Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

TDA2050 - co robię źle?

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    #21
    Cichy brum? Jeżeli nie masz ekranowaych "jednostronnie" (czyli masa połączona tylko z jednej strony) kabli sygnałowych, z jednej płytki do drugiej, może indukować się w nich prąd pochodzący z pola elektromagnetycznego generowanego transformator. Jak sie nie mylę to nawet po złapaniu palcami pancerza cienkiego nieekranowanego kabla, wprowadzisz szum na wejście wzmacnaicza.

    Skomentuj


      #22
      Kable nie są ekranowane ale nie wiem czy to jest ta przyczyna, bo po podłączeniu samej końcówki mocy jest dokładnie taki sam brum.

      Skomentuj


        #23
        50 czy 100 Hz?

        Skomentuj


          #24
          Chyba 50Hz

          Skomentuj


            #25
            Trafo. A scalaki mają podkładki mikowe?

            Skomentuj


              #26
              Podkładki mikowe są. A co to znaczy, że trafo? Za mała filtracja?

              Skomentuj


                #27
                Przyczyn brumu jest kilka u ciebie na pewno sa zle poprowadzone masy. Nie odseparowales masy sygnalowej od masy zasilania wiec zawsze bedzie jakis brum. Ale w tej chwili zle podlaczyles zasilanie do plytki preampu. Powinienes poprowadzic je z plytki koncowki mocy a nie bezposrednio z zasilacza. W tej chwili prad ladowania kondensatorow na plytce zasilacza powoduje odlozenie sie na rezystancji przewodu masowego niewielkiego napiecia brumu ktore potem trafia na wejscie wzmacniacza. To wlasnei duze pojemnosci na plytce koncowki sprawiaja najwiecej problemow nie wiem zcemu amatorzy usilnie probuja wstawiac tam tak duze kondensatory ktore wogole nie sa tam potrzebne. Pogrub przewodem mase miedzy kondensatorami. Ja bym wogole je wywalil albo chociaz te po bokach.
                A zasilanie doprowadz na srodku koncowki i ze srodka wyprowadz do preampu. Brum powinien znaczaco sie zmniejszyc i dalej mozesz walczyc z brumem od trafa czy elektro statycznym ale to juz wyzsza szkola jazdy.
                Last edited by irek; 18.02.2014, 19:24.

                Skomentuj


                  #28
                  Za chwilę spróbuję podłaczyć zasilanie tak jak piszesz. A mógłbyś wyjaśnić jak powinny być odseparowane masy? :)

                  ---------- Post dodany o 21:13 ---------- Poprzedni post o 20:25 ----------

                  Podłączyłem zasilanie tak jak pisał irek i brum zmniejszył się dość znacznie. Po wylutowaniu kondensatorów ( tych po bokach ) też zmniejszył się ale nieznacznie. Po wylutowaniu wszystkich kondensatorów szumi. I co teraz? :)

                  Skomentuj


                    #29
                    Wszystkich kondensatorów? I szumi? Nie wiem o jakich "wszystkich" piszesz, ale szum może być oznaką wzbudzania się wzmacniacza, a to szybka droga do "krainy wiecznego przewodzenia" zwłaszcza, że TDA2050 mają pewną łatwość we wzbudzaniu się z byle powodu

                    (p.s. Nie wiem dlaczego ludzie myślą, że budowanie końcówek na scalakach, i to końcówek na krawędzi ich TEORETYCZNYCH parametrów, jest łatwiejsze niż zbudowanie prostej końcówki na elementach dyskretnych. Tzn. wiem dlaczego im się tak wydaje, ale to nie miejsce na takie dygresje)

