• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Dobór zestawu pod tweetery Fountek NeoCd 3.0

Rejestracja
Gru 5, 2017
Postów
5
Reakcji
0
Lokalizacja
Reda
Drodzy koledzy,

Z racji tego, że zawsze jestem w "gorącej wodzie kompany" i też z faktu, że nie mam nikogo w najbliższym środowisku kogo mógłbym się doradzić zakupiłem pochopnie głośniki wysokotonowe Fountek NeoCd 3.0 mając w głowie budowę kolumn podłogowych ok. 80cm wysokości. Wyborem kierowałem się głównie po zainspirowaniu projektem V3002 https://loudspeaker.pl/projekt-kolumny-glosnikowej-v3002/ , a że akurat tweetery te były w okazyjnej cenie na jednej z aukcji to je zakupiłem.

Teraz stanąłem przed dylematem czy faktycznie ten projekt jest odpowiedni. Projekt na podobnych przetwornikach http://mtthsmyr.de/speakerbuilding.html jest dość mizernie oceniany przez samego autora. Ponadto zauważyłem, że ten tweeter ma małą moc i raczej jest zestawiany z mniejszymi głośnikami (najczęściej widywany w DIY w małych monitorach)

I teraz rodzi się moje pytania:
- czy jest sens zestawiać ten głośnik z głośnikami niskotonowymi powyżej 7" ?
- tym samym czy jest sens budowania kolumny gabarytów jak w projekcie ?
- czy ktoś mógłby polecić jakieś głośniki do zestawienia z tym tweeterem np. SEAS, SCAN SPEAK...

Ponadto:
- zależało by mi na zestawie trzy- drożnym - jeżeli jednak ma to grać na CA CXA60 (Moc 60W/kanał (8 omów)) czy nie rozsądniejszym będzie zestaw dwu-drożny?
- na dany moment nie umiałbym obliczyć skrzynki dla głośników - czy ktoś na forum zrobił by to dla mnie?

Może ktoś z państwa widział zna jakiś sprawdzony projekt z tym tweeterem. Chętnie bym skorzystał z gotowego projektu gdyż tak jak wcześniej wspominałem; obudowy nie potrafię policzyć, a do wykonania zwrotnicy też najlepiej bym chciał mieć gotowy schemat.

Ogólnie każda uwaga jest dla mnie bardzo cenna, gdyż jest to dla mnie pierwszy projekt i nie chciałbym popełnić błędów moich poprzedników.
 
- czy jest sens zestawiać ten głośnik z głośnikami niskotonowymi powyżej 7" ?
Absolutnie nie nadaje się do łączenie z dużymi woferami 7". Może z tymi mniejszymi SBA 6" na upartego ale to głośnik do wysokich podziałów, minimum 3kHz i stromym filtrowaniu.
- tym samym czy jest sens budowania kolumny gabarytów jak w projekcie ?
Kolumna 3 way aby miała ładne proporcje powinna być wysoka na 1000mm. Szerokość zależy od zastosowanego wofera.
- czy ktoś mógłby polecić jakieś głośniki do zestawienia z tym tweeterem np. SEAS, SCAN SPEAK...
Akurat głośniki Seas i SS bym odrzucił ze względu na kiepski stosunek jakości do ceny. W Seas nic ciekawego już*nie ma jak porównujemy z najnowszymi dostępnymi przetwornikami np SBA. SS jest już bardzo drogi jednak dobry.
Optymalnie jest go połączyć z małymi 12 (SB12MNRX, TANG BAND W4-1320, VIFA NE123). Na amerykańskich forach znajdziesz kilka projektów za CD3.0 i TB. Generalnie takie 3 way wyjdzie drożej niż 2 way na dobrych przetwornikach więc nie wiem czy jest sens w to wchodzić. Jeszcze można rozważyć tanie kopułki 50mm na średnie (HiVi DMN-A , Kasun MTD-350). Jednak gotowych projektów brak.
Tu coś jest w zakładce download masz wymiary skrzynki
https://frequence.dk/hifi/25-byggesa...-18-revelator/
To nie ma prawa dobrze zagrać
 
