• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Takie Tam i inne ciekawostki od Zap Projekt ów

Niektóre systemy nie wyświetlają fundamental ale on jest mierzony zawsze i jest w pamięci systemu To na postawie różnic i odniesieniu do nieco algorytm wylicza kolejne harmoniczne. Źle zmierzony fundamental złe dalsze obliczenia, złe wyniki. Tu nie ma co dyskutować tak działa algorytm tych pomiarów w każdym systemie działa tak sama różnią sie tylko prezentacja
Myśle że rozumiesz

zobacz sobie np. głośniki Hiquphon_OW1 Seas_T25CF001 i zobacz fundamental a zrozumiesz o czym piszę

Nie czytasz dokładnie co piszę .. Napisałem wyżej że błędnie rozumujesz że to co pokazuje to wszystko co robię :) Możesz być spokojny ze sprawdzam też rozpraszanie.

Wiele projektów nie jest idealnych bo być nie może - Jak dostaje szafę z głośnikami do filtracji to rzeźbie z tego co mam :) Ale spokojnie klient do tej pory piszę i dziękuje bo to najlepszy system w jego życiu i w końcu doznaje nirwany :)
Lampa zamówiona u jednego magica kolumny u drugiego i marzenia spełnione :)

Wątpisz w to co robię zapraszam do Szczecina przy okazji tam jest salonik odsłuchowy 14 modeli kolumn do posłuchania. Posłuchasz wyrobisz Sobie zdanie. Tylko poudawaj klienta bo to salon firmowy i będą chcieli Ci sprzedać kolumny.
Które Ja potem z zgrozo zmontuje :)HAHAHAHA

Projekt Zap Satori miał być nie do przyjęcia z nieakceptowalnymi błędami . Ja wiem tylko o 4 kompletach które grają u Ludzi każdy bardzo zadowolony i mało tego goście u Nich to moi kolejni klienci. Tak to działa. Jakby nie działało dawno bym zbankrutował.
Już 10 lat temu każdy wróżył mi szarlataństwo i szybki koniec
Więc niech każdy robi jak chce. Ja już się nie uczę - Bardziej zbieram doświadczanie i doświadczenia. Ja nikim się nie inspiruje Robię po swojemu a rynek to weryfikuje.

Dla forumowiczów nie robię Oni Robią Sobie Sami a jak Robię to najczęściej za darmo. Moimi klientami są ludzie którzy nawet nie wiedzą o istnieniu Forum tego czy innego.
Jestem tu aby się troszkę podzielić się z Wami swoją pracą i przysłowiowo " rozruszać towarzystwo". Bo z moim odczuciu życie i rozwój społeczności DIY jest w interesie każdego

.......

No tak na żywo nie da się sensownie projektować szeregowych dlatego tego nie Robię.
 
Ostatnia edycja:
Wiem co dokladnie masz ma mysli, piszac o pomiarach Zapha i powtorze, ze blednie je analizujesz. Z reszta, Zaph informuje o tym na swojej stronie : " • Special measurement issues: In this grouping, older harmonic distortion sweeps have dips in the response of the fundamental on the HD charts. This is an artifact of the way my SE was originally setup to measure harmonics, and does not affect the harmonics themselves. It's a function of the mic distance and related phase shift - the recorded signal internally summed with the original signal before plotting to the chart. Only the fundamental is affected, and the harmonics are accurate. For an accurate fundamental here, just take a look at the response curves. Rest assured however that all testing levels in this grouping were set the same for new and old, and the harmonic distortion can be reliably compared. "

Mozesz porownac pomiar Zapha THD Seasa z pomiarem na https://hificompass.com/en/speakers/measurements/seas/seas-t25cf001 i mimo, ze nie powinno sie porownywac pomiarow THD z roznych stron, to widac w tym przypadku duze podobienstwo, co tylko utwierdza mnie w przekonaniu, ze Zaph zmierzyl THD poprawnie.

Za zaproszenie oczywiscie dziekuje, ale w tych rejonach bywam niezwykle rzadko, a wlasciwie wcale. Jednak jak kiedys bedzie okazja, to chetnie wpadne.
 
