Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Średniton do ~100zł

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Średniton do ~100zł

    Witajcie.

    Jestem tutaj nowy, więc chciałbym wszystkich serdecznie przywitać :)

    W styczniu bierzącego roku zrobiłem sobie pierwszą wersje moich kolumn wolnostojących do pokoju.
    Wybór padł na 20/80/2 w 55 litrach i strojony na ~35Hz, do tego średniotonówka (zupełnie nie trafiona) 10/60 no i wysoki ton (również chybiony :sad: ) 10/80/T.
    Całość miało wyjść z efektywnością na około 90dB (wg zapewnień ze stron Tonsila). Również nie miałem dużo pieniędzy na Visatony, Vify czy Monacory... Na razie wyszło mnie 400zł ze zwrotnicami o obudowami, które w fazach doświadczeń okazały się po prostu lipą - zbyt duża odległość pomiędzy głośnikami, ogólnie źle zmontowana no i wiecie.

    W końcu po ekserymentach ze zwrotnicami, stwierdziłem, że nie ma lekko i mam po prostu dziure w paśmie na wysokości 1-3kHz.
    Aktualne dzielenie wynosi: 1000/5500/3000, czyli wynika z tego, że wysoki ton wspiera średni już od 3kHz do 5,5kHz i ciągnąc dalej do góry.
    Pewien zakres pasma (3-~6kHz) jest bardzo czytelny - co mi się podoba - przez tytan użyty w GDWK. Niestety pozostała część pasma - 1000-3000Hz (np. pianinowe solo jest bardzo nienaturalne) jest rozmyta, cicha, schowana, nieczytelna i wszystko co tam chcecie.

    Jestem w fazie zmieniania obudowy na MDF, mam już projekt pod aktualne głośniki, ale doszedłem do wniosku z moim tatą, że po co robić dalej to samo. Zmienić średni ton! :twisted:
    Pytanie jaki? :oops:
    Przeglądając głośniki polskich producentów nie ma po prostu dobrej średniotonówki. Są w tonsilu - np. 16/80/4 bodajże i nawet mi się podoba (no i zawsze można ściszyć ją :) ) bo gra całkiem nieźle, ale dość natarczywie w jazzie (spójrzcie na charakterystyke przenoszenia).

    Za to spodobał mi się głośnik GDN 13/40/2, który w sumie nie jest średniotonowym, ale widziałem takie konstrukcje kolumn z użyciem niskiego, średnioniskiego i wysokiego w podziale trójdrożnym jak np. z Monacorem SPH 165 KEP :)



    Jak widze po charakterystyce jest całkiem ładna, i do tego całkiem płaska przy 90dB (30dB na wykresie) tam gdzie chce.

    Może do 100zł znajdzie się inna, lepsza średniotonówka?

    #2
    Re: Średniton do ~100zł

    moim zdaniem 13/40/2 na srednie tony to kiepski pomysl. generalnie to brak dobrego sredniaka w takiej cenie. kiedys tez sie przymierzalem do 3-drogow i moim faworytem byl Visaton FRS8M - lekka membranka, dobry naped. z tego co pamietam z czyis pomiarow to przy 2khz lekka gorka

    Skomentuj


      #3
      Hm, 8cm, troche mnie przeraża A z 13/40/2 czemu kiepski pomysł?

      Ponoć ten STX 15-100-AX ma dobrą średnice. Ludzie go zachwalają. Jest troche drogi jak na swoje możliwości no i w mojej konfiguracji coś czuje, że nieco za cichy. Ale co za problem go wrzucić w GDMa?

      Może ktoś jeszcze ma jakieś pomysły?

      Skomentuj


        #4
        to ja zaproponuje cos oczywistego, visaton w130sc :) albo w100, jako średniak powinien się sprawdzic, ale raczej brałbym tego w130

        Skomentuj


          #5
          Dlaczego polecacie Visatony? Nie znam się jakoś super na głośnikach, jednak dlaczego miałbym oczekiwać czegoś lepszego po Visatonie, który jest wręcz identyczny z 13/40, jednak tonsil ma większy SPL?

