta
                            lipa temat
                            zresztą większość osób biorąca tutaj udział wie czym sie różnią pasywki od aktywnych. Ale dalej dyskutują heheh

                            coś z konkretów:
                            pasywki są droższe i trudniejsze w zestrojeniu (wymagana mnogość pasywnych elementów), do tego straty mocy elektrycznje na pasywnych elementach. PAsywne zwrotnice dedykowane są do pasywnych zestawów, a takowe są głównie konstruowane.
                            aktywki przeciwnie (pare durnych rezystorów i kondensatorów + opamp).

                            Wszystko w temacie.
                            Chyba tylko wszystko co na ten temat wiesz :)
                            Wysokiej klasy podział aktywny wymaga znacznie większych nakładów finansowych niż pasywny
                            Nawet jeżeli będziesz stosował bajeranckie kondy za 1k/sztuka i kabelki w podobnej cenie :)
                            Podział pasywny nazywany jest inaczej budżetowym

                            Skomentuj


                              #34
                              Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
                              Po drugie :
                              - skąd się wzięła moc 100W przy 200Hz. Jak to wykombinowałeś, że tam tyle będzie ? Po prostu sobie przyjąłeś?
                              - chyba nie uwzględniasz w ogóle wytrzymałości mocowej głośnika w obudowie. Już sam fakt wsadzenia go do 1L obudowy daje mu wytrzymałość na poziomie ok 40W i to bez żadnej filtracji. Filtracja ten stan tylko poprawi
                              - przyjmowanie filtracji 6dB/oct jako jedynego słusznego rozwiązania jest oczywiście błędne. Wystarczy zastosować 12dB aby głośnik sredniotonowy mógł pracować z niższym podziałem.
                              Moc przyjąłem ot tak sobie żeby wyszło 3mm wychyłu. Przy uwzględnieniu -6dB tj punkt dla zwrotnicy popularnego Linkwitza a nie jak sugerujesz 6db/Okt 1szego rzędu.
                              Tutaj chyba się nie zrozumieliśmy.

                              Dzisiaj patrzałem na stronę Cantona, B&W KEFa i Audaxa. Każdy z nich nie dzieli średniotonowego poniżej 300Hz i to dla głośników 17cm. Audax np. dla 5" proponuje od 400Hz.
                              Ci producenci sugerują mi, że moje doświadczenie jest słuszne.

                              Yoshi_80 w Twoich wypowiedziach jest mało konkretów. To że bas zależy od wielu czynników? Nie podałeś ani jednego konkretnego argumentu dla poparcia Twojego stanowiska. Toczysz walkę ze mną. Ja mam swoje zdanie. Nie czepiam się Ciebie.
                              Lepiej dla wszystkich było by wyjaśnić co masz na myśli i dlaczego filtrowanie 5" głośnika przy 200Hz jest dobre.
                              Ja twierdzę, że nie i podałem powody, poparte doświadczeniem innych znaczących producentów. Nawet w monitorach studyjnych idzie się podobną drogą.

                              Skomentuj


                                #35
                                Slawku, nie ma reguly.
                                Manfred Zoller, znany i ceniony konstruktor uwaza, ze tylko niskie podzialy maja sens i tak byly zbudowane jego zestawy, majace do dzis wiernych fanatykow.

                                Fragment wywiadu z Zollerem :
                                " Stosuję bardzo niskie częstotliwości podziału pomiędzy basem, a średnicą. 90% moich zestawów to systemy dwudrożne ze zintegrowanym subwooferem. Nigdy nie stosuję podziału powyżej 200 Hz. Dzisiaj każdy o tym mówi. Ja robiłem to już w roku 1983. Proszę przejrzeć moje artykuły z tamtego okresu. Do pokoi do 20 metrów kwadratowych, do niezbyt głośnego słuchania powinny być stosowane zestawy dwudrożne. Jeśli ktoś potrzebuje dźwięku z poziomem "live", więcej niż 100 dB, wymagany jest system trójdrożny - do reprodukcji basu. Nie jest możliwe wytworzenie basu bez dużej powierzchni membrany i jej ruchu. "

                                zrodlo : http://www.hifi.pl/wywiad/zoller01.php

                                Skomentuj


                                  #36
                                  Widać zmienili przez ostatnie 10 lat filozofię. Na stronie Focala kolumna Electra 1028 ma podział 350/2200



                                  Może i masz rację: o gustach się nie dyskutuje.

