Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Prośba o opinię - zwrotnica najtańsze z STX (tak tak :))

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Prośba o opinię - zwrotnica najtańsze z STX (tak tak :))

    Cześć!

    po wielu latach powrót do DIY :) lat przybyło, zainteresowanie pozostało.

    Wcześniej robiłem tylko odtwórczo. Na ten moment jedyny cel projektu to nauka, na którą nigdy nie jest za późno

    Wybór padł na T.10.200.8.PC oraz W.12.100.8.WMC. Nie krytykujcie proszę wyboru z powodu j.w.

    Skrzynki prawie zrobione, czas na wstępny projekt zwrotnicy.

    Obudowa ok 7L, BR. Będę stroił na ucho BR50HP. Bez przycięcia (ok 14cm) wg WinISD będzie jakieś 65Hz, -3dB przy ok 52Hz. Celowe podbicie +3dB w okolicach 100Hz. Zobaczymy czy to będzie znośne.


    To oczywiste, że muszę zrobić pomiary w gotowej obudowie, nie pominę tego, niemniej już teraz poglądowo na podstawie danych z STX spróbowałem zaprojektować coś czysto teoretycznie. Traktuję to jako punkt wyjścia.

    Pytanie teraz czy nie zrobiłem jakiś katastrofalnych byków? Czy doświadczeni koledzy mogą wskazać ewentualne miejsca do korekty? Swoje spostrzeżenia/przemyślenia?

    Pliki FRD zrobiłem sobie programem FPGraphTracer żeby mieć na czym pracować póki nie zrobię pomiarów w obudowie.
    ZMA z pomiaru kabelkiem zrobionym na wzór kolegi z AudioJudgement i programu REW.

    Do poniższego doszedłem na podstawie zabawy dwoma programami. Xsim oraz Jeff Bagby's Passive Crossover Designer 8.0.

    Proszę, pamiętajcie, że to moje pierwsze podejście. Wyrozumiałość mile widziana :)


    Załączone pliki

    #2
    Watpie aby tak mala cewka jak 0.33 mH bedzie wstanie skorygowac dyfrakcje obudowy, tym bardziej, ze obudowa pewnie bedzie niewielka.

    Przy projektowaniu filtrow w oparciu o zgrabowane charakterystyki, zwykle popelniane sa dwa bledy. Brak korekcji dyfrakcji w takich pomiarze oraz brak rzeczywistej informacji centrach akustycznych glosnikow.

    Radze kupic mikrofon i przejsc do pomiarow.

    Skomentuj


      #3
      Czyli jednak jak przypuszczałem bez pomiarów nie ma co teoretyzować.

      Fronty są zaokrąglone na bokach choć sądzę, a głośniki zlicowane z frontem. Myślę, że to będzie miało jedynie efekt wizualny. Być może zrobię pomiar też na froncie bez frezu dla ciekawości.

      W programie Jeffa definiuje się położenie głośników w obudowie względem siebie na osiach XYZ. Oczywiście zrobiłem to ale jestem całkowicie świadomy tego, że to czysta teoria.


      Mam jednak pytanie, które bardzo mnie nurtuje od pewnego czasu.
      Jak się ma rezystancja cewki względem całej zwrotnicy? Czym się kierować przy doborze cewki prócz jej indukcyjności gdzie to uwzględnić np w Xsim?

      Niedawno popełniłem podłogówki z gotowego projektu. Głośniki oraz zwrotnice kupiłem używane. Poprzednik użył jednak cewek niezgodnych z projektem właśnie pod kątem rezystancji. Zestaw był kompletnie pozbawiony basu do czasu aż nie wymieniłem na cewki zgodne z projektem. Zatem jakiś jednak ma to wpływ. Pytanie jednak j.w.?

      Skomentuj


        #4
        Polozenie geometryczne glosnika to jedno, a drugim jest punkt, z ktorego glosnik promieniuje dzwiek. Nazywa sie to centrum akustycznym glosnika i w zaleznosci od jego budowy bedzie ono znajdowac sie w roznym polozeniu. Oczywiscie jest to pewne uproszczenie, poniewaz tylko pomiar mikrofonem w trybie dwukanalowym jest w stanie zmierzyc dokladna odleglosc centrum akustycznego glosnika do membrany mikrofonu. Zaklada sie, ze centrum akustyczne glosnika jest cofniete o pewna odleglosc od frontu kolumny, w ktorej glosnik jest zamocowany z frezowaniem, na plasko.

        Rezystancja cewki wplywa przede wszystkim na parametry TSP glosnika. W procesie projektowania obudowy dla danego woofera, mozna uwzglednic szeregowa rezystancje, np typowo podaje sie wartosc rzedu 0,3-0,5 Ohma. Wzrost rezystancji szeregowej zmniejszy SPL jak i moze nawet spowodowac znaczna zmiane pasma przenoszenia przez obudowy rezonansowe.

