• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

[Car audio] Budżetowa zabudowa tweeterów w słupkach

Rejestracja
Sty 14, 2011
Postów
31
Reakcji
0
Lokalizacja
Bielsko-Biała
Witam!

Po wrzuceniu do samochodu subwoofera zaczęło mi brakować wysokich tonów które z głośników seryjnych nie są zbyt wyraziste a dodatkowo całość idzie w nogi (Lanos htb 5d). W serii oczywiście nie było tweeterów więc postanowiłem że zrobię coś swojego. Budżet niewielki, chciałem to zrobić prawie za friko - żeby tylko było słychać górne pasmo. Kiedyś kupiłem je w internecie za grosze jako Infinity wyjęte z głośników zewnętrznych (kto wie ile w tym prawdy). Grają bardzo przyjemnie, odłączone równolegle z głośnikami w drzwiach i puszczone przez kondensatory 3,3uF.
Przy obijaniu skaj okazał się niestety za mało rozciągliwy i musiałem podoklejać paski skóry w miejscach w których brakło już skóry co wyszło wg mnie całkiem estetycznie (widać na zdjęciach) :)

Więc teraz: bas idzie z subwoofera (z drzwi jest przyciszony na radiu), średnie idą z drzwi (seryjne 10cm DU - jakość jak wiadomo okropna) a wysokie też z drzwi czego praktycznie nie słychać no i z gwizdków w słupkach.

Mimo to, ze to ekonomiczna konstrukcja, jestem zadowolony bo nie spodziewałem się, że za 25zł podniosę sobie tak słyszalność wysokich tonów w samochodzie;)

Zdjęcia z budowy:
-ukierunkowanie tweeterów
1.JPG


-ukierunkowanie tweeterów
2.JPG


-pierwsza warstwa żywicy na rajstopę naciągniętą na plastiki i przymiarka głośnika
3.JPG


-położona jedna warstwa maty szklanej i szpachli, wstępny szlif
4.JPG


-końcówka szlifowania
5.JPG


-efekt po obiciu ekoskórą
6.JPG


-i prawa strona
7.JPG


-efekt końcowy całości w samochodzie
8.JPG



Koszt:
-żywica i maty szklane: 0zł, miałem
-tweetery: 0zł, miałem
-plastiki słupków: 0zł, miałem
-rajstopy na formowanie kształtu: 0zł, miałem
-ekoskóra do obicia: 15zł (i 2/3 tego co kupiłem mi jeszcze zostały czyli wyszło koło 5zł)
-kropelka do klejenia rajstop i ekoskóry: 10zł (5 tubek po 1,99zł:biggrin:)
-kable: 0zł, miałem

=15zł (25zł licząc z nadmiarem skaju który niepotrzebnie kupiłem)

Jak widać miało być ekonomicznie i za 15zł + praca własna podniosłem sobie chociaż troszkę jakość dźwięku w samochodzie :)
 
Szpachlę też miałem jakąś :D Przecięcie osi gwizdków jest nakierowane pomiędzy przednimi fotelami. Tak mi się słuchało najlepiej no i pasażer ma taki sam odsłuch jak i kierowca czego nie można uzyskać przy ukierunkowaniu tweeterów na nos kierowcy :P
 
powiem ci, ze jeszcze mi tak nigdy tweetry nie graly
zazwyczaj najlepiej mam jak sa nakierowane troche pod lusterko
ale jesli u ciebie jest dobrze to ok...
 
