NIe wiem czy komukolwiek się przyda, kilka rzeczy, które mi się przydały podczas pomiarów i symulacji. Artą mierzę a symuluję w Vituixcadzie.
1. Nie polecam Behringera UMC 202HD jako karty, jest słaba pod względem zakłoceń. Przy zamkniętej pętli osiąga do 0,1% THD+n. Według Arty to "dostateczny" wynik.
2. Do pomiarów impedancji wystarczy kabel z opornikiem na jednej żyle, trochę lutowania. To ten schemat z wyjściem słuchawkowym.
3. Do pomiarów ch-ki można kupić gotowe kable, mam ustawione dwukanałowo, ale drugi kanał to pętla na Behringerze z wyj na wej, czyli jakby tor pomiarowy ma w sobie wzmacniacz. Gorzej niż zalecane, zmierzone ch-ki zgadzają się z katalogowymi, więc błąd mały. Próbowałem z rezystorami, nie umiałem określić wzmocnienia wzmacniacza i po kilku testach się poddałem.
4. Używam zwykłego wzmacniacza - Cyrus One.
5. Niestety całość trzeba za każdym razem kalibrować, wszystko ma potencjometry i wartości sygnałów się zmieniają. Minusem jest słaba powtarzalnosć pomiarów po czasie, głównie chodzi o wartość dB, które i tak w moim przypadku nie odpowiadają rzeczywistym. Ciężko ustawić wszystkie potencjometry na taką samą wartość po kilku tygodniach.
Kilka rzeczy, które mogą się przydać na początku:
1. Na tweeterze warto ograniczyć pasmo dolne, to przy pomiarze szumem. Sweep wydaje mi się dla TW ryzykownym sygnałem.
2. Warto zacząć od TW, zazwyczaj ma największą efektywność, więc pozostałem głośniki będą grały ciszej - nie wyjdą poza skalę.
3. Mierzę na osi TW (odsłuchu) wszystkie głośniki, szkół jest wiele, ta się wydaje najprostsza.
4. Największym problemem jest odbcie od podłogi zazwyczaj, koc, kołdra pomaga. Bramkowanie wycina dolne pasmo, więc dla MID i TW, kilka ms wystarcza na dobry pomiar.
5. Nie mierzę BR i nie scalam wykresów, pomiar mam wiarygodny poniżej 100Hz. Raczej wszystkie cięcia zaczynają się wyżej. Na to co niżej nie mam wpływu.
6. Wszystkie pomiary bramkuję w Vituixcadzie, można zaimportować wiele wykresów i wybierając TW określić bramkę i inne parametry. Przy eksporcie ustawienia są stosowane do wszystkich plików. Daje mi to pewność co do fazy, która zmienia się, jeśli bramki są różne. W arcie nie umiałem tego ogarnąć.
To są moje prywatne spostrzeżenia, na pewno można zrobić to wszystko dużo lepiej.