Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Pomiar pulse response w speaker worshop

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Pomiar pulse response w speaker worshop

    Jak zrobić ( jak tutaj http://audiomania.info/articles.php?id=13 ) że sygnał trwa około 0,2 ms i potem już tylko echa ( odbicia ) zbiera?

    u mnie sygnał trwa 1,4K ms ! i jak ma zbierać odbicia, żeby potem ustawić bramkę, skoro wykres to jedna jakaś linia troche rozmazana, na której nie wydać żadnych takich "szczytów" aby móc rozpoznać kiedy dochodzi odbicie od sciany do mikrofonu.

    JIG jest dobrze ustawiony

    dobrze skalibrowany SW i wszystko itp itp

    poprostu sygnał jest za długi... z tweetera to "pierdzenie" trwa 1,5sek

    i jak ma mikrofon zbierać echa skoro są one "zagłuszane" przez zbyt długi sygnał ?

    #2
    Ułatwiłbyś nam zadanie, gdybyś pokazał swój pulse response jaki uzysałeś...

    Skomentuj


      #3
      http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/...af73f69c3.html

      screen

      Skomentuj


        #4
        No stary, i co Ty chcesz od tego pulseresponse? Impuls pomiarowy jest większy od odbić, więc nie masz się czym przejmować. Złe pomiary Ci wychodzą, czy co ?

        Pierwszą bramkę ustaw trochę wcześniej (w połowie tej sinusoidy w dół).
        Zwiększ rozdzielczość pomiarów.

        Skomentuj


          #5
          szybko powiedzcie mi czy będzie mi potrzebny pomiar On Axis 30 i 60 stopni do dalszych obliczeń ?

          Skomentuj


            #6
            Właściwie to nie. Wykorzystaj tylko OnAxis i NearField. I CZYTAJ tutoriale (są na audiomani).

            Skomentuj


              #7
              wszystkie tutorialeznam na pamiec prawie.. a i filmiki ".mov" tez ściągnołem :wink:

              w sumie to już zwrotnice projektowałem, ale odkryłem drobny błąd w pomiarze On Axi dla średniaka i z wytłumieniem go mam problem. Zły pomir = złe obliczenia. :sad:

              Jak będe miał jakiś problem to Edytuję tą wiadomosć...
              pozdrawiam

              Skomentuj


                #8
                Zamieszczone przez El_liero
                Zły pomir = złe obliczenia
                to jest oczywiste. pomiar glosnika wykonaj wielokrotnie i jezeli bedzie mozna go uznac za powtarzalny to dopiero wtedy go wykozystaj...

                Skomentuj


                  #9
                  Zamieszczone przez Pawel S.
                  Zamieszczone przez El_liero
                  Zły pomir = złe obliczenia
                  to jest oczywiste. pomiar glosnika wykonaj wielokrotnie i jezeli bedzie mozna go uznac za powtarzalny to dopiero wtedy go wykozystaj...
                  własnie po wielu błedach, potach i próbach doszedłem do tego. Muszę przyznać że gdybym wiedział ile nerwów strace przy tym nie zabierał bym sie za to :)


                  Już zaprojektowałem zwrotnicę. Niżej zamieszczam scrren... "Goal'e" mam wszędzie 2 rzędu i podział jest 450Hz/2500Hz, choć tak naprawdę są troche inne bo zmieniałem ręcznie parametry zwrotnicy aby uzyskać jak najlepszą ch-ke końcową. XT jest troche wyżej cięty, GDN 450 - 400 Hz a GDM jest raczej nie ruszany czyli 450/2500 .

                  Z tego co wiem to powinienem wszędzie dać poprostu ciecie 450, 450-2500, 2500 ale takto ch-ke jest bardzo pokrzywina i gubi wiele decybeli na niektórych częstotliwościach. głównie na przedziale 500Hz i 2k-3k.

                  Oceńcie co mi tam wyszło i czy nic więcej nie kombinować? ( zastanawiam się na filtrem 3rzędu dla XT ka ale to chyba nie potrzebne ?
                  screen > http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/...5d2ca5d87.html
                  PS: nigdzie nie wygładzałem charakterystyk :)

                  [ Dodano: 2007-08-08, 17:55 ]
                  Skoro chcę mieć filtr 2rzędowy to czy powinienm odwrócić fazę w XT ( SW > pomiar On Axis XT19 > invert > invert the phase ) i na nowo filtr górno przepustowy zaprojektować ?

