Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Problem z brumieniem od zasilacza w SE na EL84

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Problem z brumieniem od zasilacza w SE na EL84

    Witam.

    Mam problem z zasilaczem do wzmacniacza podobny do Single Ended na EL84 z Audiotonu.
    Zrobiłem zasilacz wg schematu poniżej.


    Przez zasilacz przenika brum do wzmacniacza. Po odłączeniu trafa od sieci, gdy wzmacniacz gra jeszcze z energii zgromadzonej w kondensatorach brumu nie ma. Po włączeniu trafa brum się pojawia. Brum występuje przy zwartych do masy wejściach oraz przy podanym sygnale, głośność brumu nie zmienia się względem położenia potencjometru głośności przy podanym sygnale. Brum pojawia się z obu zasilaczy (żarzenia i andowego), sprawdzone poprzez odłączanie jednego i drugiego z uzwojeń pierwotnych. Założyłem, że przy tak dużej wartości kondensatorów nic się przez zasilacz nie przedostanie a tu taka nie miła niespodzianka. Sprawdzałem już oba mostki prostownicze, wszystkie kable poskręcane ze sobą, dokładałem dodatkowe pojemności i dalej to samo...brakuje mi już trochę pomysłów co z tym fantem począć. Ja powoli zaczynam podejrzewać trafo - czy jest możliwość, że brum pojawia się przez problem z za słabym trafem? Trafo to TS40/23 z wydajnością 210VAC/0,12A oraz 6,3VAC/2A. Na żarzeniu wzmacniacz pobiera 1,8A a na anodowym 0,1A czyli teoretycznie jest OK...ale coś nie działa i z chęcią wysłucham każdej mądrej rady.
    Asustor AS-5002T z MPD + konwerter USB .3lite + DAC PCM1704 by olog + autorskie PRE z PVC + Monobloki Ravlus Amplifilo + kolumny Tatami Audio Hudba

    #2
    Spróbuj oddalić transformator zasilający jak najdalej od wzmacniacza. U mnie leży pod biurkiem na metrowych kablach i brumu nie ma wcale nawet z uchem w głośniku, a jak był przy lampach brumiał mocno.

    Skomentuj


      #3
      Oddaliłem na ok 1,5m i brumi dalej. Jq dzięki za chęci.
      Asustor AS-5002T z MPD + konwerter USB .3lite + DAC PCM1704 by olog + autorskie PRE z PVC + Monobloki Ravlus Amplifilo + kolumny Tatami Audio Hudba

      Skomentuj


        #4
        Masy. Wrzuć zdjęcia jak to masz wszystko połączone. I żarzenie masz za duże.

        Skomentuj


          #5
          Płytka jest prawie jak audiotonowa, przerobione są jedynie podstawki na takie, które ja miałem. No inny jest zasilacz, choć ideowo niewiele się różni. Inne są też lampy - 6N2P zamiast ECC83 (oczywiście zmienione żarzenie na płytce wzmaka z 12,6V na 6,3V) oraz 6N14P zamiast EL84. Napięcie żarzenia ma 6,2V i to jest raczej OK. Trafo dość mocno przysiadło pod obciążeniem, dodatkowo doszedł spadek napięcie na mostku i obyło się bez rezystora dopasowującego zasilanie. Prąd anodowy dla obu pentod ustawiony na 47mA (110R/1,2W). Układ działa w trybie triodowym.

          Teraz parę fotek i rysunków:

          Płytki zasilaczy - zamiast mostka na anodowym został wlutowany mostek na diodach (widoczna na zdjęciach płytki).

          Płytka zasilacza żarzenia jest dziwna bo było na niej miejsce na rezystory dopasowujące ale okazały się nie potrzebne.

