Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Regulacja Tonów w TDA7318

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Regulacja Tonów w TDA7318

    Witam.

    W zasadzie temat wszystko mówi.

    Zgodnie z datasheetem, na podstawie podłączanych elementów można zmieniać zakresy regulacji tonów.

    O ile w przypadku trebli jest to w miarę idioto odporne ( jeden kondzior na stronę)

    O tyle w przypadku basów i mojego Blaupunkta jest trochę ciężej :P
    W nocie basy mają po 2 nogi (każdy kanał) in i out.
    Opisowo: do out jest podłączony kondzior, do niego drugi do in, a razem w miejscu gdzie się łączą ze sobą (kondziory) jest rezystor i do masy.

    W blaupunkcie jest to jakoś dziwnie rozwiązane połączenie szeregowo-równoległe (?)
    są 3 kondensatory.
    2 podłączone do In i out, i trzeci łączący te dwa wcześniejsze tylko:
    w przypadku out jest podłączony przed kondensatorem w przypadku In też przed (czyli po, ale przed biorąc pod uwagę kierunek sygnału, ale "po" patrząc na schemat :P )
    to wszystko zebrane i zmasowane przez R.

    Kwestia teraz jak to ztuningować żeby mieć lepszą kontrolę nad tonami (większy zakres podbicia wyciszenia) - ew. zmienić kontrolowaną częstotliwość.

    Lutownica jest, pojęcie jest. Chodzi o to czy np. mam zwiększać pojemność czy zmniejszać?
    w nocie nigdzie nie mogłem tego znaleźć.

    #2
    Kiedyś to już przerabiałem ale dość dawno temu i piszę zupełnie z pamięci. Dwa kondy są po to, żeby poza częstotliwością można było ukształtować charatker korekcji. Gdy oba są identyczne to górka jest symetryczna względem środka pasma na którego częsotliwości jest korekcja. Czyli np 50Hz środek, podbicie 3dB da 0dB na częstotliwości np +- 10Hz od środka. Gdy kondziołki będa różne wówczas puknty te będą w innych miejscach, można mieć np środek 50Hz, dać podbicie 3dB wówczas 0 dB będzie na -10Hz i +5Hz czyli górka będzie niesymetryczna.

    Miałem gdzieś arkusz w exelu dzięki któremu można było to wyznaczyć. Bazowałem na datasheecie od bliźniaczego układu 7317 czyli korektora pasma którego filtry działaja na takiej samej zasadzie jak w 7318 ale ich opis w dokumentacji jest o wiele dokładniejszy i można to zrozumieć.

    Jednego jestem pewien, orginalnie proponowane elementy w dokumentacji 7318 są do bani bo podbijają/osłabiają pasmo 100Hz a na treble działa też chyba od 1kHz. Ja w swoim preampie na tym układzie zmieniłem te częstotliwości. Warto przy zmianie elementów sprawdzać dobroć układu żeby nie przekroczyć krytycznych wartości (wszystko jest opisane w datasheet)

    Skomentuj


      #3
      dokładnie. Wynika że blaupunt pojechał po datasheecie i treble idą na 1KHz a basy na 50 Hz.

      Dzięki za sugestię o 7317:) poczytam popatrzę :)
      A może jakaś sugestia jak to podzielić?

      w sensie - na jaką częstotliwość ustalić podbicie basu a na jaką trebli?

      tak myślę że np 50hz z ostrym spadkiem po lewej i jakimś łagodniejszym do 100-120Hz
      a treble ustawić np na 3 KHz (tak jak mam pocięte przez zwroty) ?


      Tak żeby ladnie zagralo, a docelowo na wyjści liniowym Będzie sub i moze w perspektywie da sie jakoś to dobrze poustawiać? :)

      Skomentuj


        #4
        Pamiętaj, że to jest prosty filtr RC i wielkich możliwości manipulacji tym zboczem nie masz. Parametry elementów wpływają zarówno na zbocze i częstotliwośc jak i krok wzmocnienia/osłabienia w dB. Trzeba znaleźć taki złoty środek pomiędzy tymi wartościami, tak aby nie przedobrzyć w któraś stronę. Elementy mają wpływ na dobroć która też nie może przekroczyć pewnej wartości (datasheet).

