• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Audi A6 C7 Avant - poprawa dolnej części pasma

  • Autor wątku Autor wątku js
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia

js

Rejestracja
Cze 23, 2004
Postów
126
Reakcji
0
Lokalizacja
Katowice
Każdy, kto słuchał standardowego nagłośnienia w Audi A6 C7 (tzw. Audi Sound System) zapewne zaczął zastanawiać się, co stało się z dolną częścią pasma przenoszenia. Ja również :)
Niestety wysoka kultura techniczna Niemców przyćmiła ich narząd słuchu.
Generalnie - samochód to nie jest zbyt dobre miejsce do słuchania muzyki, ale postanowiłem przyjrzeć się tematowi i spróbować coś z tym zrobić.
Założenia były następujące: nie zmieniać konstrukcji samochodu, nie budować nowego suba (specyficzny kształt obudowy), nie wydać zbyt dużo kasy i nie narobić się :)

Sub znajduje się w bagażniku (w wersji Avant). Wystarczy odkręcić 3 śruby i wyjąć wtyczkę.



Z ciekawości zrobiłem pomiary głośnika, który znajdował się w oryginalnym subie (4G9 035 381 A). Generalnie tragedia - tego typu głośnik totalnie nie nadaje się do subwoofera. Fs na poziomie 90Hz, mała amplituda i średnica membrany - ten głośnik byłby OK, ale do drzwi. Poniżej parametry głośnika poniżej. Wierzcie mi, nie jest to błąd lub źle wykonany pomiar...



Założenie było takie, żeby wykorzystać oryginalną (całkiem sztywną) obudowę. I to było największe wyzwanie, ponieważ obudowa ma specyficzny kształt i budowę, małą głębokość i średnicę montażowa głośnika. Pojemność obudowy to 10,5l. Otwór bass-reflex ma 45x100mm. Pierwsza wizja była taka, żeby zastosować głośnik o średnicy 8 cali ale nie ma na to szans. Najsensowniejszy głośnik jaki znalazłem (i ostatecznie kupiłem) to Tymphany 830946. Głośnik ma 6,5 cala i kosztuje ~50 euro. I głośnik ten wchodzi na styk. Margines wynosi dosłownie kilka milimetrów.



Aby dopasować głośnik do obudowy należy wykonać dystans - ale nie taki zwykły. Dystans jest wyfrezowany pod kątem 45 stopni od połowy płyty MDF. Myślę, że obrazek to wyjaśni. Dlaczego tak? Ponieważ nowy głośnik ma 1,5 cala więcej, a tuleja montażowa w obudowie jest mała.




Pamiętajcie, że jeśli robimy dystanse z MDF dobrze je pokryć np farbą, ponieważ MDF jest ekstremalnie higroskopijny i zmienia wtedy wymiary. A samochód to raczej wilgotne miejsce... pojawiają się wtedy rezonanse i nieszczelności. Całość została uszczelniona klejem silikonowym (stosujcie zawsze elastyczne połączenia) i śrubami.



Następny krok to przyklejenie uszczelki na głośnik i przykręcenie go do dystansu. Musi to być zronione precyzyjnie, ponieważ odległość wyfrezowanego dystansu od zawieszenia to jakieś 1-2mm.



Gotowy subwoofer:



Porównanie nowego i oryginalnego głośnika:



Nowy sub ma F3 przy około 52Hz. A jak gra? Jakieś 12 razy lepiej niż oryginalny subwoofer :)

To co jeszcze pozostaje to wykonanie nowego otworu bass reflex - zestrojonego niżej o jakieś 10 -15Hz. Na razie myślę jak i gdzie go zmieścić.
Wybaczcie, że trochę po łebkach - jeśli macie szczegółowe pytania spróbuje odpowiedzieć.
 
