• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Projekt AVS 2019 - Scan Speak D3004/660000 + 18W/8531G00 - by Zap Projekt

Rejestracja
Kwi 1, 2014
Postów
763
Reakcji
167
Lokalizacja
Polska
Projekt DIYaudio.pl na wystawę Audioshow 2019

b6887fdd73ddf84d8872990a3cd37169_1572301372.jpg


Forum DIYaudio.pl wraz z Pracownią Zap Projekt prezentują projekt dwudrożnych kolumn podstawkowych w aplikacji OZ na głośnikach marki Scan Speak.
Projekt umożliwia skopiowanie i zbudowanie kolumn do prywatnego wykorzystania wszystkim użytkownikom i miłośnikom Forum DIYaudio.pl. Podziękowania za swój wkład i pomoc przy opracowaniu projektu należą się także użytkownikowi KAPRINT.
Kolumny będzie można zobaczyć i posłuchać na Audio Video Show 2019 w pokoju Forum DIYaudio.pl. Zapraszamy do Lektury.

KONFIGURACJA:

Scan Speak Illuminator D3004/660000
Scam Speak Revelator 18W/8531G00


APLIKACJA:

Obudowa zamknięta o wymiarach zewnętrznych 210 / 370 / 350 wykonana z Litego klejonego po długości drewna Jesionowego.
Frezy pod głośniki naturalnie wykonujemy jak najdokładniej aby kosze głośników były z licowane z frontem a luz na obwodzie kosza był jak najmniejszy.
Wszystkie szczegóły budowy są na rysunkach i zdjęciach

f26686fc05459e07e88f38a87554593e_1573053419.jpg


6b0d16cbff984ebe14e9dde42cb992fa_1573053422.jpg


000a056f8125678d15eefe78460693b0_1573053425.jpg


Wyprofilowanie wszystkich krawędzi w obudowach prototypowych zostało wykonane frezem profilowym wykładniczym o parametrach L50,8 x 14/12R4,8 +38,1
Na istotnym z punktu widzenia dyfrakcji froncie w sposób: profil krótszy do przodu profil dłuższy do tyłu.

WYTŁUMIENIE

Do wytłumienia obudów w wersji prototypowej posłużyły odpowiednio:

MATA BITUMICZNA STANDARD 4mm - boczne ścianki. 2 Kawałki 25 x 25 na kolumnę
MATA BITUMICZNA STANDARD 2mm - górna i dolna ścianka. 2 x Kawałki 25 x 12 na kolumnę

ARKUSZ MATA AKUSTYCZNA POLYESTER PRO SZARY 550 - Luźno wypełniona komora od 4-8 warstw ( 17 x 33 ) w zależności od adaptacji akustycznej i preferencji brzmieniowych. Zwiększanie uspokaja i wygładza wybrzmienia. Zmniejszanie nasyca i ożywia.
Ilość mniejsza niż zalecana może powodować zniekształcenia, natomiast większa niż zalecana może wy płaszczyć wybrzmienia.

Zamiennie w ramach wypełnienia komory można stosować:
ARKUSZ MATA AKUSTYCZNA POLYESTER MEMBRANA PRO
WEŁNA OWCZA TŁUMIĄCA - CZESANA LUZ
Co pozwala na eksperymenty z kreowaniem prezentacji głównie średnich zakresów pasma.


OKABLOWANIE

W wersji prototypowej zostało użyte zalecane przez nas do takiej aplikacji:

PRZEWÓD GŁOŚNIKOWY JANTZEN AUDIO SOLID CORE OFC 17+20 AWG.

