Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Wzmacniacze do kolumny aktywnej.

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Wzmacniacze do kolumny aktywnej.

    Witam wszystkich serdecznie,
    Realizuję projekt kolumn aktywnych. Wymaganą funkcjonalność już mam określoną. Teraz szukam gotowych komponentów i układów scalonych (część komponentów już wybrałem). Projektowana elektronika będzie napędzać docelowo kolumny diy wykonane na modłę monitora Lipinski L-707.
    Początkowo chciałem wykorzystać 4 uniampy aby mieć ewentualnie zapas na kolumny 4-drożne ale schodząc z kosztami doszedłem do 2 uniampów na głośniki niskośredniotonowe. Kwestią otwartą pozostają wzmacniacze na głośniki wysokotonowe. Możecie polecić któryś ze wzmacniaczy diy na sekcję wysokotonową?

    PS. Niektórzy z Was mogą mnie kojarzyć z tego wątku. Projekt ten jednak nie doczekał się finalnego wykonania. Pomimo prawie dwuletnich starań i wielu pomiarów nie udało mi się osiągnąć oczekiwanych rezultatów. Nie skończyłem zabawy z diy audio i nadal szukam "swojego" dźwięku. Po tym projekcie wiem już ile pieniędzy pochłania to hobby (zwrotnice) stąd pomysł na realizację zwrotnicy dsp i pójście w stronę paczek aktywnych. Mam nadzieję, że pozwoli mi ona na nieograniczone poszukiwania :-)

    Pozdrawiam
    karmer

    #2
    Na sekcję wysokotonową oraz ewentualnie średnią Lm7886 lub inny z serii Overture. Grają bardzo klarownie w średnich i wyższych oktawach - a koszt samego scalaka ok 15 zł. Proponuję zajrzyj w Datasheet tego układu.

    Skomentuj


      #3
      Nie widze sensu w roznicowaniu koncowek mocy. Rozne koncowki mocy to rozne zasilacze a to wlasnie zasilacze kosztuja a nie koncowki mocy! Wiec jaki jest sens w tym co chcesz zrobic? Jesli mamy kolumny bardzo duzej mocy to wtedy zachodzi potrzeba zroznicowania mocy na dol, sredni i wysoki wtedy rozne koncowki maja sens. Ale wtedy i tak stosuje sie wspolny zasilacz, dol chodzi w mostku osiagajac wieksza moc albo roznicuje sie impedancje glosnikow.

      Przy duzej ilosci glosnikow/wzmacniaczy zupelnie wystarcza 50-70W ze scalakow.

      Skomentuj


        #4
        Zamieszczone przez irek Zobacz posta
        Przy duzej ilosci glosnikow/wzmacniaczy zupelnie wystarcza 50-70W ze scalakow.
        Czyli w/g Ciebie zrobić całość na np. LM-ach? W kolumnach chcę umieścić po dwie VIFY PL18WO-09-08 (jeżeli jeszcze będą w sprzedaży), lub podobne głośniki. Myślałem właśnie o Twoim uniampie do nich. Ale opcja na scalakach wpłynie jak najbardziej na korzyść BOM projektu - o ile dadzą rady. Wrzuciłbym po 2 układy na kanał co dawałoby możliwość skonfigurowania czterokanałowej kolumny.

        Skomentuj


          #5
          Ja szczerze odradzam scalaki bo to gra naprawdę kiepsko. Pomyśl o czymś na tranach, np końcówki borysa, uni czy inne... Koszt tylko odrobinę wyższy, bo i tak zasilacz i obudowa są najdroższe.

          Skomentuj


            #6
            Początkowa wersja zakładała użycie 4 uniampów i tą wersję chciałbym zrealizować. Zobaczymy, muszę przeliczyć koszt części na 4 uni.

            Skomentuj


              #7
              też muszę wybrać jakieś wzmacniacze do kolumn aktywnych, a że nie jestem elektronikiem to muszę kupić zestawy i tu pytanie , brać tda7294 czy LM3886 bo zestawu uniampa nie ma/chyba/. Który lepiej zagra?
              audiofil nie lubi plików i DSP nie chcąc wiedzieć że w studiu cały czas używa się DSP i nagrywa się najpierw do plików 24 bit ...
              http://www.rane.com/note160.html
              Amethyst Trinnov Audio

              Skomentuj


                #8
                Zamieszczone przez bolonietoperz Zobacz posta
                ... a że nie jestem elektronikiem to muszę kupić zestawy ...
                Zakupiłeś gotową zwrotnicę? Analogową czy cyfrową?

                Skomentuj


                  #9
                  nie kupiłem jeszcze zwrotnicy cyfrowej, robiłem próby w kompie na foo dsp , myślę o minidsp albo dobrej karcie dźwiękowej usb i zwrotnicy http://www.thuneau.com/forum/viewtopic.php?t=135

                  ---------- Post dodany o 10:01 ---------- Poprzedni post o 09:58 ----------

                  mam też do kolumn które robię zwrotkę pasywną 1 rzędu z polinka na bdb elementach /czerwone kond/

                  ---------- Post dodany o 14:11 ---------- Poprzedni post o 10:01 ----------

                  posłucham 1 rzedu , jeśli nie będzie dobrze robię aktywne.
                  audiofil nie lubi plików i DSP nie chcąc wiedzieć że w studiu cały czas używa się DSP i nagrywa się najpierw do plików 24 bit ...
                  http://www.rane.com/note160.html
                  Amethyst Trinnov Audio

                  Skomentuj


                    #10
                    W wielu monitorach studyjnych sa wzmaki LM i styka. U Linkwitza w orionach i nie tylko tez leca LM. Poza tym nie widze wiekszego sensu ladowania sie w aktywke jesli bedziesz projektowal wszystko pod swoje potrzeby i miejsce odsluchu.
                    Firmowe monitory maja szereg mozliwosci regulacji pasma w zaleznosci od warunkow odsluchowch. To jest rozwiazanie, ktore sprawdza sie w produktach komercyjnych.

                    Wiec jesli robisz paczki dla siebie masz mozliwosc tak dopasowac zwrotnice pasywna, ze bedzie ona pracowac idealnie w Twoim pomieszczeniu. Oczywiscie jest tez opcja edukacyjna i jesli porostu chcesz zbudowac taki uklad zeby sie tego naczyc to super, ale nie spodziewaj sie jakis ogromnych zmian na plus po zastosowaniu aktywki. Rowniez dobrze mozna opracowac w miare prosta zwrotnice pasywna i napedzac kolumny w biampingu.

                    Skomentuj


                      #11
                      Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                      Rowniez dobrze mozna opracowac w miare prosta zwrotnice pasywna i napedzac kolumny w biampingu.
                      tak na razie planuje , 1 rzad . Ale raczej aktywna bardziej umożliwi modyfikacje teraz i ew. później .
                      audiofil nie lubi plików i DSP nie chcąc wiedzieć że w studiu cały czas używa się DSP i nagrywa się najpierw do plików 24 bit ...
                      http://www.rane.com/note160.html
                      Amethyst Trinnov Audio

                      Skomentuj


                        #12
                        A ile bedziesz modyfikowal? Trzaba zrobic raz i przadnie :) poza tym Lipinsky nie maja 1 rzedu tylko 2 z wyrownaniem czasowym.

                        Skomentuj


                          #13
                          Zdecydowałem się na aktywną zwrotnicę z tego względu, że chcę dodatkowo zrealizować room equalizer na dsp. Dążę też do tego aby "wypłaszczyć" charakterystykę zestawu. Z zastosowaniem dsp będzie to na pewno łatwiejsze. A przynajmniej mniej kosztowne niż niezliczona ilość pułapek w zwrotnicy. Zaplanowałem zastosować kilka (3-5) przełączanych pamięci EEPROM w których będą zapisane presety na każde z ustawień. Zrobiłem pomiary mikrofonem (jeszcze nieskalibrowanym niestety) i ustawiłem equalizerem w odtwarzaczu foobar charakterystykę tak aby była jak najbardziej płaska i stwierdziłem, że to jest to czego szukam. W tym temacie mam już wyrobione własne zdanie i nie dam się przekonać, że "płaskie" charakterystyki kolumn nie grają. +/-1,5 decybela jednak robi swoje. Uprzedzam, że jak słucham muzyki to siedzę w jednym miejscu i w tym miejscu robiłem pomiary. Reszta pokoju mnie nie interesuje. Chociaż, jak siedzę gdzieś z boku to nadal jest przyjemnie.

                          Traktuję to jako inwestycję na przyszłość. Wiem, że kiedyś mogę zmienić głośniki i poświęcę na swój kolejny projekt zwrotnicy tylko czas a nie pieniądze.
                          A tak poza tym to dlaczego mamy nadal siedzieć w średniowieczu skoro możemy wykorzystać najnowsze rozwiązania.

                          Skomentuj


                            #14
                            Equalizacja powinna byc zawsze na samym koncu lancuszka. Skup sie nad zadaptacja akustyczna pomieszczenia, bo bez tego nic nie zagra dobrze nawet z eq. Po dobrej adaptacji nawet slabe kolumny graja duzo duzo lepiej.

                            Skomentuj


                              #15
                              Zamieszczone przez karmer Zobacz posta
                              Zdecydowałem się na aktywną zwrotnicę z tego względu, że chcę dodatkowo zrealizować room equalizer na dsp. Dążę też do tego aby "wypłaszczyć" charakterystykę zestawu. Z zastosowaniem dsp będzie to na pewno łatwiejsze. A przynajmniej mniej kosztowne niż niezliczona ilość pułapek w zwrotnicy. Zaplanowałem zastosować kilka (3-5) przełączanych pamięci EEPROM w których będą zapisane presety na każde z ustawień. Zrobiłem pomiary mikrofonem (jeszcze nieskalibrowanym niestety) i ustawiłem equalizerem w odtwarzaczu foobar charakterystykę tak aby była jak najbardziej płaska i stwierdziłem, że to jest to czego szukam. W tym temacie mam już wyrobione własne zdanie i nie dam się przekonać, że "płaskie" charakterystyki kolumn nie grają. +/-1,5 decybela jednak robi swoje. Uprzedzam, że jak słucham muzyki to siedzę w jednym miejscu i w tym miejscu robiłem pomiary. Reszta pokoju mnie nie interesuje. Chociaż, jak siedzę gdzieś z boku to nadal jest przyjemnie.