No właśnie nie są podobne - niestety. 2ga u hifi jest podobna do 3 u Zapha :) reszta to już inny świat. Tylko co ma 2 do 3 i dlaczego się pokrywają dla różnych pomiarów tego samego głośnika
 
Ostatnia edycja:
H2 u Zapha masz ponizej okolo -50 dB i to samo na drugiej stronie. H3 u Zapha okolo -70dB i prawie to samo na drugiej stronie. Wiec dla mnie poziom znieksztalcen w pasmie uzytecznym glosnika jest praktycznie taki sam, a jesli wplyw zafalowania fundamentalnej bylby realnie tak duzy, to pomiary wygladalyby inaczej.
 
A ty zwróciłeś uwagę że H2 u zapha to linia zielona a u Hifi to niebieska ?

Zniekształcenia na Basie da się zmierzyć i co ważne porównać. sprawdź wyżej monitory na morelu gdzie on gra bas bo musi ( 2 drogi ) a podłogówki na L19 ( gdzie one grają bas bo potrafią 3 drogi )
I zwróć koniecznie uwagę na skale wysterowania 6dB różnicy

6e952f196ffe306f09998e2cdbb65de9_1633175191.jpg

113743debac47a133b7896b52e92a818_1606951101.jpg
 
Ostatnia edycja:
Oczywiscie. Masz tam jeszcze kilka innych glosnikow, ktore mozesz porownac z pomiarami na Compasie. Ja tam wielkich roznic nie widze, z pewnoscia nie na tyle, aby ocenic pomiary Zapha, jako wadliwe.
 
Adam, ja Cie prosze, zlituj sie :) ludzie kupuja Klippela NFS za klikadziesiat tysiecy dolarow, zeby mierzyc realne znieksztalcenia glosnikow bez komory bezechowej, a Ty mierzysz bas systemem Daytona, w pokoju z gabkami. No ja Cie prosze :) Chyba faktycznie sie nie dogadamy.
 
3 raz piszę tego posta i coś klikam i mi znika - masakra jakaś :) Więc teraz w skrócie

Paweł: piszę ze nie skorzystam z rady bo nie symuluje a nie pisze ze ty źle to robisz.
Nie stosuje symulacji bo mam swoje powody - chcesz pogadać zapraszam na priv. Rozmów kto ma lepiej a kto gorzej już mi się po tylu latach nie chce prowadzić.

Tak Faze widzę cały czas na żywo.

Ja tylko, twierdzę, że Twoja metoda "on-line" prowadzi do takich samych albo bardzo podobnych wyników co symulacja. To wszystko.
Jak się bawiłem w Car Audio, to strojenie polegało mniej więcej na tym samym, z tym, że w aucie o takich pomiarach jakie można zrobić w Home Audio, to można zapomnieć. Tam więcej trzeba na słuchu polegać niż na jakichkolwiek pomiarach...
Oczywiście problemem "on-line", tak ja PM pisał, to brak pomiarów off-axis, w które zresztą sam zacząłem się niedawno po namowach Pogromcy...

To teraz z innej beczki.
Na przykład te 3 drogi, z tymi głośnikami:
ST1108
TSCM 634
L19RNX1
L19RNX1
to miałeś narzucone przez klienta, czy sam takie zaproponowałeś?
 
To 3 projekt dla tych samych ludzi że tak to nazwę. Bracia, Przyjaciele, Znajomi. Nachodzili się po salonach odsłuchowy w poszukiwaniu kolumn i zawsze coś Im nie pasowało.
Więc jakiś czas temu zrobili u Mnie experymentalnie małe podłogowe na Satori

5b2e03d108575a92f20237466b2780ce_1521149495.jpg


Projekt się na tyle spodobał że po pewnym czasie zaczęli gadać o kolejnym dla kogoś innego do mniejszego pokoju. A że z tych wycieczek po salonach, wystawach i Shołach bardzo utkwiło im w pamięci granie jakiegoś modelu komercyjnego na tych tytanowych Morelach no to ściągamy je one muszą być musimy je sprawdzić u Siebie.

No i powstały monitory
8f201f050717f9e1d7271e099c040bd6_1630761764.jpg

521b74632571f3c890aedbb2d0d7b1ca_1606949623.jpg


No a monitory chyba też się spodobały komuś tam że niedługo potem poszło zlecenie - Robimy takie same tylko podłogowe i też z drewna Więc w morelach zmieniliśmy tylko woofer na wersje z krótszą cewką i Ja zasugerowałem dołożenie L19stek lub Alu iluminatorów. Zostały seasy bo bardziej odpowiadały wizualnie.
No i pobawiłem się trochę Teakiem i powoli kończę projekt i będziemy oddawać. Zleciało z Nimi od Maja i jeszcze z 2 tygodnie bo trzeba polakierować i podstawki dorobić. Ale niestety za dużo miałem w między czasie montażu kolumn komercyjnych aby można było zapylić pracownie drewnem.

