Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

300W RMS - jak ?

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    300W RMS - jak ?

    Witam

    Planuje zrobic sobie subwoofer na STX-30-300-4-AP przeznaczony oczywiscie do samochodu. Zastanawiam sie jednak nad napedem. Planuje wykonac przetwornice ze strony MDCSa +-50V 300W, jednak pozostaje jeszcze kwestia wzmaczniacza.

    W planach mialem wykonanie czegos podobnego do wzmaka ze strony MDCSa (240W na dwoch TDA7294) jednak przy zastosowaniu TDA7293. Widze jednak ze bardzo pojechaliscie po tym wzmaczniaczu (po jego przesadzonej mocy) i wlasnie tutaj mam pytanie - czy jest mozliwe wyciagniecie na TDA7293 z napiecia +-50V mocy 300W RMS (i tutaj wazne - podobno ten glosnik ma impedancje w okolicach 3 Ohm), mogly by to byc nawet 3 kostki rownolegle, czy taka konstrukcja sprawdzila by sie ?

    Obliczanie mocy w takim stylu ze jedna kosta daje 80W to dwie daja 160W wydaje mi sie troche bezsensowne bo przecierz wazne jest napiecie zasilania i prad wyjsciowy, a zostawiajac to samo napiecie 2 kostki dadza 2x wiekszy prad co daje 4x wieksza moc na glosniku, wiadomo ze jeszcze dochodzi maksymalna moc strat, ale mimo to mysle ze dwa scalaki rownolegle oddadza wiecej mocy niz podwojona moc jaka moze oddac jeden scalak.
    Poza tym TDA7293 juz na jednym scalaku moze oddac do 4Ohm 100W

    Rozwazalem zrobienie wzmacniacza na MOSFETACH, ale nigdzie nie moge sie doszukac jakiegos konkretnego schematu, zasilanego pojedynczym napieciem mniej wiecej wlasnie +-50V ktory na 3Ohm wyciagnalby te 300Wrms. Duzo sie naczytalem o wzmacniaczu Irka ale nie chce probowac wyciagac takiej mocy z 1 pary tranzystorow. Pozatym boje sie o stopien trudnosci konstrukcji (nie chce sobie popalic ilustam tranzystorow po czym mialoby sie okazac ze w sumie taniej wyszlo by juz kupienie gotowego wzmaka)

    Inna kwestia, w jaki sposob przeliczyc z amplitudy sygnalu wyjsciowego maksymalna do uzyskania moc RMS ? dla czystej sinusoidy bedzie to 1/sqr(2) czyli wartosc skuteczna ?

    pozdrawiam i witam na forum

    #2
    Moje skromne zdanie jest takie że:
    - z dwóch tda więcej niż te sto paredziesiąt W mocy nie wyciśniesz - o 200w zapomnij wogóle ;]
    - za tą cene może lepiej kupić carpowera, a nie się bawić w takie rzeczy ?
    Bo z doświadczenia wiem że wyjdzie podobnie, a nie musisz się bawić w to,
    konstrukcja jest bardziej odporna na warunki panujące w wsamochodzie, masz
    gwarancje i niezawodność... Nie trzeba się martwić o obudowe itp.
    Jak dla mnie przy tej mocy to nie jest opłacalne...

    Skomentuj


      #3
      naprawde do 200zl nie da sie samemu nic zrobic w okolicach 300W rms @ 3Ohm ? nawet z trzech TDA7293 ? przetworka wyjdzie zalozmy 100zl, a za kostke TDA7293 dam okolo 17zl....a w budzecie z okolic 200zl ledwo carpowera 225W rms bym mial. Szczegolnie ze kupa zlomu w stylu wentyaltory wiatraki itp. by sie u mnie po szufladach znalazla :)

      Pozatym sa za mna 4 lata technikum elektronicznego i jak dla mnie czasem nawet lepiej troche dolozyc ale miec satysfakcje z wlasnej roboty :)

      Wlasciwie moje pytanie brzmi czy po prostu 3x TDA7293 ma szanse sie sprawdzic czy cos stoi na przeszkodzie ? pozdrawiam

      Skomentuj


        #4
        czy odczujesz różnice między 200w carpowerem, a 300w diy ?