                    Skomentuj


                      #30
                      Zamieszczone przez pit-b Zobacz posta
                      Po wylutowaniu wszystkich kondensatorów szumi. I co teraz?
                      Wyglada ze koncowki sie wzbudzily. Jesli to powazne wzbudzenie to powinny przykopcic ci sie rezystory w dwojnikach wyjsciowych RC. Jesli nie to bedzie jakis szum, trzebaby to obejrzec na oscyloskopie.
                      Kondensatory musza byc w zasilaniu tylko trzeba dobrac ich wartosc i miejsce umieszczenia. A do tego celu potrzebne jest wiele czasu na wiele prototypow i wiele pomiarow i tu bez oscyloskopu sie nie obejdzie. Jak chcesz nowa plytke wykonac to ci powiem jak odpowiednio poprowadzic mase a jak zostajesz przy obecnej to wlutuj tyle kondow ile potrzeba zeby nie "szumialo" i pogrub mase miedzy nimi. Dalej mozna sprawdzic co powoduje brum (koncowka czy preamp) i probowac jeszcze go zmniejszyc.

                      Skomentuj


                        #31
                        Irek dzięki za pomoc i życzliwe podejście do amatora bo niektórzy odpowiadają w ten sposób że człowiek od razu jest postawiony pod ścianą i zastanawia się czy czasem nie naruszył spokoju "Jaśnie Panującemu". A teraz może skąd się tu wziąłem, więc odkopałem ZG15C (ze zwrotnicami) w opłakanym stanie i postanowiłem je ożywić. Z głośnikami poszło w miarę łatwo(wymiana zawieszeń, w jednym klejenie magnesu) obudowy w takim stanie że zastanawiam się nad zrobieniem nowych.No i czym to napędzić-można kupić gotowca... ale jaka to zabawa. Padło na ten projekcik bo stwierdziłem że po dorobieni suba może zagrać całkiem poprawnie. Nie żaden super hiper hi-end ale do kompa i cichego słuchania w sam raz. Wracając do tematu na razie zastosuję się do twoich sugestii i spróbuje powalczyć z tą płytką ale docelowo chcę wykonać nową i będę wdzięczny za pomoc.

                        Skomentuj


                          #32
                          Wiec musisz rozdzielic mase sygnalowa od masy zasilania. Masa sygnalowa (dla pierwszego z lewej TDA) to punkt polaczenia R20 i C29. Te punkty musza sie znalezc jak najblizej siebie. Ja bym obrocil R20 o 90stopni i dal nad C28. I teraz wszystkie te trzy punkty z trzech koncowek masz polaczyc razem na schemacie i dolaczyc do masy zasilania tylko w jednym punkcie. Njalepiej jest to zrobic na schemacie rezystorem wtedy ci sie masy nie pomieszaja a na koncu zlikwidowac rezystor albo wstawic zwore. Najlepiej umiescic go na srodku plytki powinno byc podlaczane zasilanie i wyjscie zasilania do preampa. Masa od lewej i prawej koncowki bedzie biegla dosc daleko a rownolegle z nia powinien biec sygnal tak zeby wejscie sygnalu tez znalazlo sie na srodku plytki. Klopotliwe bedzie umieszczenie tylu polaczen na srodku plytki wiec najpierw skup sie na punkcie masy z zasilacza i zaraz obok masy idacej do glosnikow i preampa bedzie to tez punkt dolaczenia rezystora/zworki spinajacej mase sygnalowa z masa zasilania. Punkty polaczenia zasilania mozesz rozlozyc juz po bokach sa mniej wazne. Zasilanie do preampu dobrze podlaczyc szeregowymi rezystorami ok 100om. Stlumia jeszcze brum i w razie zwarcia zasilania na preampie tylko sie skopca bez wiekszych fajerwerkow. Jak calosc bedzie na wspolnym radiatorze to srodkowa koncwoka powinna byc przeznaczona dla subwofera bo bedzie sie najbardziej grzala. Zazwyczaj przeznacza sie dwie pracujace w mostku bo sub potrzebuje mocy.

                          Kolejna sprawa to kondensatory odsprzegajace w zasilaniu. Co z tego ze dales po 100nF blisko nozek zasilania jak polaczenie ich masa to obwod rownika! Od razu wstaw miedzy ich masami zwore i z lewej lub prawej podlacz reszty masy zasilania.

                          Jak bedziesz pokazywal na biezaco projekt plytki to bede ci go korygowal.