          Nie jestem uparty na tonsila. Visaton może być naprawdę dobry, tylko i tak odpada, bo jest za cichy Do tego dziura @ 2kHz...

          Skomentuj


            #6
            ja bym zaczął od zmiany kopułki - te tonsile są naprawde bardzo średnie...
            Za ~120zł/szt masz już spory wybór wśród dobrych kopułek, tzn klasy średniej.
            W sprawie średniaka to na allegro bym looknął, niedawno dwa średniaki vify poszły za 60 czy 70zł ...

            Skomentuj


              #7
              Przyznam szczerze, że kopułka jak na razie wystarcza. Chcę pozbyć się dziury, potem będę myślał nad klarowniejszą i mniej ostrą (chociaż wcale nie jest taka zapiaszczona jakby się mogło wydawać :) ) górą. No i myślę, żeby uzbierać ze 4 stówki właśnie na samą wysokotonówkę.

              Zacząłem przyglądać się charakterystyce tego 13/40/2 i szczerze to mi się podoba. Do tego polipropylen identycznie jak w 20/80/2 - może coś z tego będzie? Choć nie wiem jak ten materiał współgra ze średnimi tonami. No i mógłbym obniżyć podział GDNa do jakiś 800Hz...

              [ Dodano: 2007-06-26, 15:53 ]
              Post pod postem ale to nic.
              Mam jedną płytę naprawdę dobrze nagraną (George Benson - Absolute Benson). Stwierdziłem, że mam wakacje, mam 4 CDiki w domu, a to wrzuce słuchaweczki na uszy i sobie porównam. Do dyspozycji miałem:
              Philips CD204 - chyba ze 2 lat, laser już ledwo zipie... ale gra - CDM0, TDA1451 (14bit) i nic więcej o nim nie wiem. Pare lat temu tata dostał go za darmo :)
              Dźwięk rozmyty raczej mało konkretny, dużo plątaniny, średnia stereofonia.

              Philips CD482 - jak widać po podpisie używam go. nie ta klasa co powyższy - cały z plastiku, leciutki - można go trzymać jedną ręką. Niezniszczalny CDM4/17, TDA1453 (16bit), OPAmpy chyba LM817E razy dwa i JRC 4560D (o zgrozo!). kupiłem na allegro za 27zł Niezły, czytelny, średnia sterefonia jednak lepsza niż przy CD204, nieco zbyt ciepły i pełny (nie mogę się doczekać kiedy się do nich dorwe).

              Yamaha CDX500E - nie wiem co w nim siedzi, ale napewno tani i awaryjny laser SONY - ostatnio już zaczyna mocno denerwować. również nie wiem co w nim siedzi. Bardzo dobra sterefonia, ostra góra, dość słaby bas, średnica całkiem naturalna. Kupiony na Allegro za 90zł.

              A teraz kompakt który zawstydza chyba wszystkie powyżej
              Schneider CDP-7300RC. Nie wiem co oni mu tam wsadzili, ale przestrzeń pomiędzy głośnikami jest teraz dla mnie idealna. Teraz to gra! Jest bardziej naturalny jak CD482 - nie ma tego podbicia pełni i ciepłoty, ma nieco ostrzejszą górną średnice, no i ten punktowy basik - dużo bardziej konkretny od CD482, który moim zdaniem jest jego najbardziej bezpośrednim konkurentem słychać to szczegołnie na głośnikach. Z wyrazistością nie ma problemów, jednak oczekiwał czegoś lepszego. Ale stereofonia to palce lizać.

