• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

[2-drożne] Classic Illumination

Rejestracja
Paź 10, 2004
Postów
798
Reakcji
1
Lokalizacja
Radom
Przetworniki
1. Scan Speak Illuminator R3004/662000

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/r3004-662000.pdf

2. Scan Speak Illuminator 18WU/8741T00

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/18wu-8741t00.pdf

Obudowa

Objętość netto ok. 17L. MDF22mm łączony na 45” i lamelki. Klej poliuretanowy. Wzmocnienie, kratownica pozioma. Fornir naturalny (Jabłoń Indyjska) klejony na prasie (klej biały). Lakier półmat (gloss40). Cała chemia firmy ICA (izolant, podkład i nawierzchniowy).
Wytłumienie: całość filc techniczny 12mm. Watolina 30mm (tylko tył i góra)

Zwrotnica
Większość z Was zrozumie dlaczego utajniona. Mogę pokazać tylko tyle ;)

Jak widać kondensatory Jantzen Z-Standard, cewka z drutu 1.8 RDC <0,4ohm, rezystory Superes10W, przewody 6N.

Najpierw był projekt


Następnie budowa


Fornirowanie, frezowanie


Kolejny etap to pomiary


Odsłuchy, odsłuchy, odsłuchy… Kilka zwrotnic, różna elektronika i pomieszczenia odsłuchowe. Jedno z gorszych:


Ostateczne wykresy
Pomiary w SW i Arta, Limp. Symulacje LspCAD (prawidłowo ustawione lokalizacje głośników). Pomiar z 1m. Wygładzanie 1/12 oktawy. Skala 50dB. Podział 2.1kHz. Jak widać duża stromość filtrów. Ostateczne strojenie BR na 44Hz. Jak znajdę trochę czasu to spróbuję wszystko zsumować ale chyba nie ma sensu.


Finalny produkt


Jak grają?
Napiszę później …
 
Ostatnia edycja:
Nie lubię to mało powiedziane.
Słuchałem jej w kilku wersjach i nigdy mi nie pasowała.
 
Konrad gratulacje w końcu przekonałeś się do "szpilki" :p
Wiem jak potrafią zagrać te przetworniki i gratulacje za świetny projekt.
Nie na temat...
W pokoju gdzie grały Thiel na AudioShow popijając pyszne czerwone winko powiedziałeś, że nie chcesz illuminatora a jednak :)
 
Nie na temat...

To prawda. Pamiętam, że to było nie tylko dobre czerwone wino, ale także równie smaczny browar-chwilę wcześniej :). Ja zawsze odnoszę jakość głośnika do ceny i wtedy Illuminatory kosztowały chore pieniądze. Opinia była też podyktowana tym, że dwa lata temu na AS większość konstrukcji na szpilkach grała za jasno, ostro. Wg mnie ten przetwornik trzeba trochę poskromić aby odwdzięczył się dużą szczegółowością ale bez natarczywości podobnej do Seas 27TBFC/G. U Ciebie wybór przetworników jest wręcz idealny, choć ja bym dał mniejszą miednicę na średnie ;P.

Jak brzmią
Ogólny charakter brzmienia jest łagodny ale detaliczny. Znakomita szczegółowa góra. „Szpilka” jest godna każdej HiEnd'owej 3 drożnej konstrukcji. Stereofonia jest znakomita. Przy rozstawieniu 2,5-3m łatwa lokalizacja instrumentów przy dużych składach symfonicznych. Wokale brzmią lepiej niż na aluminium ale A.M. Jopek nadal mi się nie podoba :). WU18 jak na tak dużą membranę gra dobrą średnicą-jednak nie zaskoczył mnie tak pozytywnie jak wysoko-tonowy. Pewnie miałem zbyt wygórowane oczekiwania. W tej obudowie zejście na basie nie jest jakieś imponujące ale fajne jest to, że on zupełnie nie męczy się nawet przy dużych natężeniach. Przy dobrym piecu jeden nagłośni nawet 30m^2. Kompromis 2W wolę pominąć dlatego dla siebie tylko 3W.
Czego słuchałem i polecam do porównań:
51ty3PgaAiL._SL500_AA280_.jpg

Fim Super Sound! Vol. II
Z pięknego filmu "Siedmiu Wspaniałych" w wykonaniu London Festival Orchestra
Świetna dynamika, gęsto i pięknie. Dały radę! Uwagi: w pewnym momencie kontrabas schodzi bardzo nisko i brakuje mi kontroli ale na McIntosh MC601 wcześniej tego nie zaobserwowałem.
513byuoEdiL._SL500_AA280_.jpg