Ostatnia edycja:
Cześć!
Zarejestrowałem się specjalnie na forum aby Ci pogratulować tego moda. Też szukam rozwiązania tego problemu jakim jest do bólu anemiczny bas w podstawowym systemie audio w A6 C7. Myślałem już o wstawieniu skrzyni basowej + wzmacniacza z wejściem Hi-Input ale nie chcę gracić sobie bagażnika (mimo że to rozwiązanie pozwala wyjąć skrzynię w razie potrzeby). Twój pomysł to złoty środek. Podejrzewam że gra to wystarczająco dobrze jak na moje (niezbyt wysublimowane) potrzeby akustyczne.
Mam jeszcze dwa pytania, jeśli można:
* czy rozważałeś dodatkowo zastosowanie jakiegoś wzmacniacza żeby napędzić lepiej nowy głośnik? Jeżeli tak to jaki byłby wskazany (pytam bo zupełnie się na tym nie znam a wydaje mi się że mogłoby to zagrać jeszcze lepiej).
* czy pamiętasz może wymiary tego dystansu? (grubość płyty MDF, średnica zewnętrzna/wewnętrzna)

Tak czy inaczej - gratuluję moda. Chyba też się skuszę na coś takiego.
Pozdrawiam,
Krzysiek
 
Ostatnia edycja:
Na razie myślę jak i gdzie go zmieścić.
Może na zewnątrz obudowy jakieś kolano dołóż i do tego przedłużenie ile trzeba? Pewnie jakieś fanaberie typu rezonans albo lekkie świsty się pojawią, ale nie będzie bardzo przeszkadzało w bagażniku, a tych problemów w samochodzie i tak nie usłyszysz. Spróbować możesz, nawet na silikon na start i zobaczysz jak to wychodzi.
 
Jeszcze jedno - proponowany przez Ciebie głośnik jest dość egzotyczny i praktycznie niedostępny w PL. Czy macie jakieś propozycje zamiennika? Jak rozumiem parametrem ograniczającym jest głębokość montażowa. Znalazłem np coś takiego https://www.hertzaudiovideo.com/c-165/
Czy taki głośnik będzie ok?
 
Bardzo pięknie Ci dziękuję!
Mam zerowe doświadczenie w temacie CA ale jestem zdeterminowany żeby "coś" zrobić z tym nudnym jak flaki z olejem basem w moim audi.

PS: czy są jakieś specjalne wzmacniacze do subwoofera? Nie mam zamiaru inwestować zbyt dużo pieniędzy w tego moda i zacząłem patrzeć na używki - czy taki będzie pasował? https://allegro.pl/oferta/wzmacniac...m=app_share&utm_campaign=AndroidShowitemShare
 
Z tanich wzmaków warto rozejrzeć się za philipsami/alpine czarna seria/ wzmaki z volvo starych (jedno i to samo, bardzo fajne wzmaki), starsze kenwoody, sony z serii xm np. 4050 i inne z tej serii.
 
Gratuluję pomysłu!
Zakupiłem tydzień temu Audi A6 C7 Avant -> zwiększa się rodzinka :). Skoro to samo autko podepnę się pod temat i może uda się go nam rozwinąć bardziej.
Wpadam na forum z podobnym problemem - oryginalny system to tragedia - i mam dwa tematy w których potrzebuję pomocy.


Temat nr. 1
Jak rozumiem ten sub gra na fabrycznej instalacji bez dodatkowego wzmacniacza?
Czy wspominany Ground Zero GZIW 165X-II czysto teoretycznie poradzi sobie tak samo?