                  Skomentuj


                    #10
                    Zamieszczone przez El_liero
                    Z tego co wiem to powinienem wszędzie dać poprostu ciecie 450, 450-2500, 2500
                    czysta teoria...

                    ladnie ladnie ale poczytaj sobie teraz o fazie :razz:

                    Skomentuj


                      #11
                      Zobaczcie na te 2 linki:
                      http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/...49e31d668.html - Średniak tonsila
                      http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/...52b42ca57.html - Niskotonowiec Tonsila
                      sa to wyniki wielu pomiarów On Axis GDMa i GDNa... ale mam problem z fazą.
                      Wszędzie uwzględniłem wartosć delay. Wszędzie są ustawione odpowiednie markery. ( Nie patrzcie na tytuły wykresów, są nie ważne )

                      Czy mógłby ktoś wskazać numery wykresów, które przedstawiają najprawidłowiej fazę?
                      Dla GDNa i dla GDMa...

                      Skomentuj


                        #12
                        Jeżeli nie jesteś pewnien delaya to mozesz z niego zrezygnować i fazę oceniać na podstawie sumarycznych wyników. Najprościej czy w miejscu przecięcia dwóch skłądowych ch-k wypadkowa jest o 6dB wyżej oraz czy poza miejscem przecięcia następuje sumowanie a nie odejamowanie bądź brak zmiany charakterystyk składowych. Jeżeli wszystkos ie sumuje a wypadkowa amplituda ma 6dB wiecej w przecięciu to masz w sumie całkiem dobrą faze.

                        Układy 3 drożne są dość trudne w zazwrotnicowaniu, zrobilem juz 2 3 drożne i jedna 2,5 drozna zwrotke i za każdym razem nie było łatwo. Generalnie mogę ci podpowiedzieć, że najlepiej rozpocząć prace od głosnika średniotonowego. Efektywność zestawu i tak ustala niskotonowy. Konstruujesz filtr średniego tak zeby spasować efektywnośc do niskiego oraz odpowiednia filtracje górnoprzepustowa tak zeby sie ch-ki dobrze złączyły. Tu jest pewien problem bo zwykle się nie łaczą i jest w zakresie ok 300-500Hz brak zgranej fazy, zwykle przesunieta o 90 stopni i jeden głosnik grugiemu ani nie przeszkadza ani nie pomaga . Czasem da sie z tego wygrnać stosując nachylenia różne o 1 rząd np średni filtr GP 2 rzedu , niski 1 rzad z korektą impedancji a czasem lepiej po prostu zfiltrować mocniej niskiego 2 rzedem i gitara. Im wyżej ustalisz podział tym wiecej bedziesz miał z tym kłopotów wiec lepiej od razu zjedź z przecięciem ch-k na jakieś 300Hz.

                        Do średniego od razu projektujesz wstępny filtr LP. Trzeba pamietać, że wszystkie filtry oraz tłumiki efektynowsci stosowane przed , miedzy badz za filtrami zmieniają faze i lepiej nim zaczniesz dopieszczać któryś z filtrów średniego zapodaj wstępnie jakieś w maire sensowne filtry. Może sie okazać, że żmudnie dostrajany filtr GP średniego weżmie szlag jak dołozysz do tego LP i może jakiś tlumik . Generalne dostrojenie średniego do dwóch głosników na raz moze być bardzo kłopotliwe. Jak masz juz zestaw nisko-średni zostanie dołączenie wysokiego. No z tym bywa różnie, może sie okazać za z fazą ni cholery nie dojdziesz do porozumienia i trzeba wszystko przebudować na nowo :)

                        W sumie w stosunku do 2 droznej niby tylko jeden podział wiecej ale tak na prawde roboty jest nie 2x ale minimum 4x wiecej zeby to jakoś ludzko wyglądało.