Z L19 nieco zaryzykowałem bo co prawda sprzedałem ich kilka par ale nikt poza mną ich jeszcze nie słuchał. A ja wrzuciłem kiedyś jedną sztukę klienta ( za pozwoleniem i chęcią sprawdzenia ) do monitora i pobawiłem się nią ale to nie to samo. Ale experymet się udał l19 to kozackie głośniki :)

Ogólnie odnosząc się do pytania bo to może być ciekawe to tak bez specjalnych wyliczeń z głowy
projekty dla osób indywidualnych bo te komercyjne to zupełnie inny świat. Mniej więcej po równo się układają 20% :

- dostarczony gotowy kloc z głośnikami do rzeźby ( często odmawiam i mówię że nie będziemy robić bo nie ma to sensu )
- Ktoś ma głośniki ale nie wie co z Nimi zrobić i jakie inne dołożyć do kompletu. Więc coś tworzymy i pracujemy
- Ktoś ma pomysł wizualny na kolumnę, stolarkę Robi sam bo jest stolarzem itp. i inny być nie może jest budżet w którym trzeba się zmieścić i dobrać głośniki i projekt.
- jest budżet i nic więcej. Więc coś radzimy i robimy.
- Ktoś chce tylko u Nas bo słyszał bo widział ale nie ma pojęcia co i za ile :)

Własnych obudów robimy mało bo nie ma kiedy i często jak. Właściwie ostatnio robię tylko w drewnie bo to sprawia mi przyjemność i jak już muszę to dlatego tak. A z reguły ktoś robi obudowy Sam lub zleca manufakturą tym się zajmującym.
MDF z fornirem robi każdy z manufaktur jest dużo.
 
Ostatnia edycja:
Bardzo interesujący i pouczający wątek.
Po przeczytaniu spróbowałem ciąć Seasy U22 wysoko- prawie 3k.
Istnieją komercyjne kolumny, gdzie zastosowano punkt mocno powyżej 3k:
https://stereo.ru/p/8j9tv-test-akustiki-penaudio-alba-lumi-nenavyazchivyy-drug
ale myślałem, że to mocno naciągane.
Kolumny zagrały inaczej- dało się usłyszeć "polipropylenowe ciepełko"- to akurat lubię.
Przy niskim cięciu nie było wyraźnej różnicy w stosunku do papierowych CA22RNX.
 
Łapcie ciekawostkę. Walczę właśnie m.in. z modyfikacją poniższych kolumn
Klipsch RP-260F kolumny bardzo popularne nieco egzotyczne które na przestrzeni lat wychodziły pod kolejnymi nazwami z tylko drobnymi zmianami.

70ba83e92ee4f75c456b65189d7a889d_1676481720.jpg


Jest to układ 2 drożny z niesprzyjającym takiemu układowi ułożeniem głośników - inne odpowiedzi czasowe obydwu głośników basowych względem wysokiego.
Woofery to jednostki aluminiowe w stalowych koszach a wysokotonowy to głośnik metalowy chyba tytan z czymś co ma działać jak głośnik kompresyjny ale nim nie jest w odniesieniu do głośników kompresyjnych jakie znamy czyli dużą kopułka zamknięta w komorze z wąskim wylotem.
Tutaj mamy raczej bardzo zakrywający rozpraszacz który tworzy bardzo małą przestrzeń kompresyjną między kopułką a w.w. co faktycznie może działać jak coś pomiędzy tym a tym. A na pewno bardziej zdecydowanie niż w tanim DC25T.
Sam wysoki pracuje w falowodzie który zrobiony jest z dwóch materiałów i łączy dwa profile. Najpierw plastik o kształcie bardziej tradycyjnej tuby i guma przechodzi płynnie w coś na wzór już płytkiego falowodu

18a1850dd831b9e92978e6230d01ed81_1676481720.jpg


784eb65be89032fe94462c54badf639e_1676481721.jpg


Tubo / Falowód jest jednym z plusów tej konstrukcji jest naprawdę dobrze zaprojektowany i przemyślany dając wzorowe odpowiedzi co będzie widać dalej w pomiarach z nie takiego wcale dobrego aby drogiego w swojej budowie głośnika

2b53454b1b2383693d21bba6fbe92bf2_1676481721.jpg


7fb2592932070a3c8f7d7af20ed7b20c_1676481721.jpg


.