Temat nr. 2
Przednie głośniki - w podstawie średnio-niskotonowy w drzwiach i wysokotonowy w podszybiu.
Wybór padł na Focal Access 165 AS 165AS które powinny dać radę pod fabryczną instalacją.
Pytanie gdzie umieścić tweetery? Do wybory są dwa miejsca:
a) podszybie - gra wtedy w szybę....
b) miejsce na średniotonowca w bogatszych wersjach audio - gra w nad kolanami...
Wiem że i tak źle i tak źle, pytanie co jest mniejszym złem? Poglądowa fota poniżej, zaznaczone oba miejsca (to w drzwiach jest schowane za 'rączką drzwi', kawałek maskownicy widoczny):


Wiem iż najlepszym wyjściem na montaż wysokotonowych byłaby przeróbka słupka/trójkąta lusterka/kratki podszybia aby go ukierunkować - niestety brak możliwości, miejsca i czasu.
Potrzebowałbym z tym ewentualnej pomocy...

Nie musi grać rewelacyjnie (chociaż cokolwiek nie zmienię będzie lepsze od fabryki). W przyszłości gdy czas pozwoli pomyślę nad wzmacniaczem do całości - na chwilę obecną chciałbym aby jakkolwiek lepiej od fabryki to zagrało, obecnie tragedia...
 
Ostatnia edycja:
Mnie ciekawi jeszcze jedna sprawa. Zazwyczaj w zestawach odseparowanych (głośnik nisko-średniotonowy + tweeter) są zwrotnice. Nie mam ochoty (ani szczególnego zapału) żeby ciągnąć nowe kable od zwrotnic z drzwi do podszybia bo podejrzewam że to przerasta moje marne umiejętności. Zakładając że chciałbym aby wszystko wyglądało tak jak z fabryki i że chcę umieścić tweetery w miejscu oryginalnym, wiecie może czy mogę olać te zwrotnice? Nie mogę nigdzie znaleźć schematu instalacji głośnikowej ale podejrzewam że kable do tweeterów idą prosto z jednostki centralnej a nie z drzwi...
Interesuje mnie np taki zestaw (chwalony tu i ówdzie) https://allegro.pl/oferta/audi-a6-c7-2010-audio-system-x165em-evo-mdf-kabl-7513846568
 
Nie możesz olać zwrotnicy bo spalisz wysokotonówki. Zgaduje że tak jak w 99% samochodów kondensator jest przylutowany zaraz przy tweeterze. Jak go wyciągniesz to pewnie zobaczysz też kondensator.
 
Oryginalnie sygnał do tweeterów w podszybiu idzie bezpośrednio z MMI (radia) i jak Oskar pisze -> kondensator jest przy tweeterze.
Głośniki z linka zwrotnicy jako takiej nie posiadają, to kondensator który wystarczy wpiąć przez tweeterami w podszybiu (o ile się tam zmieści) a głośniki w drzwiach grają całym pasmem w tym przypadku.
Tak wynika z przykładowej instrukcji montażu w aukcji, w ręce tego nie miałem - poprawcie jeśli się mylę.
 
Ostatnia edycja:
Oglądałem tą serię już 2 razy. Kiedyś to robiłem w 2 poprzednich autach.
Teraz niestety brak czasu a przede wszystkim miejsca na taką zabawę. Lubię to ale teraz byłbym skłonny nawet zapłacić za pomoc w temacie - życie się zmienia :)

A więc, czy ktoś podpowie coś z poniższym?
Gratuluję pomysłu!
Zakupiłem tydzień temu Audi A6 C7 Avant -> zwiększa się rodzinka :). Skoro to samo autko podepnę się pod temat i może uda się go nam rozwinąć bardziej.
Wpadam na forum z podobnym problemem - oryginalny system to tragedia - i mam dwa tematy w których potrzebuję pomocy.


Temat nr. 1
Jak rozumiem ten sub gra na fabrycznej instalacji bez dodatkowego wzmacniacza?
Czy wspominany Ground Zero GZIW 165X-II czysto teoretycznie poradzi sobie tak samo?

