Mekmus Mini Monitor
Założenia:
Tym razem celem były malutkie monitory. Bardziej ciekawostka niż z rzeczywistej potrzeby a więc zastosowałem eksperymentalne głośniki znane z konstrukcji Ushera S-520.
W torze niskośredniotonowym zastosowałem 13 centymetrowy ekranowany głośnik Usher YS-13225W-2XP 8ohm, natomiast sekcja wysokotonowa to również ekranowany Usher UA-025C-10 8Ohm. Głośniki zakupione w firmie Akkus. Okablowanie wewnętrzne poprowadzone 2.5mm miedzianym Oehlbachem, w wyjątkiem trzpieni terminali, w których znajduje się srebrny Oehlbach 2.5mm.
Zwrotnica:
W związku z zamówieniem projektu zwrotnicy w firmie Akkus, mogę tylko powiedzieć że części i schemat zapewniła ta właśnie firma. Elementy to powietrzne cewki, rezystory ceramiczne i metalizowane oraz kondensatory SCR. Zwrotnica zmontowana już przeze mnie, obie części, wysoko i niskotonowa odseparowane od siebie, umocowane na kawałkach plexi, lutowane bezpośrednio na pająka i okablowane miedzianym Oehlbachem 2.5mm.
Obudowa:
Nieco podobna do S-520, wymiary SxWxG odpowiednio 180x310x310. Wykonana z MDFu o grubości 16mm, wewnętrznie wzmocniona poziomą podpórką MDF oraz warstwami twardej 2,5mm maty bitumicznej. Brak wytłumienia, jeśli nie liczyć gąbki szczelnie owijającej zwrotnice. Wewnętrzna objętość to 11 litrów. Jak we wszystkich moich konstrukcjach tak i ta obudowa jest tylko klejona a wewnętrzne krawędzie są zalewane. Do klejenia i zalewania zastosowałem wodoodporny klej Soudal 67A. Obudowa w dolnej części ma wywiercone otwory w których znajdują się gniazda na kolce oraz obok otworów przyklejone czarne gumowe nóżki firmy 3COM. Tak więc są dwie możliwości ustawienia kolumn, na kolcach lub nóżkach. Otwory pod głośniki i rurę bass reflex wykonane zostały frezarką numeryczną. W miejsce klasycznego terminala zastosowałam trzpienie wpuszczone w wywiercone w obudowie otwory. Rura bass reflex o średnicy 28mm i długości około 10cm stroi nisko obudowę na mniej więcej 33Hz. Bass reflex jest montowany na wcisk, natomiast głośniki przymocowane są do obudowy, co jest również już standardem w moich konstrukcjach, imbusowymi śrubami. Tym razem zamiast lakierowanych czarnych śrub zastosowałem ciemnozłote które świetnie współgrają z przezroczystymi membranami głośników i jasnym fornirem. Śruby M4 o długości 30mm wkręcane są we wbite od wewnątrz nakrętki ząbkowe. Nakrętki są dodatkowo zalane żywicą UHU o podwyższonej wytrzymałości spoiny. Wykończenie obudowy to 0,8mm fornir bukowy klejony Momentem Henkela i lakierowany na półpołysk czterema warstwami lakieru Syntilor Aquarethane. A na koniec znane już laserowo grawerowane logo, tym razem w kombinacji kolorów i położenia..
Jak to gra:
Kapitalny punktowy bas, świetna średnica i klarowne wysokie tony. Baza stereo jest fenomenalna, a pomruki bass refleksu każą szukać większych kolumn w pokoju. Oczywiście, trzynastocentymetrowa membrana przy bardzo wysokich natężeniach dźwięku lekko się gubi, więc do ostrego młócenia te kolumny się nie nadają. Natomiast średnie i niskie poziomy głośności z muzyką gitarową lub elektroniczną i wokalami to jest to w czym Ushery grają koncertowo. Reasumując, bardzo analityczne minimonitory.
Koszty:
Głośniki i elementy zwrotnicy 680PLN
Obudowa 50PLN
4 maty bitumiczne 32PLN
Lakier 30PLN
Kleje 30PLN
Kabel 20PLN
Terminal, rura, kolce, nakrętki i śruby plus fornir to ok. 100PLN
RAZEM: ok. 950PLN
W porównaniu do podobnych oryginałów Ushera S-520 to 250PLN taniej. Czy warto? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć już sam.