Woofer to głośnik dziwny i nietuzinkowy zbudowany jak małe tłuczki subwooferowe jak np. TB W6-1139.
Połączenie długiej małej cewki o stosunkowo wysokiej indukcyjności własnej, wysokiego kosza, dobrego zawieszenia i sporych możliwości wychyleniach i mechanicznych - wypisz wymaluj dobry woofer na Bas gdyby nie to ze połączyli go z lekką membraną.
I powstał głośnik ni to basowy ni to nie basowy z śmiesznie wysokim FS na poziomie 70Hz zmierzonym na już mocno wygrzanym głośniku z wieloletnich kolumn dla porównania taki sam mocno wygrzany RS180S ma FS 40Hz a nie jest żadnym mistrzem dobrego basu.
Ale może w tym szaleństwie jest metoda.
Głośniki ogólnie są dobrze zbudowane i nie wykazują znamion tandety.

Pomiary surowych głośników w obudowie

cee4f1e4484e9aecdfe4e2a0a444c900_1676483760.jpg


Pomiar z osłabionym pikiem rezonansu to głośnik identyczny z kolumn RP-6000F równi się tylko doklejoną mała komora wytłumiającą

Powtarzalność wooferów jest Bardzo Dobra a poziomy zniekształceń w solidnej normie

c85c136d8a2353d5defb3b01826e4297_1676483760.jpg


7680c158cff260fda4c652f7e9631b7e_1676483761.jpg


75af8f485d1f2a340d799c81941228a5_1676483762.jpg


Patrząc się na to jak głośniki są filtrowane każdy z osobna wydaje się wszystko OK

19f48650ecae735a6619ccc8719b03c4_1676484063.jpg


d7a22780d4dda7ae65112e1ad7f37cda_1676484063.jpg


Pomiary całej konstrukcji w oryginale.
pomiary sprawdzające sposób filtracji i współpracy w osi pomiędzy górnymi głośnikami i drugi zestaw w osi wysokiego

d5149d9fa5166feb23c33431b1bfbad5_1676484170.jpg


1b846e4115f693dbcf8f2fe19b9b08d7_1676484171.jpg


Pasmo zmierzone w polu dalszym, BR w polu bliskim i dołożona suma w polu swobodnym. Ciężko było zmierzyć sumę bo BR paradoksalnie słabo pracuje i nie daje głowy że jest 100% wiarygodna ale zarys na pewno widać.

ff51942d21f77c458bbdfa8a611c8b89_1676484172.jpg


4dd2dd353d14583ea93690fb1bb4b5b9_1676484172.jpg


083927b8d557ffc8e294e03982c62e16_1676484173.jpg


Moje spostrzeżenia ogólne. Nie wnikam czy to dobrze czy źle każda pracownia inaczej projektuje kolumny zdaje Sobie też sprawę ze są to kolumny budżetowe ale w mojej ocenie.
Obudowa jest zdecydowanie za duża do głośników coś ponad 50 litrów szybko mierząc. Niezrozumiała dla Mnie korelacja strojenia obudowy na 40Hz do FS głośnika na poziomie 68Hz.
Opinie o kolumnie w sieci są takie że gra głośno efekciarsko i dużo basu. A tu widzimy paradoks że BR słabo pracuje Bas nie jest wcale podbity za to mamy praktycznie wycięte pół pasma środka częściowo przez rozchylenie podziałów, i częściowo przez walkę głośników w przeciw fazie.
Więc tak kiedy mamy zaburzony balans tonalny to możemy je odbierać jako te z podbitym basem. Podział w okolicy 1500 przy rezonansie kopułki na 1400 to tez nieco ryzykowne posunięcie.

