• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Ambitne Kino domowe czyli SBA Satori Fronty 3 way + Centralny + Tyły

Rejestracja
Paź 15, 2009
Postów
61
Reakcji
0
Lokalizacja
Wrocław
Witam wszystkich, jak zwykle po kolejnej długiej przerwie.
Przez ostatnie 6 lat cieszyłem się z zestawu stereo Tw030wa07+ fw168 i nadszedł czas na coś ambitniejszego. Na dodatek w 5.1 :)

A więc wybór padł na Satori jako że są dość popularne i cena/jakość wypada ponoć nieźle.

Do rzeczy, całość wydawała się prosta bo są 3 projekty na forum które jak zakładałem można połączyć w zestaw 5.0 a jednak nie do końca i tu potrzebuje porady.

Fronty: WO24P-8 + MR16P-4 + TW29RN https://diyaudio.pl/showthread.php/...6P-4-TW29RN-projekt-by-Piotr-F-amp-pawel_luk1
Więc mam zamówione graty na 3-Way z projektu Piotr F. i pawel_luk1

I tu jest problem bo Kolumny były projektowane ze średnim w przeciw fazie. I dostałem informację że nie powinno się łączyć z centralnym który wszystkie głośniki ma zgodne.

Pytanie 1: Jest tu logika bo średnie częstotliwości będą się chyba znosić?

Centralny: 2x MW13 Satori + 1x Tw29RN Satori https://diyaudio.pl/showthread.php/29663-SATORI-centralny-do-kompletu-z-SATORI-2-way
Miał byc ten projekt i już mam nawet zamówione głośniki i materiały na zwrotnicę. Ale tu jest własnie problem.

Pytanie 2: Czy poprawnym byłoby złożyć centralny 3 way w którym jednego średniego 13 by sie odwróciłow fazie a na doły dało dwie 16?
Domyślam się że wtedy podział by trzeba zrobić taki sam jak w 3 way żeby zgodnośc i nie zgodnośc w fazie zostawić identycznie jak w 3 way. ( wiem że nie ma takiego projektu ale może jakbym zbudował skrzyni to by się ktoś znalazł do pomiarów)

Monitory tył: Nie mam jeszcze częsci ale myślałem na poczatku o tym https://diyaudio.pl/showthread.php/29241-SATORI-2-way-w-małym-ciele-wielki-duch
Kwetia otwarta, myślałem nad 2x13 /16/ 19 Satori + Tw29RN ( jest projekt tej samej osoby co centralnego i jego założenia były takie same żeby uzupełnić te same 3 way'e. Ale nic nie było wspomniane o tej zgodności fazowej z frontami a raczej jej braku)

Pytanie 3: Czy w tym przypadku też nie może być 2 way ze zgodnymi głośnikami w fazie między sobą?

Pytanie 4:
Jeśli uda nam się ustalić sensowne pomysły to chyba będę potrzebował kogoś kto mógłby pomierzyć i zaprojektować zwrotki. Jestem z Wrocławia ale mogę też wysłać. Może jest ktoś lub znacie kogoś kto mógłby pomóc oczywiście odpłatnie.

Fronty w założeniach miały mi służyć i do stereo i do kina.
Ogólnie za napęd aktualnie Robił by Marantz Sr7002. A suba mam już zbudowanego Dayton um12-22 BR + Behringer nx 3000 DSP. Jak się ogarne z koncepcją to może założe jakis temat z budowy całości bo chyba dośc ciekawy temat :)
 
Ostatnia edycja:
I dostałem informację że nie powinno się łączyć z centralnym który wszystkie głośniki ma zgodne

Ciekawe skąd masz taką informację?

Gotową kolumnę rozpatrujesz jako całość, ale nie rozkładasz na poszczególne głośniki.
To że średniak jest tam w przeciwfazie wymusił głośnik i jego położenie, kształt przedniej ścianki i topologia zwrotnicy.
Centralny 3 drożny to trochę przerost formy nad treścią, chociaż zdarzają się takie konstrukcje.
2 x 13 w porywach do 2 x 16 na central jest wystarczające, podobnie na tył po jednej 13/16 też jest ok w zależności od wielkości pomieszczenia.
Teoretycznie powinno się zachować spójność wszystkich głośników efektowych z frontami więc w tym przypadku 16, ale satori są na tyle dobrymi głośnikami, że mało prawdopodobne jest wyłapanie różnicy, zwłaszcza jak gra wszystko na raz.
Ścieżki dźwiękowe w filmach czy koncertach są tak robione, że na kanały tylne nie idzie jakiś wielki bas, więc nie ma sensu tam robić dużych i drogich głośników.
Amplituner po kalibracji z mikrofonem i tak odpowiednio poustawia sobie odległości źródeł dźwięku, tak aby fazy się zgrywały w miejscu odsłuchu.
 
Bardzo dobre pytania. Jesli chcesz sie do tego naprawde przylozyc, to trzymalbym sie tej zasady zgodnosci polaryzacji glosnikow w kazdej z kolumn calego systemu, szczegolnie miedzy frontem i centralem.
 
Ciekawe skąd masz taką informację?