Założenia:
Tym razem celem były malutkie monitory. Bardziej ciekawostka niż z rzeczywistej potrzeby a więc zastosowałem eksperymentalne głośniki znane z konstrukcji Ushera S-520.
W torze niskośredniotonowym zastosowałem 13 centymetrowy ekranowany głośnik Usher YS-13225W-2XP 8ohm, natomiast sekcja wysokotonowa to również ekranowany Usher UA-025C-10 8Ohm. Głośniki zakupione w firmie Akkus. Okablowanie wewnętrzne poprowadzone 2.5mm miedzianym Oehlbachem, w wyjątkiem trzpieni terminali, w których znajduje się srebrny Oehlbach 2.5mm.
Zwrotnica:
W związku z zamówieniem projektu zwrotnicy w firmie Akkus, mogę tylko powiedzieć że części i schemat zapewniła ta właśnie firma. Elementy to powietrzne cewki, rezystory ceramiczne i metalizowane oraz kondensatory SCR. Zwrotnica zmontowana już przeze mnie, obie części, wysoko i niskotonowa odseparowane od siebie, umocowane na kawałkach plexi, lutowane bezpośrednio na pająka i okablowane miedzianym Oehlbachem 2.5mm.
Obudowa:
Nieco podobna do S-520, wymiary SxWxG odpowiednio 180x310x310. Wykonana z MDFu o grubości 16mm, wewnętrznie wzmocniona poziomą podpórką MDF oraz warstwami twardej 2,5mm maty bitumicznej. Brak wytłumienia, jeśli nie liczyć gąbki szczelnie owijającej zwrotnice. Wewnętrzna objętość to 11 litrów. Jak we wszystkich moich konstrukcjach tak i ta obudowa jest tylko klejona a wewnętrzne krawędzie są zalewane. Do klejenia i zalewania zastosowałem wodoodporny klej Soudal 67A. Obudowa w dolnej części ma wywiercone otwory w których znajdują się gniazda na kolce oraz obok otworów przyklejone czarne gumowe nóżki firmy 3COM. Tak więc są dwie możliwości ustawienia kolumn, na kolcach lub nóżkach. Otwory pod głośniki i rurę bass reflex wykonane zostały frezarką numeryczną. W miejsce klasycznego terminala zastosowałam trzpienie wpuszczone w wywiercone w obudowie otwory. Rura bass reflex o średnicy 28mm i długości około 10cm stroi nisko obudowę na mniej więcej 33Hz. Bass reflex jest montowany na wcisk, natomiast głośniki przymocowane są do obudowy, co jest również już standardem w moich konstrukcjach, imbusowymi śrubami. Tym razem zamiast lakierowanych czarnych śrub zastosowałem ciemnozłote które świetnie współgrają z przezroczystymi membranami głośników i jasnym fornirem. Śruby M4 o długości 30mm wkręcane są we wbite od wewnątrz nakrętki ząbkowe. Nakrętki są dodatkowo zalane żywicą UHU o podwyższonej wytrzymałości spoiny. Wykończenie obudowy to 0,8mm fornir bukowy klejony Momentem Henkela i lakierowany na półpołysk czterema warstwami lakieru Syntilor Aquarethane. A na koniec znane już laserowo grawerowane logo, tym razem w kombinacji kolorów i położenia..
Jak to gra:
Kapitalny punktowy bas, świetna średnica i klarowne wysokie tony. Baza stereo jest fenomenalna, a pomruki bass refleksu każą szukać większych kolumn w pokoju. Oczywiście, trzynastocentymetrowa membrana przy bardzo wysokich natężeniach dźwięku lekko się gubi, więc do ostrego młócenia te kolumny się nie nadają. Natomiast średnie i niskie poziomy głośności z muzyką gitarową lub elektroniczną i wokalami to jest to w czym Ushery grają koncertowo. Reasumując, bardzo analityczne minimonitory.
Koszty:
Głośniki i elementy zwrotnicy 680PLN
Obudowa 50PLN
4 maty bitumiczne 32PLN
Lakier 30PLN
Kleje 30PLN
Kabel 20PLN
Terminal, rura, kolce, nakrętki i śruby plus fornir to ok. 100PLN
RAZEM: ok. 950PLN
W porównaniu do podobnych oryginałów Ushera S-520 to 250PLN taniej. Czy warto? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć już sam.


























Skomentuj