• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Celestion tr1525+stx d800 LDMC151 zwrotnica, driver?

Rejestracja
Mar 14, 2010
Postów
10
Reakcji
0
Lokalizacja
Daleko
Witam
Mam w posiadaniu Celestiony C151, jak wiadomo siedzą tam głośniki wysokotonowe - piezo, przyszedł czas na wymianę, zastanawiałem się nadstx d800,ale nie wie, jak zbudować zwrotnicę, tzn jakie parametry dobrać, żeby to współgrało z celestionem tr1525, co prawda na stronie stx jest zwrotnica dod800 i głośnika niskotonowego stx, ale ja posiadam celestiona. Jak podzielić, jak dobrać wartości elementów zwrotnicy? Może jakiś schemat?
Pozdrawiam
 
raczej nikt nie projektował wcześniej takiego schematu zwrotnicy.
A tutaj zwrotnice projektują ludzie przy pomocy programu SpeakerWorkshop.

Jak nie chce cie się bawić bo www.kolumny.prv.pl tam masz w dziale zwrotnice kalkulator.
 
Jak nie masz sprzętu pomiarowego to do biedy możesz użyć samego filtru D800 z paczek stx a dla celka przeliczyć na kalkulatorze filtr na częstotliwość odcięcia 1,6kHz czyli taka jak w paczkach stx'a. Liczonego filtra do D800 nie polecam gdyż w paśmie jakim należy go dzielić na dość niewyrównaną impedancje przez co taki filtr może działać niewłaściwie.
 
Na forum jest Irek,który na pewno wie co będzie dobre dla tych paczek. To panowie góry filtr zastosować taki jak jest na schemacie stx, a jeśli rozchodzi się o celestiona to obliczyć ją na kalkulatorze ze strony podanej wyżej? Filtr drugiego rzędu 12dB/okt. Ciąć ja na 1600hz, podając impedancję 8ohm, ale czyż to nie za proste? Jaką by miało to różnice wrzucając inny głośnik. Myślę, że Irek wiedziałby jak potraktować celestiona.
 
Byla jeszcze wersja P151 w ktorej byl driver dynamiczny (tonsil) i on mial po prostu kondensator 2,2uF + 0,3mH i szeregowo na wejsciu zarowke 50+55W 24V wlokna szeregowo. Driver byl glosniejszy i gory bylo bardzo duzo ale nikt nie nazekal. Sprobuj najpierw to apotem sie pomysli nad nizszym podzialem choc to bedzie wymagalo pomiarow.

Naturalna charakterystyka glosnika celestion jest plaska i opada lagodnie dajac podzial w okolicy 3,5-4khz dlatego przy takich podzialach nie trzeba tego glosnika filtrowac.

Jesli ktos chce nizszy podzial to bez pomiarow moze sprobowac zwrotke z STX-a. Nic nie wybuchnie a czy gra lepiej to bedzie slychac.

Nie mailem okazji mierzyc D800 wiec sie nie wypowiem co on potrafi.
 
irek napisał:
Nie mailem okazji mierzyc D800 wiec sie nie wypowiem co on potrafi.

Dr.aus go mierzył,charakterystyka prawie identyczna (jak nie identyczna) co d220 seleniuma. W tej cenie jak na razie nie ma nic lepszego.
 
marian napisał:
Dr.aus go mierzył,charakterystyka prawie identyczna (jak nie identyczna) co d220 seleniuma. W tej cenie jak na razie nie ma nic lepszego.

A co znaczy ''prawie''? I czym go mierzyl? No i co jest identyczne przebieg charakterystyki czy maja takie same efektywnosci?

Nie znam seleniuma d220, mieszylem taniego st302 i jest to starszny syf. Seleniumy sa tanie ale chyba nie nalezy oczekiwac od nich zbyt wiele.

celestion napisał:
Co za tonsil siedział, i czy będzie grało to względnie

GDWT12-19/150 lub jak kto woli eminence apt50 z prostokatna tuba. Teraz nie wiem co wklada LDM, duzo idzie neodymowych celestionow ale chyba w taniej serii idzie maly prostokatny STX.
 
Prawie znaczy tyle że bardzo zbliżona ciężko zrozumieć? Skuteczność też jest właściwie taka sama, ok. 109db z wata. Z tym że stx jest dwa razy tańszy.
 
:shock:

Nie wierze że ktoś w ogóle jeszcze się zastanawia nad kupnem Gdwt za 75 pln kiedy za parę złotych więcej ma driver z cewką 1,7 cala która spokojnie pozwala dać podział w okolicach 1,5khz (aktywnie nawet niżej). Patologia normalnie...
 
Shiver napisał:
Prawie znaczy tyle że bardzo zbliżona ciężko zrozumieć? Skuteczność też jest właściwie taka sama, ok. 109db z wata. Z tym że stx jest dwa razy tańszy.

Dokładnie. Irek,chyba nie muszę tłumaczyć kim jest dr.aus więc pytanie czym to mierzył i jak pozostawię bez odpowiedzi.

Shiver napisał:
:shock:

Nie wierze że ktoś w ogóle jeszcze się zastanawia nad kupnem Gdwt za 75 pln kiedy za parę złotych więcej ma driver z cewką 1,7 cala która spokojnie pozwala dać podział w okolicach 1,5khz (aktywnie nawet niżej). Patologia normalnie...

No dla mnie porażka na maxa :mrgreen:
 
Propozycje zwrotki zostały podane i napewno będzie to lepsze niż Gdwt na górze jakoś tam odcięty bez tłumika (przez co góra się wybija) i midbas 15-sto calowy puszczony pełnym pasmem.
 
