• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Ca sq citroen berlingo

Rejestracja
Lip 22, 2005
Postów
700
Reakcji
0
Lokalizacja
wrocław
pacjent - Citroen berlingo II XTR 2010 - samochód służbowy

przeznaczenie - dla brata , wysokiej klasy dźwięk z mocnym basem, pod muzę każdego rodzaju

sprzet i materiały:
- radio - Clarion DXZ958RMC
- wzmak suba - Helix H1000 ESPRIT
- wzmak frontów- Genesis dm200
- sub - XLS12 830515 @30L closed
- głośniki na front - TEC LS 185, SCAN-SPEAK ILLUMINATOR D3004/660000
- kabel zasilający wzmak suba- 35mm2
- kabel zasilajacy wzmak frontów -21mm2
- kable sygnałowe - Sinuslive CA50
- kable głośnikowe - na wysokie OFC 6N 2x1,5mm z polinka, a na bas jakieś grube skręcane OFC 2x2,5
- kondensator - POWERBASS ACP 1.2
- maty na drzwi - GMS 012, STP SILVER
- drobnica - sinuslive i inne badziewie

dotychczasowa realizacja:
- podłączono dodatkowy przewód 35mm2 pomiedzy (-) akumulatora a punktem masowym w komorze silnika
- położono nowe przewody sygnałowe oraz elektryczne, przygotowano punkt masowy w bagażniku
- położono nowe przewody zasilające do radia
- wytłumiono drzwi przednie oraz zamontowano dystanse. na blachę zewnętrzną drzwi położono dwie warstwy STP SILVER oraz dwie warstwy GMS 012. ponadto na pozostałe blachy od strony wewnętrznej drzwi położono jedną warstwę SPT, następnie duże otwory w drzwiach zamknięto za pomocą włókna szklanego, na co następnie położono warstwę STP SILVER oraz warstwę GMS012. dystanse wykonano ze sklejonych ze sobą czterech warstw MDF19. tapicerkę drzwi pokryto na razie wklejkami z STP SILVER, gdyż zabrakło nam materiału. na wytłumienie pary drzwi przednich wykorzystano w sumie 3,5m2 STP SILVER oraz 2,5m2 GMS012.
- w bagażniku wykonano zabudowę w postaci skrzyni dosuniętej do tylnych siedzeń. taka forma zapewnia szybka konstrukcję, mała ingerencję we wnętrze samochodu oraz łatwą demontowalność w razie potrzeby. skrzynię pokryto tkanina obiciową.
- przeprowadzono pierwsze uruchomienie celem sprawdzenia odporności systemu na zakłócenia - zakłóceń brak!

do wykonania:
-wytłumić drzwi tylne, klapę bagażnika oraz elementy tapicerki. podłogi nie wymagają dodatkowego wytłumienia gdyż pokryte są 10-20cm warstwą materiałów tłumiących pod tapicerką
- zabudowa tweeterów w słupkach
- uruchomienie systemu wentylacji w zabudowie wzmacniaczy
- wykonanie ozdobnego wykończenia zabudowy bagażnika - pleksi, skóra, podświetlenie
- integracja frontu radia z modułem nawigacji
- pomiary systemu, wykonanie filtrów, strojenie

fotki:
schemat:


głośniczki z jednej stajni


bezpieczniki


rozbebeszone wnętrze przy kładzeniu instalacji


przymiarki


drzwi w stanie surowym


stp silver na wszystkich blachach wewnątrz drzwi


gms 012 na blache zewnetrzną


mocna taśma na dużych otworach


otwory pokryte laminatem- docięte na odpowiedni kształt włókno szklane położono na taśmie i nasycono żywicą. w kilku miejscach położono 2 warstwy


warstwa stp silver a na to warstwa gms 012. dystanse zamontowane na śrubach plus silikon


na tapicerkę zabrakło już mat. do dokończenia...


próbne odpalenie systemu. jak to ładnie wykończyć? pomysły?
 