              Czemu to tu piszę?
              Gdyż połowicznie uzyskałem efekt jaki chciałem uzyskać. Głośnik zmienie i tak, bo ten akutalny jest bardzo fatalny, ale piszę, bo teraz widze ile może zdziałać dobry napęd :)

              Skomentuj


                #8
                Zamieszczone przez Camel-
                Zacząłem przyglądać się charakterystyce tego 13/40/2 i szczerze to mi się podoba. Do tego polipropylen identycznie jak w 20/80/2 - może coś z tego będzie? Choć nie wiem jak ten materiał współgra ze średnimi tonami. No i mógłbym obniżyć podział GDNa do jakiś 800Hz...
                GDN 16/50/6 tez jest "plastikowy i srednica jest ladna. najlepiej bedize jak posluchasz tego tonsila i wtedy sie przekonasz czy Ci odpowiada.

                Zamieszczone przez Camel-
                Ponoć ten STX 15-100-AX ma dobrą średnice. Ludzie go zachwalają. Jest troche drogi jak na swoje możliwości no i w mojej konfiguracji coś czuje, że nieco za cichy
                skad wiesz ze za drogi skoro go nie slyszales? bylby dobry ale faktycznie troche za cichy. z tego powodu takze czesto odpada ARN 116 ktory chyba jest najladniej brzmiaca tesla...

                Skomentuj


                  #9
                  od biedy ARX ma niezłe średnie, 100pln to taka suma że nic nie ma, albo trzeba brać coś tańszego albo dozbierać.

                  Skomentuj


                    #10
                    eeeee ja juz od wielu lat ma 3way na GDN20/80/2, GDN16/50/cos tam i GTC11/100 (GDWK11/100). Wszystko ladnie dobrane pod kolor i wg parametrow, mozliwy dowolnie niski dolny podzial. Ale w praktyce guzik z tego jest bo bez dobrego laboratorium pomiarowego nie da sie zestroic kolumny trojdroznej. Nie chce mi sie jej do firmy na pomiary zabierac, moze kiedys zasluzy.

                    Co do 55litrow na GDN20/80/2 to porazka totalna, za duza buda!!!!
                    Jak dobrze wyczytalem to wysoki chodzi od 3khz a dla tego tytana musi byc minimum 5khz bo podbarwia strasznie rezonansem wlasnym ktory jest strasznie wysoko. Glosnik kicha totalna!! Jak sie go slucha cicho bez filtraci to gra jakby dzwiek wydowywal sie ze studni.

                    Skomentuj


                      #11
                      Więcej da dobra zwrotnica niż zmiana sredniotonowego.

                      Skomentuj


                        #12
                        irku, 55l nie jest porażką - wytłumacz mi dlaczego jest porażką :>
                        Co do podziału - początkowo było 1000/5500, ale dźwięk był zimny i suchy, okropny wręcz. Opornik 10Ohm w wysoki ton i spadło do około 3kHz, i wypełnia dziure w akutalnej wysokotonówce.


                        Yoshi, już dzisiaj bawiłem się w zwrotnicarza, ale pod 13/40/4, który mi się kurcze spodobał

                        PS. Po konsultacjach z tatą, powiedział, że jeśli mam zwrotke dzielić i tak i tak na ~2,5kHz średni/wys to aktualna może zostać.
                        Ale mi się nie podoba ten wzgórek od 700 - 1,5kHz na 4dB... może stąd tandetne brzmienie? Gdybym go wyciszył to i tak zostaje kwestia 1,5kHz do przynajmniej 2,5kHz, jeśli przyjmując taki podział dla gdwk.

                        Irku, nie wiem czy się charakteryzuje rezonans własny (jeśli chodzi o brzmienie), ale przyznam szczerze, że po zabiegu z tłumikiem, właśnie wokale lubią być takie podbarwione, może nie tyle zapiaszczone czy ostre, a wg moje ucha bardzo detaliczne. W moim przekonaniu, podbarwienie występuje przez granie średniotonówki od 1kHz-5,5kHz zgodnie z początkowym i aktualnym jej filtrem, zamiast od 1-2,5.