Shiver napisał:
i napewno będzie to lepsze niż Gdwt na górze jakoś tam odcięty bez tłumika (przez co góra się wybija) i midbas 15-sto calowy puszczony pełnym pasmem.

Dla jednego lepsze dla innego gorsze. Rozmawialem z wieloma klientami i jedni chwalili stara serie ze efektywnosc a inni nowa za charaketr brzmienia wiec wszystko zalezy na kogo sie trafi. Dlatego w ofercie trzeba miec kolumny dla kazdego.

Niski podzial i tlumiki to krotko mowiac strata cennych decybeli najwazniejszych w naglosnieniu estradowym.

1,5-2calowy driver owszem moze pracowac nizej ale gorsza ma gore. Nizszy podzial to lepsze charki kierunkowe ktore wcale nie sa lepsze na estradzie!! Przy wielu kolumnach dazy sie do jak najwezszych charek kierunkowych!

Wszystko zalezy co komu potrzeba i najpierw nalezy zrozumiec wszystkie mozliwosci a potem aplikowac je pod konkretne potrzeby.

Jak moc RMS ma taki driver 1,5-2cale? Jesli puscimy go od 1-2khz i ktos nacisnie klawisz w syntezatorze na 2-3khz to driver pojdzie z dymem! Estrada to skomplikowana analiza zjawisk fizycznych jak charki kierunkowe i efektywnosc oraz wytrzymalosci mocowej.
 
irek napisał:
Dla jednego lepsze dla innego gorsze. Rozmawialem z wieloma klientami i jedni chwalili stara serie ze efektywnosc a inni nowa za charaketr brzmienia wiec wszystko zalezy na kogo sie trafi. Dlatego w ofercie trzeba miec kolumny dla kazdego.

Efektywność "zyskana" poprzez to że wysoko-tonowiec gra po prostu głośniej to żaden zysk, równie dobrze można puścić zwykły driver bez tłumika, ale to nie o to chodzi.

irek napisał:
Niski podzial i tlumiki to krotko mowiac strata cennych decybeli najwazniejszych w naglosnieniu estradowym.

W jakim stopniu niski podział wpływa na spadek efektywności?
Co do kwestii tłumika, widzę że nie rozumiesz podstawowej zasady przy budowie wielodrożnego systemu nagłośnieniowego, otóż podstawą jest to że maksymalną skuteczność zestawu wyznacza jego najsłabsze ogniwo. W 99% przypadków najsłabszym (czyt. najcichszym) jest midbas i dlatego należy stłumić driver do jego efektywności. Nie jest to żadna strata, tylko kwestia tego że driver aby wytrzymał warunki pracy estradowej (praca przy pełnej mocy, sprzęgi itd.) musi mieć zapas mocy, fizycznie ta moc jest ograniczona więc uzyskuje się spadek jej poboru poprzez tłumienie wysoko efektywnego drivera.

irek napisał:
1,5-2calowy driver owszem moze pracowac nizej ale gorsza ma gore

Jeżeli mówimy o średnicy cewki to takie drivery ciągną liniowo zwykle do 18-20kHz więc w czym problem?

Irek napisał:
Nizszy podzial to lepsze charki kierunkowe ktore wcale nie sa lepsze na estradzie!! Przy wielu kolumnach dazy sie do jak najwezszych charek kierunkowych!

Tak, ale to dotyczy stackowanych modułowych systemów tubowych bądź też liniówek, nijak to się ma do paczek klasycznych typu front-głośnik gdzie te charki powinny być jak najszersze. No chyba że Ldm przyjął jakąś nietypową strategie, kiedy inni wymyślają coraz to nowe metody na ich poprawę to tutaj tworzymy nowe zasady i je zawężamy. I w dodatku jeszcze można na tym zaoszczędzić :)

irek napisał:
Wszystko zalezy co komu potrzeba i najpierw nalezy zrozumiec wszystkie mozliwosci a potem aplikowac je pod konkretne potrzeby.

W tym wypadku sprawa dotyczy się małego nagłośnienia, prawdopodobnie w ilości jedna kolumna na stronę. Więc wydaję mi się że moje rady będą jak najbardziej słuszne.

Irek napisał:
Jak moc RMS ma taki driver 1,5-2cale? Jesli puscimy go od 1-2khz i ktos nacisnie klawisz w syntezatorze na 2-3khz to driver pojdzie z dymem! Estrada to skomplikowana analiza zjawisk fizycznych jak charki kierunkowe i efektywnosc oraz wytrzymalosci mocowej

Taki driver średnio ma moc 60wat. Widzisz jak nie zastosujesz tłumika to pójdzie z dymem (chodź też nie koniecznie bo duże cewki mają większą wytrzymałość na chwilowe przeciążenia to raz, dwa że widmo mocy pasma 2-3khz jest na tyle niskie że przy wysterowaniu z miksera na poziomie 0db na driver pójdzie zaledwie kilka-kilkadziesiąt wat mocy), jednak właśnie po to on jest aby driver miał duży zapas mocy (nieraz 10-cio krotny).
 
Kolumny będą pracowały samodzielnie z ziemi na małych imprezach, na większych imprezach będą spoczywały na subie LDM CS-151. Ale ze względu na mobilność i wielkość imprez na jakich pracuje mobilny DJ będę częściej grał samodzielnie.
 
Jeżeli tak to użyj D800 i zwrotki stx'a dedykowanej do PA600, będzie to najlepsze rozwiązanie w Twoim wypadku.
 
Powrót
Góra