W zasadzie Konrad wszystko juz napisal. Podloglowki 80cm to karzelki, chyba ze beda to male dwudrozne zestawy z midbasem w okolicach 15cm ( bo tylko taki zgra sie dobrze z Fountekiem ). Mozna pojsc dalej i zrobic trojdrozne paczki na nieduzym basie, ale to drozsza zwrotnica. Co bys nie dlubal, to z tym Fountkiem nizej jak 3khz bym nie schodzil i to przy stromych filtrach.
 
zakupiłem pochopnie głośniki wysokotonowe Fountek NeoCd 3.0 mając w głowie budowę kolumn podłogowych ok. 80cm wysokości. Wyborem kierowałem się głównie po zainspirowaniu projektem V3002 https://loudspeaker.pl/projekt-kolum...nikowej-v3002/ , a że akurat tweetery te były w okazyjnej cenie na jednej z aukcji to je zakupiłem.

To może lepiej je sprzedać skoro kupiłeś je okazyjnie?
Nic na nich nie stracisz a problem z wyborem konstrukcji się rozwiąże.
 
W raz z kolegą złożyliśmy z ciekawości NeoCD3.0/ 8" Dayton PS220/ 15" SB42FHC75-6. Podział aktywny 180/6300Hz. Grało to bardzo obiecująco. Ale zmieścić to w 80cm byłoby wyzwaniem :)
 
Ostatnia edycja:
Zastanawiam się, po co tworzy się takie przetworniki jak Dayton PS220. Tam jest ceweczka 25mm! Zero sztywności. Chyba tylko aby pochwalić się SPL. No ale za SB42FHC75-6 - szacun chłopaki. Gra w BR? Jaka obudowa - 170L?
 
Na początku to był klon Trenner&Friedl Isis. 15" i 1" driver jak w oryginale 18sound. Natomiast mieliśmy problem ze średniakiem bo dla Trennera robił bodajże Seas wersje OEM. Po zabawie z tym projektem została buda i chcieliśmy zrobić bardziej przyziemne granie. Stąd nowe zestawienie przetworników. Na początku był BR około 160L. Potem z tyłu "doklepałem garba" i wyszła 200L zamknięta :)
 
Ostatnia edycja:
Kolumna 3 way aby miała ładne proporcje powinna być wysoka na 1000mm. Szerokość zależy od zastosowanego wofera.
w śwwietle tego co piszesz znalazłem taki projekt http://speakerdesignworks.com/MiniStatements.html , bez kombinowania może warto było by pójść w takie coś.
Akurat głośniki Seas i SS bym odrzucił ze względu na kiepski stosunek jakości do ceny. W Seas nic ciekawego już*nie ma jak porównujemy z najnowszymi dostępnymi przetwornikami np SBA. SS jest już bardzo drogi jednak dobry.

Optymalnie jest go połączyć z małymi 12 (SB12MNRX, TANG BAND W4-1320, VIFA NE123). Na amerykańskich forach znajdziesz kilka projektów za CD3.0 i TB. Generalnie takie 3 way wyjdzie drożej niż 2 way na dobrych przetwornikach więc nie wiem czy jest sens w to wchodzić. Jeszcze można rozważyć tanie kopułki 50mm na średnie (HiVi DMN-A , Kasun MTD-350). Jednak gotowych projektów brak.
Pozostane jednak przy gotowym projekcie z tego co piszesz wynika, że mógłbym tylko sobie "napytać biedy" po zmianie przetworników.
W zasadzie Konrad wszystko juz napisal. Podloglowki 80cm to karzelki, chyba ze beda to male dwudrozne zestawy z midbasem w okolicach 15cm ( bo tylko taki zgra sie dobrze z Fountekiem ). Mozna pojsc dalej i zrobic trojdrozne paczki na nieduzym basie, ale to drozsza zwrotnica. Co bys nie dlubal, to z tym Fountkiem nizej jak 3khz bym nie schodzil i to przy stromych filtrach.
Ile może kosztować zrobienie kompletu zwrotnic dla wspomnianego przeze mnie projektu?

