• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Aktywne monitory studyjne bliskiego pola.

Jeżeli chodzi o projektowanie zwrotnic, w systemach aktywnych jest pewna przewaga. Raz że są dostępne regulowane zwrotnice, dwa jeżeli wrzucimy ją przed wzmacniacz mamy bardzo małe moce przez co cewki mogą być na cienkich drutach, a kondy na małe napięcia... Cena wykonania maleje, a i przeróbki są o wiele mniej kosztowne.
 
Pogromco coś tam mnie już nauczyliście na tym forum przez te kilka lat ;) Tak jak mówię - mało publikuje, ale swoje robię :) i co dla mnie najważniejsze cały czas staram się uczyć nowych rzeczy. Kto pyta nie błądzi :p

Pisząc XLR oczywiście miałem na myśli przetworzenie sygnału zbalansowanego na niezbalansowany. Pytam, ponieważ są tutaj ludzie o znacznie większym doświadczeniu i istnieje szansa, że udzielą wskazówki, która zaoszczędzi mi kilka godzin życia :) Więc pytam: w jaki sposób prosto i dobrze przetworzyć ten sygnał ? Polecicie mi jakiś sprawdzony schemat ?
Druga sprawa - wzmacniacz. Wstępnie myślę o BG9, bo bardzo mi się podoba to co potrafi, ale może polecicie coś z klasy D z ebaya, albo lepszą opcję pod te SBA.
 
Wszystko zależy od głośników, ale poniżej 200W klasa D jest nie opłacalna. Już wybrałeś głośniki?
 
Duza ilosc dosc drogich i znanych monitorow studyjnych pracuje na kostkach scalonych LM lub TDA, ktore wg mnie sa jakosciowo wystarczajace w niedrogich projektach. Jesli chodzi o przetworniki to najtrudniej sie doradza w tej kwesti, poniewaz kazdy z nas ma troche inny gust. W tej cenie jakiej podales glosniki SBA wydaja sie jedna z mocniejszych propozycji. Na charakterystyki az tak bardzo nie patrz, bo i tak czego bys nie kupil, to bedziesz potrzebowal czasu na nauczenie sie pracy z glosnikami. Scanspeak z serii Discovery to tez dosc ciekawy wybor. Stosuje je bardzo znany i ceniony Lipinski w swoich monitorach studyjnych L-707A monitor.
 
Poświęciłem trochę czasu na symulacje z serią discovery i otrzymywałem z tymi głośnikami dość nietypowe wyniki :) Wystarczą im nawet 4 litry. Pogromco właśnie w tej chwili mam na stole KRK Rokit 5. Jakie było moje zaskoczenie, gdy w środku znalazłem TDA2052 :D. Wydaje mi się, że ładowanie np. LM3886 do takich SBA to marnotrawstwo. Wracając do przetworników to skłaniam się w stronę SBA z czystej ciekawości oraz faktu, że zrobiły na mnie pozytywne wrażenie (słuchałem Sounddeco Alpha F2). Chciałbym więc zafundować im godny ich napęd :)
 
Nie na temat...
Nie wiem jak tam marketing, ale głośniki mogą więcej niż w ich aplikacjach :)
 
Ostatnia edycja:
Nie na temat...
A ja potwierdziłem. Co dwa głosy to nie jeden :P
 
Ale to jest druga strona tematu a propozycji głośników jak na lekarstwo
Kolega powiedział, ze chce sie uczyć i zrobic to sam
Doradźcie koledze o co prosił.... glosniki

Prosze o posty w temacie tylko

może warto zrobic cos fajnego niepowtarzalnego o wiekszych możliwościach niz przeciętny monitor i spróbowac takich przetworników

http://audiotransducers.com/pl/22cm/296-audax-hm210c0.html
http://audiotransducers.com/pl/ponad104mm/269-audax-tw034x0.html
meedwoofer pracuje w obudowie od 15l , ma bardzo gładkie pasmo, polaczenie z tweeterem mozliwe w bardzo duzym zakresie
możliwości w zakresie basu absolutnie wieksze niz sba
cena przetworników 1350zł
 
w 15 litrach f(-6)= 55Hz czyli lipa straszna, o E1 zapomnij... sensowna objętość w nocie producenta to 35 litrów, wtedy f(-6)= 40Hz więc jest już lepiej choć do piekieł nie zejdzie. ale 35 litrów to już trochę duży monitor
 
w 15 litrach f(-6)= 55Hz czyli lipa straszna, o E1 zapomnij... sensowna objętość w nocie producenta to 35 litrów, wtedy f(-6)= 40Hz więc jest już lepiej choć do piekieł nie zejdzie. ale 35 litrów to już trochę duży monitor

nie przekreślałbym tego glośnika, nowe serie sa podrasowane i maja lepsze parametry niz w katalogu , poza tym 8 cali w szerokości monitora 21cm to juz coś , duzy głośnik w monitorze nie daje sie po to by schodził do 30 hz tylko po to by jakość i szybkośc basu była na odpowiednim poziomie, oprócz tego jeśli to maja byc monitory do bliskiego pola to raczej będa stac blisko ściany i roomgain podbije niski bas , oprócz tego zejście nalezy projektowac do wielkości pomieszczenia, same dane katalogowe nic nie mówia o jakości dźwieku liczy sie aplikacja:)
 
monitor nie musi schodzić do 30 Hz, ale wypadałoby żeby całą skalę gitary basowej i kontrabasu (przynajmniej 4-strunowego) jednak odtworzył. ja nie skreślam tego Audaxa, zwracam jednak uwagę że 15 litrów to może być mu za mało.
parametry "lepsze niż w katalogu" tzn że katalog jest nieaktualny i nie można się oprzeć na TSach?