        Nie jest to typowy filtr ale korektor więc pojęcie "cięcia" nie w chodzi tu w rachube bo nie tak działają korektory, to jest przecież filtr pasmowo przepustowy lub zaporowy który wzmacnia lub osłabia dany wycinek pasma a nie odfiltrowuje go zupełnie i nie jest filtrem górno lub dolno przepustowym.

        Z tego co pamiętam to ja u siebie chyba zroiłem tak, że częstotliwośc korekcji basu była w okolicach -3dB kolumny czyli ok 40-50Hz. Zbocze w kierunku wyższych częstotliwości opadało szybciej, w kierunku niższych wolniej. Dzięki temu dodając basu mocniej korygowałem te pasmo gdzie kolumna ma spadek i już samodzielnie nie radzi sobie a mniej tam gdzie nie ma problemów i korekcja jest zbędna.
        Z treble u siebie odjechałem dośc wysoko, zastosowałem kondensator bodajże 1nF.

        Skomentuj


          #5
          Przepraszam, zastosowałem skrot myślowy z cięciem :P

          Chodziło mi o to, czy ustawić podbicia w miejscu odcięcia zwrotnic- w sensie jak zwrotnica mi tnie na 3kHz, to ustawiam podbicie trebli na ~3khz z ostrym zboczem z jednej i łagodnym z drugiej....

          kurka nie znam parametrów moich glośników w drzwiach i widzę że to prędzej metodą prób i błędów będę musiał zrobic.... :???:

          Skomentuj


            #6
            Masz szczęście, że z natury jestem śmieciarzem i gromadzę różne rzeczy. Tak też jest z tym arkuszem w exelu który ma już chyba z 6 lat i pomimo róznych perturbacji z komputerami to się uchował . Masz go w załączniku. Objaśnienie : podzielony jest na dwie sekcje, górna do 10 linii liczy parametry korekcji basu wedle zadanych elementów. Jest o jeden element więcej, rezystor 44kohm, jest to rezystor wbodowany we wnętrze układu TDA.

            Poniżej 10 linii druga część, liczy wartości elementów dla zadanych 3 częstotliwości, środkowej i dwóch skrajnych. Czyli wyliczy ci elementy tak aby podbicie było asymetryczne. Dodaktowo oblicza pozostałe parametry aby nie zrobić jakiejś głupoty :)
            Objaśnienie parametrów Gv itd jest w datasheet bo z głowy to juz nie pamietam o co chodziło ale jest to istotne żeby nie zrobić jakiś skrajnie niekorzystnych warunków.
            Załączone pliki

            Skomentuj


              #7
              Normaaaalnie SZOK!!!!

              Nie wiem jak Ci podziękować za to! :)

              ogólnie jednakże, powstało nowe pytanie:

              A mianowicie:
              Chcę dorobić sobie 2 wyjścia liniowe (przód i tył stereo). W zasadzie 3 ale o tym później

              Teraz:
              Teoretycznie z TDA7318, poprzez 4 kondy sprzęgające, dla każdego kanału, idzie sygnał na końcówki (w przypadku Blaupunkta G5 to 2 zmostkowane TDA7375-> 4x25W max.)

              Zgodnie ze sztuką, powinienem wpiąć się w tor przed tymi kondami, z dodatkowymi kondami sprzegającymi, i ogień na RCA.

              Jednakże, z racji 2 stronności płytki w radiu oraz ciasnoty, wygodniej byłoby mi się włamać w tor PO kondach sprzęgających (fabrycznych) zaraz przed końcówką.

              Czy mogę to tak zrobić? czy dawać dodatkowe kondy czy nie? bo teoretycznie stała już jest odfiltrowana przez fabryczne?

              1) I teraz: czy mogę wyciągnąć wszystkie 4 sygnały?
              2) czy jak wyeliminuję TDA7375 (nie potrzebne mi te wzmaki - mogę mieć pseudo decka) to radio będzie działać? (odlutowane tylko tory audio)
              3) jak dorobić sobie dodatkowy sygnał na suba - może być spięty np, z tyłem. Normalnie sobie lutuję do tego samego miejsca kabelek czy coś modzić? czy ryzyko za dużej impendancji wejścia na tylnym kanale poza cichym graniem grozi czymś jeszcze? :P

              Z góry dzięki za pomoc i odpowiedzi :)

              Skomentuj

              Czaruję...
              X