Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Symasym problem z brumem

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Symasym problem z brumem

    Witam
    Prosze o pomoc bo wymiekam juz. Nie moge pozbyc sie brumienia w obu kanalach.
    Wymienie w punktach jaka konfiguracja i co probowalem.

    - Plytki z pierwszego zamowienia (dawno dawno temu) te co trzeba bylo sciezki poprawiac.
    - zasilanie +-35V
    - By pozbyc sie ew petli masy odpinalem po kolei kazdy z klockow. Obecnie zostaly 2 koncowki, trafo, podwojny mostek na MUR, spora bateria kondensatorow. caly pre odpiety.
    - na rezystorach napiecie ok 13 mv na kazdym
    - zgodnie ze wskazowkami rezystory na zasilaniu stopnia wejsciowego zwiekszone do 47R,
    - testowalem z PRE wiec R30 (wg schematu oryginalnego) z 499 na 1k
    - C14 = 10p
    - rezystory w emiterach Q1, Q2 = 22R
    - wzmacniacz gra, calkiem fajnie
    - Gdy podlaczony PRE (Pre Nr3 potek na WY) brumi
    - gdy odlacze PRE (kabel wisi w powietrzu) brumi jeszcze bardziej.
    - zewre wejscie do masy cisza.
    - odlaczylem PRE, testowalem zmiane R30 na 500R, zwieralem rezystory w emiterach. nawet zwarlem rezystor na wy z cewka
    - Trany wyjsciowe: MJL3281A i MJL1302A
    - Q1, Q2 - MPSA 18
    - Q7, Q8 - BC546
    - Reszta T - 2N5401, 5551
    - napiecie zasilajace gladziutkie
    - testowalem z filtrem przed trafem zasilajacym (taki we wtyczce)
    - Skoro przy zwartym wejsciu jest cisza to musi sie cos wzbudzac na samym wejsciu wzmacniacza. Elementy sprawdzalem juz wielokrotnie.

    Zostalo mi chyba tylko przetestowac zmiane C14?

    Podpowiedzcie mi prosze co jeszcze ominalem w sprawdzaniach?
    Last edited by Najmad; 21.07.2014, 18:13.

    #2
    A może trafo sieje? Może pętla masy?
    marcinsywala.pl
    Cambridge Audio Stream Magic 6 | Power Amplifier Class D Hypex 2x Ncore NC2k | T29MF001 + MW16P-4 + 2xTIW 200 XS

    Skomentuj


      #3
      Trafo jest w sporej odleglosci od plytki umieszczone w metalowym "kubku". Petla masy nie ma za bardzo gdzie sie zrobic:
      2 przewody do pierwotnego trafa (probowalem tez laczyc 3 przewod przez rezystor do masy). Z trafa 4 przewody wtornego (dlugosci 5cm) na mostek. Z mostka 3 przewody (dlugosci 3 cm) na baterie filtrow. Dalej ida zasilajace 2x3 (dlugie skreconw do obu plytek). No i jest jeszcze zasilanie brane z samych plytek do zabezpieczenia wzmaka.

      - Jesli przy zwarciu we nic nie brumi to moze to byc zaklucenie z zasilania?? Bo albo dorobie na szybko normalny mostek i 2 kondy i sprawdze, albo bede przygladal sie wejsciu na plytce symasyma.

      Skomentuj


        #4
        Ja wczoraj dostałem radę od Irka, żeby pokręcić trafem wokół własnej osi żeby listki natężenia pola spróbować przekręcić poza "anteny"
        Jak na zwartych wejściach masz ciszę to chyba raczej zbierają Ci kable sygnałowe, a nie brumi sama płytka. A masz potencjometr głośności oddzielnie, czy w tym wypiętym pre?

        Skomentuj


          #5


          - - - - - aktualizacja - - - - -

          Gdzie tutaj jest blad.....
          na drugin zdjeciu do tego niebieskiego przewodu podpiety jest potencjometr (znajdujacy sie na wyjsciu z PRE). teraz wisi w powietrzu i brum jest znaczacy. Gdy jego koniec (ten na radiatorze zewre to jest cisza.)