Mi teraz fajnie grają, może to dlatego, że mam zwyczaj jeździć samochodem w pozycji "bardzo leżącej" więc jestem mocno w tyle :biggrin:

Tak, pierścienie są wycięte z puszki po Mountain Dew Adrenaline bo nic innego nie miałem a idealnie spasowała średnica i gwizdki wchodzą na ciasno:D

Myślałem właśnie czy skleić skórę butaprenem ale stwierdziłem, że skóra jest na tyle mocno ponaciągana, że butapren zaraz by to puścił. Kropelka za to ładnie wszystko trzyma no i nie musiałem trzymać tego godzinami żeby złapało:P Poza tym, Kropelką skóra jest podklejona tylko od niewidocznej części słupka (od tyłu) więc nie ma co się rozklejać nawet. Od widocznej strony nie ma ani grama kleju (oprócz okolicy pierścienia na tweeter) bo skaj jest naciągnięty tak, żeby opierał się na profilu z żywicy i włókna szklanego :)
 
Myślałem właśnie czy skleić skórę butaprenem ale stwierdziłem, że skóra jest na tyle mocno ponaciągana, że butapren zaraz by to puścił. Kropelka za to ładnie wszystko trzyma no i nie musiałem trzymać tego godzinami żeby złapało:P

oj chyba nigdy nie kleiles butaprenem albo nie masz pojecia jak go stosowac...
 
Wiem, jak kleić butaprenem, wiem o odczekiwaniu na podeschnięcie itd. przed złączeniem, o smarowaniu klejem obu powierzchni itd :)
Problemem jest tutaj to, że Butapren nie ma dużej wytrzymałości na temperatury i w czasie kiedy samochód stoi w upale a słupki są obite czarną (przyciągającą promienie słoneczne) ekoskórą, klej mógłby się po prostu rozpuścić. Wystarczy dotknąć sobie takiego słupka po 5h stania auta w słońcu i można powiedzieć, że parzy :)
Poza tym znam wytrzymałość Butaprenu bo nie raz nim coś kleiłem i jestem w 100% pewny, że takiego naciągu by nie utrzymał ponieważ sam miałem problemy z siłą do naciągnięcia tego nawet rękami. Po zrobieniu wszystkiego bolały mnie całe palce bo skóra była tak mało rozciągliwa, że żeby to naciągnąć w miarę trzeba było włożyć w to naprawdę sporo siły.
 
Wiem, jak kleić butaprenem, wiem o odczekiwaniu na podeschnięcie itd. przed złączeniem, o smarowaniu klejem obu powierzchni itd
Problemem jest tutaj to, że Butapren nie ma dużej wytrzymałości na temperatury i w czasie kiedy samochód stoi w upale a słupki są obite czarną (przyciągającą promienie słoneczne) ekoskórą, klej mógłby się po prostu rozpuścić.

hmm... jedyne co mi sie rozpuscilo w samcohodzie od temperatury to polakierowane trojkaty zrobione tylko ze szpachli do tworzyw
cala reszta przetrala lata
butapren nigy sam mi nie puscil. a cyjanoakryl owszem ;)

Wystarczy dotknąć sobie takiego słupka po 5h stania auta w słońcu i można powiedzieć, że parzy
Poza tym znam wytrzymałość Butaprenu bo nie raz nim coś kleiłem i jestem w 100% pewny, że takiego naciągu by nie utrzymał ponieważ sam miałem problemy z siłą do naciągnięcia tego nawet rękami.
a czy zwrociles uwage na to ze skaj jest termoplastyczny? i ze jak sie nagrzeje to sie bardziej rozciagnie i cala ta sila zmaleje zamiast wzrosnac?

od siebie napisze ze nie musisz sie obawiac butaprenu i bardziej polecam tego typu kleje
 
nastepnym razem uzyj butaprenu
to duzo lepsze i tansze wyjscie
i 100 razy latwiejszy w uzyciu
 
Widziałem już całkiem elastyczne rodzaje skaju ale niestety ten jest jakiś felerny i po podgrzaniu suszarką na pełnej temperaturze nawet nie był na tyle plastyczny na ile bym chciał a już parzył w palce :P
Ale dzięki za radę, to pierwsza moja konstrukcja tego typu więc jak będę robił coś podobnego to na 100% wypróbuje butapren :)
 
Powrót
Góra