• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Dobre kino 5.1 DIY

Rejestracja
Gru 17, 2009
Postów
5
Reakcji
0
Lokalizacja
Kraków
Witam wszystkich.
Zastanawiam się nad budową zestawu kina domowego 5.1. Na początek byłoby to kino bez suba czyli zestaw 5.0. Oczywiście zakupu sklepowego zestawu nawet nie biorę pod uwagę.
Chodzi mi o jakiś zestaw wyższej klasy, ale jednocześnie bez przesady.

Mi do głowy przychodzi zestaw na bazie HDS164 i DX25 - zwrotnice z projektów akustyka. Czyli fronty 2xHDS+DX, satelity HDS+DX. Sub byłby na bazie XLS10 lub XLS12. Jednak mam pare wątpliwości co do takiej konfiguracji:
- jaki zrobić głośnik centralny do takiego zestawu bo on w kienie odwala kawał roboty, zwłaszcza głos ludzi więc musi być konkretny, i teraz czy HDS164+DX25 czy 2xHDS164+DX25 ale wtedy obudowa będzie gigantyczna, czy w obudowie zamkniętej czy BR?
- czy satelity w obudowie BR?
- skąd wynaleźć zwrotnicę do suba z głośniekiem XLS?
- czy jest sens robić fronty z podwójnym HDSem skoro w projekcie akustyka i tak jest to konfiguracja dwudrożna a nie dwuipółdrożna?

Czy może jakieś inne propozycje zestawu do kina domowego? Może coś na bazie Seas tylko że w grę wchodzą projekty z opublikowanymi zwrotnicami. Sam nie jestem w stanie zaprojektować dobrej zwrotnicy.
 
Re: Dobre kino 5.1 DIY

wilk129 napisał:
Witam wszystkich.
Zastanawiam się nad budową zestawu kina domowego 5.1. Na początek byłoby to kino bez suba czyli zestaw 5.0. Oczywiście zakupu sklepowego zestawu nawet nie biorę pod uwagę.
Chodzi mi o jakiś zestaw wyższej klasy, ale jednocześnie bez przesady.

Mi do głowy przychodzi zestaw na bazie HDS164 i DX25 - zwrotnice z projektów akustyka. Czyli fronty 2xHDS+DX, satelity HDS+DX. Sub byłby na bazie XLS10 lub XLS12. Jednak mam pare wątpliwości co do takiej konfiguracji:
- jaki zrobić głośnik centralny do takiego zestawu bo on w kienie odwala kawał roboty, zwłaszcza głos ludzi więc musi być konkretny, i teraz czy HDS164+DX25 czy 2xHDS164+DX25 ale wtedy obudowa będzie gigantyczna, czy w obudowie zamkniętej czy BR?
- czy satelity w obudowie BR?
- skąd wynaleźć zwrotnicę do suba z głośniekiem XLS?
- czy jest sens robić fronty z podwójnym HDSem skoro w projekcie akustyka i tak jest to konfiguracja dwudrożna a nie dwuipółdrożna?

Czy może jakieś inne propozycje zestawu do kina domowego? Może coś na bazie Seas tylko że w grę wchodzą projekty z opublikowanymi zwrotnicami. Sam nie jestem w stanie zaprojektować dobrej zwrotnicy.

zły dział, przeczytaj regulamin, tutaj zamieszcza się gotowe konstrukcje
 
wilk129 napisał:
- skąd wynaleźć zwrotnicę do suba z głośniekiem XLS?
tym pytaniem spaliles caly temat
spaliles bo pokazales ze troche wiedzy jednak musisz nabyc

slyszales te glosniki? co masz obecnie?
masz pojecie jak malo jest amplitunerow ktore sobie z takimi kolumnami poradza?
no i jak nie masz salonu conajmniej 40m to nie pchalbym sie z tak duzymi glosnikami w kolumnach
 
Re: Dobre kino 5.1 DIY

wilk129 napisał:
- jaki zrobić głośnik centralny do takiego zestawu bo on w kienie odwala kawał roboty, zwłaszcza głos ludzi więc musi być konkretny, i teraz czy HDS164+DX25 czy 2xHDS164+DX25 ale wtedy obudowa będzie gigantyczna, czy w obudowie zamkniętej czy BR?
Po prostu obracasz monitor na długi bok i masz centralny. Jak zastosujesz maskownice to nie ma zupełnie problemu z wizualnym aspektem tego rozwiązania. Pomysł z 2xHDS + DX25 na centrala to zdecydowanie przesada, tym bardziej że taka kolumna jednak powinna stać w pewnym oddaleniu od tylnej ściany, a jak to zrobisz z centralem? Ja mam generalnie w budowie podobne kino, tylko na większych HDS (180) i mam BR, ale według zaleceń akustyka zatkane włókniną (gdyż będą prawie przy samej ścianie).
Do suba oczywiście nie ma żadnych zwrotnic, tylko odpowiednia obudowa i wzmacniacz.

