• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

[2-drożne] Dayton Rs125 + Seas 22TAF/G

  • Autor wątku Autor wątku Rfck
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
Jeszcze jako ciekawostka, spradziłem tą zwrotkę którą podał raven. W obu przypadkach jest to ta sama zwrotnica natomiast na jednej onaxis tweerta jest bez plik kalibracyjnego do mikrofonu a drugi z plikiem.
Tam gdzie pliku przy pomiarze nie było, jest problem ze zgraniem fazowym co widać na reverse null.


Dodam dla przypomnienia że ja mam skośny front więc i zgranie fazowe mogło się rozjechać choć nie jest tak źle.
Natomiast ciekawe jest to jaki wpływ na fazę ma plik kalibracyjny do mikrofonu.

Jak widać na ząłączonych obrazkach to plik kalibracyjny mimo że działa na pasmo skrajne to i tak ma znaczenie przy projektowaniu zwrotnicy chociażby dla uzyskania równowagi tonalnej, bez pliku na mikrofonie wygląda że jest równo natomiast po skorygowaniu plikiem okazuje się ze jednak wysokich jest za mało w stosunku do reszty.

Tak wygląda różnica między pomiarem z plikiem a bez pliku.
 
Ostatnia edycja:
Plik kalibracyjny mikrofonu nie ma najmniejszego wplywu na faze. Cos skopales. Jezeli zmienia u Ciebie faze, to zmienia ja jednoczenie na obu glosnikach wiec sumarycznie przy projektowaniu nie moze byc zadnych zmian.
 
Faktycznie masz rację. Musi zmieniać na obu głośnikach przy pomiarze a nie jestem pewien czy na pomiarze woofera go wyłączyłem.
Tylko piszesz że nie ma wpływu na fazę, ale jednak musi mieć skoro załóżmy ze pomiar tweetera jest z plikiem a woofera bez.
 
Nie wiem jaki softem mierzysz, ale np. Arta wprowadza korektę pod mikrofon dopiero po pomiarze. Więc jeśli masz go zapisanego, to możesz włączać i wyłączać korekcję.
 
Tylko piszesz że nie ma wpływu na fazę, ale jednak musi mieć skoro załóżmy ze pomiar tweetera jest z plikiem a woofera bez.
To zalezy jaki plik kalibracyjny masz. Zdecydowana wiekszosc posiada charke amplitudowo-fazowa wiec wplywa na pojedynczy pomiar. Mozna od biedy wyzerowac cala kolumne fazy w pliku kalibracyjnym ;) Ja wszystkie pomiary robie bez korekcji i dopiero jak je "rysuje" to ja dodaje ;)
 
Nie wyłączyłem pliku do pomiaru woofera więc z tego wynika że plik posiada charkę amplitudowo- fazową dlatego pomieszana jest faza.


Nie wiem jaki softem mierzysz, ale np. Arta wprowadza korektę pod mikrofon dopiero po pomiarze. Więc jeśli masz go zapisanego, to możesz włączać i wyłączać korekcję.
W SW mierzę a plik kalibracyjny mam zrobiony pod swój mikrofon. Sw z tego co wiem robi to wtedy gdy jest wskazany w programie plik kalibracyjny, jeśli go wyłączysz to robi bez więc nie można sobie dodać po pomiarze.
Nie jest to jednaj potrzebne bo teraz pharoh uświadomił mi że nie zrobiłem pomiaru woofera bez pliku kalibracyjnego co oznacza że tylko dla tweetera faza się zmieniła i dlatego na moim wykresie porównawczym faza się nie zgadza bo została skorygowana tylko na jeden głośnik. ;)
 
Na głównej jest fajny tutek Yoshiego o tym jak czasowo pływa pomiar w SW i jak sobie z tym radzić. Jeśli tego nie robisz to może to jest przyczyna.
 
Ale przyczyną jest plik do mikrofonu a raczej mój mały błąd gdyż zestawiłem pomiar woofera ( bez bliku) z pomiarem tweetra z( z plikiem) Oczywiście tylko w ramach ciekawostki zasymulowałem tę zwrotnicę:


No i teraz jest jasne że trzeba robić pomiar tweetera i woofera z plikiem kalibracyjnym :

Jak widać faza jest korygowana już przy ok 2khz podobnie jak pasmo przenoszenia.
 
Nareszcie gotowe.

Nareszcie gotowe.

Tak więc po dwóch latach, monitorki doczekały się podstawek.
Projekt zakładał koniecznie możliwość dociążenia żwirem z racji "Crash Testu" jednej z nich.

Kot audiofil stwierdził że są zbyt mało stabilne :) Więc zaprojektowałem i nareszcie skończyłem podstawki pod moje monitory.
Całość złożona z czterech elementów tj. stand, dwóch czarnych wstawek oraz podstawki. Całość jest solidnie skręcona na śruby i pręty gwintowane.

Wnętrze wyłożóne pianką (taką pod panele) w celu ochrony wnętrza miękkiego MDFu.
Zdjęcia kolejny raz wykonała dla mnie moja dziewczyna :)


 
Wykonanie bardzo ładne, ale czy nie lepiej było złożyć typowe podłogówki?
Monitorki zrobiłem dwa lata temu i bardzo fajnie grają. W tej chwili aby móc korzystać z tych musiałem mieć do nich podstawki bo moje koty audofilskie w ferworze walki wpadają na nie często.
Przy okazji mam hajendowe standy z dociążeniem :)
 
Rfck
Bardzo fajne standy. Cos nowego, super.
U mnie RS'y chulaja z vifa25vts i jestem mega zadowolony, swietne glosniki, kiedys na nich MTM'y machne bo sa tego warte.