Odcinki:
20AWG x 60cm na wysoki
17AWG x 60cm na bas
17+20AWG x 30cm na porty

GNIAZDO GŁOŚNIKOWE BPA-38SN HD SATIN - 1 PARA - na kolumnę


BUDOWA

Budowę przedstawiamy na zdjęciach z realizacji co w najlepszy sposób zobrazuje naszą wyobraźnie a także zmusi do analizy i działania

9354dc8a1e3c9fd65fd914b34636b250_1568751905.jpg


93e0a776935603e5f18c730d37e4d636_1568751905.jpg


c0370529cb1231cae5f0634aa0f034b3_1568751905.jpg


bc555dc955f20d2aa7d932fff8a2c3fe_1568751906.jpg


10cff25a442f32208faadd90498ef86f_1568751906.jpg


a95d1c5e7e6e33673fc0343807a83e48_1568751907.jpg


b2f333a7a63ddf3d53fe752a509be326_1568751907.jpg


e60a824e4029ff017c31c1067234b1c1_1570308134.jpg


171fd18c9352f8c6d5f1af1a39fcfdee_1570308135.jpg


185579179723f435f520c7fd612a8692_1570308135.jpg


4fc050a1a23166c497798a30d98397d5_1570308135.jpg


31516a7038c42546a22f1a7e5676c9f7_1570308136.jpg


351313439da822b77395a76831d2bc3a_1570308138.jpg


eb526d8021a11007e4e33732150e5d4e_1570308138.jpg


5e25d7151736dbf89cbc2e697a365fae_1570308139.jpg


f8ce473226b2ce8ae61e4fe4d39a93cb_1570308139.jpg


403d60d8fc8ecc4edd46c7eec43b7106_1570308139.jpg


612903c17795bd96ea1e871035a43d14_1570308140.jpg


99eea9be8ebf68a3d17abf27c5d72e80_1570308141.jpg


3f93511fe7a954e06c5681829f93600c_1571417697.jpg


d5787d682f0386e2c8897ad259bb88e2_1571417697.jpg


b1c7fed3ba726fc9cf3fc713941dc159_1571417698.jpg


cdfabe2601e8bd315e2c382ff83c9b76_1571417698.jpg


ef5ba377ddc7a1edda4434050061af94_1572107609.jpg


342f69996c0302778120446682b796fa_1572107609.jpg


991d1129036fec930db004adebfa07e8_1572107610.jpg


57fb58bb9f9a0557a9b2284117c9925d_1572107610.jpg


22fc02e33ac1e1dac649239989a9befc_1572107611.jpg


238159ceb53cb4b0eb9874f3471a4e56_1572107611.jpg


1315d963df16ac1697505239c726376b_1572107611.jpg


34b528460cececb742e57a14c5eb483a_1572107612.jpg


e783075f4d7d5de7fd5b9176ba7f812f_1572107612.jpg


9bf6968dfd2852f4a3a94bb327badd06_1572107613.jpg


4ffa1b42aed40639de51bd4281c4c284_1572107613.jpg



FILTRACJA

Zamierzony sposób filtrowania z wyboru I rząd na głośnik basowy i III rząd na głośnik wysokotonowy.
Zgranie i współprace głośników, podział pasma, kształt zboczy - wszystko to można zobaczyć na poniższym zestawie pomiarów

645198ab34a7d4ab158f0ddb42096101_1573055374.jpg


ZWROTNICE

Schemat i lista zakupów do wykonania zwrotnic. W parze prototypowej elementy ( modele / jakość ) celowo zostały dobrane ekonomicznie aby osoby będące na odsłuchach nie skupiały się na Oleju, Srebrze i taśmie w nich zawartej tylko na tym co chcą przekazać głośniki grające w ramach projektu ich aplikacji i filtracji.
Naturalnie elementy RLC wyższej klasy poprawią jakość kolumn i dźwięków z nich płynących. Ale ich dobór pozostawiamy już osobom chcącym budować i kopiować prezentowany projekt. To będzie także dodatkowy argument za tym przemawiający - logicznym się wydaje fakt że skoro będzie Nam się podobało granie na ekonomicznych zwrotnicach to w Hi-Endzie może być tylko lepiej :)

Klucz do wykonania zwrotnic
22dc420ce4989daa193f746a1db24228_1573061647.jpg


Lista Elementów, ich wartości a zarazem lista zakupów dla wersji Ekonomicznej

R1 - OPORNIK JANTZEN AUDIO SUPERES 6,80 OHM 10W 1% KNP
C1 - MKP 400V 8,20uF CROSS CAP
C2 - MKP 400V 10,00uF CROSS CAP
L1 - 000-1909 0,220mH 0,440 OHM dr.0,70mm