Pozdrawiam
Szuler
 
szuler napisał:
Po prostu obracasz monitor na długi bok i masz centralny. Jak zastosujesz maskownice to nie ma zupełnie problemu z wizualnym aspektem tego rozwiązania.

Ale akustycznie to fatalnie bo wszystke kolumny powinny miec taka sama polaryzacje akustyczna, czyli central tez powinien byc na stojaco postawiony.
 
Tutaj masz projekt do centrala opartego na Peerless 831882 + Vifa XT25TG30-04:
http://www.troelsgravesen.dk/peerless-center.htm
Port BR możesz sobie przenieść na przednią ściankę. Możesz nawet pójść dalej i zrobić dwa BR o mniejszej średnicy umieszczone po bokach HDS-ów.
Do tego dobierz sobie jakiś projekt z Akustyka oparty na większym HDS-ie np. HDMX na przód oraz M1519 na tył.
Możesz zrobić oczywiście projekt oparty na innych głośnikach ale musisz sobie już sam poszperać po necie. Projektów jest dużo (wiem, bo sam szukałem) w szczególności opartych na Seasach i Daytonach.
 
Idąc po kolei:

pegelmesser napisał:
Po co fronty na dwoch glosnikach niskosredniotonowych?
Bo jest taki projekt akustyka, bo większość zestawów do kina ma fronty dwuipół lub trójdrożne.

Pawel S. napisał:
wilk129 napisał/a
- skąd wynaleźć zwrotnicę do suba z głośniekiem XLS?
tym pytaniem spaliles caly temat
spaliles bo pokazales ze troche wiedzy jednak musisz nabyc
Chodziło o filtr dolnoprzepustowy do głośnika niskotonowego tak żeby grał tylko czystym niskim basem a nie dmuchał całym swoim zakresem częstotliwości - chyba że to dla ciebie jakaś nowość...

Pawel S. napisał:
slyszales te glosniki?
Nie, dlatego też założyłem taki temat i proszę o opinie czy kino na ich bazie będzie dobre.

Pokój w którym ma to grać ma 30m.

Pawel S. napisał:
masz pojecie jak malo jest amplitunerow ktore sobie z takimi kolumnami poradza?
Tak, dlatego jestem otwarty na propozycje jaki inny zestaw można by złożyć, po to właśnie ten temat.

Co do HDS180 to jego nie biorę pod uwagę - zupełnie nie pasują mi te białe klosze + cena wyraźnie wyższa (a przy ilości do zestawu 5.0 to już konkretna kasa) a wątpię abym usłyszał różnicę między nim a HDS164.

bazookie napisał:
Projektów jest dużo (wiem, bo sam szukałem) w szczególności opartych na Seasach i Daytonach.
Czy możesz wskazać jakiś konkretny - np. na Seas'ach?
Ja myślałem jeszcze o czymś na bazie:
http://www.troelsgravesen.dk/SEAS_CA18RLY-COMPACT.htm
tylko że wtedy fronty byłyby dość skromne - dwudrożne, no i nie wiem co z centralnym - odwrócona satelitka średnio wygląda - a maskownic nie chcę dawać.
 
wilk129 napisał:
Pokój w którym ma to grać ma 30m.
Długosci czy szerokosci?
wilk129 napisał:
Bo jest taki projekt akustyka, bo większość zestawów do kina ma fronty dwuipół lub trójdrożne.
czyli to sa zle projekty bo do kina daje sie dwudrozne skoro jest sub.
wilk129 napisał:
Chodziło o filtr dolnoprzepustowy do głośnika niskotonowego tak żeby grał tylko czystym niskim basem a nie dmuchał całym swoim zakresem częstotliwości
Chyba nie wiesz jak działa sub aktywny...
 
pegelmesser napisał:
wilk129 napisał/a
Pokój w którym ma to grać ma 30m.

Długosci czy szerokosci?
Wysokości...


pegelmesser napisał:
Chyba nie wiesz jak działa sub aktywny...
Może, ale nie pisałem nigdzie czy sub planuję aktywny czy pasywny... A chyba każdy sensownie zrobiony działa na zasadzie, że głośnik niskotonowy ogranicza się filtrem aby grało tylko określone pasmo niskich tonów w których dany głośnik ma najlepszą charakterystykę, a aktywny ma dodatkowo własny wzmacniacz.