        Cennik:
        -przetworka 100zł ,choć pewnie więcej bo pewnie samo trafo nieźle stoi - za stare 350va chciał ponad 50zł , co dawało ok 60zł z wysyłką. Za to chce pewnie okolo 100zł.
        Do tego low esr-y , diody, klucze itp.
        -dwa tadeusze + części to ok 50zł
        -radiator, obudowa, różna gniazda itp, preamp = dodatkowa kasa.
        Wątpie żebyś się zmieścił w 200zł ...
        Pozatym jeśli już robić z przetworką stabilizowaną to już tylko na tranach a nia tadkach lipnych ...

        Skomentuj


          #5
          no wlasnie masz jakas propozycje na tranzystorach ? mysle ze moglbym sie za to zabrac, PCB robilem juz nie raz, zmontowalem kilka ukladow gotowych jak i wlasnego projektu. Brak mi tylko gdzies konkretnego schematu dosc prostego wzmacniacza o tej lub podobnej mocy. Zalezaloby mi na zasilaniu +-50 oraz wiecej niz jednej parze tranzystorow na wysjciu zeby nie bylo problemow z odprowadzaniem ciepla.

          Skomentuj


            #6
            Ciekawe he he,byl kiedys artykul w edw 400 wat z 2xtda7294, realna moc to bylo ok 200rms na 8ohm bez stabilizacji na 4ohm.Tu jest podobnie,zapomnij ze z tych scalaków wyjdzie wiecej, wybierz wzmaki mosfet.
            pozdro

            Skomentuj


              #7
              słuchaj kolegów bo dobrze mówią.
              Jak koniecznie chcesz cos robić to rób. ale to sie nie opłaca. Wyjdzie, że to, iż sam to zrobisz zamiast obnizyć koszty jeszcze je podniesie.
              Ale jak masz dużo kasy i czasu...
              Pozdrawiam

              Skomentuj


                #8
                W sumie racja, zapomnialem ze z przetworki 300W nie zrobie wzmacniacza 300W :) wiec musialbym zrobic ta na wiekszym i drozszym trafie.

                Mam nadzieje ze ten carpower pociagnie jakos konkretnie tego STX'a AP. Myslicie ze ten wzmacniacz wytrzyma w mostku 3 Ohm ? dobrze ze jest wyposazony w zabezpieczenia.

                Mam jeszcze z ciekawosci pytanie jak okreslic moc RMS wzmacniacza na podstawie maksymalnej amplitudy na wyjsciu i zakladajac wystarczajaca wydajnosc pradowa dla 4Ohm przez dlugi czas ?

                Skomentuj


                  #9
                  widze ze kolega z TDA chce wykrzesac 300W a nawet nie zna wzoru na moc :)

                  No coz poczatki sa trudne.

                  Zeby osiagnac 300W/4omach potzrebna jest amplituda wyjsciowa +-49V.
                  Moc z amplitudy liczy sie prosto i jest to U2/2R czyli 49*49/2x4=300W.
                  Gdy podstawiamy wartosc skuteczna to mamy U2/R.
                  Zeby uzyskac amplitude +-49V na wyjsciu to zasilanie musi miec +-51-55 zaleznie od nasycenia koncowki. Dla mojego mosfeta wystarczy +-51V a wiekszosc koncowek musi miec +-55V.
                  Co inego gdy pracujemy w mostku wtedy napiecia sa mniejsze i mozna uzyskac 300W z TDA ale potzrebne beda 4 sztuki. Po dwa rownolegle i calosc szeregowo czyli w mostku.

                  Skomentuj


                    #10
                    Przeksztalcajac wzor P=U*I z wykorzystaniem prawa Ohma mamy wlasnie P=U^2/R co daje nam 50*50/4 = 625W, jest to moc chwilowa maksymalna w maksymalnym punkcie sygnalu sinusoidalnego +-50V.

