Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Szybkosc narastania napiecia na wyjsciu?

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Szybkosc narastania napiecia na wyjsciu?

    Zainteresowało mnie taka opinia
    ">>zwiekszenie wielkosci kondensatora wejściowego pozytywnie wplywa na bas <<- Według mojej skromnej wiedzy w istocie tak jest, ale wtedy podobno pogorszyłaby się szybkość narastania napięcia na wyjściu, dlatego nie kombinowałem."
    W związku z tym pytanie - zmniejszając kondensator wejściowy (obecnie 2,2uF) jaki zastosowałem w stereo na Lm3886 uzyskam większą szybkość narastania napięcia na wyjściu? Z czym to się je? Z tego co czytałem od tego parametru zalezy dynamika wzmacniacza. Czy zmiana będzie w jakiś sposób odczuwalna? Cy to jakieś audio voodoo wytworzone przez userów AS z ich idolem Peterem D.? jaka wartość tego kondensatora jest optymalna? W różnych aplikacjach spotkałem sie z 0,1uF do 4,7 uF.

    #2
    Wsadź duży kond - ze 22uF , a potem 2u2 i zmierz ;]
    Masz generator z prostokątem i oscyloskop ?

    Skomentuj


      #3
      Nie mam takich zabawek, dlatego pytam. Sam mógłbym sprawdzić na własne uszy czy to coś zmieni, ale nie chce mi się wyrzucać kasy na kondy do testów. :mrgreen: Niby to po kilka pln za szt (MKP), ale wole ta kase dołożyć np do gniazd wejściowych czy gałek potencjometrów. jeżeli może mi ktoś wyjaśnić ten problem od strony teoretycznej i z własnych doświadczeń to będę "dźwięczny".

      Btw, dzieki za zainteresowanie tematem.

      Skomentuj


        #4
        Mogę zmierzyć, ale to dopiero jutro wieczorem w instytucie, w domu nie chce mi się kablologii odwalać.

        Skomentuj


          #5
          Wielkość kondensatora dobiera sie do częstotliwości -3dB. Jednym wystarczy 10Hz, innym 5 a jeszcze jakiś purysta stwierdzi, że musi mieć mniej niż 1Hz i stąd takie rozbierzności pojemnosci tego kontensatora. Oczywiście ważny tez jest rezystor wejściowy, i mniejsza wartość rezystancji tym większy kondensator trzeba dać. Wzór jest prosty : f3=0,16/(R*C) [wartosc podajemy w ohmach i faradach czyli 22k i 1uF daje 22 000 * 0,000001).
          Szybkość narastania sygnału mogłaby mieć znaczenie w zależności od źródła. Jakby źródło było wysokiej impedancji a kondensator wielki to mogłyby być problemy. Tylko taki układ będzie zupełnie bez sensu bo wielki kondensator daje sie przy niskiej rezystancji wejściowej (wg wzoru na f3) a wzmacniacza o niskiej impedancji wejściowej nie nalezy łączyć ze źródłem o dużej impedancji wyjściowej. To podstawowa zasada doboru impedancji łaczonych ze sobą kolejno stopni systemu.

          Skomentuj


            #6
            Ogólnie wartość pojemności kondensatora sprzęgającego ma wpływ tylko na dolną częstotliwość graniczną a nie na szybkość narastania sygnału na wyjściu która zależy od GÓRNEJ częstotliwości granicznej a nie dolnej.

            Skomentuj


              #7
              Yoshi_80, piszesz o oporach na wejściu, ale przecież tam siedzi potencjometr - a więc opór jest zmienny. A może ja coś nie tak zrozumiałem?

              Zamieszczone przez pegelmesser
              Ogólnie wartość pojemności kondensatora sprzęgającego ma wpływ tylko na dolną częstotliwość graniczną a nie na szybkość narastania sygnału na wyjściu która zależy od GÓRNEJ częstotliwości granicznej a nie dolnej.
              Można więc w jakiś psoób poprawić dynamike wzmacniacza stosując lepsze elmenty, czy jest ona zależna tylko i wyłącznie od danej kostki?


              Wiem, że przy budowaniu wzmacniacza (jak i innych częsci systemu audio) pojedyncze szczegóły nic nie znaczą, ale ich suma decyduje o jakości dzwieku...

              Skomentuj


                #8
                Zamieszczone przez tomq88
                a więc opór jest zmienny
                Zgadza sie wiec pasmo i szybkosc narastania wzmacniacza zmienia sie wraz z polozeniem volume. Malo sie o tym mowi a parametry podaje sie dla samej koncowki bo sa wtedy najlepsze :)

                Dynamika wzmacniacza to parametr ktory mozna zmierzyc i nie ma on nic wspolnego z dynamika o ktorej mowia sluchacze, tej sie nie da zmierzyc i nie mam pojecia jak ja poprawic. Nie zauwazylem zadnych zmian parametrow wzmacniacza przy stosowaniu roznej jakosci elementow. Niektorzy to slysza wiec pozostaje Ci metoda prob i bledow oparta na odsluchach.

