• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Tonsil Siesta Front + Seas 27TBC/G

Rejestracja
Gru 20, 2017
Postów
360
Reakcji
185
Lokalizacja
Zator
Witam wszystkich :)

Praca wre, projekt Visaton W200S + Westra PM110 w trakcie projektowania ( choć już bliżej końca niż dalej, przynajmniej taką mam nadzieję i założenia) wobec czego wczoraj kolejne wykorzystanie wolnego dnia na to by ruszyć z kolejnymi pracami

Tym razem na tapet poszły ProTonsil Siesta Front.

Bardzo fajne zestawy, moim zdaniem jedne z lepszych jakie wyszły z zakładu w Wrześni.
Przyznam, że udało mi się je bardzo tanio kupić i brzmienie w stosunku do ceny jakie za nie dałem jest na prawdę dobre.
Ale...można lepiej :) A jak wiadomo kopułka GDWK 10/80/26 to po prostu...kiepski głośnik i słychać, że do towarzystwa GDN 15/40/5 średnio pasuje.
Na pomiarze wygląda nieźle ale problem raczej leży w zniekształceniach.

Zostawiam go w spokoju i chciałbym aby te kolumny a ściślej mówiąc midwoofery otrzymały coś lepszego do współpracy niż GDWK. Bardzo podoba mi się wykonanie i solidność obudów (całość MDF 20mm) a brzmieniowo wrażenie robi przyjemny bas - taki szybki i zwarty i potrafiący w miarę możliwości nisko zejść.

Co do modyfikacji - wybór padł na aluminiowego Seasa 27TBC/G.

Metodologia modyfikacji :
1. Postanowiłem nie ruszać filtru niskośredniotonowego - jak wiadomo lub nie, Siesty mają zwrotnicę rozdzieloną na dwie osobne sekcje co w znaczący sposób ułatwia prace.
2. Wykonałem pomiar gołych midwooferów GDN 15/40/5 oraz zazwrotkowanych. Wyszło całkiem nieźle.
3. Wykonałem pomiar impedancji - tu miałbym pewne zastrzeżenia do inżynierów z ProTonsil.
4. Wykonałem pomiar impedancji Seasa
5. Wykonałem pomiar Seasa już wsadzonego w obudowę.
6. Eksport plików do pracy w XSim

Generalnie wyszło nieźle. Podział pasma 1900Hz filtrem 18db/okt.
Stromość filtru Seasa jest taka a nie inna ze względu na idealne zgranie faz i kondensator 33uF jest tu konieczne potrzebny.
L-Pad wyrównuje charakterystykę.

Impedancja...no cóż, dwie komory, różnie strojone :) Jakieś założenie inzynierowie w Tonsilu mieli. Generalnie chciałem się utrzymać w 4R, impedancja spada do 3.8R ale uważam, że jest to jeszcze w miarę bezpieczny wynik (bywają gorsze u renomowanych producentów) ;)

Brakujące cewki i kondensatory zamówione więc czekamy, zwrotkujemy, pomiary, ewentualne korekty i słuchamy.

Oto wyniki :


Pomiary :


15/40/5 zazwrotkowane :








Seas w obudowie :





Całość po filtrowaniu +/- 5dB:





Całość po filtrowaniu +/- 10dB





Charakterystyka wypadkowa +/- 5dB i 10dB :









Impedancja :




Schemat toru wysokotonowego :







A kolumny wizualnie prezentują się tak :


 
Ostatnia edycja:
Coś nie tages te pomiary midbasow. Mówisz, że Siesty grają od 20 Hz? ;) zdecydowanie lepiej by było zbudować zwrotnice na nowo.
 
A skąd :) Katalogowo grają od 45Hz i przyjmuje, że jest w tym chociaż część prawdy :)


Na pewno lepiej byłoby całą zwrotnicę od nowa zrobić i ją uprościć, filtr dla midwooferów jest dość mocno skomplikowany ale na tyle przyzwoicie Seas się zazwrotkował z z GDN-ami, że już zwyczajnie nie chciało mi się tego ruszać i bawić :)
Zobaczymy jak to wyjdzie w praktyce i jak ucho to przyjmie, jeśli wyjdą jakieś dziwne kwiatki, wtedy sprzęt w dłoń i bawimy sie od nowa ale mam nadzieję, że tego uniknę, bo narzeczona w końcu mnie przeklnie, że kolumny ważniejsze od Niej ;)