                    A moc RMS jest po prostu dwa razy mniejsza tak ? (napiecie skuteczne jest o pierwiastek(2) mniejsze od maksymalnego co po podniesieniu do kwadratu we wzorze na moc da ogolnie dwa razy mniejsza wartosc...) zgadza sie ?

                    Wracajac do tego carpowera, z obciazeniem 3 Ohm teoretycznie wymagana by byla moc 4/3 razy wieksza czyli dokladnie 300Wrms. Mozna sie przez to spodziewac wlaczania zabezpieczen wzmacniacza po przegrzaniu itp czy raczej calosc bedzie sprawna ?

                    Jeszcze takie male pytanko - zrobilem sobie filtr subsoniczny. Duzo sie mowi ze muzyka rzadko zawiera sygnaly ponizej 30Hz, ale z moim filtrem 36dB/oct @ 25Hz, roznica w wychyleniach jest bardzo duza na prawie kazdym utworze (mp3 z komputera, moze to ma jakies znaczenie ?), a w slyszalnosci praktycnzie rzadna.
                    Zalozmy ze zrobilbym taki do auta (tyle ze na 30Hz, z STX AP i tak ciezko zejs nisko), ile dzieki temu moglbym zaoszczedzic mocy we wzmacniaczu, czy zrownowazylo by to wieksze obciazenie ze wzgledu na impedancje glosnika 3Ohm ?

                    Skomentuj


                      #11
                      ale kolego nudzisz...
                      Teoretyzujesz zamiast wreszcie wziasc sie do roboty. Chcesz od razu zbudowac statek kosmiczy? Moze zaczalbys najpierw od latawca...

                      To czy glosnik ma 3 czy 4omy to nie ma znaczenia kazdy wzmak musi to uwzglednic. Pozatym impedancja jest zalezna od obudowy w ktorej znajduje sie glosnik. Przy rozgrzaniu cewki impedancja wzrasta. Jesli wzmacniacz sie przegzewa i wylacza to znaczy ze ma zle warunki chlodzenia. Jak wzmak jest zabudowany w samochodzie to czesto dodaje sie wentylator.
                      Subsonic odciaza glosnik i wzmacniacz dlatego jest bardzo pozyteczny jesli mamy mocny sprzet i chcemy glosno grac. Zadko ktory glosnik potrafi cos wykrzesac ponizej 30hz dlatego dzialania subsonica nie slychac za to moze byc widac.

                      Skomentuj


                        #12
                        skarbek, Rozbijasz temat na pojedyńcze ohmy :)
                        A pewnie nie umiałbyć w tescie odsłucowym rozróżnić czy podłączany głosnik jest 8 czy 4 ohmowy a co za tym idzie jaką moc produkuje wzmacniacz.
                        Daj se z tym spokój :-)
                        Pozdrawiam

                        Skomentuj


                          #13
                          skarbek, poszukaj na elektrodzie albo nawet tutaj konstrukcj "wzmacniacz janka" moc praktycznie zalezna od zasilania, ja bede na nim odpalał 600WRMS na 2xAP rownolegle
                          ale przetwornica musi byc mocna,jak dla ciebie to 300W w cyklu ciaglym spoko wystarczy,choc niewierze ze dlugo przy takim natezeniu wyrobisz w samochodzie.
                          Przetwornice irka trzebaby stjuningowac trodszke,etd49 i dwie pary kluczy winny starczyc,dobra przekladnia i przekroj kabla..... etc.Musisz jeszcze sporo poczytac!!!

                          Skomentuj


                            #14
                            skarbek po co Ci taka masakryczna moc w samochodzie ? startujesz w jakimś konkursie czy może chcesz nagłośnić autobus ?
                            ja bym kupił jakiegoś blaupunkta gta na allegro

                            Skomentuj

                            Czaruję...
                            X