• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Budowanie na ekranie - czyli relacje z budowy na zywo :)

Wczoraj zabrałem się za pierwsze fornirowanie. Efekty można oglądać poniżej (po szlifie 180).
Kleiłem na klej kontaktowy Timebond - taki gesty kisiel cytrynowy nakładany małą, ząbkowaną, plastykową packą. Po nałożeniu kleju na fornir i na ściany obudów (kleiłem na raz dwie te same ściany w budach) czekałem aż przestanie się kleić - około 7-10 minut, potem przykładałem z zapasem fornir wzdłuż jednej krawędzi budy i klockiem drewnianym do szlifowania (obity 'wykładziną' z PRLu z jednej strony) dociskałem całą powierzchnię po kawałku, po jakimś czasie dociskałem jeszcze krawędzie, żeby potem nie było 'kuku'. Następnie po około 30-40 minutach od sklejenia naklejałem kawałek taśmy obok krawędzi którą chciałem zeszlifować i szlifowałem wspomnianym klockiem i papiórem 60. Do równości szlifowałem już bez taśmy papierem 180. Na koniec wyciąłem frezem z łożyskiem fornir w miejscu terminalu i poprawiłem papierem ściernym.

Na koniec zwrotnice wg projektu ze strony STX i na ich elementach wykonane już jakiś czas temu.


Chciałbym uzyskać kolor podchodzący nawet pod ciemno czerwony mniej więcej taki:
laminaty_fornir_mahon.jpg
jak najlepiej to zrobić; bejca mahoń i lakier do parkietów?
 
Takie duże, bo mam sporo laminatu i przeciąłem jakiś odpad po prostu na pół :D
 
Wczoraj przy okazji fornirowania dokleiłem w obudowie do suba (30-500-4 ap) zewnętrzne płyty sklejki, dzisiaj poobcinałem frezarką naddatki ścian bocznych i zacząłem szlifowanie, ale zakończyłem jak zaczęło padać :/
Narazie to wygląda tak:
to co wystaje od frontu też pójdzie pod frez, bo na front będzie doklejona druga płyta wiórówki.
tu widać jak złożona jest ścianka boczna, widoczne jest również to, że niedoskonałości wycięcia kształtu podstawy i góry obudowy są i tak niwelowane przez sklejkę.
 
Bebok napisał:
tu widać jak złożona jest ścianka boczna, widoczne jest również to, że niedoskonałości wycięcia kształtu podstawy i góry obudowy są i tak niwelowane przez sklejkę.
to nie jest sklejka tylko płyta stolarska :P

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wyroby_z_drewna

jakiej grubości jest ta płyta? bo wydaje się strasznie cienka, może warto dokleić po warstwie płyty pilśniowej.
 
Ta płyta stolarska (wiedziałem że to nie sklejka, ale nie wiedziałem jak to nazwać :D ) ma 3,5-4mm grubości, czyli ścianka obudowy ma około 17-18mm.
 
Wallker napisał:
No nieźle, optycznie ;) co to za głośniki tam siedzą? co ze zwrotnicą dla monitorków? sub jest filtrowany pasywnie? czym to będziesz napędzał?:)
a no i jakie wykończenie :)

Dzięki :) Głośniki niestety słabe ale jest wsadzone to co miałem na stanie, SW 607 - alphard... czytałem opinie, wiem, że są mieszane z błotem ale w obudowie closed grają znośnie.

Co do zwrotnic niestety nie mam możliwości dokonania pomiarów ani w najbliższym sąsiedztwie nie ma nikogo kto by się tym zajmował a przynajmniej o tym nie wiem. Poszukałem na elektrodzie jakieś schematy są do takich monitorów na tych głośnikach a więc - mniej więcej.

Sub filtrowany pasywnie / niestety. Zrobiony na głośniku No name.. tzn głośnik Hermann ale to tak jak No name :) Obudowa dobrana jeśli można tak powiedzieć na podstawie odsłuchu i doświadczeniach innego użytkownika.

Podpięte to jest póki co do Kenwooda KA 1060

Co do wykończenia no to oczywiście chciałbym fornir, najchętniej mahoń jeśli fundusze pozwolą - których obecnie nie ma :) Do tej pory wszystko co robiłem robiłem na okleinie którą lakierowałem od czasu do czasu, ale jak powiedziałem next lvl :)

melisław napisał:
misiek_vp1, mam pewne podejrzenia, ale możesz powiedziec jakie głośniki dokładnie tam siedzą? Nie chce cię gasić, ale mam wrażenie że to raczej marne głośniki. Nawet jak na swoją cenę.
Ale wykonanie super :)

Patrz odpowiedź wyżej, sub to Herman HM 1220 , Monitory na alphard SW 607 + w tym momencie tonsil 9/80/8 - na sprawdzenie od kolegi ale brzmienie nie za bardzo mi się nadało tak że będzie zmieniony na stx. Tak więc wrażenie Cię nie zmyliło, możesz śmiało mówić ;)

c00xer napisał:
Co to za przetworniki ?