Tak w ogóle to nie rozumiem czemu prawie wszyscy na mnie najeżdżają i są niemili. To że dopiero teraz się zarejestrowałem na forum i coś napisałem, nie znaczy że nie czytam tego forum od kilku miesięcy.


bazookie napisał:
Szczególnie te dwa są warte zainteresowania
Rzeczywiście ciekawe. Tylko jak mniemam to takie dać na fronty i central. Ale na satelity wystarczyłoby chyba coś prostszego - z jednym woferkiem?
Aha no i te Daytony to są aluminiowe? Hmm... to z czego suba by zrobić do tego żeby pasowało brzmieniowo?
 
Nie wiem po filtry jak kazdy ampli ma na wyjsciu sub sygnal juz odfiltrowany i to tak jak chcemy w ustawniach sobie to ustawiamy.
 
wilk129 napisał:
pegelmesser napisał:
wilk129 napisał/a
Pokój w którym ma to grać ma 30m.

Długosci czy szerokosci?
Wysokości...


pegelmesser napisał:
Chyba nie wiesz jak działa sub aktywny...
Może, ale nie pisałem nigdzie czy sub planuję aktywny czy pasywny... A chyba każdy sensownie zrobiony działa na zasadzie, że głośnik niskotonowy ogranicza się filtrem aby grało tylko określone pasmo niskich tonów w których dany głośnik ma najlepszą charakterystykę, a aktywny ma dodatkowo własny wzmacniacz.


Tak w ogóle to nie rozumiem czemu prawie wszyscy na mnie najeżdżają i są niemili. To że dopiero teraz się zarejestrowałem na forum i coś napisałem, nie znaczy że nie czytam tego forum od kilku miesięcy.


bazookie napisał:
Szczególnie te dwa są warte zainteresowania
Rzeczywiście ciekawe. Tylko jak mniemam to takie dać na fronty i central. Ale na satelity wystarczyłoby chyba coś prostszego - z jednym woferkiem?
Aha no i te Daytony to są aluminiowe? Hmm... to z czego suba by zrobić do tego żeby pasowało brzmieniowo?

bo kompletnie olałeś nasz/forumowy dorobek, nie zadałeś sobie nawet trudu aby zapoznać się z regulaminem, przejrzeć faq, czy własne konstrukcje; zero własnej chęci poznania choćby podstaw

bo prostu wychodzisz z założenia nieomylności, i tego że się należy, a my jesteśmy bandą tępych, zadufanych w sobie ludzików

to nie tak działa
 
wilk129, jak bedziesz dawał suba to rób kino dwudrożne, jak nie będziesz dawał suba to albo 2.5 drogi albo 2 drogi z dwoma niskośrednio (to że kolumna ma dwa niskośrednie głośniki nie oznacza że jest 2.5 drożna :D )

Co do suba... Aktywny/pasywny, określa nam sposób filtracji sygnału docierającego do suba. A dopiero przy okazji suby aktywne mają z reguły wbudowany wzmacniacz a pasywne nie... Ale sub i tak potrzebuje dodatkowego wzmacniacza, chyba że masz dobry ampli KD z wyjściem mocy na suba :)

Co do pokoju, powiedz jak on mniej więcej wygląda (pusty, zagracony, wysoki, niski, co ma na ścianach, coś dzieki czemu da się przybliżyć chociaż akustyke..)

Co do centrala. To zależy na czym ci zależy. Wygląd czy żeby grało. Bo to że wszyscy producenci stosują jedno rozwiązanie, to nie znaczy że to dobre rozwiązanie :lol:
 
kaczortrex napisał:
bo prostu wychodzisz z założenia nieomylności, i tego że się należy, a my jesteśmy bandą tępych, zadufanych w sobie ludzików

to nie tak działa
Nic takiego nie napisałem. Czytam to forum od dawna i opcja szukaj nie jest mi obca. Nie wiem w czym masz problem, ale mógłbyś leczyć swoje kompleksy gdzie indziej.
Nie zamierzam robić zamieszania, ale czytając teksty jak powyżej widzę że co niektórych ponosi.

Pomieszczenie o jakim mówię to pokój o wymiarach ok 6,5x4,5m. Raczej niewysoki - między 2 a 3m. Podłoga panele + gruby dywan. Sufit coś w stylu styropianu. Na krótszych ścianach okna z firanami prawie na całą ścianę. Na dłuższych ścianach meble i wypoczynki. TV będzie pośrodku jednej z dłuższych ścian.

Co do zestawu to najlepiej jakby i dobrze grał ale i wyglądał.
Czy przykładowo kombinacja będzie odpowiednia:
fronty: 2x Dayton RS150 + Seas 27TDFC (RS150 MTM) w wysokiej obudowie BF
central: 2x Dayton RS150 + Seas 27TDFC (RS150 MTM) obudowa zamknięta? czy może BR?
satelity: Dayton RS150 + Seas 27TDFC (RS150 MT) zamknięta obudowa
Tylko że w takiej konfiguracji co z subem? Czy nie będzie potrzebny? Czy może jednak do takiego pomieszczenia będzie wskazany? Jeśli tak to na bazie jakiego głośnika trzeba by go robić żeby pasował brzmieniowo do tych aluminiowych Daytonów?

