• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki

  • Autor wątku Autor wątku Rfck
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
Czyli to problem u mnie? Wiele tych konstrukcji powstało.. Nie słyszałeś o tym problemie?
 
Ja dokladnie tego projektu nie slyszalem, jedynie moge przypuszczac co jest nie tak. Byc moze masz tez slaba akustyke, duza liczba odbic bedzie generowac problemy z lokalizacja zrodel i scena stereo.
 
- kierunkowy dźwięk. Tego nie znalazłem w wątku.
Tl-ki grają bardzo kierunkowo, ale idealnie tylko w punkcie odsłuchu. Wystarczy wstać i już zaburzona jest dynamika/scena odsłuchu, nie mówiąc już o różnej scenie, kiedy przemieszczasz się po salonie/pokoju.

Ty tak na poważnie? :)
Kierunkowy dźwięk mają szerokopasmówki, zwłaszcza z podwójną membraną, wystarczy odchylić lekko głowę na bok i już jest kibel.
To o czym Ty piszesz jest normalne, każde "zwykłe" kolumny tak grają.
 
każde "zwykłe" kolumny tak grają
Nigdy nie ukrywałem, że laikiem jestem.. Mam nadzieję, że domyślacie się o co mi chodzi, mówiąc że dźwięk jest kierunkowy.
Pożyczam różne zestawy od znajomego, co prowadzi odsluchy i montuje klientom zestawy audio i obecnie mam od miesiąca w domu Dali Evidence 370. Piękna scena w każdym miejscu odsłuchu (oczywiście basu malo bo to podstawki i pomieszczenie ok 25m2).
Więc jednak "zwykłe" kolumny tak nie grają. Z resztą żadne "zwykłe" tak nie grały, jak moje TL.
Ok, będę rozkrecał i grzebal w zwrotnicy.
Jakieś pomysły?
Awx stx + usher + zwrotka mx140. Wszystko wg projektu dabyla.
Dabyl podaje że zwrotka mx140 może byc do usher 9950 jak i SEAS 27TBFC. Może faktycznie zwrotne trzeba dopracować. Po pierwsze cofnąć sopran, bo są z przodu i nachalne.
 
Ostatnia edycja:
Z pewnością masz rację. Nie dokladna wypowiedź z mojej strony. I zbyt precyzyjnie i jednoznacznie zrozumienie Paweł_luk1.
 
Ale chyba wiem o co Ci chodzi...
Pewnie o to, że w tych Dali masz przyjemny dźwięk w każdym miejscu pokoju.
Siedzisz z boku głośnika i nadal da się tego słuchać, siedzisz gdzieś dalej, głośniki grają w tle i sączy się przyjemny dźwięk...
 
http://www.linkwitzlab.com/The_Magic/The_Magic.htm
zobacz na obrazek 11 (Obrazek wart 1000 słów :) )
Jeśli kolumny, ustawienie itp. jest ok, to nawet przy lekkim przemieszczaniu się scena pozostaje mniej więcej w jednym miejscu. Natomiast czasem jest tak, że ledwo wychylisz się ze sweetspotu i już dźwięk leci ci z bliższej kolumny.

To po pierwsze.

Po drugie, to nie wiem gdzie Dabyl pisał że ta sama zwrotka i do 9950 i do seasa i do stxa?
W projekcie Dabyla są zamieszczone 3 różne zwrotki... Na pewno dobrze zrozumiałeś? To są różne głośniki..
 
Testował ktoś kiedyś w TL głośnik STX W.18.200.8.MCX lub jego starszą wersję GDN-17-140-8-SCX ?? w wersji 2 way lub 2.5 way ? :)
 
Pytanie do znawców tematu TL .
Budując zestaw 3 way jak najdalej udało się wam ciąć głośnik niskotonowy ? wiem że jest to zależne od przetwornika i wielu innych czynników ale czy jest możliwe cięcie głośnika np w okolicy + - 500 HZ i zachowanie w miarę liniowego przetwarzania (chodzi mi tu o pierwszą i drugą zapaść na harece) , nie chcę tu nikogo namawiać aby zdradzał swoje sekrety jak to robi ale o prostą odpowiedz czy jest to możliwe TAK lub NIE :)
 
Nie wiem czy jestem znawca ale sie wypowiem. Jesli mozna zbudowac system 3 drozny, z niskimi "antyrezonansami", to nie widze problemu dlaczego nie daloby sie zrobic to z systemem trojdroznym. Oczywiscie sa pewne sztuczki, jak oslabic wplyw niechcianych rezonansow. Przede wszystkim odsuwa sie port od glosnika, aby zmienic zaleznosci fazowe miedzy dwoma zrodlami dzwieku, szczegolnie stosujac port na tylnej sciance.
 