        Rada na przyszlosc. Porzuc Xsim oraz arkusze Jeffa i skup sie na nauce obslugi programu VituixCAD, ktory posiada znacznie wieksze mozliwosci symulacji oraz jest stale aktualizowany.

        Skomentuj


          #5
          Pogromco, bardzo Ci dziękuję:)

          Mam VituixCADa już na kompie od jakiegoś czasu ale przyznaję, że nie zagłębiałem się w niego póki co.

          Zrobię pomiary i zabiorę się za ten program skoro go polecasz. Zobaczymy co mi wyjdzie, a gotowcem pochwalę się na forum:)

          Skomentuj


            #6
            Udało mi się upolować interfejs! Na aukcji pojawił się Presonus Audiobox iTwo w wersji ze słuchawkami i mikrofonem M7, piękne oryginalnie zapakowane :) Zestaw uzywany kupiony przeze mnie za 250pln więc zdecydowanie dobra cena patrząc na cenę samego nowego interfejsu.

            Teraz zaczynam poszukiwania mikrofonu. Będzie trudniej bo o ile ofert na używane interfejsy jest dużo to upolować mikrofon pomiarowy będzie trudne

            Działam!:)

            Skomentuj


              #7
              Szukaj wylacznie mikrofonow z indywidualna kalibracja, np Sonarworks Xref20.

              Skomentuj


                #8
                No siema w nowym roku! :) Tak jakoś wyszło..., że ma luba widząc co mi po głowie chodzi sprawiła mi prezent pod choinkę. Tak oto stałem się szczęśliwym właścicielem, niestety nieskalibrowanego Berhingera ECM8000. Darowanemu się w gębę nie zagląda zatem ja dalej poluję na kalibrowańca ale przynajmniej mogę już zacząć się oswajać z pomiarami :) Wyniki będą "niewiadome" szczególnie w wyższym paśmie ale sama metodyka pomiarów będzie już wiadoma. Niemniej taka luba to Skarb:)

                Mój sprzęt na tą chwilę to:
                Presonus iBOX iTwo w wersji Studio
                Behringer ECM8000.

                Mając powyższe mogę użyć REW lub ARTA (demo).

                Z tego co wyczytałem nie potrzebuję kombinować z ARTABox z uwagi na mój interfejs.
                Mam natomiast zagwostkę. Która z opcji z instrukcji ARTY jest dla mnie? 6, 7 czy może 8?



                Prośba o pomoc, będę sobie dalej kminił i zacznę już zabawę.


                W sumie pkt 6. już zrealizowałem za pomocą zwykłej karty fullduplex z WE stereo. Impedancja pomierzona.

                Pozostaje zatem pomiar FR z użyciem ECM..7 czy 8?
                Last edited by micsta1; 08.01.2023, 15:53.

                Skomentuj


                  #9
                  Wystarczy schemat 8 aby pomierzyc pasmo czestotliwosci glosnikow z pomiarem referencyjnym. Jest to tak zwany semi dual channel. Pelny dual channel zbiera pasmo za wzmacniaczem przez L pad. Dzieki czemu mozna skalibrowac ewentualne odchylenia wzmacniacza od pasma czestotliwosci oraz daje mozliwosc skalibrowania systemu pod spl.

                  Skomentuj


                    #10
                    Zamieszczone przez micsta1 Zobacz posta
                    No siema w nowym roku! :) Tak jakoś wyszło..., że ma luba widząc co mi po głowie chodzi sprawiła mi prezent pod choinkę. Tak oto stałem się szczęśliwym właścicielem, niestety nieskalibrowanego Berhingera ECM8000. Darowanemu się w gębę nie zagląda zatem ja dalej poluję na kalibrowańca ale przynajmniej mogę już zacząć się oswajać z pomiarami :) Wyniki będą "niewiadome" szczególnie w wyższym paśmie ale sama metodyka pomiarów będzie już wiadoma. Niemniej taka luba to Skarb:)

                    jeśli znajdziesz kogoś w okolicy ze skalibrowanym mikrofonem - możesz wygenerować dla swojego ECM8000 plik kalibracyjny - procedura jest opisana w instrukcji to Arty

                    Skomentuj


                      #11
                      Dzięki Panowie! :) Jak wydalę z domu dzieciaki na przynajmniej jeden dzień to zabieram się do roboty :)

                      Skomentuj


                        #12
                        Ekipa, mam zdaje się kłopot z kalibracją ARTY :(

                        .5.1 Calibration of Soundcard Output Left Channel

                        It is recommended to follow this procedure:


                        1. Connect the electronic voltmeter to the left line output channel.



                        Rozumiem, że mam mierzyć L LINE OUT samego interfejsu? Podłączyłem pod semi-dual gdzie na końcu mam wzmacniacz i dalej do głośnika.
                        Otrzymuję dziwne wyniki pomiarów. Spodziewałem się kłopotów na początku natomiast zastanawiam się czy sama kalibracja nie powinna się odbywać BEZ wzmacniacza?

