• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Dobór zwrotnicy w aucie trochę inaczej?

Rejestracja
Kwi 23, 2006
Postów
28
Reakcji
0
Lokalizacja
Betonów
Witam

Rozbudowuję car audio. Założenia wstępne są takie. Radio Blaupunkt SD27 (jeszcze nie kupione). Na podszybiu 10cm Visaton http://www.visaton.de/en/industrie/breitband/fr10f_4.html , które ładnie grają prawie całym pasmem (oprócz basu oczywiście). Ewentualnie do dyspozycji mam również głośniki wysokotonowe z Renault Laguna 2. W drzwiach będą dystanse i 13 lub 16cm głośniki. Skłaniam się ku 16, bo miejsca na suba nie mam (Sinuslive, Hertz?). Drzwi oczywiście z czasem otrzymają wygłuszenie. Niestety głębokość montażowa jak pamiętam to 5,5cm (z dystansami może być troszkę więcej miejsca). Nie chciałbym psuć zbyt mocno oryginalnej tapicerki.

Dlaczego tak i tytuł tematu? Wydaje mi się, że osiągnąłbym dobry efekt puszczając większość pasma na głośniki w podszybiu (nie będę ich zasłaniał nogami), a tylko najniższe pasmo na głośniki w drzwiach.

Czy dobrze myślę? Jeśli tak, to jaką częstotliwość podziału obrać? 200, 400, 800Hz czy wyżej? Ogólnodostępne zwrotnice samochodowe mają cięcie 3, 4 lub 6kHz. Zakładam więc, że samodzielnie wykonałbym zwrotkę.
 
Z konstrukcyjnego punktu widzenia są to istotne parametry, ale nie wiążą się one bezpośrednio
z oceną jakości czy też charakteru brzmienia. Aby wyciągać jakieś wnioski na podstawie znajomości
częstotliwości podziału potrzebna jest zarówno ogólna wiedza techniczna dotyczące zestawów
głośnikowych, jak również głębsza znajomość zastosowanych przetworników, istotne parametry i wykresy db/Hz.
W zestawach dwudrożnych występuje tylko jedna częstotliwość podziału i najczęściej leży ona
w zakresie od około 2 do 4 kHz. Zdarza się jednak, że przy zastosowaniu mniej konwencjonalnych
głośników lub też w przy bardziej oryginalnych założeniach konstrukcyjnych częstotliwość podziału
znacznie odbiega od normy.
W zestawach trój- i więcej drożnych kwestia rozkładu częstotliwości podziału komplikuje się jeszcze
bardziej i jeszcze bardziej zróżnicowane układy możemy spotkać w praktyce.
Dobranie częstotliwości podziału zależy od jakości, efektywności, specyfikacji.. zastosowanych głośników.
Dla zestawu trójdrożnego częstotliwości podziału zawierają się najczęściej w granicach:
1podział 100-1000Hz, 2podział 2000-5000Hz.
Podstawowa wiedza jaką powinieneś łyknąć, zanim podejmiesz się budowy..;
http://audioefm.w.interia.pl/dla_doc.htm
 
A nie lepiej w takim układzie zrobić podział aktywny?
Zwrotkę da się kupić do 100zł, a dzięki temu nie masz strat na elementach biernych, a przy 200Hz cewka już będzie miała trochę drutu, a więc będzie miała też jakiś opór.

Aktywka umożliwi Ci też użycie 2 różnych wzmaków, mocniejszego na woofery, i słabszego, ale lepszego jakościowo pod resztę pasma.

Co do wooferów to na allegro jest teraz licytacja signatów H16, warto się nimi zainteresować.
Sinuslive SL16 potrafią też narobić niezłego zamieszania, ale potrzebuje prądu i solidnego montażu.

dalmatyn napisał:
Założenia wstępne są takie. Radio Blaupunkt SD27 (jeszcze nie kupione)
Kup lepiej jakiegoś kenwooda z usb, lepiej na tym wyjdziesz ;)


Na górę zamiast tego visatona zainteresowałbym się szerokopasmówkami Tang-Banda i zamontował je na słupku(ew. na maskownicach orginalnych je zabudować).
Ciekawe też są monacory SPH-30X. Sam będę bawił się takimi, ale ja mam wersję 8ohm.
 