Spróbuje może zamknąć jeden woofer do monitora OZ i zobaczyć czy to nie było by optymalne środowisko dla tych głośników. Bo jakby próbować je teraz stroić wyżej poprawnie to bas będzie naprawdę podbity :) Nie wiem czy te niskie strojenie to taki zamysł czy raczej walka aby te woofery w tej obudowie w ogóle zagrały.
To dziwne pomysły na konstrukcje mogą po części wynikać z niesamowitego parcia aby kolumny miały jak najwyższą czułość. Zapewne realnie gdzieś na poziomie 88-89dB na pewno nie to co podają w katalogu no i są 4 Ohmowe a nie 8 :)
 
Ostatnia edycja:
Kiedyś odsłuchiwałem w salonie Klipsch RF (nie wiem który dokładnie model, ale dosyć duże kolumny o bardzo podobnej na oko budowie, jak te tutaj).
Kolumny do każdego materiału muzycznego dodawały charakterystyczną barwę. Coś co nie było rockiem, dostawało czegoś podobnego w brzmieniu do gitarowego fuza. W zasadzie można na tym słuchać tylko rocka i metalu. Dół był brzydki, konturowy i rozlazły. Źle sklejony ze średnicą. Jedne z gorszych, ale za to charakterystycznych brzmieniowo, kolumn jakie słyszałem. Po tym jednym przesłuchaniu postanowiłem trzymać się od tej marki z daleka, bo słucham głównie klasyki i jazzu. Potrzebuję ładnej neutralnej barwy, a nie takiej metalicznie podbarwionej.
 
łapcie przy okazji może kogoś zaciekawi zainteresuje zainspiruje
Takie dwa tanie szybkie darmowe projekty w prostych obudowach dla kolegi z forum

Najpierw macie materiał który specjalnie zapisałem aby dać odpowiedź na sąsiednim forum ale może wy też skorzystacie kopiuje:

"""
pomiary początkowe pusta buda i końcowe po wstępnym wystrojeniu i wytłumieniu - żadnej filtracji. Na końcu jeszcze z reguły rezonator jest nieco dostrajany do tego co wyszło w filtracji ale wytłumienie już bardzo rzadko zmieniane w konstrukcjach BR i OZ. Wyznaję zasadę że tłumimy i wstępnie stroimy przed filtrowaniem i tłumimy na tyle mocno aż widać efekty poprawy w paśmie ale ani grama więcej, żadne tam na zapas.

e1b8850d15264375b4b0c97656b399e7_1676553708.jpg


93aeb68db29bc5bf924bda14936503e5_1676553751.jpg


Wszystkie pomiary w polu średnim bramka 24 wygładzanie 1/96okt.
CSD bramka 12 wygładzanie 1/24

d9c3ba92319e41659fa8e1bd210a6d16_1676553752.jpg


87ac2f103009b11adb92dfe07575821a_1676553753.jpg



Polecam tak robić a nie na końcu tłumić na słuch bo będziecie gonić kotka i wycinać pasmo którego nie ma lub kompensować coś czego nie trzeba kompensować. Efekt może być opłakany.
A źle wytłumione lub niewytłumiona odpowiedź tyłu membrany może nieźle nabruździć i to we wszystkich aspektach.
""
Ale to moja prywatna opinia jeśli ktoś robi inaczej i uważa że lepiej to niech tak robi dalej i zapomni co napisałem.

.................

No i może kogoś zainteresuja pomiary już gotowych konstrukcji

STX i ND25FW

tutaj musze pochwalić tego maluszka od Daytona głośnik na prawdę przyjemnie i poprawnie gra za swoją cenę warto do tanich konstrukcji.
STX pochodził z bieżącej produkcji dawno ich u Siebie nie miałem i mam wrażenie ze był inaczej zbudowany inny kosz , nabiegunnik niż kiedyś.
zalecam go stroić wyżej niż producent zaleca (45Hz) gra wtedy lepiej

Monitorki już grają u kolegi i są porównywane z innymi podobnymi i podobno ND25FW gra przyjemniej od podobnie kosztującego PCX tak przynamniej go zrozumiałem.

16b38c8da996c91be1bd7df1f92315bd_1676554236.jpg


bf1670a1721469a425fe3a56866e9ec6_1676554237.jpg


0d7538650be95bc41144994851da677f_1676554237.jpg


bb50c18170b5bb10b0e338a0dc13d1fc_1676554238.jpg


1bcef23407428b59f453386aefa0e632_1676554239.jpg


No i większe na Daytonach RS180S i RST28F

Daytony można kupić obecnie w śmiesznych pieniądzach w stosunku do budowy głośników dlatego ten projekt też zalicza się do tych z wysokim współczynnikiem opłacalności do grania.