Edit : zapomniałem dodać, że bramkowanie ustawione było na 200-300Hz, więc to co poniżej jest nieważne na wykresie
 
Ostatnia edycja:
Po pomiarach ostatecznie zamykam projekt pt. ProTonsil Siesta + Seas 27TBC/G

Projekt : modyfikacja polegająca na wymianie w kolumnach ProTonsil Siesta głośnika wysokotonowego na Seas 27TBC/G i zaprojektowanie do niego nowego filtra wysokotonowego

Podział pasma : 2000Hz, filtr 18db/okt

Schemat zwrotnicy :





Pasmo przenoszenia, bramkowanie od 300Hz :





Pomiar impedancji :





Spis elementów :

1. Cewka powietrzna 0,330mH - 0,390ohm - 0,80mm - 2 sztuki
2.
Kondensator Jantzen Cross-cap 33,00uF 36x56mm - 2 sztuki
3. Kondensator Jantzen Cross-Cap 6.80uF - 2 sztuki
4. Rezystor metalizowany Ty-Ohm 4,70 ohm 5W - 2 sztuki
5. Rezystor metalizowany Ty-Ohm 15.00 ohm 5W - 2 sztuki

UWAGA! W fabrycznym filtrze dla GDWK są foliowe kondensatory MANT 6.80uF które śmiało można wykorzystać :)



UWAGA! Do modyfikacji śmiało możemy wykorzystać fabryczną płytkę PCB dla filtra wysokotonowego.

1. Zaznaczone czerwonym kółkiem elementy usuwamy na stałe z tych miejsc najlepiej wylutować ale ostrożnie aby nie uszkodzić ścieżek.
2. Kondensator 6.80uF (C6) wylutować i wlutować w miejsce 15uF (C5) a miejscu C6 wlutować 33uF.
3. W miejscu rezystora R5 czyli 3.30ohm 17W robimy krosowanie wobec czego najlepiej go odciąć, zostawić nóżki i do nich dolutować kawałek przewodu.
4. W miejsce cewki L3 lutujemy cewkę 0.33mH
5. W miejsce rezystora R4 5.6 ohm wstawiamy rezystor 4.7ohm
6. W miejsce rezystora R7 100ohm lutujemy rezystor 15.00ohm

Przed :







Po :




Kondensator 33uF był na tyle duży, że z trudem zmieścił się w miejscu dawnego 15uF ;)



Brzmienie :

Kolumny weszły na wyższy poziom, po prostu ta modyfikacja pokazała jak GDWK skutecznie zabija potencjał jaki drzemie lub drzemał w wielu konstrukcjach Tonsil.
Bas raczej twardy i lekko zaokrąglony (konturowy), jak trzeba to zejdzie nisko. Średnica żywa i ze szczegółową górą sprawia, że brzmienie jest dość żywe i dynamiczne.

Można było się pokusić o pełną modyfikację i uproszczenie filtru niskośredniotonowego ale zależało mi na zrobieniu projektu, który niskim kosztem może zrobić każdy posiadacz Siest.

WAŻNE!!! Modyfikacja dotyczy wersji Siest z przesuniętym tweeterem względem osi. Zwrotnica może nie działać prawidłowo na Siestach z tweeterem w osi !!!


EDIT : Po pomiarach i kombinacjach ostateczny kształt zwrotnicy to zamiast rezystora 3.3R dajemy 4,7R. Brzmienie się bardziej wyrównuje. Zmiana rezystora nie wpływa na zgranie fazowe przetworników a zarazem nieco tłumi Seasa. Jeżeli ktoś będzie chciał więcej góry, może spokojnie pobawić się rezystorami w zakresie 3,3 - 4,7R.
 
Ostatnia edycja:
Nie to że chciałbym się czepiać, ale jakbyś tak wyjął ten 33uF to coś się zmieni w charakterystyce?
 
Nie to że chciałbym się czepiać, ale jakbyś tak wyjął ten 33uF to coś się zmieni w charakterystyce?[/QUOTE

Zmieni, impedancja spada do 3,5 ohma i fazy się nie zgrywają.

