Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Audio w aucie elektrycznym

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Audio w aucie elektrycznym

    Właśnie kupiłem Nissana Leafa i powstał temat nagłośnienia auta. Głośniki Focal PS165 na przód mam z auta dotychczasowego, subwoofer będzie na audio system hx08sq w obudowie bass reflex i tu zaczynają się dylematy.
    1. Skrzynia suba wyjdzie w okolicy 15-17l i tu mam pytanie na ile zestroić tunel br żeby było dobrze, dokumentację głośnika czytałem.
    2. jakie maty tłumiące warto dziś zastosować, żeby było dobrze i rozsądnie cenowo.
    3. Mam wprawdzie rewelacyjny wzmacniacz Focal Power 4.75, który gra teraz w moim aucie, ale do leafa ze względów "energetycznych" chciałbym dać klasę D, miałby ktoś jakąś propozycję?
    4. Ostatnia sprawa to radio. Opcje są dwie, wstawiam moje obecne radio Pioneer FH-X730BT, ale będzie problem z maskownicą panelu :( albo zostawiam oryginalne radio Visteon G13-W2DIN (takie samo jak w Juke i Qashqai) i wstawiam procesor, który pozwoli na zabawę z czasami. Nie wiem jeszcze czy da się z org. radia wyciągnąć jakiś sygnał cyfrowy, więc należy założyć, że będzie po analogu :(.

    Ktoś coś doradzi?

    P.S.
    Auto jest niewyobrażalnie ciche, więc grzechem byłoby tego nie wykorzystać do fajnego grania :)

    #2
    Zamieszczone przez frobek Zobacz posta
    Właśnie kupiłem Nissana Leafa i powstał temat nagłośnienia auta. Głośniki Focal PS165 na przód mam z auta dotychczasowego, subwoofer będzie na audio system hx08sq w obudowie bass reflex i tu zaczynają się dylematy.
    1. Skrzynia suba wyjdzie w okolicy 15-17l i tu mam pytanie na ile zestroić tunel br żeby było dobrze, dokumentację głośnika czytałem.
    2. jakie maty tłumiące warto dziś zastosować, żeby było dobrze i rozsądnie cenowo.
    3. Mam wprawdzie rewelacyjny wzmacniacz Focal Power 4.75, który gra teraz w moim aucie, ale do leafa ze względów "energetycznych" chciałbym dać klasę D, miałby ktoś jakąś propozycję?
    4. Ostatnia sprawa to radio. Opcje są dwie, wstawiam moje obecne radio Pioneer FH-X730BT, ale będzie problem z maskownicą panelu :( albo zostawiam oryginalne radio Visteon G13-W2DIN (takie samo jak w Juke i Qashqai) i wstawiam procesor, który pozwoli na zabawę z czasami. Nie wiem jeszcze czy da się z org. radia wyciągnąć jakiś sygnał cyfrowy, więc należy założyć, że będzie po analogu :(.

    Ktoś coś doradzi?

    P.S.
    Auto jest niewyobrażalnie ciche, więc grzechem byłoby tego nie wykorzystać do fajnego grania :)
    Cześć
    Ad.1
    Tyle ile w manualu. Choć ja bym zrobił tak żeby można było dokładać rurkę i sprawdzać różne długości i dobrać pod siebie. Dobrym pomysłem było by sprawdzić ten głośnik w obudowie zamkniętej. Mniejszy litraż i nie będzie przeciągał.

    Ad.2
    Stp lub po taniości bitmat a jak na grubo to dynsmat

    Ad.3/4
    Zobacz ofertę Match/Helix maja procesory z wbudowanymi class D.
    Potrzebował byś minimum 5 kanałów.
    4 na przód (2 tweetery / 2 woofery / 1 do 2 na suba)
    Co do radia nie znam jego i nie jestem fanem pioniera.
    Zobacz odtwarzacze zewnętrzne jak Fiio. Tak często ludzie robią.

    Pozdrawiam

    Wysłane z mojego SM-A530F przy użyciu Tapatalka
    Last edited by kondrax; 27.03.2019, 12:29.
    Wszędzie był, wszytko widział, na wszystkim się zna...
    Wulgarny, przemądrzały to właśnie ja.

    Skomentuj


      #3
      Zamieszczone przez kondrax Zobacz posta
      Zobacz odtwarzacze zewnętrzne jak Fiio.
      Dobre rozwiązanie do słuchania muzyki. Mam tak w swoim aucie, a radio służy tylko jak przetwornik C/A. W zasadzie to 99% mojego słuchania odbywa się własnie tak. Dodatkowa zaleta, to brak konieczności wymiany fabrycznej jednostki. W nowych autach jest to często nie lada wyzwanie ze względu na dość poważny infotainment i mocną integrację radia z instalacją auta.