Gotową kolumnę rozpatrujesz jako całość, ale nie rozkładasz na poszczególne głośniki.
To że średniak jest tam w przeciwfazie wymusił głośnik i jego położenie, kształt przedniej ścianki i topologia zwrotnicy.
Centralny 3 drożny to trochę przerost formy nad treścią, chociaż zdarzają się takie konstrukcje.
2 x 13 w porywach do 2 x 16 na central jest wystarczające, podobnie na tył po jednej 13/16 też jest ok w zależności od wielkości pomieszczenia.
Teoretycznie powinno się zachować spójność wszystkich głośników efektowych z frontami więc w tym przypadku 16, ale satori są na tyle dobrymi głośnikami, że mało prawdopodobne jest wyłapanie różnicy, zwłaszcza jak gra wszystko na raz.
Ścieżki dźwiękowe w filmach czy koncertach są tak robione, że na kanały tylne nie idzie jakiś wielki bas, więc nie ma sensu tam robić dużych i drogich głośników.
Amplituner po kalibracji z mikrofonem i tak odpowiednio poustawia sobie odległości źródeł dźwięku, tak aby fazy się zgrywały w miejscu odsłuchu.

Taką informację dostałem na PW od aktywnego użytkownika tego forum. I to jest powód moich rozważań.
Ten centralny jest słaby, MW13 nie radzi sobie z męskimi wokalami. Lepszy byłby zbudowany na MW16. Do tego nie powinien być zestawiany z Full Satori 3-way, bo w 3 way średniak gra w przeciwfazie, a w centralnym w fazie.






Jakie duże pomieszczenie chcesz nagłaśniać ?
Około 30m2
 
Do 30 m2 to na tył satori 16 .
Amplituner dosyć mocny a czasem w filmach potrafi coś wokoło głowy pocisnąć i może 13 nie wytrzymać.
 
Bardzo dobre pytania. Jesli chcesz sie do tego naprawde przylozyc, to trzymalbym sie tej zasady zgodnosci polaryzacji glosnikow w kazdej z kolumn calego systemu, szczegolnie miedzy frontem i centralem.

Teraz pytanie jak bardzo nalezy się tym przejmować? Nie chcę oszczedności jeśli będzie to miało negatywne skutki.
Czy mój tok rozumowania jest własciwy z centralnym zbudowany z 2x16 + 1x13 + TW29 Z odwróconą fazą w 13.
W tym stylu by to wyglądało http://www.troelsgravesen.dk/CENTER641/CENTER641-Prestige-1-xsmall.jpg

To samo pytanie dotyczy kolumn efektowych. Bo tu ciężko w konstrukcji 2 drożnej będzie odwrócić tony średnie bo wtedy wpłynie to na niskie z innych kolumn.
 
Ostatnia edycja:
Bardzo dobre pytania. Jesli chcesz sie do tego naprawde przylozyc, to trzymalbym sie tej zasady zgodnosci polaryzacji glosnikow w kazdej z kolumn calego systemu, szczegolnie miedzy frontem i centralem.

To będzie dość karkołomne zadanie biorąc pod uwagę że każdy zestaw ( fronty , center i satelitki ) to inny zestaw głośników w dodatku różna ilośc torów.
Aby to zrealizować należało by zastosować pięć identycznych zestawów w każdym kanale .
Najlepiej MTM ze względu na centralkę choć ona będzie pracowała w innej osi.
 
Da się.
Np.: fronty 2,5 drogi 2xMW19+TW29RN, centralny MTM 2xMW16+TW29RN, satelitki 2 drogi MW13 + TW29RN.
Wszędzie filtracja LR4, wszystkie polaryzacje będą zgodne.
 
Nie mówię nie. Ale z gotowych projektów nie skorzysta.
Konfiguracja fajna ale na satelitki koniecznie MW16 .
Po za frontami które publikowałeś będzie konieczność projektowania zwrotnic do centralki i satelitek.

Ale zapominamy że już autor zamówił zestaw głośników.
Więc teoretycznie mamy :
- 2 x WO24P-8
- 2 x MR16P-4
- 2 x MW13P-8
- 3 x TW29RN
 
Ostatnia edycja:
Ciekawe skąd masz taką informację?

Gotową kolumnę rozpatrujesz jako całość, ale nie rozkładasz na poszczególne głośniki.
To że średniak jest tam w przeciwfazie wymusił głośnik i jego położenie, kształt przedniej ścianki i topologia zwrotnicy.
Centralny 3 drożny to trochę przerost formy nad treścią, chociaż zdarzają się takie konstrukcje.
2 x 13 w porywach do 2 x 16 na central jest wystarczające, podobnie na tył po jednej 13/16 też jest ok w zależności od wielkości pomieszczenia.
Teoretycznie powinno się zachować spójność wszystkich głośników efektowych z frontami więc w tym przypadku 16, ale satori są na tyle dobrymi głośnikami, że mało prawdopodobne jest wyłapanie różnicy, zwłaszcza jak gra wszystko na raz.
Ścieżki dźwiękowe w filmach czy koncertach są tak robione, że na kanały tylne nie idzie jakiś wielki bas, więc nie ma sensu tam robić dużych i drogich głośników.
Amplituner po kalibracji z mikrofonem i tak odpowiednio poustawia sobie odległości źródeł dźwięku, tak aby fazy się zgrywały w miejscu odsłuchu.
Polecam zająć się trochę car audio. Raz popieprzysz polaryzacje jednego z głośników i już będziesz wiedział dla czego [emoji16][emoji2957]

Wysłane z mojego SM-A530F przy użyciu Tapatalka
 
Nie na temat...
Trochę koledze zaśmiecimy temat, ale...