CP11 - BIPOLARNY MDL 100V 68uF
LP11 - 000-1409 1,000mH 0,850 OHM dr.0,70mm
RP11 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 2,40 OHM

L2 - 000-2107 1,800mH 0,170 OHM dr.1,40mm

CP22 - BIPOLARNY MDL 100V 4,70uF
LP22 - 000-1090 0,120mH 0,250 OHM dr.0,70mm
RP22 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 3,30 OHM

Wersje nazwijmy to Hi-Endową należy dostosować Samodzielnie do swoich preferencji z dokładnym zachowaniem parametrów / wartości elementów lub skonsultować takie zmiany z pracownią Zap Projekt.


POMIARY GOTOWEJ KONSTRUKCJI

26ec9756d29df42e6699cdb033db5675_1573055374.jpg


8dd7773587c3c37d206f326f65003ea0_1573055375.jpg


1c94408b25be87104c21a6b12db4902e_1573063425.jpg


ec001b47f609eaba9926c834dc2e015c_1573063430.jpg


ab64c9dc9e56f37b5719f310cbab19b7_1573063444.jpg


3ca2295e4c1b8b703bf52896fc036922_1573063445.jpg


731134db3f9e9a8cfc81a64b0b75a6b0_1573063446.jpg


1b091985fbfc58dadcf805d3ca91dbc8_1573063448.jpg


4ae3e8b77a9a9c8984343e4f377b0d63_1573063449.jpg




*** Właściciel projektu zastrzega sobie wszelkie prawa do czerpania korzyści materialnych z powyższego opracowania.
Projekt udostępniono do prywatnego użytku bywalców forum DiyAudio ***

Commercial use is forbidden.

 
Ostatnia edycja:
Mam kolumny na tych głośnikach na zwrotnicy akustyka (ze zwiększonym rezystorem w torze tweetera). Myślę nad inną zwrotnicą, aby uspokoić trochę środek (okolice 800-1200 Hz). Z tego co widzę to profil brzmienia tej zwrotnicy jest bardzo liniowy, co mi odpowiada. Oprócz tego, co widać na wykresie możesz opisać krótko jak to gra?
 
Dziekuję ZAP za opracowanie i podzielenie się tym projektem. :) Zainspirował mnie.
Panowie, mam już skompletowane materiały do budowy tego projektu. Na dniach będę przycinał formatki na obudowę. Pytanko. Czy jest sens robić tylną ściankę ze skosem. Oczywiście z zachowaniem pojemności. Front i rozmieszczenie głośników pozostanie nie ruszone. Warto sobie tym głowę zawracać, czy będzie konieczna też jakaś modyfikacja zwrotnicy? Czy dać sobie spokój ?
 
Mam kolumny na tych głośnikach na zwrotnicy akustyka (ze zwiększonym rezystorem w torze tweetera). Myślę nad inną zwrotnicą, aby uspokoić trochę środek (okolice 800-1200 Hz). Z tego co widzę to profil brzmienia tej zwrotnicy jest bardzo liniowy, co mi odpowiada. Oprócz tego, co widać na wykresie możesz opisać krótko jak to gra?

Za wiele tu nieda się zmienić bo za filtrację niskotonowego odpowiada sama cewka L2. Najprościej byłoby ciut zwiększyć induktacje tej cewki, powiedzmy 2,0mH lub więcej jeśli dla ciebie grają zbyt jasno (dodać w szereg cewkę 0.22mH 1.4-1.6mm średnicy).
Jeżelu już naprawdę ci ten kawałek pasma drażni, to za cewką dodać tłumik RLC który wytlumi zakres który cię dręczy, jak w tym przypadku http://www.audioexcite.com/?page_id=5340,
tyle że użyłbym cewki 3.6mH (1mm średnicy, lub mniej), kondensatory 12uF + 3uF i rezystora pomiędzy 10 a 20 omów który pozwoli na dobranie głębokości tłumienia. Zwiększenie pojemności tłumika spowoduję przesunięcie się flitracji niżej w paśmie, więc zawsze można dodać by filtr dostroić, a zwiększenie induktacji cewki powoduje zwężenie działania pasma tłumika i jego obniżenie w funkcji częstotliwości (jak w przypadku zwiększenia pojemności).
Jednak do końca nie należy sugerować się tylko pomiarami w osi ze względu na zwężające się charakterystyki kierunkowe głośników średnio-niskotonowych powyżej 500Hz.
Powodzenia
 
