• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

gdn 17/40 /4 jaka wysokotonówka i średniotonowy???

Rejestracja
Lut 17, 2011
Postów
1,243
Reakcji
2
Lokalizacja
Gdańsk
Posiadam cztery takie głośniki. Aktualnie grają po dwa w obudowie 40l. na zwrotnicy uniwersalnej (podział na 4100Hz). Bas i sopran jest OK ale trochę brakuje średnich. Wysokotonówka to pj ka stx-a (posiadam też visatona sc10n). Czy lepiej dołożyć do tego średniotonowy + visatona? Co radzicie (mam na myśli obudowy zwrotnicę i głośniki).
 
Jak chcesz do dwudrożnej zwrotnicy dołożyć trzeci głośnik?
Poza tym na GDN 17 da się zrobić porządną dwudrożną kolumnę, tylko na normalnej zwrotnicy.
 
trzeba pomiary zrobic
wiecej visatona nie kupie ale z tego co pamietam byl mniej meczacy niz PJ

zrob obudowe i wyslij komus na pomiary (no chyba ze sam chcesz robic?)
 
w takim razie sporo czasu minelo odkad mialem tego visatona...
a chodzilo mi o to ze wg mnie visaton za swoja cene nie pokazal nic ciekawego
 
3 drogi na 17cm wooferze to chyba tylko jako fronty do kina domowego?
3 drogi robi się, żeby wyciągnąć więcej basu z większe woofera
wg mnie nie mniej niż 20cm 8"
 
Posiadam cztery takie głośniki

Czyli linia transmisyjna (Qts ciekawy, BL marny ale wystarczy, Fs w normie - choć mógłby być niższy) na dwóch GDN'ach - znika problem dziury tuż powyżej 100Hz - korzyści jakie są, każdy widzi :cool:
Do tego tylko dopasować jakąś kopułkę - może ceramik STX'a - bo mi się ostatnio ten głośnik spodobał - choć może być problem z efektywnością.

W trzy drogi na tych niskośredniakach raczej bym się nie pakował.

Zwrotka uniwersalna zdecydowanie do wywalenia - ewentualnie na allegro i jak się uda sprzedać to będzie kasa na dwie cewki z Polinka ;)
 
niby jaką przeszkodą jest średnica głosnika w wykonaniu 3 droznej konstrukcji? To sa głosniki z zstawu maestro S. I nie mają nic, co by zmuszało do zastosowania ich w linii transmisyjnej. Rozwazania o Bl w ich wypadku tylko swiadcza o nieznajomości konstrukcji głosników.
 
Warto doczytać o co autor pyta, zamiast radzic mu zrobić pare kolumn 2.5 droznych z czterech głosników o impedancji 4 om każdy. Bo za chwile zapyta jaki wzmacniacz wysterowuje impedancję od 1.8 om.

Konstrukcję 3 drożną mozna zrobic na kazdym rozmiarze głośnika i będzie to lepsze wykorzystanie głośnika niż w konstrukcji 2 lub 2.5 drożnej. Głosnik pracuje wtedy w łatwiejszych dla niego warunkach.

GDN 17/40 -4om (raczej o taki tu chodzi) jest niskotonowym w Maestro S.
http://www.tonsilaudio.com/index.php?action=gdn1740
Na tony średnie jest GDN 11/30 -8om,
http://www.tonsilaudio.com/index.php?action=gdn1130
wysokie GDWK 10/80/19
http://www.tonsilaudio.com/index.php?action=GDWK108019

Zwrotnica Maestro S jest nieznana - nie znalazłem nigdzie jej opisu. Cały zestaw gra na nutę rockową, twardo kopie na dole i mocno wyraziście na górze pasma. Widac to równiez po ukształtowaniu charakterystyki.
http://www.tonsilaudio.com/index.php?action=maestro_s
Brzmienie jest dobrze zdefiniowane w podzakresach, wyraźne i selektywne jednak zbyt mocne.

GDN 17/40 -4om sa w nim umieszczone w dużej objętości (objetosc Maestro S ma około 53 litrów), ale w przypadku zestawu 2-droznego na nich w grę wchodzi obudowa ok. 24 litry dość wysoko dostrojona, żeby wyrównać pasmo do tonów średnich. Zwrotnica do 2 droznego układu na nich, to równiez wyzwanie ze względu na silny rezonans łamania membrany i obniżenie przed nim. Da się zrobić ale nie będzie tak dobrej srednicy pasma jak w układzie 3 drożnym.
 
Fakt nie doczytałem, ze to 4 ohmówki (mało kto kupuje takie głośniki).


Konstrukcję 3 drożną mozna zrobic na kazdym rozmiarze głośnika i będzie to lepsze wykorzystanie głośnika niż w konstrukcji 2 lub 2.5 drożnej. Głosnik pracuje wtedy w łatwiejszych dla niego warunkach.


Można tylko czy to ma sens? Zamiast 2 kiepskich tonsili wysoko i średnio tonowych lepiej kupić jednego wysokotonowego seasa.

Nie na temat...


Warto doczytać o co autor pyta, zamiast radzic mu zrobić pare kolumn 2.5 droznych z czterech głosników o impedancji 4 om każdy. Bo za chwile zapyta jaki wzmacniacz wysterowuje impedancję od 1.8 om.

Jako ciekawostę powiem, że kiedyś wymyśliłem jak zrobić 2,5 drogi przy szeregowym połączeniu głośników :). Jednak nie sprawdzałem tego w praktyce.
 
Zamiast 2 kiepskich tonsili wysoko i średnio tonowych lepiej kupić jednego wysokotonowego seasa.

Racja, gdyby to jeszcze były aluminiowe przetworniki z silnymi rezonansami na skrajach pasma to taki układ 3-drożny miałby sens a tak użycie dobrej jakości kopułki wróży większy skok jakościowy.
 
Użycie kopułki o szerszym paśmie niczego nie wróży. Może się tylko okazać koniecznością w układzie 2 drożnym jeśli nie uda się wyciąć rezonansu bez zawężania zakresu przepustowego filtra.
Układ 3 drożny zawsze będzie miał przewagę nad 2 drożnym. Dlatego można osiągnąć lepsze efekty z tańszymi głośnikami o węższych pasmach przenoszenia, niż w układach 2 drożnych. Wynika to z czystej fizyki. Podział pasma na więcej podzakresów odciąża głośniki, zwiększa wytrzymałość mocową, umożliwia rozszerzenie pasma całego zestawu głośników przy jednoczesnym ustaleniu go w granicach tłokowej pracy głośników czyli wykorzystaniu zakresu w którym thd są najmniejsze. Zmniejsza zniekształcenia intermodulacyjne, bo głośniki nie muszą odtwarzać szerokiego pasma.

---------- Post dodany o 11:22 ---------- Poprzedni post o 11:21 ----------

Poza tym gdyby zamiast nazwy Tonsil padła nazwa Mission co niektórzy zatchnęliby się z wrażenia nad jakością. Właśnie głośniki z których jest Maestro S sa głośnikami Mission.
 
Z jednym ale. Głośniki lepszej jakości mogą się wykazywać niższymi zniekształceniami i zawartością harmonicznych nawet w paśmie którym mniejszy (ale tańszy) głośnik teoretycznie powinien zachowywać się lepiej. Poza tym da się zrobić 2-way na takiego rozumiaru midbasie aby pracował w całym przetwarzanym paśmie tłokowo. Gdyby tak nie było nikt by nie budował dwóch dróg skoro 3 zawsze są lepsze, ale tak nie jest.
 
Powrót
Góra