• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Akustyka pomieszczeń

Rejestracja
Lis 14, 2008
Postów
32
Reakcji
0
Lokalizacja
Opole
Cześć wszystkim
mam pytanie, czy ktokolwiek na forum jest zainteresowany akustyką pomieszczeń?
Osobiście chętnie czytam i prywatnie coś tam sobie mierzę.
Czasami najdzie mnie chęć, do dyskusji to podejmuję temat i nawet czasem doradzę.

Do czego zmierzam? Zauważyłem że na forum nie ma takowej zakładki, co mnie zdziwiło.
Wydaje mi się, że temat jest bardzo istotny jeśli mamy na uwadze jakość reprodukcji.
Jakie są wasz odczucia w tym temacie ?
Pozdrawiam
 
Tamat obowiazkowy.
Jestem przed adaptacja akustyczna, wiec chetnie poczytam i moze cos skrobne.
 
Po ostaniej walce z ustawieniemi głośników również chętnie coś poczytam więcej na ten temat
 
Parę osób mierzy, adoptuje, ale rzadko się chwali. Sam mam kilka absorberów szerokopasmowych na bazie pt80, a do tego dyfuzor Schroedera 1d. W planach skyline na sufit i w miejsca pierwszych odbić. IMHO dyfuzor na ścianie za kolumnami i zmniejszenie czasu pogłosu w pomieszczeniu, to minimum, które trzeba zrobić. Potem tylko dopuszczać :-)
 
Pochwale sie ze moje diy kolumny grają tylko w jednym miejscu pokoju, coś w stylu kanciapy gdzie fala odbija sie od ściany xD Również chciałbym sie wiecej dowiedzieć na ten temat :)
 
Nie wiem czemu ale mi się wydaje że najlepszy dźwięk i akustyka jest na weselach, sprzęt estradowy, żywe instrumenty, ...;)
 
I u mnie już się robi adaptacja :) Na razie są duże narożne absorbery (2 metry wysokości). Teraz robią się dyfuzoro-absorbery binarne na pierwsze odbicie na ścianach i na suficie :)
 
Nie na temat...
Nie wiem czemu ale mi się wydaje że najlepszy dźwięk i akustyka jest na weselach, sprzęt estradowy, żywe instrumenty,

Tu się zgodzę tylko z tym, że najlepszy dźwięk mamy podczas słuchania instrumentu na żywo, i najlepiej w plenerze ;)
 
Przydałby się jakiś poradnik jak pomierzyć akustykę pomieszczenia, bo sam zauważyłem po długich eksperymentach z ustawieniem kolumn i manipulowaniem ekłalizerem doszedłem do wniosku że wąskim gardłem systemu jest pomieszczenie.

Macie jakieś patenty na nieingerujące wytłumienie gołych ścian które byłoby niewidoczne?
 
Polecam "Podręcznik Akustyki " Everesta. Jeśli chodzi o pomiary pomieszczeń, to Room EQ Wizard, mikrofon, instrukcja w necie (są nawet filmiki na YT jak skonfigurować program). Wykresy można wrzucić na forum i pogłówkować.
 
Wymieniony hardware i software już mam ale przydałaby się krótki opis jak szybko zrobić pomiar żeby sprawdzić na jakich częstotliwościach pomieszczenie rezonuje bo nie mam czasu żeby przebijać się przez tutoriale.

Chciałbym też wiedzieć jak zmierzyć czas zaniku dźwięku w pomieszczeniu w funkcji częstotliwości.
 
Ostatnia edycja:
Na audiostereo sa dwa długie wątki temu poświęcone w dziale akustyka, w tym jeden w zasadzie tylko o pomiarach, tam znajdziecie pomoc
 