Raz popieprzysz polaryzacje jednego z głośników i już będziesz wiedział dla czego
Wiadomo jak brzmi głośnik odwrotnie podłączony niż reszta. W zasadzie to kasztani się wtedy cała scena i nie da się tego słuchać.

Ty mylisz polaryzację pomiędzy głośnikami wewnątrz kolumny (i tu oczywiście masz rację), z polaryzacją całej kolumny, po filtracji.
W takim razie czy mógłbyś wyjaśnić ze swojej strony?

Bo ja rozumiem to tak, że np. dwie jednakowe kolumny, ale z inną filtracją będą grać z innym przesunięciem fazowym.
Tyle, że w amplitunerze ustawia się odległości poszczególnych kolumn od miejsca odsłuchowego co nie jest niczym innym jak przesuwaniem sygnału w fazie albo jeszcze lepiej jak ampli robi to sam za pomocą mikrofonu.
Nie spotkałem jeszcze amplitunera, który nawet w trybie DIRECT nie realizuje tej funkcji więc niewielkie różnice między kolumnami są bez problemu do zniwelowania.
Oczywiście bez dwóch zdań lepiej uniknąć takich sytuacji, jeśli to możliwe, ale nie uważam, że jest to mocno krytyczne.
 
Nie mówię nie. Ale z gotowych projektów nie skorzysta.
Konfiguracja fajna ale na satelitki koniecznie MW16 .
Po za frontami które publikowałeś będzie konieczność projektowania zwrotnic do centralki i satelitek.

Ale zapominamy że już autor zamówił zestaw głośników.
Więc teoretycznie mamy :
- 2 x WO24P-8
- 2 x MR16P-4
- 2 x MW13P-8
- 3 x TW29RN

Dokładnie taka jest sutuacja.
Panowie jak teraz to zrobić żeby było możliwie najbardziej poprawnie a nie porzucać 3 way?

Troche mnie to jednak wyniosło.
Dlatego własnie z 3 way Full Satori nie chce rezygnować. Myslę że za dużo bym stracił na brzmieniu i plusach konstrukcji 3 drożnej.


Za to musze poczynić zmiany z centralnym i efektowymi. Mam te dwie sztuki 13 to po prostu jedna by mi zostostała przy pomyśle który jest poniżej.

Ponowie pytanie do szanownego grona forumowiczów czy poprawnym akustycznie będzie pomysł z 3 way na centralnym 1xtw29 + 1x13 + 2x16


I czy w drodze wyjatku kolumny efektowe mogły by być zgodne w fazie miedzy przetwornikami? ( Teoretycznie sygnał idzie z zupełnie innej strony i jest to inny sygnał nie pokrwyający się ani z frontami ani z centralnym).



Sytuacja jest jaka jest i jest tu wiele osób z doświadczeniem i interesuje mnie jak byście u Siebie to poskładali :)

Dziękuje wszystkim za odpowiedzi.
 
Fronty 3 way: WO24P-8+ MR16P-8 + TW29RN, ale na prostej ściance bez pochylania - idziemy w filtrację LR4
Centralny: MTM 2xMW16P-8 + TW29RN, filtracja LR4
Efektowe: MW16P-8 + TW29RN, ścianka prosta, też filtracja LR4

Centralny na TW29 + MR13 + 2xMW16, to IMHO już przerost formy nad treścią. Z MTM na 2xMW16 + TW29 i tak średnica będzie bardzo dobra.

Największą efektywność będzie miał oczywiście centralny, ale każdy amplituner KD przecież sobie z tym poradzi.

I zaprojektowanie obudów i zwrotkowanie wszystkiego od nowa.
A MR16P-4 i MW13-8 sprzedać....

Ja bym chyba tak właśnie zrobił.... Chyba nie ma innego wyjścia... :unsure:
 
Cały czas rozważałem taką opcję tylko w przypadku pozostawienia 3 way z odwróconą polaryzacją na średnim i wtedy to samo bym zrobił analogicznie dla centralnego Toru 13-tki.
 
Jeśli zestaw do filmów to nie ma się co bawić w bezkompromisowe dobieranie przetworników i budowanie filtrów x rzędu aby wszędzie "+" był u góry.
Wiadomo - fronty będą podstawą do odsłuchu stereo i one będą jak najlepiej dopracowane.
Natomiast jeśli włączasz od czasu do czasu materiał muzyczny zakodowany do 5.1 to warto iść dalej.
Sam zapodaję sobie właśnie raz po raz ścieżkę DTS 5.1 i myślę że wtedy warto zadbać o wszystkie kanały aby miały potencjał .
 
Powrót
Góra