• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Zmiany w STX -ie - nowe głośniki i nie tylko :)

Jeśli można zapytać tu , ktoś coś może więcej powiedzieć na temat e-200n lub e-250n, ceny mają takie że aż mnie kusi aby spróbować tylko czy na pewno warto, a dylemat mam taki że nie miałem styczności z tą firmą a widzę bardzo dobre opinię o niej
 
Mikrofon na podłogę i też zmierzysz

W warunkach domowych to sie nie sprawdza, musialbys dac blisko mikrofon, co w sumie daje nearfield.

To dobra metoda ale na duzej powierzchni.

Jak na podłoge?


A tak:
http://www.synaudcon.com/site/autho...bounce-effect-mic-placement-for-equalization/

Z reszta jest tak jak pisze Yoshi, przy pomocy pomiarow nearfield i korekcji dyfrakcji wszystko mozna zrobic w domu bez problemu.
 
ktoś coś może więcej powiedzieć na temat e-200n lub e-250n,

ja mialem poprzedniki E-200n
mimo ze tam byl zastosowany glosnik "sredniotonowy" (oznaczony byl jako GDM) to basu z malutkiej obudowy zamknietej bylo wystarczajaco
brzmienie w pelni poprawne

wg mnie jedyna wada tej konstrukcji to niepotrzebnie mala obudowa. ja tam jednak wolalbym pelne pasmo w kinie. a tak to juz koniecznie musisz dokupic suba
 
Suba i tak mam, a myślałem żeby podmienić na początek tylne kanały, obecnie mam wynalazek jak nie wiem (mission w dipolu ale z podmienionymi niskośredniotonowymi na tvm bo oryginalne padły) a przy okazji bym zobaczył ile ten stx jest wart , jak by było ciekawie to może resztę przodu bym w awx już zrobił .
 
http://www.stx.pl/wm-stx-10-2-400-8-f-a-mc-x.html
WM.STX.10.2.400.8.F.A.MC.X

Było już o tym głośniku? Bardzo nietypowa i zaawansowana konstrukcja jak, na średniotonowca. Tylko dlaczego taki dołek przy 1khz. Ciekaw jestem jak wyglądają pomiary bez takiego wygładzania.
Widziałbym to jako wysokoskuteczna paczka z driverem kompresyjnym i do tego aktywne doły na komplementarnym SW.STX.10.2.500.8.F.A.FC.X.
 
26 cm i średniotonowy? Widziałbym go w dużej paczce do gitary albo na imprezy...

W warunkach estradowych jak najbardziej. Midbasy estradowe mogą niejednego zaskoczyć poziomem zniekształceń które nie pasują typowo dla głośników tego rozmiaru.

Widziałbym to jako wysokoskuteczna paczka z driverem kompresyjnym i do tego aktywne doły na komplementarnym SW.STX.10.2.500.8.F.A.FC.X.

Przecież ta biedna 10tka nawet nie piernie przy tak skutecznym głośniku. Tu trzeba minimum 15cali.
 
W warunkach estradowych jak najbardziej. Midbasy estradowe mogą niejednego zaskoczyć poziomem zniekształceń które nie pasują typowo dla głośników tego rozmiaru.

Nie tylko estradowych. Poziomy znieksztalcen sa rzeczwiście znikome rowniez w domowych warunkach.

Przecież ta biedna 10tka nawet nie piernie przy tak skutecznym głośniku. Tu trzeba minimum 15cali.

Zalezy jak na to zpojrzeć. Jesli trzymac sie prawideł projektowania pod wzgledem jednorodnej wytrzymalosci mocowej/efektywnosci poszczegolnych pasm, to jak najbardziej 10" na basie to bedzie smiech na sali. Szczegolnie, ze ja akurat nie trawie BR, wiec sub bylby zamkniety.

Ja osobiscie jednak tak duzy, estradowy przetwornik (10" lub 12") potrzebuje zpnie ze wzgledu na efektywnosc/wytrzymalosc, a ze wzgledu na charakteystyki kierunkowe w miejscu podzialu z falowodem (1200-1600hz).

Tak wiec w moim przypadku akurat 2 subwoofery 10" steeo na subbasie spkojnie daloby rade. Mieszkam w bloku i slucham cicho.

Patrzac jednak obiektywnie, to faktycznie 15" to minimum. W szczegolnosc biorac pod uwage, ze suby maja byc zamkniete.

---------- Post dodany o 22:09 ---------- Poprzedni post o 22:01 ----------

W warunkach estradowych jak najbardziej. Midbasy estradowe mogą niejednego zaskoczyć poziomem zniekształceń które nie pasują typowo dla głośników tego rozmiaru.
 