To może lepiej je sprzedać skoro kupiłeś je okazyjnie?
Nic na nich nie stracisz a problem z wyborem konstrukcji się rozwiąże.
Ostatecznie wygląda, że pod zestaw trójdrożny będą ok. Poza tym wszyscy dość pochlebnie wypowiadają się o tych tweeterach więc szkoda mi by było z nich rezygnować.
Zastanawiam się, po co tworzy się takie przetworniki jak Dayton PS220. Tam jest ceweczka 25mm! Zero sztywności. Chyba tylko aby pochwalić się SPL. No ale za SB42FHC75-6 - szacun chłopaki. Gra w BR? Jaka obudowa - 170L?
Rozumiem, że ten Dayton RS180-4 wg twojej oceny mógłby zostać w tym zestawie czy zmieniłbyś np. na Vifa.
 
Ostatnia edycja:
Ten projekt wygląda ok. Ze względu na koszty lepiej byłoby zastosować jeden wofer 22cm zamiast 2x18. Robiłem podobny zestaw z SB23NAC. Tak więc mogę pomóc z filtrem niski/średni. Problem będzie z górą bo na czuja tego nie zrobię. Jak czujesz się na siłach z lutowaniem i dasz radę zrobić pomiar charakterystyki to mogę pomóc zdalnie.
 
Zastanawiam się, po co tworzy się takie przetworniki jak Dayton PS220. Tam jest ceweczka 25mm! Zero sztywności. Chyba tylko aby pochwalić się SPL. No ale za SB42FHC75-6 - szacun chłopaki. Gra w BR? Jaka obudowa - 170L?

To głośnik szerokopasmowy i nie było potrzeby ladowania dużej cewki. Swoja droga bardzo ciekawy przetwornik, używany odgrodach Lampizatora.
 
Ciekawy z pewnością, dla mnie bardziej egzotyczny. Po taki 15cm szerokopasmowy to może nawet bym sięgnął z ciekawości. U Chińczyków za grosze można parkę kupić.
 
Ten projekt wygląda ok. Ze względu na koszty lepiej byłoby zastosować jeden wofer 22cm zamiast 2x18. Robiłem podobny zestaw z SB23NAC. Tak więc mogę pomóc z filtrem niski/średni. Problem będzie z górą bo na czuja tego nie zrobię. Jak czujesz się na siłach z lutowaniem i dasz radę zrobić pomiar charakterystyki to mogę pomóc zdalnie.
Jeżeli jednak zostanę przy tym projekcie z 2x18 to rozumiem, że zwrotnice wykonując zgodnie z projektem będą ok.
Nawiasem zapytam; jeżeli na upartego miałbym kupić zwrotnice rrójdrożną (np. na allegro) to na ile ohm i jaką moc ona powinna być? Głośniki na jedną kolumnę z tego co widzę są 3x4ohm i tweeter 7ohm.
 
Ostatnia edycja:
Jeşeli jednak zostan� przy tym projekcie z 2x18 to rozumiem, şe zwrotnice wykonuje zgodnie z projektem i powinno wszystko gra�.
Nawiasem zapytam; jeşeli na upartego mia�bym kupi� zwrotnice trójdroşn� (np. na allegro) to na ile ohm i jak� moc ona powinna by�? G�osniki na jedn� kolumn�z tego co widze s� 3x4ohm i tweeter 7ohm.
Nie istnieje coś takiego jak zwrotnica uniwersalna. Poczytaj art. na tym forum. Rób projekt zgodnie ze schematem.