                        Skomentuj


                          #13
                          Camel-, w czym sie bawiles z zwrotkami?? masz jakis sprzet pomiarowy??
                          jezeli nie to nie mozsz brac pod uwage wykresow producentow. jezeli zastosujesz jakikolwiek filtr to sie zawsze cos zmieni

                          moja propozycja jest taka: poszukaj kogos ze sprzetem pomiarowym w okolicy. a jezeli takiej nie znajdziesz to lepiej zamiast inwestowac w nowe glosniki zaplac irkowi za pomiary i projekt odpowiedniej zwrotnicy. naprawde pozadna zwrotnica potrafi zmienic baaardzo brzmienie calego zestawu

                          Skomentuj


                            #14
                            Nie mam sprzętu. Biorę pod uwagę tylko wykresy producenta - czyli teraz muszę brać jeszcze pod uwagę, że są rozbierzne.

                            Do najbliższego miejsca gdzie mi pomierzą to... Tonsil Września :P Tylko dlaczego miałbym mierzyć to, co już raz tam było zmierzone...

                            Skomentuj


                              #15
                              niemam teraz czasu zeby sie rozpisywac wiec poczytaj troche http://audiomania.info/articles.php?topic=2
                              to wcale nie jest takie proste jak sie wydaje

                              Skomentuj


                                #16
                                Zamieszczone przez Camel-
                                irku, 55l nie jest porażką - wytłumacz mi dlaczego jest porażką :>
                                Irek ma te głośniki w dużej objętości i wie jak one grają :)

                                Skomentuj


                                  #17
                                  Paweł, czemu ja tam wcześniej nie wszedłem. Dzisiaj nie mam czasu, jutro nie ma mnie cały dzień, ale bezwzględnie to przeczytam :shock:

                                  Ojcu też dam do poczytania :P Nie bez powodu te studia kończył...

                                  takero, uderzenie np stopy jest bardzie konkretne?
                                  Ale ja słucham jazzu, tam wymagam conajmniej 40Hz :P No i mam 40Hz

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    ale bedzie konkretniejsze w 30 litrach i mniej bedzie "szarpalo" glosnikiem. u siebie mam rapsodie 200, gdzie jest gdn 20/80/2, gdn 13/40/2, gdwk 10/80/7. gra to bardzo przyzwoicie - szczegolnie srednica, bo bas i gora sa nieco jednostajne, chociaz wszystko sie ladnie zgrywa i gra milo dla ucha, pomimo wad. pierwszy podzial jest nisko, ze wzgledu na basowca z boku. dalej to juz nie wiem.
                                    mimo wszystko bez pomiarow nic ciekawego nie zrobisz - dodam tylko ze te rapsodie maja sprawnosc 85dB z powodu kompensacji baffle step, a uzyte glosniki maja niby 90dB... ty bez pomiarow tego poprawnie raczej nie wykonasz.

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Dzięki Caleb za opinie.
                                      Wiecie sugerując się tylko i wyłącznie WinISD, można mieć mieszane do tych "szarpiących częstotliwości". Ale co odsłuchy to odsłuchy

                                      Widzę masz 13/40/2. Jeśli mówisz, że średnica dobra, to postaram się pomierzyć głośniki (ale wcześniej je kupić ; w domowych warunkach da się to zrobić (pomierzyć) ?) no i wtedy będe kombinować ze zwrotką. 55 litrów zostanie bo mam gotowy projekt pod MDFa - obudowa nieco przeprojektowana. GDN 13 zamknę w jakiś max 10 litrach w odgrodzonej closed

                                      W Baffle step się bawić nie będę. Za dużo trudu. Może przy jakiejś bardziej ambitnej konstrukcji :>

                                      edit: ale skoro masz i 20/80/2 i 13/40/2 to może mógłbyś udostępnić swoje zwrotnice i ich pomiary - oczywiście przy twoim dzieleniu? A wtedy bym pokombinował z górą... albo - jeśli to możliwe - przeprojektować delikatnie twoją pod inne cięcia...

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        Zamieszczone przez Camel-
                                        w domowych warunkach da się to zrobić (pomierzyć) ?
                                        poczytaj na audiomanii o speaker workshopie i jego zastosowaniu

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X