                              Traktuję to jako inwestycję na przyszłość. Wiem, że kiedyś mogę zmienić głośniki i poświęcę na swój kolejny projekt zwrotnicy tylko czas a nie pieniądze.
                              A tak poza tym to dlaczego mamy nadal siedzieć w średniowieczu skoro możemy wykorzystać najnowsze rozwiązania.
                              ze swojej strony tylko dodam że zamiast robić kolejne kolumny zmienię ustawienia , gdy brzmienie mi się znudzi czy wysokie nie będą za jakiś czas dla mnie za wysokie , no i możliwość zachowania presetów...

                              ---------- Post dodany o 18:18 ---------- Poprzedni post o 18:15 ----------

                              Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                              Equalizacja powinna byc zawsze na samym koncu lancuszka.
                              i będzie , bo za dsp są tylko końcówki mocy.
                              audiofil nie lubi plików i DSP nie chcąc wiedzieć że w studiu cały czas używa się DSP i nagrywa się najpierw do plików 24 bit ...
                              http://www.rane.com/note160.html
                              Amethyst Trinnov Audio

                              Skomentuj


                                #16
                                U mnie to będzie łańcuszek: jednostka centralna:[selektor -> DSP (volume, room equalizer)] + 2 oddzielne urządzenia:[DSP (zwrotnica) -> 4 x DAC -> 4 x wzmacniacz].

                                Skomentuj


                                  #17
                                  Zamieszczone przez karmer Zobacz posta
                                  Czyli w/g Ciebie zrobić całość na np. LM-ach?
                                  W zupelnosci wystarcza.


                                  Zamieszczone przez mIKI Zobacz posta
                                  Ja szczerze odradzam scalaki bo to gra naprawdę kiepsko. Pomyśl o czymś na tranach,
                                  Taaa. Ja zalecam monobloki uniamp300 A zeby bylo jeszcze lepiej to pomysl o klasie A :)

                                  A tak z praktycznych porad to przy aktywnym zasilaniu nie musisz stosowac trafa o mocy sumarycznej koncowek mocy. Wystarczy ze trafo bedzie mialo nieco wieksza moc o mocy jednej koncowki. Moc na srednich czy wysokich tonach jest bardzo mala. Z drugiej jednak strony np wzmacniacz wysokotonowki dysponuje pelna moca wiec istnieje duze ryzyko jej spalenia. Ja w swoim projekcia aktywnym stosuje analize mocy sredniej dostarczonej do wysokotonowki i jesli przekracza kilka wat (chyba mam ustawione 8W) to wylaczam koncowki. W ukladzie aktywnym to prosty zabieg a kolumna moze musi nadawac sie do celow profesjonalnych czyli wspolparcy z mikrofonem a to on jest pogromna wysokotonowek.

                                  Druga sprawa to zmierzysz sie z problemem pelnego wysterowania kanalow. Sygnal cyfrowy po filtrowaniu czyli rozdzieleniu na pasma traci na amplitudzie i tracisz mozliwosc pelnego wysterowania. Musisz zastosowac albo wzmocnienie cyfrowe albo zapas czulosci na koncowkach mocy. Wtedy jednak powstaje mozliwosc przesterowania. Ja stosuje wykrywanie CLIP sporo ponizej rzeczywistego clipu aby operator mogl wczesniej zareagowac na przesterowanie.

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    Dziękuję za cenne wskazówki. Na pewno podczas projektowania i wykonywania napotkam wiele problemów. Dobre rady i wiedza praktyczna na pewno się przydadzą.

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Zamieszczone przez karmer Zobacz posta
                                      U mnie to będzie łańcuszek: jednostka centralna:[selektor -> DSP (volume, room equalizer)] + 2 oddzielne urządzenia:[DSP (zwrotnica) -> 4 x DAC -> 4 x wzmacniacz].
                                      Volume przed zwrotnicą cyfrową? Ale to będzie pięknie szumiało. Regulacja głośności zawsze po zwrotnicy na DSP, a przed końcówkami, powinna ona chodzić na pełnym wysterowaniu.
                                      Już tak robiłem

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        Zamieszczone przez mbar Zobacz posta
                                        Ale to będzie pięknie szumiało. Regulacja głośności zawsze po zwrotnicy na DSP, a przed końcówkami, powinna ona chodzić na pełnym wysterowaniu.
                                        Dzięki za radę, wzmacniacze z jednostką centralną oprócz samego sygnału będą też połączone linią danych aby można było sterować wzmacniaczami i ich konfiguracją poprzez centralny punkt. Więc nie ma żadnego problemu aby zrobić regulację głośności w samych wzmacniaczach.

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X