          - - - - - aktualizacja - - - - -

          Nie za bardzo ma sie co w nim zbierac dlatego podejrzewam plytke. Sprawdze po raz kolejny elementy moze juz nie dostrzegam swoich bledow

          Skomentuj


            #6
            To pcb syma nie jest rewelacyjne ale na pewno nie jest powodem brumienia.O ile dobrze zrozumiałem brum pojawia sie po pdłaczeniu pre z potkiem lub samego potka.Czy tak?Jesli tak to żle prowadzisz mase miedzy koncówka i układami przed nią.Moze żle podłanczasz sam potek(do końcówki goracy przewód z suwaka potka).Ja najczęsciej masę prowadzę od zasilacza do zacisków głosnikowych i od tych zacisków dwa przewody do lewego i prawego kanału koncówek mocy.
            Nie wstawiałem do syma rezystorów emiterowych dla Q1/Q2 (MPSA18) i było ok.Nawet nie ma ich na schemacie http://www.lf-pro.net/mbittner/Sym5_.../symasym5.html
            Last edited by zbyszek; 23.07.2014, 17:52.

            Skomentuj


              #7
              popatrzmy na to tak:
              czy przy NIE podpietym wejsciu koncowki mocy (wisi tam tylko 10 cm przewod) ma prawo brumiec dosc znacznie? Wydaje mi sie ze nie. To idac dalej czy przy NIE podlaczonym wejsciu (kabel dalej wisi) brumienie moze pochodzic z zasilania? Gdzie mamy tylko 3 przewody do jednej koncowki i 3 do drugiej? Wydaje mi sie ze nie. Dlatego czepiam sie plytki. Chyba ze cos knoci mi ten uklad zabezpieczenia - zasilanie do niego idzie z plytki wzmacniacza.




              zbyszek--> brumi lekko jak podlacze calosc PRE z potekiem na wyjsciu do koncowki mocy. Jak odepne PRE to buczy glosniej, jak zewre wejscie koncowki mocy to cisza.


              Wydaje mi sie ze musze sie pozbyc tego brumienia przy odlaczonym przewodzie sygnalowym w tym celu:

              Co mi pozostalo zrobic?
              - odepne ten uklad zabezpieczajacy (choc co tam moze psuc sie?) sygnalowo nic bo to tylko styki przekaznika. Chyba ze tu sie jakas petla masy robi.
              - czy ma sens podejrzewac uklad zasilacza?


              skoro patrzac na zdjecie z miejsca zaznaczonego na niebiesko rozchodza sie po prostu 2x3 przewody do 2 plytek?

              - podpiac sam potencjometr, ale czy to ma sens skoro z wiszacym przewodem na wejsciu juz napierdziela brumienie???
              Last edited by Najmad; 23.07.2014, 18:50.

              Skomentuj


                #8
                wywalilem plytke zabezpieczenia (choc bez przekonania) i brumi tak samo. podlacze na szybko pojedynczy mostek i 2 kondensatory to bede mial pewnosc ze zonk jest na plytce symasyma.

                Skomentuj


                  #9
                  Sprawdź jeszcze rezystory rozdzielające masy, na oryginalnym schemacie R2. Zrób fotkę spodu płytki z kondensatorami. Może tam masz coś namieszane z prowadzeniem masy.
                  Last edited by taz; 23.07.2014, 20:03.
                  Arcam CD17 + Denon TU580RD + I-amp + W18E001 + T25CF002
                  Grado SR125i

                  Skomentuj


                    #10
                    Myślę że masz masę utworzoną na mostkach prostowniczych a chyba powinna być dopiero na kondensatorach.

                    Skomentuj


                      #11
                      Zamieszczone przez Najmad Zobacz posta
                      popatrzmy na to tak:
                      czy przy NIE podpietym wejsciu koncowki mocy (wisi tam tylko 10 cm przewod) ma prawo brumiec dosc znacznie? Wydaje mi sie ze nie.
                      Owszem, ma prawo brumieć i to dość znacznie. Brum powinien się zmniejszyć po podpięciu potencjometru, aczkolwiek po rozkręceniu go na maxa masz prawo dalej coś tam usłyszeć. Cisza powinna być dopiero po podpięciu włączonego pre.
                      Jak dla mnie, biorąc pod uwagę to co piszesz końcówki masz w najlepszym porządku, a problemu powinieneś szukać w pre.
                      Sprawdzić jeszcze możesz ewentualnie czy nie pomyliłeś przewodu masy z gorącym przy podłączeniu pre-końcówka.