Echo1 do pomiaru czasu pogłosu potrzebujesz dobre źródło dźwięku, wzmacniacz, mikrofon, odpowiedni soft. Idąc do początku:
- mierzysz poziom tła akustycznego
- znając parametry źródła dźwięku dobierasz odpowiednią metodę pomairową, T60,T30,T20 lub EDT. W skrócie w metodzie T60 mierzysz czas jaki jest potrzebny na spadek energii akustycznej o 60 dB, T30 o 30 dB i analogicznie w T20. EDT to czas potrzebny na spadek o 10 dB. Co zatem wybrać? T60 jest metodą wziętą żywcem z definicji czasu pogłosu, niestety w praktyce jest trudna w realizacji. 40 dB poziomu tła + 60 dB spadku + 15 dB na odchyłki i już masz 115 dB. W praktyce stosuje się T30 lub T20, EDT czasem w przemyśle gdy nie można zatrzymać produkcji a trzeba wykonać pomiar.
- mikrofon oraz źródło dźwięku w odległości >1m od powierzchni odbijających, jak również >1m od siebie nawzajem
- trzeba wybrać rodzaj pobudzenia, szum biały/różowy, MLS, chirp lub impuls (np wybuch sporej petardy :))
- nasycasz pomieszczenie dźwiękiem przez ok 10 s (nie dotyczy petardy)
- trzeba nagrać dane czasowe od momentu załączenia źródła aż po kilkanaście sekund po jego wyłączeniu
- teraz program robi analizę w pasmach oktawowych lub 1/3 oktawowych
- dostajesz gotowy wynik
 
Pomiar akustyki sprowadza się do wyznaczenia odpowiedzi impulsowej pomieszczenia bo w niej zawarta jest wszelka informacja. taz przedstawił wykorzystywane do tego rodzaje impulsów. Gdy nie posiada się specjalistycznego sprzętu najrozsądniejszym rozwiązaniem jest zastosowanie techniki MLS. Pozwala ona pominąć parametry urządzeń przez co ich wpływ na wynik jest znikomy. Podczas pomiarów własnego pomieszczenia korzystałem również z narzędzia REW , jednak wyniki otrzymane metodą MLS miały znacznie mniejszy rozrzut. Pomimo to w obu przypadkach mogłem wyznaczyć rezonanse pomieszczenia i dokonać odpowiedniej korekty w akustyce.
 
Dzięki, teraz jestem bardziej zorientowany i nawet doszukałem się w Arta funkcji do takich pomiarów.
 
Z mojej perspektywy, samodzielna realizacja adaptacji nie wymaga bardzo skomplikowanych metod pomiarowych.
Problemem który jest dominujący, to fale stojące. Odczytanie i o kreślenie tych częstotliwości, sprowadza się do oglądania "ogonów" na wykresie.
Z mojego doświadczenia REW to dużo więcej niż potrzebuje statystyczny kowalski.

Problem zaczyna się w momencie wybierania rozwiązań. Częstym przypadkiem jest, że osoba ma ambitne plany i idealnym rozwiązaniem rozwiązaniem dla niej, jest wymiana przewodu sieciowego do wzmacniacza. Gdy zostaje sprowadzona na ziemię i dowiaduje się, że przestawienie mebli, rezonatory o dużych pojemnościach to sensowne minimum, temat umiera.

Warto trzymać się podstawowych zasad:
rezonatory w miejscu największego ciśnienia (ogólnie można przyjąć, że jest to 8 naroży w pomieszczeniu)
absorbery w miejscu największej prędkości fali (kwestia zwykłego zobrazowania fal stojących i wybrania miejsca, choć w niewielkich pomieszczeniach panel o szerokości 0,5m to spory kawałek ;) )
zwierciadła akustyczne dla pierwszych odbić, które są dużo bardziej liniowe od dyfuzorów i absorberów (idea jest taka by falę przekierować poza sweet spot)
dyfuzory, które są najbardziej dyskusyjnym elementem w małych pomieszczeniach (warto zawsze sobie policzyć w jakiej odległości od dyfuzora musimy się znajdować, by czoło fali uległo rozproszeniu), w moim przekonaniu może znajdować się za słuchaczem i być pkt przekierowywania pierwszych odbić.
Finalnie korekta co do absorpcji w pomieszczeniu z uwzględnieniem dywanu i kanapy
 
Petardami w domu bym się nie bawił, lepiej zaopatrzyć się w paczkę balonów i przebijać. Najbardziej pracochłonne jest wykonanie pomiarów dla basu bo najlepiej jest mierzyć w wielu punktach, jest nawet norma ISO na to, żeby uzyskać w miarę użyteczny materiał do analizy.
 
Powrót
Góra