Patrz wyżej :)
n_omyzs napisał:
misiek_vp1, dlaczego tubka, a nie kopolka ?

Tak jak mówiłem na próbę taki miałem, jestem mało osłuchanym użytkownikiem , tzn słuchałem altusów i innych ale ciężko takie porównywać. Myślałem nad PJ Stx-a ...
 
Weekend fajny...ale szkoda że w niedzielę nie można trochę pohałasować (mieszkam w bloku)...projekt stoi w miejscu. A od poniedziałku do roboty,jak wrócę będzie 19-sta. Będzie trzeba się spiąć.

Jak by ktoś był ciekawy to składam 2,5 way Binganta dla kuzyna :)

No i cały czas projektuję moją nową konstrukcję TL bo Jazz project nie wypalił z racji szerokopasmówki (musiał bym kupić droższą żeby to jakoś grało,wolę w tej cenie jednak kupić inne głośniki). Nowa konstrukcja będzie na wypasie :mrgreen: Przez przypadek szukałem jakiejś konstrukcji która nie jest tak głęboka jak większość TL,no i znalazłem taką konstrukcję :wink: Teraz tylko muszę ją przeprojektować w TL bo oryginalnie jest BR.

Niektórzy już wiedzą co kombinuję,trzymają za mnie kciuki :grin: no i mam nadzieję że się nie wygadają :razz:
 
wojtek528, , skąd masz gięty, tzn nacinany MDF? I jaki to jest koszt? Albo sam go zrobiłeś. Fajnie wykonane wzmocnienia i otwory w nich zaokrąglone, z odpowiednim sprzętem można się bawić, efekt na pewno będzie odpowiedni :)

W piwnicy tyle co do kolumn to można hałasować w piwnicy, w mieszkaniu to rzeczywiście nie wypada. Chociażz drugiej strony jak jakieś2 mohery z rana pod oknem plotkują a inna włączy radio ma-ryja to wiercić też można.
 
Efekty dzisiejszych zmagań:

Teraz muszę domówić resztę drobnicy no i najdroższe zabawki czyli trafa i lampy :neutral:
 
amdr, ,Krystian Markow, strona 230 na dole, niestety u mnie w miescie nie istnieje cos takiego jak nacinany mdf wiec musiałem sobie radzić sam i niestety bylem zmuszony kupic pile stolowa no i frezarke bo bez tego ani rusz :wink: , dzisiaj skleilem do konca 2 skrzynie, Jezeli juz sie skusicie na nacinanie wlasnoreczne nie nacinajcie do samego konca(ja tak zrobilem rowki co 1cm do samego konca i teraz gdy tylko mocniej pasy zacisne mdf zaczyna sie rozwarstwiac :evil: )zostawic do konca ok 2cm i powinno byc ok)mam mdfke 22mm,wcinalem sie na 18mm
 
Ale wg mnie te nacięcia powinny być na zewnątrz a nie w środku-jak teraz je wypełnisz? Bez wypełnienia to masz ścianke 2mm :P
 
Pawel S. napisał:
Ale wg mnie te nacięcia powinny być na zewnątrz a nie w środku-jak teraz je wypełnisz? Bez wypełnienia to masz ścianke 2mm :P

Ale przy nacinaniu na zewnątrz siły działające na płytę byłyby rozciągające a nie ściskające. A wytrzymałość mdf na ściskanie w stosunku do rozciągania jest wielokrotnie większa.

Bez znaczenia nie jest też łatwość wykończenia takiej powierzchni, zaszpachlowanie i wyszlifowanie takiej ilości rowków byłoby masakrycznie pracochłonne już lepiej dokleić płytę pilśniową.
 
Pawel S., na prube ponacinalem szerszy kawalek mdf, przy nacieciach na zewnatrz po pewnym napieciu klocki zaczely sie urywac i odpanac(nie chcialbym zeby po sklejeniu zostala mi warstwa 4mm gdyby wszystkie odpadly:razz:) wiec zrobilem do srodka :wink:mam gladka powierzchnie i teraz moge na to odrazu fornir polozyć. w komoze glosnika wypelnie rowki szpachla(w ten sposob znow odzyskam 22mm grubosci) i dam na to jeszcze sklejke 5mm(scianka mdf ma 4mm :razz: )
 
Wiem, że nikt tak nie robi i to czysta teoria ale na studiach uczyli nas jak dobrać szerokość rzazu, jego głębokość i odległości między nimi w zależności od grubości materiału i promienia gięcia. Uzyskiwało się wtedy gładkie powierzchnie z obu stron bo rowki idealnie się zamykały. Można też stosować frezy dające w przekroju rzaz trójkątny lub trapezowy.
 
Powrót
Góra