• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Mikrofony pomiarowe

Rejestracja
Mar 24, 2023
Postów
38
Reakcji
7
Mały test mikrofonu Sonarworks vs Beyerdynamic mm1
pomiar twitera z plikami kalibracyjnymi dla obu mic
163639828a352e6e6c25009c8c468ad4_1744558455.jpg


a tu pomiar midbasu i twitera bez plikow kalibracyjnych
dc21985d4ae9e18a43013c5760db7d86_1744558554.jpg


Czy moj sonarworks jest walniety czy jak skoro roznica gornych czestotliwosci to czasem 4db , czy miepowinno byc tak ze powiny miec podobnych wartosci db , w koncu bedzie to miało spory wplyw przy konstrukcji zwrotki
 
Ostatnia edycja:
Mikrofon Beyerdynamic ma kalibrację dla pola rozproszonego, Sonaworks- swobodnego. To może być przyczyną.
 
Ostatnia edycja:
pliki kalibracyjne dodawane do tych mikrofonów są gno warte. najlepiej kupić mikrofon z indywidualnie wykonanymi pomiarami, oferuje takie np. https://cross-spectrum.com/measurement/calibrated_umik.html . różnica pomiędzy plikiem kalibracyjnym od producenta a tym którzy oni dają jest bardzo duża.

Umik nie nadaje się do zaawansowanych pomiarów głośników. Testowałem Sonarworksa i pomiary miały wystarczająca dokładność jak na amatorskie zastosowanie.
 
Sonarworks oraz Beyerdynamic mm1 posiadają indywidualne pliki kalibracyjne.
Hipoteza:
1. Pliki są do bani ( którego mikrofonu?)
2. Niedostosowanie techniki pomiarów do typu miktofonu ( pisałem wyżej)
3. Inne- jakie?
 
Ostatnia edycja:
Jjurek spójrz na drugie foto tam jest pomiar bez plikow kalibracyjnych

Pliki kalibracyjne obu mikrofonów
7a80987f670627efa91224a877f525d6_1744648085.jpg

Dlaczego przyczepilem sie do sonarworksa a no dlatego ze w porównaniu z tym co wychodzi w vituixcad a tym co na odsłuchu rezystor wysokotonówki musi miec wartośc 1-3 ohm nizsza niz w programie, dopiero wtedy wysokie tony graja poprawnie
 
Ostatnia edycja:
Nie pomyliłeś plików kalibracyjnych? Użyłeś dla jednakowych kątów ustawienia dla mikrofonów? Zaznaczyłem na czerwono.
0db676a7eca8aa7bbc7a4fab6df88b50_1744651246.jpg
 
Ostatnia edycja:
Troche nie kumam... Na rysunku widać, że dla MM1 użyłeś:
1 pomiar- plik dla 0 stopni
2 pomiar- dla 90 stopni...
 
Troche nie kumam... Na rysunku widać, że dla MM1 użyłeś:
1 pomiar- plik dla 0 stopni
2 pomiar- dla 90 stopni...

to sa same pliki kalibracyjne wrzucone w rew bez zadnego pomiaru dla obu mikrofonów 0 i 90 stopni, dla sonara jest jecze plik dla 30 stopni
 
Surowe pliki kalibracyjne nic nie wnoszą. Pomiar "referencyjnego" tweetera w jaki sposób robiłeś? Spróbuj go zmierzyć z bardzo krótką bramką (od ok. 1-2 kHz).
 
Ostatnia edycja:
Surowe pliki kalibracyjne nic nie wnoszą. Pomiar "referencyjnego" tweetera w jaki sposób robiłeś? Spróbuj go zmierzyć z bardzo krótką bramką (od ok. 1-2 kHz).

pierwsza fota to pomiar z około 60-70 cm na osi twietera(ta sama odległosc dla obu mic) z wprowadzonymi plikami kalibracji dla poszczególnego mikrofonu
 
Ustawienie sygnału SPL mogło być nieskalibrowane. Robiłeś kalibrację całego systemu? Być może przy cichym sygnale ze wzmacniacza a dużej czułości na wejściu mikrofonu różnice się spotęgowały. Pokombinuj głośnością we/wy przy kolejnych pomiarach.
 
Ostatnia edycja:
W Twoim temacie pomiaru dwukanałowego pokazałem porównanie trzech mikrofonów w tym Sonara i różnicy tak wielkiej nie ma.

Pomiary głośników wykonuje się na osi. Pomiary 30 czy 90 stopni dotyczą innych metod pomiarowych, zwykle do korekty odpowiedzi głośników w pomieszczeniu czy pewnej korekty wad akustyki pomieszczenia czy samochodu.

Zmierz mikrofonem jakiś referencyjny tweeter i porównaj z pomiarami producenta czy na innych, rzetelnych źródłach z pomiarami głośników.
 
Hmm...
Całkiem niedawno też porównywałem Sonarworksa SoundID z Daytonem EMM-6. Kupiłem Sonarworksa z ciekawości, bo opinie o nim są w internecie całkiem pozytywne.
Z kolei plik kalibracyjny do EMM-6 wygląda dość podejrzanie - jakby zawierał niepotrzebne dyfrakcje, a wg mnie powinien być gładki - uwzględniać tylko trend zmian.

No i wyszło mi tak:

3c856ff426678f0961e43f391139dc35_1744662595.jpg



Z ciekawości wygładziłem oryginalny plik kalibracyjny od EMM-6 aż do 1/1 i wtedy wyszło mi tak:

8525977cf54c9eb27a21b70f9630ce8d_1744662595.jpg


więc pomiar Daytonem pokrył się po tym zabiegu niemal 1:1 z SoundID...:O


a pliki kalibracyjne moich egzemplarzy wyglądają tak (w tym wygładzony do 1/1 dla EMM-6)
ecfc86d26937d7bd1f6970a657bc0fbd_1744662596.jpg
 
Powrót
Góra