                          Skomentuj


                            #33
                            Zamieszczone przez irek Zobacz posta
                            Zazwyczaj przeznacza sie dwie pracujace w mostku bo sub potrzebuje mocy.
                            No właśnie postanowiłem zrobić mostek dla sub'a ale chciałbym się upewnić czy schemat jest ok zanim zabiorę sie za płytke.

                            Skomentuj


                              #34
                              Zwarles ze soba oba wyjscia koncowek a tak nie mozna robic! Mostek to szeregowe polaczenie koncowek a nie rownolegle musza byc dwa wyjscia z kazdej koncowki. Z wyjscia koncowki do ktorej doprowadzony jest sygnal przez opornik 22k doprowadzasz sygnal do wejscie odwracajacego drugiej koncowki. Puste wejscie (nieodwracajace) tej koncowki ma byc zwarte do masy rezystorem 22k i rownolegle do niego dolaczonym kondensatorem takim jak na wejsciu czyli kilka uF. Masy dobzre odseparowales.

                              Skomentuj


                                #35
                                Moja wina wrzuciłem obraz w pośpiechu i nie sprawdziłem co, a miało być to.Czy ten jest OK ?

                                Last edited by pit-b; 24.02.2014, 00:56.

                                Skomentuj


                                  #36
                                  Tak moze byc. Zwykle podlacza sie rezystor z wyjscia koncowki bezposrednio do wejscia drugiej koncowki. Ale moze byc tak jak zrobiles przez kondensator. Kiedys robilem mostek na TDA2052 czyli takim samym scalaku tylko z dodanymi nozkami do mute/stby. I w klasycznym mostku mialem problemy z wlaczeniem, bo sie cos dzialo z napeiciem stalym. dzieki polaczeniu sygnalu do drugiej koncowki przez kondensator udalo sie uklad opanowac.

                                  Jeszcze tylko rownolegle do R20A1 kondensator 22uF. to wejscie caly czas jest aktywne dlatego musi byc zwarte do masy. normalnie podaje sie tam sygnal przez kondensator jak sie go nei wykorzystuje to tzreba zewrzec go do masy tak jakby zweirajac wejscie do masy czyli przez kondensator. Dla napiecia stalego zwarcie musi byc przez rezystor i dlatego jest tam 22k.

                                  Skomentuj


                                    #37
                                    Więc teraz test czy dobrze zrozumiałem wszystkie uwagi, poprawię jeszcze estetykę i rozmieszczenie elementów.

                                    Przeraża mnie trochę liczba zworek, oczywiście w miejscu rezystora R1 będą złączone masy, czekam na opinię.

                                    Skomentuj


                                      #38
                                      Topologicznie wszystko w pozadku. Troche rozrzutnie bo mozna sporo scisnac plytke co ja zmniejszy. Zworek nie nalezy sie bac sa duzo lepszym przewodnikiem pradu niz sciezki wiec najlepiej stosowac je tam gdzie plyna wieksze prady. Drut miedziany o srednicy 0,5mm odpowiada przekrojowo sciezce o szerokosci az 6mm, standardowego laminatu z miedzia 35um.

                                      Na wejsciach koncowek mozna dac mniejsze kondensatory. Przy rezystancji ne wejsciu o wartosci 22k pasmo 20hz - 3dB uzyska sie juz z kondensatorem 0,5uF. Z 22uF pasmo bedzie teoretycznie od ok 0,5hz i to zupelnie niepotrzebnie ja bym tam wstawil cos w okolicy 1-10uF. W sprzezeniu zwrotnym 22uF z rezystorem 680om daje pasmo od ok 16hz, kondensator mozna zwiekszyc do 47-100uF, moze byc na dowolnie male napiecie.

                                      Skomentuj


                                        #39
                                        Cieszę się, że w miarę dobrze zrozumialem o co chodzi. Dzięki za pomoc. Pozmieniam tak jak sugerujesz. W miarę wolnego czasu postaram się działać. Jsk odpale końcówke to się pochwalę efektami. :)

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X