Pozdr
 
Monitory wyglądają bardzo eleganco, gratulacje! Chociaż z podstawkami bryła się stosunkowo duża robi. Zachęcony pozytywnymi opiniami przymierzam się do budowy kolumien podłogowych na podstawie Microbe SE, lub raczej Microbe SE2.5 MTM. Tylko trochę niepokoi mnie niższa częstotliwość podziału w wersji MTM, w stosunku do 2.5 kHz w TM. Ktoś wspomniał wcześniej w tym wątku że 2 kHz może nie być optymalne dla tych głośników. Chyba wykonam front dla wersji TM i MTM i przekonam się jak obie wersje brzmią.

882b3f448d66e3fcb5398877beb97022_1475784221.jpg

Link: http://rjbaudio.com/misc/Microbe SE25 MTM.JPG
 
sylwester
Ja polecam jak najbardziej te daytonki, bardzo fajne mikrusy. Jak bys tak przez calkowity przypadek potrzebowal mix RS125-8 i vife ne25vts to fociaki masz ponizej. Zestaw jest naprawde fajny i ma malutkie rozmiary.
10f98137dd054a568a76943bbdbf03db_1476038784.jpg
5404747b1512365906e63bff700a14d0_1476038784.jpg
d13d0e4e269913224bc58f827dee59f5_1476038783.jpg
f6c97cd56084ecafa8611b773c563e74_1476038783.jpg



Rfck
Fajne podstawki, jak bys sie uparl to bys tam jakies duze wofery (np do kina) upchal :D
 
Fajne podstawki, jak bys sie uparl to bys tam jakies duze wofery (np do kina) upchal
Pewnie że miałem taki pomysł :) tylko że wtedy nie byłyby należycie ciężkie jak teraz. Zasypane wapiennym żwirem są nie do przewrócenia przez koteły.
Tylko to wiązałoby się z dodatkowymi kosztami; przeróbka zwrotek, 2 woofery. Mam do nich suba :) Zawsze łatwiej z dostosowaniem basu w pokoju.
 
Dzięki borys, zawsze warto mieć dodatkowe opcje do rozważenia. Skłaniam się ku tower MTM z dociążeniem czymś na dole dla stabilności a 22TAF/G ma taką zaletę dla mnie, że dziecku znacznie trudniej wcisnąć membranę i zniszczyć głośnik. Czego niestety doświadczyłem po zdjęciu chwilowo siatek ochronnych z wysokotonówek w MA BX5, dodatkowo po wywrotce na bok w jedej kolumnie popękał plastikowy kosz głośnika średniotonowego. No cóż, nie były to najlepiej zainwestowane pieniądze, jednak raczej nie będę płakał po BX5, już od jakiegoś czasu wkurzały mnie swoją słabą "zapiaszczoną" górą. :rolleyes:
Chętnie zobaczyłbym zdjęcie całej podstawki ;) Też planuję te głośniki mieć ustawione po bokach TV: https://www.dropbox.com/s/3ls9cshc88rqom6/RS125_MTM_1.jpg i potem także zapewne zabrać się za suba, gdy monitory będą się spisywać się dobrze.
 
sylvester
MTMy maja w sobie cos co wciaga i chce sie zestawu sluchac i sluchac bez konca, bardzo lubie taki konfig i szczerze go polecam. Mam ten sam klopot z dzieciaczkami (szczegolnie od sasiadow) ktore notorycznie pchaja palce w glosniki.
Daytony z korektorem sa swietnym wyborem, dziecko kladzie palec, zapoznaje sie z glosnikiem --> ooo nie da sie tego wcisnac i idzie sobie robic co innego.
Wysykotonowke wez przemysl jakiegos malego scana z siatka i zrob pozadne MTMy.
 
Chętnie zobaczyłbym zdjęcie całej podstawki
Co chciałbyś zobaczyć konkretnie ? Bo w środku jest tylko pianka i obecnie żwir pod samą górę. Dlatego zastosowałem dwie części. Dużą przykręciłem od razu, a przez małą wsypywałem żwir, dzięki temu mogę spokojnie nasypać żwir.
 
Wysokotonowke wez przemysl jakiegos malego scana z siatka i zrob pozadne MTMy.
Dzięki, jestem w tym wszystkim jeszcze raczej zielony więc sugestie odnośnie doboru głośników zawsze mile widziane. Niestety małe tweetery Scan Speaka z siatką już dość drogawe są - ok. 500 PLN, przy 150 za midwoofer. Przy takiej cenie wysokotonówek zastanawiałbym się nad 2-way z Satori MW13P. Ale to może w przyszłości dalszej, chyba jednak nie na pierwszą konstrukcję. Szukam czegoś gotowego w miarę możliwości, żeby nie utknąć na długo z modyfikacjami zwrotnicy.
Rfck brzmienie 22TAF/G odpowiada, więć może dla mnie będzie też OK. Chyba że chodzi o to także, aby przy mniejszej wysokotonówce umieścić bliżej siebie oba RS125?
Zastanawiałem się jeszcze nad RS28A, tylko tu trudno było znaleźć zwrotnicę. Najbliżej to: http://www.htguide.com/forum/showth...28-MTM-speaker&p=406897&viewfull=1#post406897, dla węższego o 0.5" frontu niż planowany i jakaś niska częstliwość podziału. I jeszcze pozostaje pytanie czy byłaby znaczna różnica w brzmieniu 22TAF/G i RS28A.

Co chciałbyś zobaczyć konkretnie ?
Przepraszam, nieprecyzyjnie się wyraziłem, chodziło mi o podstawki borysa. Twoje już są ładnie udokumentowane.:)
 
Powrót
Góra