                                  Dawno temu byłem w Berlinie na Funkasstellung oczywiście u Cantona. Spytałem konstruktora dlaczego głośniki tak różny mają bas. On na to: tak jak są różne gusta.

                                  Skomentuj


                                    #37
                                    UWAGI MODERATORA
                                    Chyba trzeba naprawdę zmienić tytuł tematu. Większość postów do udowadnianie częstotliwości dolnego podziału a nie o rodzaju zwrotnicy..:(

                                    Skomentuj


                                      #38
                                      Zamieszczone przez DiGiCo Zobacz posta
                                      Owszem ten Behringer jest jednym z tańszych w swoim rodzaju i pewnie jednym z niewielu modeli Behringera na które w ogolę warto zwrócić uwagę. Nie zmienia to faktu że urządzenie przeznaczone jest do sterowania większymi systemami nagłośnieniowymi. Dlaczego tylko większymi? Bo crossover sam w sobie wprowadza zniekształcenia- dwa przetworniki A/D i D/A "24-bit/96kHz", każda korekcja również jest wprowadzeniem zniekształceń w sygnale...
                                      Nawet nie zadałeś sobie trudu sprawdzenia jakie ma możliwości to urządzenie i z góry oceniasz nie znając go
                                      To , że jest tanie to tylko zaleta :)
                                      Ciekawe podejście

                                      Skomentuj


                                        #39
                                        Zamieszczone przez slawek213 Zobacz posta
                                        Widać zmienili przez ostatnie 10 lat filozofię. Na stronie Focala kolumna Electra 1028 ma podział 350/2200
                                        Ale co ma piernik do wiatraka? Ja pisze o Zollerze, ktory uzywal glosnikow Focala, do swoich projektow, a nie o tym co budowala i dzis buduje firma Focal. Poza tym mozesz sprawdzic co dzis buduje Zoller i wcale filozofii nie zmienil, zmienily sie tylko przetworniki.

                                        Skomentuj


                                          #40
                                          Zamieszczone przez slawek213 Zobacz posta
                                          Lepiej dla wszystkich było by wyjaśnić co masz na myśli i dlaczego filtrowanie 5" głośnika przy 200Hz jest dobre.
                                          Nie będę udowadniać, że nie jestem wielbłądem. Widzisz, już stworzyłeś kolejna idiotyczną teorię i próbujesz mi ją przypisać. Nie potrafiłeś wyjaśnić dlaczego nie można zrobić podziałów 200Hz to próbujesz w nieudolny sposób odwrócić kota ogonem. Ja nigdzie nie napisałem, że niski podział jest jedyny słuszny.

                                          Jest wykonalny. Czasem jest lepszy a czasem nie jest. Nie twierdze kategorycznie, że należy go robić albo że nie da się go zrobić tak jak ty to próbujesz wmawiać. Widać brak ci doświadczenia bo nie doszedłeś do prostej zasady, że każdy przypadek rozpatruje się indywidualnie. Kwestia doboru głośników. Tak ciężko to zrozumieć? Faktycznie jak się całe życie robi kolumny w myśl jednej teorii to trudno widzieć inne rozwiązania.

                                          A jak już chcesz wiedzieć to niski podział jest dobry chociażby z uwagi na maksymalne wykorzystanie głośnika średniotonowego w jego najlepszy paśmie. Wyższe podziały w dużej mierze zależą od głośnika nisko tonowego oraz całej koncepcji kolumny. Przy podziałach rzędu 500Hz, woofer będzie mieć duży udział w zakresie głośnika średnio tonowego i to nie jest dobre. Przy filtracji 6dB i podziale 500Hz udział głośnika basowego będzie do kilku kHz. To jest trochę bez sensu. Oczywiście znajdą sie producenci którzy buduja takie zestawy. W świecie audio robi się wiele rzeczy, często absurdalnych. Akurat kolumny to są takie urządzenia, że cobyśmy za głupoty nie robili to jakoś będzie grać.. byleby prąd dotarł do głośnika.

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X