Ciekawy też jestem jak wypada taka opcja Seas'a:
fronty i central: 2x ER18 + 27TDFC MTM
satelity: ER18 + 27TDFC
czyli:
http://www.geocities.com/woove99/Spkrbldg/ER18RNX_MTM_2Way.htm
http://www.geocities.com/woove99/Spkrbldg/ER18RNX_2Way.htm
Znacznie drożej by to wyszło, ale chyba przyjemniej by grało. Nie jestem jakoś zwolennikiem aluminiowych membran. Do tych Seas'ów chyba nie trzeba by suba?
 
wilk129 napisał:
Bo jest taki projekt akustyka, bo większość zestawów do kina ma fronty dwuipół lub trójdrożne.
wiekszosc zestawow ma rozne glosniki w kazdej kolumnie... a idealne kino to 5x to samo :P
nie sugeruj sie sklepowimi zestawami - to tylko ma przyciagac masowego klienta

wilk129 napisał:
Chodziło o filtr dolnoprzepustowy do głośnika niskotonowego tak żeby grał tylko czystym niskim basem a nie dmuchał całym swoim zakresem częstotliwości - chyba że to dla ciebie jakaś nowość...
no to primo - pisz dokladniej. secundo - to i tak pokazuje ze malo wiesz. jakbys juz cos troche wiedzial to bys wiedzial ze gotowe panele sa w nie wyposazone
o DIY zapomnij bo gdybys cos o tym wiedzial to bys takich pytan nie zadawal :P

wilk129 napisał:
Nie, dlatego też założyłem taki temat i proszę o opinie czy kino na ich bazie będzie dobre.

Pokój w którym ma to grać ma 30m.
zestaw jest idealny dla kogos kto sie przesiada z "altusopodobnego" (nie chodzi o rozmiar) zestawu na cos lepszego - sa odporne na przesade z basem :P
a w takim pokoju to bym zrezygnowal z suba :lol:

wilk129 napisał:
Tak, dlatego jestem otwarty na propozycje jaki inny zestaw można by złożyć, po to właśnie ten temat.
fabryczny amplituner ktory je pociagnie to jakies min 5kPLN
tansza opcja to albo tanszy ampli + zewnetrzne koncowki mocy albo mniej wymagajace glosniki

wilk129 napisał:
Co do HDS180 to jego nie biorę pod uwagę - zupełnie nie pasują mi te białe klosze + cena wyraźnie wyższa (a przy ilości do zestawu 5.0 to już konkretna kasa) a wątpię abym usłyszał różnicę między nim a HDS164.
nie klosze tylko kosze... ale masz racje - roznica jest mala

wilk129 napisał:
Czy możesz wskazać jakiś konkretny - np. na Seas'ach?
http://dayton-seas.blogspot.com/

oj troche dlugo nie wysylalem wiadomosci... :roll:

wilk129 napisał:
Co do zestawu to najlepiej jakby i dobrze grał ale i wyglądał.
Czy przykładowo kombinacja będzie odpowiednia:
fronty: 2x Dayton RS150 + Seas 27TDFC (RS150 MTM) w wysokiej obudowie BF
central: 2x Dayton RS150 + Seas 27TDFC (RS150 MTM) obudowa zamknięta? czy może BR?
satelity: Dayton RS150 + Seas 27TDFC (RS150 MT) zamknięta obudowa
Tylko że w takiej konfiguracji co z subem? Czy nie będzie potrzebny? Czy może jednak do takiego pomieszczenia będzie wskazany? Jeśli tak to na bazie jakiego głośnika trzeba by go robić żeby pasował brzmieniowo do tych aluminiowych Daytonów?
nie za tanio ale to ma sens
a suba tez daytona mozesz :P

wilk129 napisał:
Ciekawy też jestem jak wypada taka opcja Seas'a:
fronty i central: 2x ER18 + 27TDFC MTM
satelity: ER18 + 27TDFC
drogo :???: ja stereo robie za jakies 1200zl

wilk129 napisał:
Nie jestem jakoś zwolennikiem aluminiowych membran. Do tych Seas'ów chyba nie trzeba by suba?
nie zwracaj uwagi na material tylko jak glosnik gra :P
a co do suba to juz sam musisz sobie odpowiedziec czego chcesz
w kinie bylby wymagany... ale np mi w zupelnosci wystarczaja 18cm glosniki ;)
 
Powrót
Góra