Głośniki z serii RS nigdy nie były niczym wyjątkowych wybijającym się ot takie średniaki ale na pewno solidnie wykonane i bezpieczne w swoim wyborze w odniesieniu do cebuli jaką trzeba na nie wydać.

e7d2664f7fbc6be496b17cdd8c9f6df0_1676554567.jpg


42bcbbe1a99397d2106914d3af4de3f4_1676554567.jpg


87c0e147b01e334e4fc9ed3dfe2d9676_1676554568.jpg


66349b6ae4aa31cd854992b6224a65a5_1676554568.jpg


e5aed33254ad5b689435116f0658f8ba_1676554569.jpg
 
Ostatnia edycja:
Ciekawe projekty, wyglądają na papierze bardzo sensownie.

STX jaki zastosowałeś z ND25FW to W.18.200.8.MCX V2?

Jeśli tak, to zrobiłem monitory na tych samych przetwornikach, z tym że podział nieco wyżej i wyszły w tym połączeniu bardzo fajne totalnie budżetowe monitory.

Fakt, ten Dayton za cenę jaką kosztuje rewelacja. Godny polecenia.


Jeszcze nawiązując do Klipsh i tego jak wypadają to zastanawiam się, czy na miejscu właściciela nie wolałbym sprzedać ich takimi jakie są, dołożyć pieniędzy i zlecić Twojej pracowni zrobienie kolumn bardziej że tak powiem prawilnych.
 
Nie to mniejsza 15 stka
W.15.140.8.MCX.

Właścicielem jest sympatyczny nazwijmy go "Dziadek" który po kontakcie i dłuższej rozmowie chciał walczyć z nawałem słabego jak to nazwał buczącego basu z tych kolumnach i nijaką reszta.
Kolumny przyjechały do Nas z zapchanymi szmatami BR - bo tak grało lepiej.
Był zainspirowany możliwością modyfikacji po obejrzeniu kilku materiałów niejakiego GR-Research. Nawet ściągnął z serwisu marki kopułki z nowszych modeli niby poprawionych aby sprawdzić czy to dobra droga i czy to coś zmieni.
Nowszy model jest prawie identyczny ma zmodyfikowaną tą samą kopułkę i nieco inny falowód - zwrotnica i reszta jest identyczna.
To ten tym klienta co chce szukać rozwiązania a nie pozbyć się problemu :) Dogadaliśmy się zrobić mu usługę za darmo i może coś sensownego z tego wyjdzie a Nam zostanie KIT dla innych posiadaczy tych modeli.
Niekiedy tak działamy żeby chociażby poszerzać Naszą wiedzę i robić coś innego niż tylko komercyjne projekty.
 
Ostatnia edycja:
Ciekawe projekty, wyglądają na papierze bardzo sensownie.

STX jaki zastosowałeś z ND25FW to W.18.200.8.MCX V2?

Jeśli tak, to zrobiłem monitory na tych samych przetwornikach, z tym że podział nieco wyżej i wyszły w tym połączeniu bardzo fajne totalnie budżetowe monitory.

Fakt, ten Dayton za cenę jaką kosztuje rewelacja. Godny polecenia.


Jeszcze nawiązując do Klipsh i tego jak wypadają to zastanawiam się, czy na miejscu właściciela nie wolałbym sprzedać ich takimi jakie są, dołożyć pieniędzy i zlecić Twojej pracowni zrobienie kolumn bardziej że tak powiem prawilnych.

Ja na 18stce ale starej. I w pierwszej wersji też z pcx ale go wymieniłem na nd25 i też myślę że gra lepiej bez tego pcx-owego dzwona.
 
Efekt zmiany filtracji Klipsch RP-260F - oryginał kilka postów wyżej

Filtracja została zmieniona bez żadnych zmian w konstrukcji / konfiguracji / wytłumieniu / strojeniu

fbcc0a12fe8e51b27298fb24ce834f00_1677173423.jpg


e162e21d42b4a8a1320d5aee601035d8_1677173423.jpg


a2640510475163e9c71fb73e0338bdd0_1677173424.jpg


9e4a56eabcac18c3deab78f7392c3d0e_1677173424.jpg


układ 2 drożny został zastąpiony 2,5 drożnym - właściwie powstały nowe zwrotnice bez ruszania starych. Jednocześnie dla zainteresowanych zaleca się zmniejszenie litrażu kolumny np. poprzez wklejenie przegrody pod wysokotonowym - jednocześnie podniesie się strojenie i zacznie pracować nieco poprawniej.
Dla użytkowników którzy używają tych i podobnych kolumn wraz z subwooferami bo to częsty widok na zdjęciach w sieci proponował bym kolumny zamknąć i także zmniejszyć litraż. Jednocześnie kolumny można nieco do tłumić
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra