Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Preamp do wzmaka +wyjscie na suba... - recenzje prosze :D

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Preamp do wzmaka +wyjscie na suba... - recenzje prosze :D

    Witam.

    Mam taka mala prozbe do bardziej obeznanych w temacie filtrow aktywnych i preampow o sprawdzenie poprawnosci ukladu i napisunie gdzie sa bledy.

    To ma byc preamp w ktorym bedzie rozdzial na niskie i wysokietony + odrazu wyjscie na suba. pream stereo ale dla drugiego kanalu nie umieszczalem rysunku zeby zaoszczedzic na objetosci pliku.

    Teraz pytania odnosnie ukladu.
    1. Przed R1 trzeba dac rezystor do masy np. 22 K ?
    2. Czy jest sens robic glosnosc i wzmocnienie osobno tak jak na schemacie czy wywalic P2 i R2 a R1 zmienic na 15K ? No i wtedy potencjometr P1 logarytmiczny.
    3. Jesli tak to wtórnik za potencjometrem P2 mozna wywalic - mam racje ?
    4. W filtrach aktywnych charakterystyki powinny sie przecinac na wysokosci -3dB ?
    5. Wtorniki przed sumatorem - ee juz znalazlem, jest niepotrzebny i ponoc nie ma wplywu na stereofonie
    6. Jaki stromy filtr DP dla suba ? 12 18 24 ? Ile jest optymalnie ? 12 to troche malo a czy 24 nie pogorszy odpowiedzi ?

    Zalaczam 3 pliki. wykresy bode plottera schemat ukladu i schemat po poprawkach o ktore pytalem.

    Wiedze troche trudno zdobyc bo nie mam skad wypozyczyc ksiazki P Góreckiego "wzmacniacze operacyjne" ale przeczytalem serie artykulow Góreckiego z chyba elektroniki praktycznej i jeszcze inne artykuly ktore znalazlem na elektrodzie.

    Bede wdzieczny za pomoc.
    Załączone pliki

    #2
    1. nie trzeba, ale sergowo z R1 możka kondensator sprzęgający/odcinający ew. składową DC
    2. osobno
    3. wtórnik za P2 jest cz escią filtra, ten przed nim można wywalić
    4. powinny, ale czasem nie muszą, jeżlei uwzględni się char. głośników i wychodzi inaczej
    5. racja, niepotrzebny, ale warto podać sygnał przez dzielniki np. 3k3 i 1k do masy i dopiero przez rezystory np. 22k zsumować co obniży przesłuch jeszcze bardziej
    6. dla suba 12 dB/okt i nie więcej nie mniej :-)

    pierwszy schemat lepszy

    Skomentuj


      #3
      no wiec tak
      po pierwsze dziekuje za pomoc
      po drugie niezly jestes jak o 2:25 byles juz na forum
      no i wszystkiego najlepszego.

      Jakie sa roznice teoretyczne miedzy osobna regulacja wzmocnienia wstepnego i glosnosci bo w praktyce wygodniej jest miec jeden potencjometr.

      3. wtórnik za P2 jest cz escią filtra, ten przed nim można wywalić
      nie rozumiem za bardzo

      5. racja, niepotrzebny, ale warto podać sygnał przez dzielniki np. 3k3 i 1k do masy i dopiero przez rezystory np. 22k zsumować co obniży przesłuch jeszcze bardziej
      to wole juz dac wtorniki i problemz glowy

      6. dla suba 12 dB/okt i nie więcej nie mniej :-)
      takie odpowiediz lubie ;D

      Pozdrawiam

      Skomentuj


        #4
        Troche niestandardowe masz wartości elementów np. 400n . Będziesz składał z kilku czy dasz 390 ? Oczywiście przy rozrzucie wartości konda można spokojnie wlutować 390 czy 470 zamiast 490 . Pewnie po wlutowaniu i tak bedzie miał inną wartość niż przed.

        Skomentuj


          #5
          Hej
          Poniewaz nie pamietam jeszcze na pamiec jak idzie szereg to elemety dobieralem takie jakie trzeba a potem zmienialem wartosci tak zeby pasowaly do szeregu i widac nie zauwazylem. Ale dzieki.
          A pozatymi szczegolami to jak widzisz caly projekcik ?

          Skomentuj


            #6
            Hello :-)
            Osobna regulacja pozwala dobrać poziom basów z subwoofera odpowiednio do naszych updobań, pomieszczenia, słuchanej muzyki/ filmu itd.
            Wzmacniacz operacyjny za P2, pracuje w konfiguracji wtórnika, ale nie można go wywalić bo jest częscią filtra (R9, R10, C5, C6). R11 i C7 tworzą dodatkowy filtr dolnoprzepustowy RC o częstotliwości granicznej ok. 160 Hz. Z tymi elementami stromość filtra będzie sięgać 18 dB/okt (od 12-do 18 w zależności jak wyregulujesz cz. odcięcia). Te 2 elementy można wywalić. Po Prostu zastąp R11 wartością 100-150 omów i zrezyfnuj z C7.
            W tym filtrze podział 500Hz masz ze wzgl. na głośnik nisko i średniotonowy+wysokotonowy, tak? (do kostrukcji trójdrożnej?)

            Jeśli zdecydowałes się dać te wtórniki wejściowe, a po nich masz iwerter, to proponuję zrobić tak: wywal inwerter a wtórniki zrób w konfiguracji odwracającej, będzie o 1 wzm. op w torze mniej. Czemu tyle razy stosujesz inwertery? Wywypadkowa faza będie się póżniej zgadzać?

            Zresztą, dołaczam schemat z moimi małymi poprawkami.

            OK. poprawiłem jeszcze trochę :-)
            Załączone pliki

            Skomentuj


              #7
              Hej.
              No wiec .. rano troche nie w formie bylem i nie kapowalem za bardzo ale teraz jest juz lepiej.

              W tym filtrze podział 500Hz masz ze wzgl. na głośnik nisko i średniotonowy+wysokotonowy, tak? (do kostrukcji trójdrożnej?)
              dokladnie tak a w przyszlosci jak mi sie uda te kolumny zepchnac to bedzie do jakis fajnych monitorkow (tylko sie fp przesunie na odpowiednia)

              Osobna regulacja pozwala dobrać poziom basów z subwoofera odpowiednio do naszych updobań, pomieszczenia, słuchanej muzyki/ filmu itd.
              Od ustawienia poziomu basu jest potencjometr P2. Pozatym na poczatku chodzilo mi o to czy jest jakas roznica miedzy ukladem takim jak na schemacie ktory teraz dolaczylem a takim jaki ty narysowales (najpierw potencjometr w sprzezeniu zwrotnym a potem jeszcze potencjometr za ukladem)

              Czemu tyle razy stosujesz inwertery? Wywypadkowa faza będie się póżniej zgadzać?
              Z faza nie ma sie co zgadzac, na wyjsciu suba i tak bedize przelacznik fazy o 180*, glosniki w kolumnach najprawdopodobniej bedize trzeba podlaczac w przeciwfazie. A stosuje uklady odwracajace bo w nich mozna regulowac potencjometrem poziom sygnalu od 0 do +x dB

              Dla swietego spokoju jednak zastosuje dwa wtorniki przed sumatorem.
              W sumie bedzie 2x TL073 na fronty i TL074 na suba. Lub na jakis innych kostkach.

              Na wyjsciach ma byc 100 om tak jak pisales tylko mi sie juz nie chcialo zmieniac obrazka.
              Załączone pliki

              Skomentuj


                #8
                Aha, no to rozumiem. Ja wolę jak regulacja wzmocnienia jest od 0 do max. Przy małych wzmocnieniach wzmacniacz w konfiguracji z inwerterem ma większe szumy niż nieodwracający, co może mieć pewne znaczenie przy tych TL. ALe chyba piszesz o TL 072 bo nie ma takiego ukladu 073 :-o Do suba TL będzie ok (US 2c, d), a tak to raczej bym dał NE5532 (US1 a, b, c, US2a)

                Skomentuj


                  #9
                  TL dalem jako przyklad bo moze kupie OPA4134 jesli gdzies dostane w przystepnej cenie bo podobno sa swietne.

                  Mam nadzieje ze z tymi szuamami nie bedzie tak zle... jak cos to zrobie troche inny uklad. Przynajmniej wieksze doswiadczenie bede mial.
                  A moglbys mi polecic jakis programik do projektowaina plytek ? Prosty i zeby mial duza baze elementow.

                  Jeszcze raz dzieki

                  Skomentuj


                    #10
                    Potencjometr w sprzezeniu to kiepski pomysl bo jak nie daj boze nie zalaczy to masz z miejsca max wzmocnienie :/ . No i ponodz wieksze szumy.

                    O ile sie nie myle to jak polaryzujesz oba wejscia opampu przez oporniki to wartoby było zastosować te samą wartość rezystancji. Nie jestem tego pewnien , moge sie mylic ale tak subiektywnie mi się to narzuca.

                    Skomentuj


                      #11
                      No to teraz powinno byc chyba ok. Wywalilem potencjometry w sprzezeniach. Zamiast tego dalem poprostu wstepne nie wielkie wzmocnienie. I sa tylko 3 potencjometry: glosnosc calosci, suba w stosunku do reszty i Fp suba. Teraz chyba jest ok
                      Załączone pliki

                      Skomentuj


                        #12
                        Można dać OPA do filtra i przedwzmacniacza, ale do sekcji suba jest to nieopłacalne.
                        Płytki projektuję ręcznie bo szybko mi to idzie, ponoć Eagle jest niezły, a do małych płytek niezły będzie darmowy polski Drukarz, ale obsługuje tylko podstawowe elementy. Mniejsze szumy od OPA 2134 ma chyba 2604. Na pocz. daj wszędzie NE i będzie b. dobrze.
                        Wzmocnienie napięciowe poszczególnych stopni jest za duże, zamiast 100k daj 47k, C6 i R11 nie są konieczne bo zwiększają stromość filtra co nie jest wskazane dla subwoofera... zresztą jak chcesz. Możesz uwzględnić je w projekcie a potem najwyżej usunąć.
                        Co do polaryzacji wejść to zgadza się! Nie jest to chyba bardzo rygorystyczny wymóg w praktyce.

                        Skomentuj


                          #13
                          Buuuu :( nie mam doswiadczenia w projektowaniu plytek. Cos czuje ze troche mi to zejdzie. Eagle probowalem, ma duze mozliwosci ale wydaje sie dosc toporny. Moze sprobuje na kartce to rozrysowac a dopiero potem w jakims programie.

                          Odnosnie filtra do suba to jest to projekt irka wziety z forum. Wydalo mi sie lepszym rozwiazeniem 18 dB/okt na pojedynczym potencjometrze niz 12 db na podwojnym.
                          Czemu wieksza stromosc nie jest wskazana ? Tak na chlopski rozum to cyfrowy filtr o nieskonczonej stromosci nie bylby zly.

                          Do suba napewno uzyje tl074 zeby bylo mniej sciezek zasilania (to mi troche ulatwi zaprojektowanie) a do reszty to jeszcze zobacze. W srode pujde do sklepu i jak bede mieli opa 4134 to zrobie na nich a jelsi nie to ne5532.

                          Jeszcze raz dziekuje za pomoc bo sie przydala i to bardoz. Masz u mnie browara

                          Aaa no i odnosnie wzmocnienia napieciowego to pozostane jednak przy tym. Bo niekiedy zdazaja sie filmy na ktorych dzwiek jest strasznie sciszony i nie da sie nic poradzic :( A pozatym jak bedzie za duzo to zawsze mozna wymienic rezystor chociaz w druga strone tez mozna podmienic...

                          Skomentuj


                            #14
                            12dB jest po to żeby lepiej to się łaczyło z wyższym basem. Ale możesz zostawić 18. Za duża (kilkadziesiąt dB) stromość nie jest wskazana bo to potem dziwnie brzmi (można sobie taką filtrację zasymulować w jakimś programie do edycji audio np. Sound Forge na normalnym materiale i wtedy się robi taki mp3-kowy dźwięk). 4134 raczej w sklepie chyba cięzko dostać, OPA w sumie też nie wszędzie (raczej rzadziej niż częsciej) no ale cóż. Problemem zawsze jest ich cena, powinny kosztować kilkanaście zł, ale np. czasem chcą za OPA2134 50zł, na co oczywiście nie można sie zgodzić!! NE całkiem tanie - po 2 zł max. powinny być!!

                            Skomentuj


                              #15
                              A mam jeszcze jedno pytanko tak dla pewnosci.
                              Rezystory metalizowane a kondensatory MKP, MKT lub MKSE ?

                              na www.proton.com.pl
                              OPA2134 za 7 zł
                              a OPA4134 za 11 zł
                              wiec w 15 zł powinienm sie zmiescic. We srode bede w sklepie to bede wiedzial.

                              Skomentuj


                                #16
                                Płytki bardzo fajnie sie projektuje w protelu. Można je robić nawet najprostszą metodą "rysowania" od zera. Możesz sobie rozplanować układ elementów na kartce a później w protelu stworzyć plik PCB, pododawać elementy i połączyć ręcznie ścierzkami.

                                Przy robieniu projektu pcb zaczyna się od zrobienia obszaru roboczego na warstwie keepout layer i poźniej reszte robisz na bottom :).

                                Skomentuj


                                  #17
                                  To całkiem tanio... kup rezystory metalizowane, a kondensatory MKT - przy tych pojemnościach ciężko dać inne. Do filtra wysokotonowego to nawet by mogły być te MKP lub jakieś inne polipropylenowe... ale polipropylenowe >100n za drogo wychodzą.

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    Yoshi
                                    ale protel to sproy programik i mozliwosciowo i objetosciowo. I raczej malo intuicyjny.

                                    A jakie dlugie sciezki moga byc maksymalnie np. dla sygnalu. Bo staram sie to wszystko upchac ciasno i nie wiem czy np. 2 cm sciezka dla sygnalu to duzo i starac sie zmienic uklad czy zostawic tak jak jest. I czy mozna polaczyc w jednym punkcie np. rezystory zwierajace sygnal do masy albo kondensatory z kondensatorami filtrujacymi ktore sa tuz przy nozkach zasilania czy puscic osobne masy ?
                                    W nomralnym wzmaku raczej osobno sie puszcza mase sygnalowa i zasilania ale tu chyba dosc male prady plyna.

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Najbardziej prawidlowy schemat to ten na samej gorze o nazwie 3.gif oczywiscie mozna w nim dorysowac moj filtr 18dB/okt ktory zawsze latwo zmienic na 12dB/okt.
                                      Przeciecie charakterystyk w filtracji 12dB/okt powinno przebiegac na poziomie -6dB a nie jak zasymulowales -3dB. Dodatkowo powinno sie zmienic faze i mozesz to zrobic na samym glosniku.
                                      Dziwi mnie tylko podzial na 500Hz? No chyba ze to ma byc konstrukcja 3,5 drozna z sekcja srednio-wysokotonowa dzielona pasywnie i dzialajaca >500Hz.
                                      Przy projektowaniu plytki mase spokojnie mozesz dac wspolna dla zasilania i dla sygnalu nie bedzie zadnego klopotu jesli zasilasz uklad z zasilacza stabilizowanego.

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        Hej.
                                        irek
                                        dzieki za zainteresowanie tematem
                                        Najbardziej prawidlowy schemat to ten na samej gorze o nazwie 3.gif
                                        A to o czym mowil Yoshi
                                        Potencjometr w sprzezeniu to kiepski pomysl bo jak nie daj boze nie zalaczy to masz z miejsca max wzmocnienie :/
                                        i molibden
                                        Przy małych wzmocnieniach wzmacniacz w konfiguracji z inwerterem ma większe szumy niż nieodwracający, co może mieć pewne znaczenie przy tych TL
                                        nie bedzie z tym problemow - tzn w praktyce bez roznicy ?

                                        Dziwi mnie tylko podzial na 500Hz? No chyba ze to ma byc konstrukcja 3,5 drozna z sekcja srednio-wysokotonowa dzielona pasywnie i dzialajaca >500Hz.
                                        Dokladnie tak jak mowisz.... kiedys o to pytalem w poscie
                                        "Bi-wire ale taki nie dokonca ;D - czy to warte zachodu?" - http://diyaudio.pl/forum/viewtopic.p...ghlight=biwire
                                        Niskotnowy bedzie napedzany tda7294 a srednie+gore chce zrobic na lm3886. Przy zasilaniu +/-42 dla LM 10 000 uF na strone chyba starczy spokojnie ?

                                        Dziekiz a pomoc

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X