          Schemat płytki wzmacniacza:


          Płytka wzmacniacza:

          złącza od góry, od lewej:
          1 - masa 220VDC do zasilenia dutriody na wejściu
          2 - 220VDC do zasilenia dutriody na wejściu
          3 - pierwsze wyprowadzenie na trafo głośnikowe kanału prawego
          4 - drugie wyprowadzenie na trafo głośnikowe kanału prawego
          5 - drugie wyprowadzenie na trafo głośnikowe kanału lewego
          6 - 250VDC do zasilenia pentod
          7 - masa 250VDC do zasilenia pentod
          8 - pierwsze wyprowadzenie na trafo głośnikowe kanału lewego
          9 i 10 - żarzenie

          Jak widać masy triody i pentod łączą się w zasilaczu.

          A teraz zdjęcia jak to zostało pomontowane na prowizorycznej płycie meblowej:








          Kable, które wiszą: czarne to wyjścia na głośniki, skręcone ze sobą żółty i czerwony to sprzężenia, póki co nie podłączone, ale ich podłączenie nic nie zmienia. Dwa kondy 4700uF/16V wiszące na kablach zostały dołożone później i ich odczepienie lub doczepienie nic nie zmienia. Jak już wcześniej wspominałem odsunięcie trafa także nic nie zmienia.

          Mam nadzieję, że opisałem wszystko, w razie czego pytać :)
          Asustor AS-5002T z MPD + konwerter USB .3lite + DAC PCM1704 by olog + autorskie PRE z PVC + Monobloki Ravlus Amplifilo + kolumny Tatami Audio Hudba

          Skomentuj


            #6
            a może chce Ci się pobawić w stabilizacje zasilania?:)

            Skomentuj


              #7
              Luszti spróbuj zamiast rezystorów 100ohm wstawić potencjometr i zobacz czy brum zmienia się jak kręcisz potkiem. Gdzieś czytałem, że u kogoś dioda na żarzeniu też wprowadzała brum, co mnie bardzo zdziwiło... Spróbuj też może wstawić większe rezystory w zasilaczu anodowym i może dostaw jeszcze jeden rezystor na wyjściu anodowego. Wydaje mi się, że albo żarzenie wprowadza brum albo za małe filtrowanie masz w anodowym - też tak miałem już..
              Last edited by dolphin123; 23.01.2011, 11:48.

              Skomentuj


                #8
                Jak masz ostatecznie (nie mogę się tego dopatrzeć) podłączone żarzenie z symetryzatora czy normalnie podłączyłeś minus żarzenia do masy (jeśli tak to w którym miejscu) ?

                Skomentuj


                  #9
                  Zamieszczone przez csbiczek Zobacz posta
                  a może chce Ci się pobawić w stabilizacje zasilania?
                  pewnie bez tego się nie obejdzie...na dziś nie mam do tego części, póki co próbuję to uruchomić bez stabilizacji

                  Zamieszczone przez dolphin123 Zobacz posta
                  Luszti spróbuj zamiast rezystorów 100ohm wstawić potencjometr i zobacz czy brum zmienia się jak kręcisz potkiem.
                  te rezystory są tam w sumie bez sensu bo żarzenie jest napięciem stałym a nie zmiennym i symetryzacja nie jest potrzebne. Dziś są już wylutowane i nic to nie zmieniło.
                  Zamieszczone przez dolphin123 Zobacz posta
                  Gdzieś czytałem, że u kogoś dioda na żarzeniu też wprowadzała brum, co mnie bardzo zdziwiło...
                  Sprawdzę, wylutuję i zobaczę, choć trochę nie chce mi się w to wierzyć...
                  Zamieszczone przez dolphin123 Zobacz posta
                  Spróbuj też może wstawić większe rezystory w zasilaczu anodowym i może dostaw jeszcze jeden rezystor na wyjściu anodowego.
                  Rezystory są dobrane pod spadki napięć na nich i jeśli je zwiększę to mi siądą całkowicie oba napięcia anodowe, mogę jeszcze ten rezystor 16,5k rozbić na dwa, jeden przed kondem 47uF a drugi po.
                  Zamieszczone przez dolphin123 Zobacz posta
                  Wydaje mi się, że albo żarzenie wprowadza brum albo za małe filtrowanie masz w anodowym - też tak miałem już.
                  Przy testach wyszło, że brum pojawia się raczej od anodowego.
                  Co do filtrowania to prawie 1000uF na anodowym to naprawdę dużo, prawie 19000uF na żarzeniu to też dużo...ale żeby nie było to dolutowałem wczoraj jeszcze 2x390uF na anodowym i 2x2200uF na żarzeniu i też to nic nie dało. Dziś postaram się dorzucić dławiki w zasilaniu, może to coś da.