- - - - - aktualizacja - - - - -

Cześć :) Chciałbym zbudować aktywne monitory studyjne do odsłuchu w polu bliskim.
kolego z jakiego typu muzyką będziesz pracował? w jakim pomieszczeniu? jaką masz resztę sprzętu?
 
Ostatnia edycja:
monitor nie musi schodzić do 30 Hz, ale wypadałoby żeby całą skalę gitary basowej i kontrabasu (przynajmniej 4-strunowego) jednak odtworzył. ja nie skreślam tego Audaxa, zwracam jednak uwagę że 15 litrów to może być mu za mało.
parametry "lepsze niż w katalogu" tzn że katalog jest nieaktualny i nie można się oprzeć na TSach?



nie bardzo można wierzyc w stare katalogi , bo głosniki z nowej produkcji sa lepsze, tu jest pole do popisu dla diy, ze względu na ograniczona podaż, żadna firma raczej ich nie zastosuje.

f6 określa sie zazwyczaj w stosunku do średniej skuteczności, a jaka ona będzie zależy m.in. od kompensacji bs
ja chcialem tym audaxem zastąpić iluminatora 18wu:) ale wyszedł inny pomysł .


jesli mamy sie poruszać w bezpiecznym i nudnym zakresie osiemnastek
to druga propozycja
http://audiotransducers.com/pl/18cm/94-vifa-hds-180-exclusive-p830883.html
http://audiotransducers.com/pl/104mm/29-scan-speak-r2604-833000.html

monitor ktory zrobilem tylko z vifą xtbg

f6 35hz spl 84
Kisiel stawial go OBOK monitora na iluminatorach anie Z TYŁU:)
nie wiem czy jest potrzebna zwrotka pasywna ?mam do pionowej ścianki z centralnym umieszczeniem glosników

cena zestawu 1000zł

ale jakbym mial wybierać to audaxy

- - - - - aktualizacja - - - - -

ewentualnie hurricane

- - - - - aktualizacja - - - - -

ale dxt do bliskiego pola raczej siennie nadaje
 
czemu niebardzo?
bo sprawdzalem to nausznie , lepiej sie słucha tego seasa z przynajmniej 3m:), ale nie wiem jak dla Ciebie wygląda bliskie pole :)
jeśli słuchałeś/zrobiłes projekt na tym glosniku i masz inne zdanie to przedstaw je:)

- - - - - aktualizacja - - - - -

a miałes okazje słuchać gdzies tych monitorow
ece8c5eff92d6c400a6ec79716baecfa_1448445337.jpg


http://www.wavetouchaudio.com/GT.html

- - - - - aktualizacja - - - - -

http://stereotimes.com/post/wavetouch-audio-grand-teton-loudspeaker/

- - - - - aktualizacja - - - - -

ComendanteW sprzedał licencje swoich sprzęgów do USA, a tu sie nie podobały:)
 
bo sprawdzalem to nausznie , lepiej sie słucha tego seasa z przynajmniej 3m, ale nie wiem jak dla Ciebie wygląda bliskie pole
jeśli słuchałeś/zrobiłes projekt na tym glosniku i masz inne zdanie to przedstaw je

Aaa ok, bo myslalem ze sa jakies przeciwskazania techniczne, ale jak to tylko Twoj gust to wporzo rozumiem.


a miałes okazje słuchać gdzies tych monitorow

ja niestety nie slyszalem.


ComendanteW sprzedał licencje swoich sprzęgów do USA, a tu sie nie podobały

Gratulacje dla komendanta. Tutaj wiele rzeczy sie nie podobalo i nie ma sie co przejmowac.

- - - - - aktualizacja - - - - -

Natomiast co do samego projektu. Ja bym poszedl raczej w wysokiej jakosci przetworniki 5 calowe, oraz tak zaprojektowac elektronike, aby w przyszlosci dolozyc do nich subwoofer. Bliskie pole to dla mnie odleglosc miedzy 50-200cm i przy naprawde bliskim odsluchu duze paczki sa po prostu niepraktyczne, wrazenie ilosci basu rowniez bedzie zaburzone, bo z bliskiego pola trudno osiagnac niski bas. Poza tym duze glosniki z bliskiej odleglosci moga juz miec problemy ze zgraniem fazowym, spojnoscia brzmienia, stereofonia.
Jest sporo komercyjnych konstrukcji bliskiego pola z midbasem 8 calowym, ale praktycznie zawsze ustepuja one jakoscia dzwieku na srednich tonach mniejszym glosnikom. To raczej proba zbudowania najbardziej uniwersalnego monitora, ale daleka od idealu.
 
Powrót
Góra