Ok przedstawie w duzym skrocie jak to wstepnie symulowac, lecz zaznaczam, ze program ma mase dodatkowych opcji, ktore sa wazne do dokladnej symulacji. Przedstawiam wiec prosty schemat co gdzie kliknac, zeby w ogole zasymulowac linie transmisyjna. Dokladne symulacje musisz przesledzic sam, przebrnac przez tutoriale i opisy Hornrespa.
1. po uchomieniu programu pojawia sie okno z zablokowanymi parametrami. Klikasz na Add i pola sie uaktywniaja. Mozna juz teraz wpisac parametry glosnika i reszte ale ja postepuje inaczej. Z menu Tools wybierasz zakladke Driver arrangement, gdzie wybierasz ilosc glosnikow podlaczonych w szeregu lub rownolegle oraz - co najwazniejsze - miejsce glosnika w tunelu/hornie. Normal to glosnik na poczatku tunelu/horna, klikajac na Offset bedziesz mogl okreslic miejsce glosnika na dlugosci calego tunelu. Tapped i compund horn nie istotne dla TL.
2. Przypuscmy ze wybrales glosnik na poczatku tunelu czyli normal. Teraz ponownie klikasz na menu tools i wybierasz Loudspeaker wizard. Otworzy sie nowe i okno i program pokaze wzor Horna jaki w tym momencie jest wpisany w parametrach. Nam to nie potrzebne wiec trzeba go przemodelowac. Suwakami S1, S2, S3 zmieniasz powierzchnie tunelu w danym miejscu parametru. Parametr L12 bedzie regulowal offset glosnika jesli go wybralismy wczesniej. Jesli nie, to bedzie on dodatkowa czescia tunelu. Mozna ustawic wartosc 0.10 ( czyli 1 cm ) przy linii bez offsetu. Parametr L23 okresla dlugosc tunelu plus wartosc L12. Suma parametrow L12 i L23 okresla calkowita dlugosc linii/horna. Te sume program pokazuje czerwonym tekstem ponizej tych parametrow.
3. Dla przykladu ustawiamy tunel prosty o Sd 500 i dlugosci 200cm, lecz mamy maly problem, poniewaz zostala nam komora kompresyjna, ktorej nie potrzebujemy. Nalezy wiec przejsc do menu Chamber z menu Horn S1-S3. Przesuwajac suwaki mozna zobaczyc co zmienia sie w naszym schemacie. Zanim pozbedziemy sie calkiem komory, dobrze jest przeanalizowac za co odpowiada kazdy z suwakow. Ja kazdy z tych parametrow z menu Chamber zeruje, nie beda nam one potrzebne przy symulacji zwyklych TL bez komory.
4. Teraz przydaloby sie wpisac realne wartosci glosnika, jaki chcemy symulowac. Wiec wybieramy zamiast Chamber menu Driver. Tam "wpisujemy" parametry. Czasami nie beda sie zgadzac, wiec trzeba je dopracowac poslugujac sie pomocniczym menu z wartosciami Fs i dobroci glosnika i Vas. Nie trzeba niczego recznie wpisywac, tylko przesuwac suwaczki. Menu Other zawiera wazne dane dla symulacji, ale narazie je pomijam, tutaj juz trzeba samemu zerknac do opisu programu i przeczytac do czego one sluza. Zmieniajac ich wartosci widzimy co sie dzieje z nasza linia transmisyjna.
5. Z menu po lewej stronie wybieramy Responase zamiast Schematic i juz widzimy jak nasza linia "gada". Po prawej Default pokazuje prace portu, output 2 prace glosnika, a Combined sume obu. Mozna przesledzic rowniez impedancje i wychylenia liniowe glosnika w naszej konstrukcji.
6. W zasadzie juz tutaj widac jak nasza linia pracuje, ale teraz dajemy Save, okno znika i klikamy na Calculate. Pokazuje sie nam znajomy schemat tunelu i z menu Window wybieramy, co chcemy przeanalizowac. Jednoczesnie przy wybraniu np SPL, w menu Tools uaktywniaja sie nowe parametry, ktore daja nam dokladniejsze mozliwosci symulacji. Oczywiscie sa one bardzo wazne, bo tutaj mozna ustawic odleglosc tunelu od glosnika, moc wzmacniacza jaka podamy w symulacji, czy sumowanie charakterystyk portu i glosnika, poniewaz w pierwszej kolejnosci program pokazuje charakterystyke portu/Horna.
To tak w wielkim skrocie, teraz mozna siegnac glebiej do mozliwosci programu i analizowac kazdy parametr, poniewaz nic tu nie jest przypadkowe i bez znaczenia. Za duzo tego jest zeby tak w jednym poscie na szybko opisac

---------- Post dodany o 16:13 ---------- Poprzedni post o 16:01 ----------
Jak wygladalby tunel gdybysmy na poczatku wybrali linie z Offsetem?
Mniej wiecej tak :
Tutaj parametry linii sa troszke podobne. Dlugosc calkowita rowniez 200cm, lecz glosnik jest umieszczony w odleglosci 40cm od poczatku tunelu, czyl mamy tutaj linie z klasycznym offsetem na 1/5. Dodatkowo zastosowalem tunel Taper, czyli o przekroju zwezajacym sie. Poczatek tunelu to 500 Sd, ale dalej przechodzi do 400 Sd i wylot tunelu ma juz tylko powietrzchnie 200 Sd.
Przy okazji mozemy zaobserwowac roznice pasma czestotliwosci miedzy zwykla prosta linia jaka pokazalem na poczatku, a zwezajaca sie z offsetem 1/5