Temat nr. 2
Przednie głośniki - w podstawie średnio-niskotonowy w drzwiach i wysokotonowy w podszybiu.
Wybór padł na Focal Access 165 AS 165AS które powinny dać radę pod fabryczną instalacją.
Pytanie gdzie umieścić tweetery? Do wybory są dwa miejsca:
a) podszybie - gra wtedy w szybę....
b) miejsce na średniotonowca w bogatszych wersjach audio - gra w nad kolanami...
Wiem że i tak źle i tak źle, pytanie co jest mniejszym złem? Poglądowa fota poniżej, zaznaczone oba miejsca (to w drzwiach jest schowane za 'rączką drzwi', kawałek maskownicy widoczny):


Wiem iż najlepszym wyjściem na montaż wysokotonowych byłaby przeróbka słupka/trójkąta lusterka/kratki podszybia aby go ukierunkować - niestety brak możliwości, miejsca i czasu.
Potrzebowałbym z tym ewentualnej pomocy...

Nie musi grać rewelacyjnie (chociaż cokolwiek nie zmienię będzie lepsze od fabryki). W przyszłości gdy czas pozwoli pomyślę nad wzmacniaczem do całości - na chwilę obecną chciałbym aby jakkolwiek lepiej od fabryki to zagrało, obecnie tragedia...
 
Ostatnia edycja:
Najlepiej będzie przerobić lekko trójkąt przy lusterku. Innej opcji nie ma, w deskę nie ma co wrzucać a w drzwiach, no cóż... Biorąc poprawkę na to, że do wymiany głośnika w drzwiach i tak będziesz musiał ściągnąć boczek to plastik i przeciągnięcie kawałka kabla już nie będzie problemem ;) To tylko chwila zabawy nawet z kartonem i szpachlą jeśli chcesz w miarę łatwo. Jeśli nie to możesz spróbować kupić kubek do dodatkowych zegarów, skleić w trójkątem, pończocha, żywica, szpachla, szprej i będzie trybić ;)
 
Ehhh, no i znowu mnie namówili...
Wyrzeźbię te trójkąty.

Pytanie odnośnie suba nadal aktualne.
Tymphany 830946 jest przetestowany w tej małej 10l skrzyni. Szukać go czy coś podobnego wartego uwagi co poradziloby by sobie niegorzej jest na rynku.

Drugie pytanie być może głupie... Ori głośnik w drzwiach i tweeter podpięte są pod osobne wyjścia.
Czy czysto teoretycznie podpinajac tak samo nowe głośniki versus podpięcie obu pod jeden kanał jakakolwiek różnica będzie widoczna? Pominmy kwestie zwrotnic. Chodzi o zasilenie głośników przez jeden kanał vs osobno
 
Ostatnia edycja:
Ja jak podłączałem to odpiąłem całkiem tweeter, wtyczka została wisząca a instalacja głośnika w drzwiach prosto do zwrotnicy i tam rozejście na obie drogi. Nie pamiętam co za kabel, chyba jakiś zwykły audio ciut lepszy marketowy... Ale wyszło super w porównaniu z fabryczną instalacją :)
 
Odpięcie fabrycznego to oczywista sprawa. Chodziło bardziej o to o ile słabiej będzie grał midbass podłączony sam vs razem z tweeterem na tym samym kanale z radia. Zabieramy trochę mocy tweeterem i wydaje się że midbass powinien zagrać słabiej. Ale czy jest to wogole słyszalne. Tweetery teoretycznie potrzebują tak niewiele...

Wysłane z mojego ASUS_Z01RD przy użyciu Tapatalka
 
Ja chyba namówię kolegę żeby mi wydrukował w 3D gniazda na nowe tweetery i wkleję to w oryginalne osłony głośnika przy szybie. Muszę pokombinować z ustawieniem kierunku głośnika i jakoś to obrobić szpachlą itd... gdy już się za to wezmę to zrobię fotorelację.
 
Nie radzę zawężać widoczności przez przednią szybę.

A czy będzie grał słabiej? Pewnie tak, ale na pewno zagra sporo lepiej. Szczególnie że AS wcale kiepskie nie są :)
 
Powrót
Góra