Chciałem uniknąć zastosowania go ale nie było wyjścia. Można zastosować bipolarny ale nie jest wiele tańszy od foliowego więc rekomenduje wzięcie foliowego tym bardziej, że koszt modyfikacji nie jest duży.
 
Nie to że chciałbym się czepiać, ale jakbyś tak wyjął ten 33uF to coś się zmieni w charakterystyce?

Zmieni, impedancja spada do 3,5 ohma i fazy się nie zgrywają.

Chciałem uniknąć zastosowania go ale nie było wyjścia. Można zastosować bipolarny ale nie jest wiele tańszy od foliowego więc rekomenduje wzięcie foliowego tym bardziej, że koszt modyfikacji nie jest duży.
 
Ostatnia edycja:
No chyba że jest to różowy elektrolit Visatona, który fajnie gra na średnicy :)
 
A pokażesz symulację bez tego 33? Bo tak mi się wydaje że on baardzo nisko działa. Tak nisko że właściwie wcale. Poza tym impedancja i tak ci spada dobrze poniżej 4R.
A jak odłączysz w ogóle wysokotonówkę na chwilę z równania, to jakie masz minimum impedancji?
 
No jasne, nie ma problemu :



Tu masz z 33uF :




a tu bez :




Generalnie on nie tyle wpływa na ch-ke o ile dzięki niemu fajnie się fazy zgrały no i impedancja nie spada poniżej 3,8R w paśmie wysokotonowym, tam zapewne nie jest to szkodliwe i mogłoby się obyć bez ten 33uF w zasadzie ale chodzi o fazy ;) ale człowiek całe życie się uczy tym bardziej, że to takie początki zabawy z tym.
 
Ostatnia edycja:
Wygląda to bardzi ej jakby cała wysokotonówka była nieco ściszona, ale ciężko powiedzieć. Nie masz tam jakiegoś wyższego esr na tym kondensatorze?
 
Wygląda to bardzi ej jakby cała wysokotonówka była nieco ściszona, ale ciężko powiedzieć. Nie masz tam jakiegoś wyższego esr na tym kondensatorze?

Nie mierzyłem go, bo to nowy kondensator ;^)
A ściszona L-Padem , wbrew pozorom góra nie jest wycofana, ten Seas bez ferrofluidu lepiej jak jest nieco ściszony, brzmienie nie jest wtedy zbyt agresywne i jest takie jak lubię ;^)

P.S. Widziałem w osobnym temacie, że we wrześniu jest forumowy zjazd i z miłą chęcią bym się na nim zjawił ze swoimi wypocinami, żeby większe grono doświadczonych forumowiczów mogło je ocenić ale pech chce, że to miesiąc mojego ślubu i wesela i ciężko będzie znaleźć czas...
 
No to gratulacje i wiesz.. są rzeczy ważne i ważniejsze :)

Nie miałem na myśli tłumika, tylko różnicę między z i bez- kondensatora. Ale dobra, nie ważne.

Wiem, dzięki :) Tak się złożyło ale...jeszcze niczego ostatecznie nie wykluczam ;yyy

Co do kondensatora, być może minimalna różnica jest ale raczej trudna do wyłapania przez ucho, tak jak wspomniałem tu chodziło o fazy.
Miałem o tyle ograniczony komfort pracy, że filtr niskośredniotonowy zostawiłem w spokoju i pewnie obyłoby się bez tego 33uF, gdyby filtr dla GDN-ów powstał na nowo, bo wtedy mógłbym manewrować zgraniem faz w obu filtrach ale biorąc pod uwagę to, że w Tonsilu dość dobrze "odfiltrowali" GDN-y to postanowiłem tego nie ruszać ale obyło się to kosztem większej kombinacji w torze tweetera ;^)
Jeśli chodzi o koszty modyfikacji to uproszczenie toru tweetera kosztem powstania całkiem nowego filtru niskośredniotonowego nie zmieniłoby na pewno nic jeśli chodzi o cenę całej modyfikacji a czy brzmieniowo? Trudno powiedzieć. Na pewno więcej pracy przy modach ;^)
 
Cześć. Odkopuję temat. Będę robił tą modyfikację a jako że jestem nieco zielony mam pytanie. Kupiłem Seasy ale nie ma na nich zaznaczonej polaryzacji terminali. Jak to sprawdzić?
 
Powrót
Góra