Ostatnia edycja:
Również jestem ciekaw jak grają te monitory, zestawienie tych przetworników jest popularne na świecie nie bez przyczyny, chociaż chyba większość konstruktorów 4ohmowe wersje revelatorów wybiera do projektów.
Bardzo interesujący projekt.
 
Hej

Niestety projekt ma w Sobie pewnego rodzaju błąd w sztuce. Okazało się co może być z Nim nie tak dopiero po dłuższym czasie.

Drogą kilku przypadków pomiary i odsłuchy były wykonywane do niego na wzmacniaczu Aura VA100 Evolution.
Wzmacniacz ten pomimo braku equalizacji ma zaszyte w Sobie podbicie basu - takie dosyć liniowe szerokie"pułkowe" o czym nie wiedziałem.
Złapałem się na tym przepinając dużo dużo później kolumny między wzmacniaczami i wyszło!

Bym już o temacie zapomniał ale okazało się że Ludzie dalej o niego pytają a Ja Sam zaczełem odradzać. Stąd oficjalne info.

No i w efekcie z już mocno purystycznego projektu wyszedł zbyt jasny bez podparcia Tak myśle bo nie słuchałem go na Innym wzmacniaczu gdyż głośniki z obudów po AVS wróciły do "forum"

A u mnie leżą dalej obudowy z projektu, Jak będzie okazja postaram się wykonać do Nich poprawioną filtracje.
Osoby które skopiowały projekt mogą U Mnie przefiltrować kolumny ponownie w ramach serwisu.
 
Ostatnia edycja:
Hej

[...]
No i w efekcie z już mocno purystycznego projektu wyszedł zbyt jasny bez podparcia Tak myśle bo nie słuchałem go na Innym wzmacniaczu gdyż głośniki z obudów po AVS wróciły do "forum"

A u mnie leżą dalej obudowy z projektu, Jak będzie okazja postaram się wykonać do Nich poprawioną filtracje.
Osoby które skopiowały projekt mogą U Mnie przefiltrować kolumny ponownie w ramach serwisu.


Po pierwsze: wielkie podziękowania, Zap Projekt . Za projekt, dokumentację, upublicznienie i na koniec - za update.

Od siebie mam jedno pytanie: czy ktoś, ktokolwiek na tym forum podjąłby się wykonania za godziwym wynagrodzeniem paczek do tego projektu? Nawet w postaci "raw" - lakierowanie czy inne wykończenie można przecież zrobić osobno.
Albo może możecie podpowiedzieć gdzie można - do kogo - uderzyć z takim wyzwaniem?
Niestety brak warsztatu, wprawy i doświadczenia mówi mi że tylko bym spierd...ił :).

A po drugie - Zap Projekt , miałem kiedyś podłogówki od Akustyka na tym dokładnie combo(8531+6600). Tyle, że to były faktycznie podłogówki i z bass reflexem. Basu było "w sam raz" do pomieszczenia 15-20m2 i był po prostu świetny. Na pewno nie był ani mięsisty ani przewalony w niską stronę ale nie był też chudy ani suchy. Re revelatory jednak są dobre. No i - oczywiście - przy n.p. muzyce symfonicznej czy wszystkim co wymagało "dużego dźwięku" naturalne ograniczenia 18-stek wychodziły.
A tu jest OZ, czyli można oczekiwać że bas będzie jeszcze lepszej jakości, ale krótszy i mniej masywny. Siłą rzeczy.

Czyli - można założyć że jest to SUPER baza, ale do pełni szczęścia trzeba by dołożyć sekcję niskotonową/suba.
 
Po pierwsze: wielkie podziękowania, Zap Projekt . Za projekt, dokumentację, upublicznienie i na koniec - za update.