Pogromco widzialem te głośniki w jakiś "audiofilskich" znaczy drogich kolumnach:
Audio Labs 4'' inch Full Range Speaker unit Aluminum Bullet double Layer Paper Cone for DIY Subwoofer / Home theater 2pcs/Lot
http://s.aliexpress.com/IbEVbyYZ
(from AliExpress Android)
 
Jeżeli jednak zostanę przy tym projekcie z 2x18 to rozumiem, że zwrotnice wykonując zgodnie z projektem będą ok.
Nawiasem zapytam; jeżeli na upartego miałbym kupić zwrotnice rrójdrożną (np. na allegro) to na ile ohm i jaką moc ona powinna być? Głośniki na jedną kolumnę z tego co widzę są 3x4ohm i tweeter 7ohm.

Rozumiem, że przy czterech głośnikach zakup trójdrożny zwrotnicy z allegro jest idiotyczny.
 
Zakup jakiejkolwiek gotowej "uniwerslanej" zwrotnicy to będzie pomyłka.

- - - - - aktualizacja - - - - -

PS220 był zakupiony do zabawy z hornami. Miał być wysokoskuteczny fullrange do lampy. Potem przyszła koncepcja na wykorzystanie w 3way z dużym subem i wstęgą z aktywnym podziale. Dla mnie to rozwiązanie pozwoliło wyleczyć się z driverów tubowych z niskim podziałem. Przepraszam to po za tematem wątku :)
 
Pisz śmiało. Mnie tematem tub i głośników kompresyjnych niedawno zainteresował kolega. No i chyba czas aby stracić dziewictwo. Jednak największy sens jest stosowanie dużych woferów 15" a to mnie przeraża, tak samo jak cena SB42FHC75-6. Falowody chciałbym sobie wystrugać z drewna ale dopiero w planach ploter CNC. Co myślicie o 12" SLS-P830669 w takiej koncepcji?
http://www.tymphany.com/peerless/driver-search-results/driver-detail/?id=815
bo FSL-1830R03 to już jest kolos nie do ogarnięcia:
http://www.tymphany.com/peerless/driver-search-results/driver-detail/?id=872
No i jeszcze pytanie który z poniższych na górę:
http://www.tymphany.com/peerless/driver-search-results/driver-compare/
Przetworniki dość tanie aby w razie wpadki nie było żal :)
Oczywiście do tego klasyczny średniak 15 lub 18cm.
 
Ostatnia edycja:
Jeżeli chcesz podjąć walkę z driverami to jednak 3way to chyba nie ten kierunek. Ja bym raczej poszedł w 2way, kupił np. BMS 4550, do tego ciekawy horn i powalczył z niskim podziałem 800/1000Hz. To będzie inna bajka i zupełnie nowe wrażenia słuchowe. A sam BMS 4550 jest wykorzystywany w wielu pro paczkach więc w razie nie będzie problemu go sprzedać. Ewentualnie "mały" 4524 z podziałem w okolicach 2kHz. Jeśli chodzi o SLS12 to ja nie wykorzystywałem go do takich konstrukcji. Raczej do suba. Jakiś czas temu walczyłem z nim w obudowie z otworami stratnymi jako kardio. Natomiast do BMSa próbowałem: Faital PR300, Celestion TF1225, SB chyba sb34nrxl75-8, Ciare HW321. Mi spasował Faital
 
Nie na temat...
Dwie drogi z tymi driverami to ja widzę np. z takim Satori MW19PNW. BMS4550 jest drogi - jakaś tańsza alternatywa? Mam ochotę na taką konstrukcję bardziej "estradową" ale robienie na wzór rynku pro 2 way z dużym woferem wg mnie nie ma sensu. Chciałbym połączyć zalety estradówek z konstrukcjami cywilnymi. Jednak jak przejrzałem ofertę to minimum 15, 18" trzeba pakować a to bez sensu. Nie zaśmiecam już.
Pozdrawiam,
 
Sprawdzony, duzy midbas to Beyma 12br70. Robiłem na tym paczki z driverem bms w tubie stx i gralo to fajnie. Niebawem robię kolejne paczki na tej beymie i bms 4524.
 
Powrót
Góra