      Skomentuj


        #4
        Nawet nie o integrację z instalacją chodzi a po prostu o to że radio jest fizycznie zintegrowane z deską .

        Skomentuj


          #5
          Tym bardziej, chociaż zazwyczaj da się kupić gotowe panele deski pod radia jakieś bardziej standardowe.

          Tak się zastanawiam, jak planujesz zasilić audio. jest co prawda jakiś aku 12V pod maską, ale jego wydajność to chyba tylko zasilanie instrumentów pokładowych. Przetwornica z głównej baterii?

          Skomentuj


            #6
            To auto ma normalną instalację 12V, która jest zasilana z baterii trakcyjnej, jaka jest jej wydajność nie wiem, ale tych dodatkowych kilka amperów więcej nie powinno niczego zepsuć :). Takie coś podobnego do fiio chodziło mi po głowie, najbardziej bym jednak wolał opcję z oryginalnym radiem i procesorem, zobaczymy jakie pomysły się jeszcze urodzą.

            Skomentuj


              #7
              Zamieszczone przez frobek Zobacz posta
              To auto ma normalną instalację 12V, która jest zasilana z baterii trakcyjnej, jaka jest jej wydajność nie wiem, ale tych dodatkowych kilka amperów więcej nie powinno niczego zepsuć :). Takie coś podobnego do fiio chodziło mi po głowie, najbardziej bym jednak wolał opcję z oryginalnym radiem i procesorem, zobaczymy jakie pomysły się jeszcze urodzą.
              Te budżetowe procesory mają przeważnie wejścia high input czyli podłączasz się w orginalne kable głośnikowe z fabrycznego radia. Nie jest to najbardziej hiendowe rozwiązanie ale możliwe.

              Wysłane z mojego SM-A530F przy użyciu Tapatalka
              Wszędzie był, wszytko widział, na wszystkim się zna...
              Wulgarny, przemądrzały to właśnie ja.

              Skomentuj


                #8
                Spróbuję poszukać w radiu jakiegoś sygnału cyfrowego I2S, jak się nie uda to wyciągnę sygnał audio sprzed końcówki mocy. Mam nadzieję, że chociaż tyle się da.

                Skomentuj


                  #9
                  Zamieszczone przez frobek Zobacz posta
                  Mam wprawdzie rewelacyjny wzmacniacz Focal Power 4.75, który gra teraz w moim aucie, ale do leafa ze względów "energetycznych" chciałbym dać klasę D
                  Po co montować badziewie skoro masz dobry wzmacniacz ?

                  Skomentuj


                    #10
                    Zamieszczone przez kolmen Zobacz posta
                    Po co montować badziewie skoro masz dobry wzmacniacz ?
                    Ty wiesz jak działa samochód elektryczny ? I jaka sprawność ma klasa AB a jaka klasa D wzmacniaczy?
                    Polecam doczytać.

                    Wysłane z mojego SM-A530F przy użyciu Tapatalka
                    Wszędzie był, wszytko widział, na wszystkim się zna...
                    Wulgarny, przemądrzały to właśnie ja.

                    Skomentuj


                      #11
                      Zamieszczone przez frobek Zobacz posta
                      To auto ma normalną instalację 12V, która jest zasilana z baterii trakcyjnej, jaka jest jej wydajność nie wiem, ale tych dodatkowych kilka amperów więcej nie powinno niczego zepsuć :).
                      Zepsuć pewnie się nic nie popsuje. Nie wiem tylko w jaki sposób jest dostarczana energia do tej baterii 12V. Czy jest osobna ładowarka i przy ładowaniu auta, to ona ładuje aku, czy może jest jakaś ładowarka podłączona do głównej baterii i z niej jest pobierany prąd do zasilania tego akumulatora 12V. Pytanie jaką wydajność ma ta ładowarka i czy będzie w stanie uzupełnić szybciej znikający prąd. W konwencjonalnych samochodach jest dość wydajny alternator, ale ludzie i tak często go wymieniają na jeszcze wydajniejszy, żeby poprawić bilans energetyczny po zamontowaniu instalacji CA.

                      Zamieszczone przez kondrax Zobacz posta
                      Ty wiesz jak działa samochód elektryczny ? I jaka sprawność ma klasa AB a jaka klasa D wzmacniaczy?
                      Polecam doczytać.
                      Dodatkowo wzmacniacze pracujące w klasie D mniej się grzeją, mają znacznie mniejsze wymiary.... łatwiej wcisnąć gdziekolwiek, nawet pod ciasny fotel. A brzmieniowo wypadają naprawdę fajnie, to już dopracowane konstrukcje. Sam używam Alpine PDXF4, polecam .
                      Last edited by czarodziej; 28.03.2019, 09:20.