Z umiejscowieniem portu na tylnej ściance to wiem i stosowałem to w każdym prototypie który zrobiłem i przy tej filozofii zostanę bo wizualnie i funkcjonalnie to rozwiązanie mi się bardzo podoba :) za niedługo będę robił kolejny prototyp tym razem bazę pod 3 way na głośniku W.27.400.8.MC tym razem z pełnymi pomiarami w ARTA i SW ,będę chciał "dociągnąć" troszkę ponad 400 hz i połączyć z jakimiś sensownymi głośnikami ze stajni STX zamysł jest taki aby zrobić tanie 3 way TL dla ludu na głośniku 25 cm jakościowo pokroju NEW FX 200 lecz o znacznie mocniejszym i głębszym brzmieniu , jest wiele patentów które będę chciał wytestować na tym głośniku i w tej konfiguracji obym się nie mylił :biggrin:
 
Z wysokim podzialem trzeba uwazac, bo mozesz miec dziury w pasmie przez odbicie od podlogi. Wg mnie nie ma sensu ciac zbyt wysoko, jesli sredniak ma zapas i moze grac nizej. W arkuszach MJK mozesz symulowac odpowiedz TL z dowolnej odleglosci, z pelnymi wymiarami pomieszczenia, miejsca ustawienia kolumny, symulowac rozne miejsca portu wzgledem glosnika itd.
 
Niestety nie posiadam arkuszy MJK symulacje będę opierał o Leonard Audio i Akabak do tego będzie stworzony prototyp z możliwością zmiany tłumienia,długości , litrażu , SD i umiejscowienia wylotu, do tego pomiary w SW i Arta robione w docelowym pomieszczeniu + sala gimnastyczna o znacznej powierzchni i wysokości , basowy będę chciał ciąć na tyle wysoko aby wykorzystać M.18.200.8.MCX i aby mocowo też dawał rade w duecie z W.27 w teorii wyglądało by to tak że pierwszy antyrezonans wygładzić a drugi wykorzystać do bardziej stromej filtracji .
 
Jak juz chcesz uzyc Arta, to nie potrzebujesz SW. Zanim podejmiesz decyzyje o punktach podzialu, trzeba zrobic pomiary zniekształcen glosnikow, przemyslec jakie sa mozliwosci ich laczenia i dopiero podjac decyzje.
 
Jeśli chodzi o ceny to nawet nie myślałem pod tym względem sądzę że są warte swej niewielkiej ceny , co do pomiarów to mam na razie Jiga zrobionego pod SW oraz mic z wkładką wm61 chciałem wykonać drugi pod Arte i dokonać pomiarów na oby dwuch softach aby mieć porównanie i zobaczyć przy którym rozwiązaniu zostanę.W pierwszym etapie pomiary chciałem wykonać na obudowie bass reflex o optymalnym litrażu dla basa i średniego i wymiarach frontu rozmieszczeniu głośników identycznym jak w TL aby zobaczyć jak wyglądają charki głośników i na co można sobie pozwolić no chyba że jestem w błędzie i od razu optymalizować z docelowym TL ?
 
Szykuje sie bardzo ciekawy projekt,
trwaja poszukiwania kopulki ATC SM75-150 :)
336e121278343465f1e471791b6f9e1e.jpg
1ee3930714f0f3803098671b11cddad2.jpg
 
Chodzi mi po głowie pomysł aby stworzyć linie transmisyjną na głośniku 46 cm. Zazwyczaj tego typu obudowy są wykluczane z powodu gabarytów co w moim przypadku uda się upchnąć w 35 m2 pokoju. Ale czy ma sens brnięcie w tą stronę, pytam się ponieważ posiadam głośnik jbl 2242h. Mam pokój w którym nie stworzyło by problemu umieszczenie na frontowej ścianie sześcianu ok 50x50 o długości ponad 3 metry druga opcja jaka chodzi mi po głowie to umieścić głośnik na poddaszu nieużytkowym a z sufitu wyprowadzić tylko głośnik i wylot tunelu choć od drgań pewnie by pojawiły się pęknięcia. Obydwie konstrukcje miały by taką samą budowę tylko ta w suicie była by ładnie schowana choć zdaje mi się że to rozwiązanie będzie gorszym od umieszczenia kolumny naprzeciwko słuchacza. Pytam bardziej doświadczonych użytkowników bo nie spotkałem się w internecie z obudową TL oparta na tak dużym głośniku i jestem ciekaw czy takie rozwiązanie ma sens.
 
Ostatnia edycja:
Nie ma zadnych przeciwskazan do budowy TL na tak duzym glosniku. Problem lezy w samym glosniku, ktory jest raczej kiepski do takiego zastosowania. Wysoki rezonans glosnika i bardzo niski Qts moze byc przeszkoda w osiagnieciu zadawalajacego efektu.
 
Powrót
Góra