                  ---------- Post dodany o 12:17 ---------- Poprzedni post o 12:11 ----------

                  Zamieszczone przez raven1985 Zobacz posta
                  Jak masz ostatecznie (nie mogę się tego dopatrzeć) podłączone żarzenie z symetryzatora czy normalnie podłączyłeś minus żarzenia do masy (jeśli tak to w którym miejscu) ?
                  Minus żarzenia jest do masy żarzenia, plus żarzenia do +6,3V zasilacza żarzenia. Podłączałem też w odwrotnej konfiguracji. Symetryzacja była w sumie bez sensu więc ją wylutowałem. Nic to jednak nie zmieniło. Masa żarzenia nie jest w żaden sposób podłączona do masy wzmacniacza. Cały układ żarzenia (zasilacz żarzenia i żarzenie we wzmaku) jest jakby obok układu głównego wzmacniacza.
                  Asustor AS-5002T z MPD + konwerter USB .3lite + DAC PCM1704 by olog + autorskie PRE z PVC + Monobloki Ravlus Amplifilo + kolumny Tatami Audio Hudba

                  Skomentuj


                    #10
                    Zamieszczone przez LuSzTi Zobacz posta
                    Minus żarzenia jest do masy żarzenia, plus żarzenia do +6,3V zasilacza żarzenia. Podłączałem też w odwrotnej konfiguracji. Symetryzacja była w sumie bez sensu więc ją wylutowałem. Nic to jednak nie zmieniło. Masa żarzenia nie jest w żaden sposób podłączona do masy wzmacniacza. Cały układ żarzenia (zasilacz żarzenia i żarzenie we wzmaku) jest jakby obok układu głównego wzmacniacza.
                    Podłącz minus żarzenia do masy wzmacniacza (na płytce zasilania).

                    Skomentuj


                      #11
                      Zamieszczone przez raven1985 Zobacz posta
                      Podłącz minus żarzenia do masy wzmacniacza (na płytce zasilania).
                      Dzięki raven1985, przestało brumieć. Jesteś może w stanie wyjaśnić czemu żarzenie, czyli (tak mi się wydaje) w zasadzie tylko grzejnik musi być spięty masą z masą układu? Byłbym wdzięczny za podzielenie się wiedzą.
                      BTW: Masz u mnie piwko, na PW podaj adres i jakie lubisz to wyślę...i nie mów, że nie:P
                      BTW2: Jak tam projekty płytek, które miałem Ci zrobić do jakiegoś forumowego projektu?
                      Asustor AS-5002T z MPD + konwerter USB .3lite + DAC PCM1704 by olog + autorskie PRE z PVC + Monobloki Ravlus Amplifilo + kolumny Tatami Audio Hudba

                      Skomentuj


                        #12
                        Zamieszczone przez LuSzTi Zobacz posta
                        Dzięki raven1985, przestało brumieć. Jesteś może w stanie wyjaśnić czemu żarzenie, czyli (tak mi się wydaje) w zasadzie tylko grzejnik musi być spięty masą z masą układu? Byłbym wdzięczny za podzielenie się wiedzą.
                        Głównie przez pojemności pasożytnicze (pojemność katoda-grzejnik).
                        Zamieszczone przez LuSzTi Zobacz posta
                        BTW: Masz u mnie piwko, na PW podaj adres i jakie lubisz to wyślę...i nie mów, że nie:P
                        Dzięki nie trzeba i tak za dużo pije.
                        Zamieszczone przez LuSzTi Zobacz posta
                        BTW2: Jak tam projekty płytek, które miałem Ci zrobić do jakiegoś forumowego projektu?
                        Cóż. Na razie prace stoją. Staram się odrobić najpierw różne zaległości.

                        Skomentuj

                        Czaruję...
                        X