cursor napisał:
A nie lepiej w takim układzie zrobić podział aktywny?
...
Aktywka umożliwi Ci też użycie 2 różnych wzmaków, mocniejszego na woofery, i słabszego, ale lepszego jakościowo pod resztę pasma.
Pomysł zacny, ale to małe auto i ma być stosunkowo niedrogo i jak najmniejsza ingerencja w pojazd.
cursor napisał:
Co do wooferów to na allegro jest teraz licytacja signatów H16, warto się nimi zainteresować.
Sinuslive SL16 potrafią też narobić niezłego zamieszania, ale potrzebuje prądu i solidnego montażu.
Wydech fabryczny (cichy), dyskoteki carem nie robię. Nie musi zdmuchiwać grzywki. Wolę czysto, ale umiarkowanie głośno.
cursor napisał:
dalmatyn napisał:
Założenia wstępne są takie. Radio Blaupunkt SD27 (jeszcze nie kupione)
Kup lepiej jakiegoś kenwooda z usb, lepiej na tym wyjdziesz ;)
Radyjko będzie w miejsce fabrycznego, mało miejsca tam jest. Karta SD i brak napędu CD sprawia, że radyjko jest naprawdę kompaktowe. Kenwooda miałem w poprzednim aucie i dało się go słuchać ;) Jak są wersje SD bez CD innych marek to proszę o propozycje.
cursor napisał:
Na górę zamiast tego visatona zainteresowałbym się szerokopasmówkami Tang-Banda i zamontował je na słupku(ew. na maskownicach orginalnych je zabudować).
Ciekawe też są monacory SPH-30X. Sam będę bawił się takimi, ale ja mam wersję 8ohm.
Średnio widzę dostępność tych, co podałeś. Poszukam.
Tego Visatona zamontowałem zamiennie zamiast oryginalnych papierzaków. Nieznacznie lepszy efekt małym kosztem.
 
Czy tego Monacora można zabudować w słupek, podobnie jak tweeter w małą, praktycznie szczelnie zamkniętą obudowę czy trzeba mu jednak zapewnić trochę przestrzeni? Mam w aucie szeroki słupek A i ciekawie wyglądał by ten głosnik w ładnej zabudowie.

Ale nie jestem do końca przekonany, czy może lepiej w deskę i pod szybę?
 
Jak najbardziej można. Przy skrzynce 0,35l bodajże da radę go wykorzystać już od 250Hz, a więc bardzo nisko.
Jedyny problem to charakterystyka. Są 2 górki, jedna między 1-3kHz, druga przy 10khz i trzeba je zniwelować.
Ja mam wersję 8ohm(akurat takie trafiły się na allegro za pół ceny). SoundStarStudio już zrobił wstępnie pierwszą wersję filtru, jutro muszę przejść się do swojej byłej szkoły i pomierzyć cewki i będę robić wstępne odsłuchy.
Podział aktywny w rejonach 500Hz z DLS r6a na dole i focalem tn-51 na górze.
 
Na spokojnie, na postoju posłuchałem tych głośniczków, po czym podłączyłem wspomniane gwizdki i usłyszałem różnicę. Teraz mocuję je do maskownicy nad 10cm głośniczkami. Temat górki i środka załatwiony.

Mam możliwość kupna Sinus Live 13cm (odseparowany zestaw) za 100zł. Czy to będzie lepszy zakup niż 16,5cm używane w podobnej kwocie? Z nowych markowych w tych pieniądzach midbasy to chyba tylko Blaupunkt. Może Phonocar. Wyszła seria TD?
Czy lepiej dobre 13 + w przyszłości sub, czy zainwestować w dobre 16 (wtedy wygłuszenie drzwi obowiązkowe).
Dziś spróbuję odciąć na różnych częstotliwościach tego na podszybiu i zobaczę jaki będzie efekt.
 
Za 100zł to nie kupisz ani dobrych 13cm, ani dobrych 16cm. Jedno i drugie to będzie sprzęt budżetowy.
 
Mam tą świadomość, ale nie każdy może wydać 400zł na głośniki do auta. Wiem również jakiej jakości jest tapicerka w moim aucie. Nie wymagam nie wiadomo jakiej głośności zejścia do kilku Hz, ani audiofilskiej jakości.
Za to wiem, że trafiają się serie sprzętu określanego jako budżetowego, a potrafiącego z małym przymknięciem oka niemal tyle co droższe sprzęty.
 
Powrót
Góra