Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

​Polskie "Pro Audio" - Końcówka mocy CENRiT "Fonia" Warszawa wg 92w

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    ​Polskie "Pro Audio" - Końcówka mocy CENRiT "Fonia" Warszawa wg 92w

    Drodzy,

    mam reaktywowane konto zatem chciałbym jeszcze raz powiedzieć "Cześć" forumowiczom młodszym oraz "Dzień dobry" starszym.

    Wątek zakładam głównie dlatego, że "klocki" które mam od lat czasem komuś wpadają w łapki i wtedy staje taka osoba przed problemami:
    1) "Czym to coś właściwie jest? " - szczególnie patrząc na 9-pinowe wejście i wyjście
    2) "Co to za producent?" - patrząc na napis "Fonia" na przednim panelu
    3) "Jak to do cholery podłączyć?" - po zorientowaniu się, że to końcówka mocy i powracając do patrzenia na wejścia i wyjścia

    Ja sam 10lat temu stawiałem sobie te pytania i teraz po wyciągnięciu tych dziadków z piwnicy stwierdziłem, że przynajmniej częściowo udzielę odpowiedzi innym zainteresowanym i udokumentuję podstawowe materiały w miejscu ogólnodostępnym.

    Materiał dowodowy:



    W moich występują BC177B/BC107B jako T1,T2,T7 oraz T8 - reszta z grubsza zgodnie ze schematem.

    Zachęcam kolegów do obejrzenia materiałów i chętnie przyjmę sugestię co ewentualnie można stuningować (np zastanawia mnie czemu mają kondensator na wejściu jak mają wejścia transformatorowe - ale ja ogólnie wiem niewiele).
    Końcówki są ciche (nie szumią jak eltrony) oraz graja ciepłym (miłym dla ucha) dźwiękiem.

    Edit: jeszcze pytania które rodzą mi się w głowie:
    1) O ile można próbować obniżyć pojemność C6 i C7 dla podwyższenia pasma przenoszenia?
    2) C13 ma 22uf i jest tantalowy... coś bym z nim zrobil. Jak myślicie czy wymieniać go na bipolarny + jakis mały foliowy (jaki) ? A może np 10uF wimę mks/mkt ? Ta pojemność jest troche problematyczna pod kątem wymienienia go na coś innego.
    Last edited by Leniuch9; 24.11.2023, 08:21.

    #2
    Rozpocząłem czytanie internetów na wlasną rękę zasmucajac się informacjami, że końcówki na tranzystorach o tym samym typie przewodzenia raczej maja juz teraz opinię dalece niedoskonałych. Z drugiej strony w porównaniu do mojego rotela RB-960bx te „Fonie” graja dzwiekiem większym, łagodniejszym, „bliższym” i ogolnie jakby przyjemniejszym. Co do stereofonii to jak dla mnie wypadaja podobnie. Są z pewnością mniej detaliczne… tylko wlasciwie chyba dla mnie to sprawia że nie sa irytujące w gorszych realizacjach.

    Padla decyzja o wywaleniu tantala 22uF na rzecz nichicon Muse (bipolarny) 47uF + bocznik 1uF z wimy mks3. Wima jeszcze nie dojechala ale na razie wpiecie 47uF na krokodylkach sprawilo że koncówka zeszła nieco niżej i bas stal się ogolnie pełniejszy. Bez bocznika wplywu na góre pasma jak na moje ucho (i kolumny ktore nie sa zadnym hi end) nie zaobserwowalem.

    W drodze są fkp2 wimy 150pF, ktore planuje włożyc zamiast oryginalnych 200pF i zobaczyc co stanie sie w górze pasma. Obawiam sie wzbudzenia wzmacniacza ale zmiana nie jest radykalna wiec chce spróbowac.

    Jeżeli po takich zabiegach koncówki będą graly niewspółmiernie do ich gabarytów, wagi i … w sumie brzydoty to pewnie bede szukał pomyslu na końcowkę na tranzystorach TO-3 bo tak czy inaczej wzmaki maja solidne zasilanie, doskonaly transformator symetryzujący i pancerne, obszerne obudowy wiec wybudowanie innej końcówki w tym wypadku to wymiana jednej płytki drukowanej.

    Jezeli ktoś ma jakieś sugestie i rady to ponownie zachęcam.



    Skomentuj


      #3
      Drodzy, a czy może ktoś doradzić przeróbkę Fonii na QUAD 405 ? Zastanawiałem sie co wydumać z tego co jest i co do napięcia (42v) i wydajności zasilania, oraz obudów tranzystorów QUAD 405 wpisuje sie idealnie. W zasadzie zdecydowałem sie na taka przeróbkę jednak po głębszym rozczytaniu tematu zastanawiam sie czy być moze nawet stare KD 503 mogły by zostać ? Myślicie że wytrzymaja napięcie w nowym układzie? Niestety nie mam gdzie kupić Toshiby czy Motoroli aby było jak w oryginale...

      Skomentuj

      Czaruję...
      X