sprzecik zacny ;

jak tam wygladaja slupki? jest duzo miejsca na tak duze tweetery?
mam nadzieje ze twoj brat bedzie bardziej zadowolony niz moj :p
 
sprzecik zacny ;

jak tam wygladaja slupki? jest duzo miejsca na tak duze tweetery?
mam nadzieje ze twoj brat bedzie bardziej zadowolony niz moj :p
słupki są spore, raczej nie będzie problemu . myślę że w tym tygodniu je zrobię
ustawiłem na początek w Helixie DF na max (>800 ) a brat stwierdził że woli tłustszy bas...

słupki
 
cięcie chcę zrobić pasywnie 1500-2000Hz więc scena nie powinna bardzo w dół uciekać
 
punkt -6dB. Filtr 12dB/oct. Po to wybralem ten glosnik, aby wykorzystac jego zdolnosci do niskich podzialow. Im nizszy bedzie podzial tym wiecej bedzie dzwieku bezpogsredniego, a wiec i lepsza lokalizacja pozornych zrodel dzwieku. Ostatecznie i tak zadecyduje dzwiek oraz poziom i charakterystyka znieksztalcen przy maksymalnym obciazeniu. zmierze i ocenie , zmiana filtrow to chwilka bo mam uniwersalne przestrajalne zwrotnice
 
Im nizszy bedzie podzial tym wiecej bedzie dzwieku bezpogsredniego, a wiec i lepsza lokalizacja pozornych zrodel dzwieku.

A ja myślałem, że lokalizacja pozornych źródeł zależna jest bardziej od zgrania fazowego oraz równowagi tonalnej...


Ostatecznie i tak zadecyduje dzwiek

Tego sie trzymaj :)

poziom i charakterystyka znieksztalcen przy maksymalnym obciazeniu.

Będziesz mierzyć czy "na słuch" ?


System z potencjałem - trzymam kciuki :)
 
Ostatnia edycja:
Będziesz mierzyć czy "na słuch" ?
pomiary. uchu czasem zniekształcenia się podobają...

A ja myślałem, że lokalizacja pozornych źródeł zależna jest bardziej od zgrania fazowego oraz równowagi tonalnej...
oczywiście to co piszesz jest bardzo ważne, ale temat nie jest taki prosty. uogólniając, bo to temat rzeka:
pozorne źródła dźwięku lokalizujemy na podstawie:
- różnicy ciśnienia dźwięku dochodzącego do ucha lewego i prawego
- różnica czasu dotarcia fal do ucha lewego i prawego
"- w zakresie częstotliwości dużych główną rolę odgrywa różnica poziomów ciśnienia akustycznego pomiędzy uszami.
- W zakresie częstotliwości małych decydującym wskaźnikiem jest różnica faz.
- Dla częstotliwości pośrednich błąd lokalizacji powinien być największy."
dość ciekawa prezentacja jednego z moich starych wykładowców http://156.17.30.104/dydaktyka/prezentacje/Lokalizacjazrodeldzwieku.ppt

jednym z głównych powodów rozmycia dźwięku w aucie i problemów z lokalizacją jest umieszczenie midbasu, który promieniuje między nogi, a często tymi nogami jest nawet zasłonięty. dla niskich częstotliwości to wiele nie psuje z racji długości fali (no i lokalizacja na podstawie różnic fazowych), ale dla częstotliwości powyżej jakichś 500Hz (fala 70 cm) robi się już problem z odbiciami i interferencjami. dlatego idealne dla samochodu są zestawy trójdrożne ze średniakiem umieszczonym w słupku blisko tweetera. a zestawy dwudrożne to zawsze będzie kompromis niestety. dlatego chcę zrobić niski podział. może z tymi 1500Hz przesadziłem , ale 2000Hz to już jak najbardziej. nie chciałbym się pakować w wyższe rzędy filtrów, bo cena komponentów mnie zabije, to już bym wolał średniaki kupić:)
jak to wyjdzie - na pewno się pochwalę, a jak zdążymy to pokażę w Izbicku
 
Będę w Izbicku - chętnie posłucham.