Załączniki

  • wlm_lyra_lyra_mkii_tineo_photo3.jpg
    wlm_lyra_lyra_mkii_tineo_photo3.jpg
    47.7 KB · Wyświetleń: 0
Ja osobiscie jednak tak duzy, estradowy przetwornik (10" lub 12") potrzebuje zpnie ze wzgledu na efektywnosc/wytrzymalosc, a ze wzgledu na charakteystyki kierunkowe w miejscu podzialu z falowodem (1200-1600hz).

Tak wiec w moim przypadku akurat 2 subwoofery 10" steeo na subbasie spkojnie daloby rade. Mieszkam w bloku i slucham cicho.

Generalnie duże midbasy jak im się "nie da jeść" brzmią nietypowo. Nie żeby źle, absolutnie, trzeba po prostu lubić takie brzmienie.

Nie tylko estradowych. Poziomy znieksztalcen sa rzeczwiście znikome rowniez w domowych warunkach.

Chodziło mi raczej o to że typowy 10cio calowej konstrukcji domowej na średnicy będzie miał już różne dziwne rzeczy, rezonanse zniekształcenia etc. co go dyskwalifikuje w takiej aplikacji, podczas gdy estradowiec dobrej jakości nie zależnie gdzie użyty (no bo jakie to ma znaczenie :) ) ma parametry godne rasowego mida.
 
Bardziej w tym kierunku:

http://horns.pl/fp10.html

http://cdn.avsforum.com/d/d7/350x700px-LL-d7dce55b_javabuild1.jpeg
http://i195.photobucket.com/albums/z239/Scaper-S2k/SEOSgroup5.jpg
http://cdn.avsforum.com/7/73/350x700px-LL-7381f970_SEOS001.jpeg
http://i.imgur.com/Qa0Aq.jpg

Ideą tych konstrukcji są idealne charakterystyki kierunkowe. Przy dogięciu ich o 45 stopni, kiedy już osie przecinają się przed słuchaczem tworzy to niesamowicie szeroki sweet-spot. Nie ma problemu żeby np. 3 osoby siedziały na kanapie i słuchały lub oglądały film i wszystkie miały stabilną scenę.

http://i288.photobucket.com/albums/ll164/bwaslo/AllcurvesHorizontalmicrowaveguide4.png
 
Ideą tych konstrukcji są idealne charakterystyki kierunkowe. Przy dogięciu ich o 45 stopni, kiedy już osie przecinają się przed słuchaczem tworzy to niesamowicie szeroki sweet-spot. Nie ma problemu żeby np. 3 osoby siedziały na kanapie i słuchały lub oglądały film i wszystkie miały stabilną scenę.

Dobra droga. Choc pod wzgledem charek kierunkowych, to solidne coaxiale nie maja sobie rownych.
 
Dobra droga. Choc pod wzgledem charek kierunkowych, to solidne coaxiale nie maja sobie rownych.

Coaxial będzie lepszy pod względem charek w pionie. W poziomie raczej nie ma szans z dobrym falowodem. Szczególnie, że akurat ten konkretny falowód SEOS był projektowany z myślą o konkretnych driverach kompresyjnych (B&C DE250 i BMS4550), pod określone kąty wylotu "gardła". Stąd aż tak dobre charki kierunkowe.

Tu w połączeniu z tnim Eminence Delta 12a:
 

Załączniki

  • 2_31_03_12_1_26_36.jpeg
    2_31_03_12_1_26_36.jpeg
    35.7 KB · Wyświetleń: 0
Ostatnia edycja:
Generalnie duże midbasy jak im się "nie da jeść" brzmią nietypowo. Nie żeby źle, absolutnie, trzeba po prostu lubić takie brzmienie.

Spotkałem się już parę razy z podobną opinią, że mimo bardzo wysokiej efektywności rzędu 94-97db/w są kłopoty z napędzenim ich kilkuwatowym SETem. Poleca się raczej co najmniej kilkanaście watów z Push-Pulla. Dla mnie osobiście co do brzmienia estradówek na średnicy odpadają twardo grające tranzystory. Bywa bardzo sucho. Trochę miękkości z lampy daje pełniejsze, bardziej nasycone brzmienie.

Grałem niedawno na Eminence Beta 10CX i np. dźwięk ogromnie zyskał po podłączeniu lampowego PRE/DACa Abraxas.
 
Coaxial będzie lepszy pod względem charek w pionie. W poziomie raczej nie ma szans z dobrym falowodem.
Tyle, ze charki w pionie wg mnie sa wazniejsze od charek poziomych. Chyba, ze chcesz naglosnic caly rzad sluchaczy, ale kto tak slucha w domu? Wolalbym miec lepsze charki w pionie niz w poziomie.
 
Powrót
Góra