                        Skomentuj


                          #13
                          Zamieszczone przez Yoshi_80
                          Jeżeli nie jesteś pewnien delaya to mozesz z niego zrezygnować i fazę oceniać na podstawie sumarycznych wyników. Najprościej czy w miejscu przecięcia dwóch skłądowych ch-k wypadkowa jest o 6dB wyżej oraz czy poza miejscem przecięcia następuje sumowanie a nie odejamowanie bądź brak zmiany charakterystyk składowych. Jeżeli wszystkos ie sumuje a wypadkowa amplituda ma 6dB wiecej w przecięciu to masz w sumie całkiem dobrą faze.

                          Układy 3 drożne są dość trudne w zazwrotnicowaniu, zrobilem juz 2 3 drożne i jedna 2,5 drozna zwrotke i za każdym razem nie było łatwo. Generalnie mogę ci podpowiedzieć, że najlepiej rozpocząć prace od głosnika średniotonowego. Efektywność zestawu i tak ustala niskotonowy. Konstruujesz filtr średniego tak zeby spasować efektywnośc do niskiego oraz odpowiednia filtracje górnoprzepustowa tak zeby sie ch-ki dobrze złączyły. Tu jest pewien problem bo zwykle się nie łaczą i jest w zakresie ok 300-500Hz brak zgranej fazy, zwykle przesunieta o 90 stopni i jeden głosnik grugiemu ani nie przeszkadza ani nie pomaga . Czasem da sie z tego wygrnać stosując nachylenia różne o 1 rząd np średni filtr GP 2 rzedu , niski 1 rzad z korektą impedancji a czasem lepiej po prostu zfiltrować mocniej niskiego 2 rzedem i gitara. Im wyżej ustalisz podział tym wiecej bedziesz miał z tym kłopotów wiec lepiej od razu zjedź z przecięciem ch-k na jakieś 300Hz.

                          Do średniego od razu projektujesz wstępny filtr LP. Trzeba pamietać, że wszystkie filtry oraz tłumiki efektynowsci stosowane przed , miedzy badz za filtrami zmieniają faze i lepiej nim zaczniesz dopieszczać któryś z filtrów średniego zapodaj wstępnie jakieś w maire sensowne filtry. Może sie okazać, że żmudnie dostrajany filtr GP średniego weżmie szlag jak dołozysz do tego LP i może jakiś tlumik . Generalne dostrojenie średniego do dwóch głosników na raz moze być bardzo kłopotliwe. Jak masz juz zestaw nisko-średni zostanie dołączenie wysokiego. No z tym bywa różnie, może sie okazać za z fazą ni cholery nie dojdziesz do porozumienia i trzeba wszystko przebudować na nowo :)

                          W sumie w stosunku do 2 droznej niby tylko jeden podział wiecej ale tak na prawde roboty jest nie 2x ale minimum 4x wiecej zeby to jakoś ludzko wyglądało.
                          to ja będę miał taką zagadkę że na 300Hz nie ustalę cięcia bo to jest częstotliwość wzbudzenia się głośnika średniotonowego :)

                          dałem około 550Hz, i o to co uzyskałem:
                          http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/...8de2d37e4.html 12/12/12/18db przyczym GDM16/80/1 ma odwróconą polaryzację ( io to by nawet pasowało bo jak oglądałem inne schematy zwrotnic z zastosowaniem tego głośnika, albo jego bliskich krewniaków to też były odwrócone )

                          Skomentuj


                            #14
                            dobrze chyba ze nie widze reszty schematu bo pewnie bym zawału dostał a chcem jeszcze pożyć. 15 i 33uF dla xt 19 ??!!!! no comments.

                            Co to jest częstotliwosć "wzbudzenia" ? Chyba chodzi o rezonans ? A co ma piernik do wiatraka, 16 cm średniotonówka to nie 20 mm kopułeczka, że trzeba sie zdala od mechanicznego rezonansu trzymać

                            Skomentuj


                              #15
                              Zamieszczone przez Yoshi_80
                              15 i 33uF dla xt 19 ??!!!!
                              http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/...f16e1821a.html

                              nie widze tu żadnej nieprawidłowosci. a Ty Yoshi :?:

                              Goal 3-rzędu na 2,5k

                              Skomentuj


                                #16
                                El_liero, a podlacz ta zwrotke i zobacz czy glosnik przezyje

                                Skomentuj


                                  #17
                                  eh, no byłem święcie przekonany że jest wszystko dobrze.