                Typowy audiofilski tuning koncowki mocy to wymiana kondensatora wejsciowego oraz kondensatorow zasilacza. Jest to bezpieczne, bo nie zmienia elektrycznie wzmacniacza ale podobno zmienia brzmienie.

                Skomentuj


                  #9
                  Zamieszczone przez tomq88
                  Cy to jakieś audio voodoo wytworzone przez userów AS
                  Tak.

                  Szybkość narastania napięcia (slew rate - SR [V/us]) nie ma nic wspólnego z dolną częstotliwością
                  graniczną, wejściowym kondensatorem ani dynamiką. SR to złożona sprawa i zależy od konstrukcji wzmacniacza (konkretnie od transkonduktancji wejściowego wzmacniacza różnicowego i pojemności kondensatora w kompensacji sprzężenia zwrotnego - a przynajmniej w tradycyjnym wzmacniaczu...) w LM nie ma praktycznie możliwości zmiany SR z zewnątrz.
                  Dynamika nie zależy od jakości elementów (dynamika to po prostu stosunek szumów do max. napięcia wyjściowego), ograniczeniem od góry jest sama kostka, ale można łatwo
                  zepsuć przez np. niepoprawnie prowadzenie masy czy przewodów zasilana itp.

                  Skomentuj


                    #10
                    Dzieki za rozjaśnienie mi tej kwestii.

                    Zamieszczone przez raven1985
                    Dynamika nie zależy od jakości elementów (dynamika to po prostu stosunek szumów do max. napięcia wyjściowego)
                    Nie chce wyjść na głupiego, ale czy przypadkiem nie mówisz o odstępie sygnału od szumu?


                    Przy okazji jeszcze jedno pytanie - jest sens robienia drabinki rezystorowej do tej kostki ? Na razie na wejściu u mnie siedzi najzwyklejszy potencjomentr, nie jakiś alpsy, czy coś takiego. Jeżeli dobzre rozumiem to jego jakość odpowiada za przesłuchy miedzy kanalami. te pzresłuchy to roznica w dzwieku/glosnosci miedzy L a R?


                    heh, pytanie nr 3. Przewody (+) i (-) od płytki zasilacza powinny być owinięte przewodem z masa?


                    Wiem, że moze byc to dla was meczace obalanie takich ewentualnych audiofilskich teorii, ale nikt inny mi tego nie wyjaśni


                    Btw,
                    Nie zauwazylem zadnych zmian parametrow wzmacniacza przy stosowaniu roznej jakosci elementow
                    Jezeli byloby odwrotnie przeczyloby to podstawa logicznego myslenia...

                    Skomentuj


                      #11
                      Zamieszczone przez tomq88
                      Nie chce wyjść na głupiego, ale czy przypadkiem nie mówisz o odstępie sygnału od szumu?
                      Dla wzmacniacza to parataktycznie to samo :) Ale jest dużo metod pomiaru, norm...

                      Zamieszczone przez tomq88
                      Przy okazji jeszcze jedno pytanie - jest sens robienia drabinki rezystorowej do tej kostki ? Na razie na wejściu u mnie siedzi najzwyklejszy potencjomentr, nie jakiś alpsy, czy coś takiego. Jeżeli dobzre rozumiem to jego jakość odpowiada za przesłuchy miedzy kanalami. te pzresłuchy to roznica w dzwieku/glosnosci miedzy L a R?
                      Sens jest. Nie chodzi tu o przesłuchy a o możliwość jednakowego ustawienia wzmocnienie w obu kanałach, tradycyjne potencjometry mają rozbieżność nawet 20% dotyczy to nawet drogiego alpsa.
                      Zamieszczone przez tomq88
                      heh, pytanie nr 3. Przewody (+) i (-) od płytki zasilacza powinny być owinięte przewodem z masa?
                      Można tak albo (+) i (-) skręcić a masę puścić osobno, jaki jest optymalny to zależy...

                      Zamieszczone przez irek
                      Typowy audiofilski tuning koncowki mocy to wymiana kondensatora wejsciowego oraz kondensatorow zasilacza...
                      Albo wywalenie kondensatora bootstrap :)

                      Skomentuj


                        #12
                        A co do tej drabinki - robi się ją z przełącznika obrotowego czy modyfikuje się zwykły potencjometr? Z ciekawosci zrobiłbym sobie takie cudo.

                        Skomentuj


                          #13
                          Zamieszczone przez tomq88
                          Nie chce wyjść na głupiego, ale czy przypadkiem nie mówisz o odstępie sygnału od szumu?
                          Odstep sygnal/szum jest odniesiony do malej mocy np 1W. A dynamika to najwyzszy sygnal do najnizszego czyli szumu. To jednak tylko parametr i nie wiele ma wspolnego z ''zyciem''. Jesli sygnal bedzie slabszy niz szumy to nie znaczy ze go nie uslyszymy.