Od siebie mam jedno pytanie: czy ktoś, ktokolwiek na tym forum podjąłby się wykonania za godziwym wynagrodzeniem paczek do tego projektu? Nawet w postaci "raw" - lakierowanie czy inne wykończenie można przecież zrobić osobno.
Albo może możecie podpowiedzieć gdzie można - do kogo - uderzyć z takim wyzwaniem?
Niestety brak warsztatu, wprawy i doświadczenia mówi mi że tylko bym spierd...ił :).

A po drugie - Zap Projekt , miałem kiedyś podłogówki od Akustyka na tym dokładnie combo(8531+6600). Tyle, że to były faktycznie podłogówki i z bass reflexem. Basu było "w sam raz" do pomieszczenia 15-20m2 i był po prostu świetny. Na pewno nie był ani mięsisty ani przewalony w niską stronę ale nie był też chudy ani suchy. Re revelatory jednak są dobre. No i - oczywiście - przy n.p. muzyce symfonicznej czy wszystkim co wymagało "dużego dźwięku" naturalne ograniczenia 18-stek wychodziły.
A tu jest OZ, czyli można oczekiwać że bas będzie jeszcze lepszej jakości, ale krótszy i mniej masywny. Siłą rzeczy.

Czyli - można założyć że jest to SUPER baza, ale do pełni szczęścia trzeba by dołożyć sekcję niskotonową/suba.

Update projektu jest w trakcie realizacji. Jeden z forumowiczów kopiuje projekt i wysłał swoje głośniki.
jak tylko znajdę jeszcze chwilę większa wolnego czasu dokończe zmienioną filtracje i udostepnie poprawioną wersje.
 
Obiecana Nowa wersja filtracji do opracowania powyzej. Wytłumienie nieco ponad połowe tego co było w projekcie.
1 wersja mierzy się poprawnie sprawdziłem troche purystyczna oraz przez ten błąd z wzmacniaczem wyszedł projekt nieco jaskrawy brzmieniowo , z zerowym podbiciem basu moze nadal okazać sie fajną opcją jako "górka" do zestawów 2.2 z subami od dołu.
2 wersja jest nieco prostsza z balansem już mocno uniwesalnym i solidną podstawą na tyle na ile pozwala OZ. Naturalnie kosztem sprawności i wytrzymałości mocowej z łagodnie i spokojniej prowadzoną górą ( stąd filtry dobrane tak aby można było Sobie dodać nieco wysokich jakby komuś zabrakło) bardziej przestrzenne niż ofensywne granie z dobrym rozpraszaniem.

d78ef62e415316f2b6cbbb24c497d193_1746485902.jpg


R1 - od 5,00 - do 6,80 OHM 10W lub więcej 1% ( na pomiarach jest 5,6 i 6,8 )
C1 - MKP 3,90uF 400V
L1 - 000-1007 0,150mH 0,31Ω

L2 - 000-1889 2,600mH 0,69Ω
C2 - MKP 6,80uF 250V
L3 - 000-1987 0,330mH 0,29Ω


d43989bc7258ce75729b396fb0311361_1746485903.jpg


84b20f2f4ba84d36a3d2dcfa7915dc3c_1746485903.jpg


9a1545dd5671344263331f0a054fc1cd_1746485903.jpg


f9d99066a28dec73cc6d90433d57f2ae_1746485904.jpg
 
Witam, super pracę. Chciałbym zbudować swój pierwszy zestaw. Jak oceniacie ten projekt pod względem trudności? Same skrzynki to dla mnie żaden problem gdyż na codzien produkuje meble ;), bardziej się boje ze nie ogarnę zwrotnicy...
I mniej więcej jaki koszt takich paczek was wyszedł ??
 
Jeżeli masz stolarkę w jednym palcu to masz 90 % roboty z głowy. Również jeśli chodzi o koszty. Przy składaniu zwrotnicy zawsze możesz się posiłkować kimś, kto ma pojęcie o elementach i lutowaniu. To akurat najmniejszy problem. Masz gotowe projekty, tu nie trzeba kombinować, składa się wg schematu.
 
Powrót
Góra