witam. watek o tym projekcie Zapha sledze od lutego kiedy zacząłem budowę własnych kolumn i mam kilka rad. Moge powiedzieć ze po tych kilku m-cach zakończyłem ich budowę i nie rozumiem stwierdzenia ze brak im powietrza. nie pamiętam właściwie ile razy rozkręcałem i zmieniałem w środku poszczególne elementy. to co zmieniłem wobec oryginalnego projektu:
1. obudowa
-oprócz dwóch drewnianych wzmocnień (opisanych w projekcie) wszystkie sąsiadujące ze sobą ścianki od wewnątrz są wzmocnione za pomocą ogólnodostępnych w budowlance narożników aluminiowych przykręconych za pomocą krótkich wkrętów do ścianek. dzięki temu kolumny bardzo usztywniły się.
- wytłumienie to mata bitumiczna potrójna na tylnej ściance i bocznych, podwójna na gorze i frontowej. następnie całość wyłożona gąbką piramidka ok 2cm, z tym ze na tylnej ścianie są trzy warstwy tej gąbki poprzedzielanej materiałem tłumiącym (nie wiem dokładnie co to jest - coś w rodzaju grubej fizeliny). Całość gąbki przykryta cienką warstwą tego materiału. Należy zwrócić uwagę aby zapewnić swobodny przepływ powietrza od głośników do bass reflexu. z tego powodu druga i trzecia warstwa gąbki na tylnej ściance przycięta jest właściwie do wysokości głośnika niskotonowego, tak aby nie zakrywały wylotu powietrza. na dnie zwrotnica przykryta owczą wełną. ogólnie rzecz biorąc w moim przypadku kolumna jest mocno wytłumiona w porównaniu do projektu Zapha ale dźwięk bardzo na tym zyskał - swietne do jazzu, a Katie Melua w końcu rządzi

)
- port bass reflexu z polinka przycięty do długości ok 8,5cm ale nad jednym jeszcze popracuję
zwrotnica
polecam łączenie wszystkich elementów zwrotnicy za pomocą solidnego skręcania, bez lutowania lub przynajmniej jego ograniczenia do minimum. wszystkie elementy ułożone na cienkim panelu podłogowym przyklejone za pomocą silikonu i usztywnione opaskami.
zwrotnica ma wydzieloną sekcję dla głośnika niskotonowego i drugiego głośnika, z tym ze przewód użyty do głośnika wysokotonowego to linka posrebrzana 1,3mm2. minus od głosnika jest połączony dopiero w terminalu gdzie styka się bezpośrednio z przewodem głośnikowym od wzmacniacza (tez posrebrzany). w ten sposób wyeliminowałem niepotrzebne połączania. kabel do głośnika niskotonowego to solidna miedz o przekroju ok 2mm2.
Zmieniłem zwrotnice. Najwięcej czasu poświeciłem na uzyskaniu równowagi tonalnej. Wiele razy zmieniałem opornik w szeregu głośnika wysokotonowego. w końcu wybrałem Millsa 3,3ohm, opornik równoległy do głośnika ma wartość ok 5ohm. ( możliwe ze ta zmiana wymuszona była moim wzmacniaczem NAD, który podobno gra ciemniej)
Cewka w torze niskotonowego to cewka toroidalna o wartości 3,0mH. Reszta bez zmian.
podstawki
u mnie podstawki wykonał sąsiad stolarz. Mają wysokość ok 100cm (a to dlatego ze mój syn ma trochę mniej

) od dołu zakończone kolcami, delikatnie odchylone do tyłu. miedzy monitorami a podstawkami kilku milimetrowe dystanse piankowe.