                          Dynamika w sensie odsluchu to rzecz niedefiniowalna parametrami bo to subiektywne odczucie. Jak jeszcze audiofile posluguja sie slowami typu dynamika, stereofonia czy po prostu bas, srednica, wysokie to mozna ich zrozumeic. Ale jak zaczynaja wchodzi w slowa przesterzen, i znikajace kolumny to juz szkoda z takimi gadac. Dobry audiofil to taki co sam sie cieszy dzwiekiem i nie ma checi do wciskania glupot innym. Bo o wlasnych uczuciach (odczuciach) chyba nie powinno sie mowic publicznie.

                          Zwykly potencjometr ma tylko ta wade ze jest mechaniczny i ma problemy czysto mechaniczne czyli szum/trzaski przy regulacji, nieidealna zbierznosc kanalow (nie przesluchy!) szczegolnie na poczatku regulacji. No i ma dosc krotki zywot.

                          Drabinka to zastapienie potencjometru wielopozycyjnym przelacznikiem ktory symuluje potencjometr. Niestety robi to nie plynnie tylko w ilus tam krokach. Dobor rezystorow umozliwia uzyskanie idealnej zbierznosci kanalow ale wada zawsze bedzie baaaardzo wysoka cena i mala dokladnosc regulacji.
                          Niektorzy tuninguja potencjometry rozbierajac je i mechanicznie pasujac tak zeby mialy lepsza zbierznosc, producent tego nie ma czasu robic. Nie zawsze jest to skuteczne.

                          Skomentuj


                            #14
                            Aż głupio prosic... Moglby mi ktos porzucic schemat takiej drabinki? Szukałem w google i dowiedziałem sie ze sa rownolegle, szeregowe i jeszcze jakieś.

                            Szeregowo chyba wyjdzie najtaniej, wiec jeśli kto mógłby taki schemat zmiescic to bylbym wdzieczny. Wiem ze to klasyczny L-pad, widzialem nawet jego uklad, ale nie wiem jak to podlaczyc to przełącznika obrotowego..

                            Skomentuj


                              #15
                              Najpierw musisz miec przelacznik obrotowy. Podwujny z jak najwieksza iloscia pozycji.
                              Sa rozne wersje musisz szukac w necie. Na tym forum chyba jeszcze nikt nie robil bo to po prostu nie ma sensu.

                              Skomentuj


                                #16
                                Zamieszczone przez tomq88
                                Moglby mi ktos porzucic schemat takiej drabinki?
                                Tłumaczenie z chińskeigo, ale wszystko widać na schematach i fotkach. http://translate.google.pl/translate...hp%3Fsid%3D369
                                i jeszcze kilka linków:
                                http://www.vt4c.com/shop/program/mai...=60&group_id=2
                                http://www.diyfidelity.com.au/produc...assembly2.php&
                                http://www.hificollective.co.uk/pdf/attenuator.pdf

                                Skomentuj


                                  #17
                                  z ciekawosci zapytam, gdzie mozna dostac taki 24. pozycyjny, 4. sekcyjny przelacznik obrotowy? i jak rozwiazac problem stukow i pukow podczas przelaczania?

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    Zamieszczone przez damiani
                                    gdzie mozna dostac taki 24. pozycyjny, 4. sekcyjny przelacznik obrotowy? i jak rozwiazac problem stukow i pukow podczas przelaczania?
                                    Można było kupić na allegro sam przełącznik, zmontowaną drabinkę lub jako kit, chyba u tego sprzedawcy http://allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=22612 Teraz sprzedaje HI END.
                                    Jeśli chodzi o efekty dźwiękowe przy przełączaniu, to nie słyszałem negatywnych opinii, przy używaniu przełączników wysokiej klasy.

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Zamieszczone przez damiani
                                      i jak rozwiazac problem stukow i pukow podczas przelaczania?
                                      A dlaczego mialy by byc stuki? Stuki sa wtedy gdy na potencjometr trafi napiecie stale a zeby nie trafialo to na wejsciach i wyjsciach wzmacniaczy stosuje sie kondensatory.

                                      Wysokiej klasy przelaczniki do tych celow sa typu MBB czyli najpierw zlazcaja sasiednie styki a potem rozlaczaja poprzedni. Wiekszosc zwyklych przelacznikow jest typu BBM czyli najpierw rozlaczaja styk a potem zalaczaja nowy.

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        Na tym forum chyba jeszcze nikt nie robil bo to po prostu nie ma sensu.
                                        Maxdila robił. Jeśli sam przełącznik będize kosztował kilkadziesią pln to faktycznie nie ma sensu..

                                        Co do skokowej regulacji, ustawiłbym sobie na sluch jak najdokladniej zakres na którym słucham muzyki i ze 2-3 stopnie powyżej. Ale jeśli ta drabinka mialaby mnie kosztowac 1/3 tego co wydalme na wzmanciacz to oczywiste jest ze sobie ja daruje.

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X