"- różnicy ciśnienia dźwięku dochodzącego do ucha lewego i prawego "

Tym bym się nie przejmował - ew drobne korekcje na sp gain.

"różnica czasu dotarcia fal do ucha lewego i prawego"

Od tego masz Time correction w clarku + zgranie fazowe (zwrotnica)
 
Będę w Izbicku - chętnie posłucham.
będzie mi miło, obym się wyrobił:)

"- różnicy ciśnienia dźwięku dochodzącego do ucha lewego i prawego "

Tym bym się nie przejmował - ew drobne korekcje na sp gain.

"różnica czasu dotarcia fal do ucha lewego i prawego"

Od tego masz Time correction w clarku + zgranie fazowe (zwrotnica)

nie zrozumieliśmy się. ja napisałem na jakiej podstawie człowiek lokalizuje pozorne źródła dźwięku. tego się nie koryguje, my tak mamy po prostu:) i z tego powodu właśnie bardzo ważne jest aby charakterystyki amplitudowe, fazowe (tu już ciężej) obu kanałów były takie same.
 
będzie mi miło, obym się wyrobił:)
ważne jest aby charakterystyki fazowe (tu już ciężej) obu kanałów były takie same.

Tutaj róznie bywa - faza dla poszczególnego kanału musi sie zgadzać.
Czasem bywa tak, że drobna asymetria np w zwrotnicy pasywnej na l i p kanał powoduje dużo lepsze zgranie fazowe w punkcie odsłuchowym (zazwyczaj po lewej stronie - fotel kierowcy), co jest dość oczywiste, ze względu np na kat fali nadawanej przez głośnik.
 
Tutaj róznie bywa - faza dla poszczególnego kanału musi sie zgadzać.
Czasem bywa tak, że drobna asymetria np w zwrotnicy pasywnej na l i p kanał powoduje dużo lepsze zgranie fazowe w punkcie odsłuchowym (zazwyczaj po lewej stronie - fotel kierowcy), co jest dość oczywiste, ze względu np na kat fali nadawanej przez głośnik.
dokładnie! też dochodzę do wniosku że zwrotnice dla obu kanałów trzeba projektować indywidualnie dla każdego kanału.
 
Przypominam, ze macie czasy w tym klarku i indywidualna regulacje poziomu

A inne zwrotnice dla lewej i prawej stronie sie nie sprawdzają
Niestety splychac te roznice

- - - - - aktualizacja - - - - -

Dla tego zestawu głośników zwrotnice bedzie bardzo prosta
Max 6 elementow z czego 4 to korekcja (z czego 3 mogą okazać sie zbędne ) ;)
 
A inne zwrotnice dla lewej i prawej stronie sie nie sprawdzają
nie chodzi o zupełnie inne zwrotki, raczej takie żeby chyki poszczególnych głośników (no i sumy) się możliwie pokrywały dla obu kanałów. a przynajmniej były zbliżone:/

Dla tego zestawu głośników zwrotnice bedzie bardzo prosta
Max 6 elementow z czego 4 to korekcja (z czego 3 mogą okazać sie zbędne )
zdradź szczegóły :) bo mi wychodzi lekko licząc korekta rezonansu tweetera (bo niski podział), lpad, no i filtry.
 
lpad w przypadku 4ch wzmaka zbędna rzecz.
Tutaj troche więcej bedzie potrzebne :)

Łukasz - u mnie czasem drobna korekcja - np minmalnie wieksza cewka równoległa powodująca np lepsze dogranie fazowe całkiem nieźle sie nieraz spisuje.
Ważne aby rodzaj filtracji był taki sam.

Lpady też często mi wychodzą niesymetryczne.

Ale ja nie mam czasówki w "radiu"
 
Powrót
Góra