                      Skomentuj


                        #12
                        Nie odpalaj wzmacniacza bez niczego na wejściu czyli przynajmniej potencjometru, kiedyś w ten sposób wzmacniacz mi zjarał wysokotonówki. Kabel działa wtedy jak antena, więc ma prawo brumieć.
                        Podłącz potencjometr i jakiś odtwarzacz do wejścia i zobacz.

                        Skomentuj


                          #13
                          Wiec tak:
                          Po 1. Wiedziony rada Taz'a zerknalem na plytke z kondensatorami, zrobiona ilesc lat temu, rzeczywiscie masa troche tam jest namieszana. Na szybko zrobilem inny zasilacz:



                          I co? Lepiej, zdecydowanie ale brumienie jest dalej tylko ze cichsze.

                          Po 2. Wywalilem ten przewod sygnalowy wiszacy, i jest taka samo, wiec w tym przewodzie nic sie nie zbiera.

                          Po 3. Zrobie teraz tak jak pisza: januss73 i scythe1123 z potencjometrem. Dodatkowo uwaga ze ma prawo brumiec przy nie podpietym wejsciu koncowki jest ciekawa, nie pomyslalem o tym. Jutro sie przekonam.

                          DZIEKI za rady.

                          Skomentuj


                            #14
                            Zrób jeszcze jeden test. Podepnij tylko jedną końcówkę do zasilacza, źródła sygnału i głośnika. Jak nie będzie brumieć to zasilacz jest ok, ale masz coś namieszane z prowadzeniem masy od gniazdek rca do potencjometru i dalej do końcówek. Jeśli będzie brumieć nadal to jest coś nie tak z zasilaczem. Sprawdzałeś rezystory rozdzielające masy?
                            Arcam CD17 + Denon TU580RD + I-amp + W18E001 + T25CF002
                            Grado SR125i

                            Skomentuj


                              #15
                              ufff znalazlem winowajce. Bardzo sprytnie sie ukryl.
                              Ale po kolei:
                              - zrobilem test z samymi potencjometrami i bylo .... identycznie, taki sam brumek:



                              A wiec nie jest to juz problem z zasilaniem (nowa plytka zasilacza opisana powyzej), oraz nie jest to problem z syg z potencjometru / PRE
                              - Plytke zabezpieczenia wyeliminowalem powyzej
                              - Wiec wracam do plytki symasyma. Elemety sprawdzalem. rezystor R2 = 10 R jest dobry, zwarcia nie zrobilem... wiec co?
                              - Chodzilo za mna wasze stwierdzenie ze mam antene .... przewod sygnalowy wywalilem wiec gdzie ta antena?? A jednak byla ..... Sprytnie sie schowala.

                              Tuz przed oczami:



                              Jak zamontowac taki duzy kondensator na plytce na ktorej nie ma miejsca??? Wymyslilem sobie sposb jak na zdjeciu .....

                              Sygnal na jego wejsciowej nozce pokazywal paru mv szumek, wiec normalne jak pisaliscie ze wzmacniacz dziala dobrze :-D

                              Szybki test - znalazlem 4u7 BG N (ale tylko 1 :(



                              I co?? Cisza jak byc powinna :-D

                              Wstawilem tam teraz zworke, Audyn poszedl na plytke PRE i wlasnie slucham, ale juz nie bryumienia :-D

                              Teraz tylko trzeba zrobic nowa plytke zasilacza, z POPRAWNA masa (chce jednak te 20 Rubyconow 3300 uf tam wstawic)

                              Do licha to bylo ciekawe.
                              Last edited by Najmad; 27.07.2014, 13:10.

                              Skomentuj


                                #16
                                Takich kondensatorów nie wrzuca się na wejście wzmacniacza kup kondensator odpowiedniego typu, ten jest jedną wielką anteną.

                                Skomentuj


                                  #17
                                  a co jest dobre na wejsciowy kondensator? Mala czerwona wima?

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    U mnie Wima wyleciała z wejścia wzmaka ustępując Elna silmic, zdecydowanie

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Myślę,że Wima w zupełności wystarczy.Jak już robisz nowe pcb zasilacza dodaj kondensatory( MKS,MKP,MKT)zaraz za mostkiem między - a masa oraz + a masa a także na wyjściu między - a masa i + a masa tak około 0,1-1uF.

                                      Skomentuj

                                      Czaruję...
                                      X