                      Skomentuj


                        #12
                        Dla mnie to też jest nowość, myślę że taka instalacja audio w elektryku w naszym kraju to jest nowość :), ale ktoś musi to zacząć :). O instalację się nie martwię, do spokojnego grania na pewno prądu wystarczy, nie chodzi mi o robienie hałasu na wiosce :).

                        Skomentuj


                          #13
                          Zamieszczone przez czarodziej Zobacz posta
                          Tak się zastanawiam, jak planujesz zasilić audio. jest co prawda jakiś aku 12V pod maską, ale jego wydajność to chyba tylko zasilanie instrumentów pokładowych. Przetwornica z głównej baterii?
                          Czy jesteś pewien? Nie wiem który masz rok Nissana, ale mi się wydaje, że te poniżej 16 roku, mają oddzielną baterię trakcyjną (czyli grubo ponad 150VDC) i 12VDC do zasilania ECU i peryferii. A jedyny falownik do zasilania silnika trakcyjnego jest pod maską. Cała komunikacja pomiędzy nimi jest na CAN. Coś tam sobie czytałem, jak planowałem kupno.

                          Skomentuj


                            #14
                            Rocznik 2017, jest przetwornica DC-DC z 400V na 13.5 o wydajności prądowej 135A, jest też dodatkowy akumulator kwasowy 12V.
                            Last edited by frobek; 28.03.2019, 17:22.

                            Skomentuj


                              #15
                              Zamieszczone przez frobek Zobacz posta
                              jest też dodatkowy akumulator kwasowy 12V
                              Kolega ma fiata 500 i udało mu się rozładować ten drugi akumulator. Nie wiem skąd on się ładuje, czy tylko przez odzyskiwanie energii czy jak, bo w jego samochodzie na pewno nie ładował się przy normalnym ładowaniu głównego aku.

                              Skomentuj


                                #16
                                W moim leafie akumulator 12v jest ładowany przez przetwornicę z baterii trakcyjnej. O prąd się nie boję, natomiast nie mam w tej chwili pomysłu na montaż tweeterów i zabudowę już i tak małego bagażnika. Za robotę wezmę się na serio jak się pogoda ustabilizuje. Oryginalne radio nie jest aż tak kiepskie, obsługuje USB i BT na czym mi bardzo zależy, ale żeby sensownie zagrało trzeba procesor, to wszystko ma pioneer, ale z kolei jest problem montażowy :(. Łatwo nie będzie :(

                                Skomentuj


                                  #17
                                  Zamieszczone przez frobek Zobacz posta
                                  W moim leafie akumulator 12v jest ładowany przez przetwornicę z baterii trakcyjnej. O prąd się nie boję, natomiast nie mam w tej chwili pomysłu na montaż tweeterów i zabudowę już i tak małego bagażnika. Za robotę wezmę się na serio jak się pogoda ustabilizuje. Oryginalne radio nie jest aż tak kiepskie, obsługuje USB i BT na czym mi bardzo zależy, ale żeby sensownie zagrało trzeba procesor, to wszystko ma pioneer, ale z kolei jest problem montażowy :(. Łatwo nie będzie :(
                                  Jaki problem montażowy ?
                                  Mały DSP plus 5 kanałów to jest nie wielkich rozmiarów w klasie D.
                                  Popatrz tez na takie procki, helix, match, gms...


                                  Wysłane z mojego SM-A530F przy użyciu Tapatalka
                                  Wszędzie był, wszytko widział, na wszystkim się zna...
                                  Wulgarny, przemądrzały to właśnie ja.

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    Chwilę to zajęło, ale robota skończona. Finalnie zamontowałem:
                                    Pioneer FH-X730BT z maskownicą aluminiową DIY w miejsce fabrycznej jednostki
                                    Głośniki Focal PS165
                                    Wzmacniacz Focal Power 4.75
                                    Miał być sub, ale nie potrzeba.
                                    Poniżej kilka zdjęć. Drzwi przed robotą i po, obudowy tweeterów, radio z ramką i pomiary programem REW.
                                    Last edited by frobek; 28.07.2019, 09:50.

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Cóż, charakterystyka charakterystyką, ale bas jakiś taki nieładny, sztuczny. Jednak będzie subwoofer Infinity Kappa 100.1 25cm w skrzyni zamkniętej 17l - stara dobra szkoła.

                                      Skomentuj

                                      Czaruję...
                                      X