Chuck Mangione "Children Of Sanchez"
Tego starego utworu słucham aby ocenić czy kompensacja BS jest wystarczająca. W tym przypadku ok.4dB. Perkusja, bębny muszą być wyraźnie słyszalne. Na wielu konstrukcjach słychać jakby perkusista grał w innym, dalszym pomieszczeniu. Średnica jest na tym utworze wycofana jakby za kotarą - tak niestety to nagrali i musi zostać. No ale góra trąbki itd. - miód!
Nadal z filmu:
Helikopter w Ogniu
61bxYLEd-jL._SL500_AA280_.jpg

Denez Prigent "Gortoz A Ran"
Jak są ciary i nie chce się przestać słuchać to znaczy, że jest dobrze :)
Kończymy klimatycznie i czadowo Hans Zimmer "Chant"!
Trochę audiofilskich realizacji ze składanki B&W.
front.jpg

Wzorowo nagrane gitary, piękny mocny bas. Mocno wyeksponowany niski wokal:
Chris Jones „Long After You’re Gone”
Alan Taylor “Color To The Moon”
W takich realizacjach brakuje mi dużego metalowego tłoka na dole :D. Reszta bez uwag.
Oczywiście kobiety takie jak Sara K., Rebecca Pidgeon, Anna Caram brzmią wspaniale ale ich realizacje na każdych dobrych kolumnach fajnie wypadają.
Teraz utwory po odsłuchaniu których każdy będzie chciał zostać przy 24bit/192kHz. Może się to niestety skończyć dużymi wydatkami na elektronikę :(
2L048.jpg

Ola Gjeilo „North Country”

2L064.jpg

Marianne Beate Kielland „Come Away, Death”

Posłuchajcie:
http://www.2l.no/hires/

Słuchałem tego m.in. na Bel Canto DAC3 i fajnym zestawie McIntosh’a.
Po tym doświadczeniu na mojej liście zakupów znalazł się Dac Magic Plus (Raven to dzięki Tobie:))
562afd36_cambridgedacmagicuqpdf.jpeg
 
Nie na temat...
Hans Zimmer...popieram :D Jest jeszcze z płyty Incepcja utwór Mombasa, na nim można całkiem nieźle sprawdzić dynamikę zestawu, dużo się tam dzieje na niskich częstotliwościach. A na dobrych, nisko schodzących kolumnach trąby wbijają w fotel :D
 
To jak AMJ nie gra to juz mi sie nie podoba.
Zawsze szpilka dla mnie grała ostro i nie przyjemnie.

A jak radzi sobie kajah i Bregovic?
 
Zawsze szpilka dla mnie grała ostro i nie przyjemnie.

Mozna zauwazyc z wykresow, ze musial wyciszyc srednice oraz niskie soprany ze szpilki, aby pozbyc sie tej ostrosci, przypadek? Identycznie ja musialem zestroic kiedys swoja metalowa vife d25ag, zeby to nie gralo ostro.
 
"Klockowate", ale konkretne :)

To jak AMJ nie gra to juz mi sie nie podoba.

Słuchałem AMJ na różnych konstrukcjach, nawet na usherach 9930-20 sypało piachem na sybilantach, mam jej wszystkie płyty, Ona tak po prostu ma :)
Jestem wręcz przekonany że na SS te sybilanty brzmią gorzej niż na 9950-20 (na każdym AS się o tym przekonywałem).
A czy jest sens walczyć z tą natarczywością tylko po to aby AMJ zabrzmiała lepiej? moim zdaniem nie, jeśli tylko inna muzyka wypada świetnie.
 
sluchales moze 4por Vivaldiego na tym sprzecie? jak sie to przedstawia? j pierwszy raz zakaldajac nowe sluchawy przy zamknietych oczach byla masakra ;) takie emocje i napiecie oraz nagle rozluznienie i uspokojenie dzwiek byl mega zywy i szuakm czegos takiego w kolumnach
 
Nie prawda, ze AMJ zawsze piaszczy
Można dłużej posiedzieć nad zwrotka i potrafi być bardzo przyjemna
 
Nie na temat...
Nie ma co podawać utworów, bo na wszystkich piaszczy :)
Ale dajmy na to, odpal jedną z najlepszych jej płyt "Upojenie" i piosenkę o tym samym tytule.
 
Powrót
Góra