                                  Wytłumaczcie mi co źle zrobiłem... jaki błąd popełniłem?

                                  [ Dodano: 2007-08-19, 15:04 ]
                                  wszystko było oblicznane dla zmierzonych miernikiem wartosci rezystancji cewek głośników, i tak dla XTka jest ono równe 2,9ohm

                                  gdybym liczył dla 4ohm to wartości kondensatorów byłyby automatycznie mniejsze. ( przez co wydawać by się mogło że XT jest cieta na 1k :P )
                                  Źle jest mimo to ?

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    za bardzo ufasz programowi. moze na poczatek poszukaj wszystkich udostepnionych schematow filtrow z wykozystaniem XT19 i zobacz z jakich elementow sie skladaja...

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      racja, coś jest nie tak. I porównywałem mój pomiar On Axis XTka z pomiarami Peerlessa, powyżej 4kHz bardzo się różnią wykresy. W artykułach pisano że do 5k pomiar poprzez WM61A powinien byc prawidłowy.

                                      Wyrównywałem ch-ke Xtka do podbić ( okolicach 5kHz i 10kHz ) wynikających z nieliniowosci kapsułki. A to rzeczywiscie był błąd.

                                      Dzięki za zwrócenie uwagi, Pawle i Yoshi.

                                      to by było na tyle z tego tematu, muszę poprawić filtr górnoprzepustowy.

                                      pozdrawiam

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        El_liero, myślę ze chcesz uwzględnic dużo rzeczy ale nie zawsze odpowiednich. Filtr liczy się do impedancji a nie rezystacji bo pracuje on z impedancją czyli też indukcyjność czy rezonans mechniczny ma wpływ na działanie filtru. Jakby tylko rezystacja sie liczyła to byłoby za proste .

                                        Różnice w pomiarach wynikają również z obudowy w której jest zamocowany głośnik. Producent mierzy w warunach idealnych gdzie przenia ściana 'obudowy' nie ma wplywu na ch-ke głośnika, w kolumnach jest inaczej , przesymuluj sobie to np w progamie edge ew rzuć okiem na mój art na audiomanii o sposobie wyznaczania optymalnego położenia głosnika. To nie są mrzonki to prawda, takie rzeczy mi wychodzą na pomiarach.

                                        Skoro robisz układ 3 drożny to dziwi mnie to jak ustaliłeś sobie częstotliwości podziału. Wysoki chcesz dzielić na 2,5kHz , średni na coś koło 500Hz. IMHO to sie kupy nie trzyma. Przy takim układzie średniotonowy w pełnym zakresie przetwarzania bedzie robił malutką górke , trzba wziaść pod uwagę ze w miejscu podziału jest -6dB wiec pełnym pasmem śreni zagra od ok 1 do 1,8kHz , w pozostałym obszarze będzie już filtrowany. Trochę bez sensu, prawda ?
                                        Średniego trzeba puścić w maire szerokim zakresie, im szerzej tym lepiej, na tym polega idea układu 3 drożnego. Jeżeli średni na to nie pozwala to znaczy że g... z niego a nie średniak i trzeba zastosować inny głośnik.

                                        Niski podział dla wysokiego nie zasze znaczy lepiej. W przypadku układu 3 drożnego podział góny ustalałbym wstępnie na min. 4kHz. Na ok 2,2-2,5 kHz toja raz tylko filtrowałem , XT25 i to filtrem 3 rzedu który miał stromość zbocza po filtracji 4 rzędu a nie takie anemiczne opadanie jak w twojej koncepcji. Trzeba wziąść pod uwagę ze nisko filtrowany a szególnie łagodnie, głosnik wysokotonowy, będzie produkował sporo wieksze zniekształcenia z powodu duzego ruchu membrany.
                                        Niski rezonans daje komfort aplikacji ale nie znaczy że od razu można filtrować super nisko, nie pierwszy raz sie o tym pisze ze tak na prawde XT nie mozna zbyt nisko ciąć.

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X