                        Tzn, podłączam jack-a do L out i na końcu kabla mierzę true rms PRZED wzmacniaczem?


                        Kolejny kłopot:

                        1.5.2 Calibration of Soundcard Input Channels

                        You can use an external sine generator or the output channel of the soundcard to calibrate the input channels. In both cases you should measure the value of generator output voltage.
                        If you are using the output channel of the soundcard as a calibrated generator:
                        1. Set the left soundcard line input volume to some value. Start with maximum volume or minimum gain if soundcards has a built-in preamplifier. Later you can calibrate for any preamplifier gain.
                        2. Connect generator output to left input channel.

                        3. Click the button 'Generate sine (400 Hz)' and monitor the input level at bottom peak-meters. If the soundcard input is clipping, lower the level of souncard input volume. Alternatively you can lower the generator level (but, then you need to measure output voltage Vrms again).
                        4. Enter the value of generator voltage in the edit box, but only if it differs from value used during output channel calibration (1.5.1).

                        Co ja mam tutaj zmierzyć?
                        Gdzie mam podłączyć woltomierz?

                        Rozumiem, że dopiero po kalibracji samego interfejsu podłączam wszystko zgodnie ze schematem semi-dual?

                        Skomentuj


                          #13
                          Pierwsza sprawa — do poprawnego działania programu nie potrzebujesz tej kalibracji.

                          Druga sprawa — ta kalibracja przewiduje system pomiarowy zbudowany na podstawie zewnętrznego preampu mikrofonowego, jiga, wzmacniacza i karty dźwiękowej. Każdy element tego łańcucha jest kalibrowany, jednak nie znając parametrów każdego z nich ( np. wzmocnienia preampa, czy impedancji) nie będziesz w stanie zrobić poprawnej kalibracji.

                          Nie zawracaj sobie tym głowy.
                          Last edited by Pogromca mitow; 05.02.2023, 18:35.

                          Skomentuj


                            #14
                            Czyli sugerujesz żeby po prostu wszystko podłączyć zgodnie ze schematem i zacząć działać? Wydaje mi się to aż zbyt proste.

                            Skomentuj


                              #15
                              Tak jest. Musisz jedynie poprawnie ustawić kanały karty w opcjach oraz użyć sterowników ASIO (choć nie jest to niezbędne). Żadnej dodatkowej kalibracji nie musisz robić, aby program poprawnie działał.

                              Dopiero w ARTA LIMP musisz wykonać poprawna kalibracje kanałów, aby wykonać pomiary. Warto też zrobić kalibracje rezystancji przewodów pomiarowych.

                              Skomentuj


                                #16
                                A to już mi wyjaśniłeś wiele jak sądzę:)

                                Pomiary IMP robiłem już wcześniej w REW i tam wszystko już sobie skalibrowalem.
                                ​​​​​​ARTĘ użyję do pomiaru FR.

                                Zobaczymy co mi z tego wyjdzie :)

                                ​​​​​​Zrobię sobie okablowanie do LIMP i porównam wyniki pomiarów z tymi z REW

                                Skomentuj


                                  #17
                                  No dobra. Pomiary porobione (prawie). Zrobiłem sobie nowy projekt zwrotnicy i nie ma co czekać. Zamówiłem elementy i zobaczymy jak to brzmieć będzie.


                                  PYTANIE na tą chwilę. Poległem na pomiarze near field. Próbowałem przebrnąć przez instrukcję ARTY ale niestety wychodzą mi bzdury. Niestety nie do końca wiem gdzie robię błąd:/

                                  Może ma ktoś pod ręką jakiś poradnik? Nie mogę znaleźć nic sensownego..



                                  Skomentuj


                                    #18

                                    Czego nie wiesz, jakie masz wątpliwości?

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Może znajdziesz coś sensownego w tych tematach? https://diyaudio.pl/forum/teoretyczn...zwrotnicy-xsim , albo tu?
                                      https://diyaudio.pl/search?q=arta&se...A%22arta%22%7D .

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        Zamieszczone przez micsta1 Zobacz posta
                                        No dobra. Pomiary porobione (prawie). Zrobiłem sobie nowy projekt zwrotnicy i nie ma co czekać. Zamówiłem elementy i zobaczymy jak to brzmieć będzie.


                                        PYTANIE na tą chwilę. Poległem na pomiarze near field.

                                        prosze tu masz podstawy teoretyczne http://audio.claub.net/software/FRD_...0to%2010Hz.pdf

                                        potem korzystasz z modułu merger w Vituixcad i łączysz near-field bass reflex z near-field niskotonowym jak w tym video i powinno byc w miare ok

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...