• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Dwudrozne stereo na Seas/Tonsil/.. - potrzebna pomoc

  • Autor wątku Autor wątku Ice
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia

Ice

Rejestracja
Lis 18, 2009
Postów
2
Reakcji
0
Lokalizacja
Slask
Witam serdecznie wszystkich DIY'owcow!
Koledzy, potrzebuje wsparcia przy wyborze przetwornikow do niewielkiego, dwudroznego stereo. Zalozenia sa nastepujace: nisko-sredniotonowa 20'tka + tweeter, zalezy mi na ( w miare ) krystalicznej gorze, pelnej detali, takiej ktora bedzie w stanie wytworzyc ladna, przestrzenna scene, bas raczej glebszy ale nie mulacy, srednio szybki.
Poczatkowo nastawilem sie na Seas'a W210NP + Seas KD30F. Niestety o ile KD30F mozan jeszcze dostac ( choc w Polsce nie znalazlem ) to z W210NP jest ogolnie problem. Myslalem tez o W170NP ale tego glosnika tez nie moge nigdzie znalezc. Kiedys na jakims forum znalazlem informacje, ze z tych seas'ow ( W210 i W170 ) raczej basu sie nie uzyska - a czy to nie sa przypadkiem te same przetworniki, ktore byly uzyte w jednej ze konstrukcji Paradigm'a ? - mysle tu o monitorach chyba serii 3 lub 4 - takie mleczno-przezroczyste z czarna kopulka, na miekkim butylowym zawieszeniu.
Jaka jest roznica miedzy KD30F, KD29F, a KT27F (wersja chyba 550) ? Interesowaloby mnie jeszcze porownanie KT27F z Tonsilowskim GDWK 11/100 :)
Czy Tonsilowski GDN 20/60/11 moglby zagrac z jakims wysokotonowym seasem w duecie ? - to taka wersja bardziej budzetowa :):)
P.S. wiem ze w zalozeniach byla mowa o nisko-sredniotonowym, a GDN 20/60 to raczej niskotonowiec :)

Z gory serdecznie dziekuje za wszelkie porady i sugestie!
Pozdrawiam, Ice.

Dodano: 2009-11-19, 08:55
Acha moze dodam jeszcze ze preferowalbym zamknieta obudowe, mozliwie jak najmniejsza, a'la monitor.
P.S. co do tego GDN20/60/11 - wspomnialem o nim za wzgledu na Qts, imho nadaje sie do zamknietej skrzynki ok 50l ( WinISD ) ale sredniotonowy bylby konieczny. Czy ktos z szanownego gremium ma moze podobna konstukcje - GDN20/60/11 + sredniotonowy + Seas KT27F ( a moze KD29F lub KD30F )?
 
Po ostatnim napadzie szału na tym forum dotyczącym klonowania kolumn WLM Twoja koncepcja wydaje się jak najbardziej poprawna. W WLM LaScala też przecież jest 20 cm niskotonowiec Visatona. Oprócz GDN 20/60/11 można by użyć, jeśli byłby gdzieś dostępny, GDN 20/60/15 stosowanego w Tonsil Perfect 150, w których był filtrowany przy 1,5 kHz, a więc w zakresie częstotliwości filtrowania kopułek Seasa 27TBFC/G lub 27TDFC w kolumnach diy.
Ja dość dawno temu przerabiałem koledze kolumny Tonsila oparte na GDN 20/30 + GDWK 9/40 zamieniając te zniszczone głośniki nowymi. Zastosowałem wtedy GDN 20/60/29 + GDWK 11/100. Niestety koledze się tak spieszyło, że nie miałem czasu opracować jakiejś porządnej zwrotnicy do tego.
Po moich doświadczeniach z kopułką STX AWX sadzę, że ona też nadaje się do takiej koncepcji, więc niekoniecznie trzeba ograniczać się do Seasów.
 
Ice, w głośnikach 20cm pasmo ich przetwarzania jest ograniczone od góry. Więc będzie trzeba zastosować jakąś kopułkę z niskim Fs, żeby można było ją bardzo nisko ciąć.

A może właśnie tak jak Patefil, wspominał Wlm la scala. One też są na 20cm i jest do nich zwrotnica a głośniki nie drogie.
 
Ok, dziekuje serdecznie za opinie i podpowiedzi! Nie bylo mnie kilka dni na forum, takze prosze nie myslec ze byla to ignorancja z mojej srtony. Po glebszym zastanowieniu i uwagach Patefila zaczalem sie zastanawiac nad ta seria AWX STX'a, mysle ze na poczatek przygody z diy bylby to fajy zestaw startowy :) Niestety nie mam duzego doswiadczenia w konstrukcji obudow, takze bede sie musial posilkowac jakims softem do wyliczania ich parametrow ( mysle tu o WinISD ). Co do zwrotnicy to mysle ze jak dobrze poszukam na formu to i zwrotka sie znajdzie. A co do skrzynki to mam juz pewien pomysl :) Sadzac po Qts przetwornika GDN 18/140/8 AWX mysle ze powinna to byc obudowa wentylowana ( bessreflex ), scianki wykonam z dwoch rodzajow plyt - wiorowa ( taka szarawa, dosc gesto prasowana) i mdf, oczywiscie skrzynka bedzie wylacznie klejona, scianki boczne, tylna, gorna i dolna grubosci okolo 1.6 do 2.0 cm, przednia okolo 2.8 do 3.2 cm, sicanki ciete pod katem i klejone, najprawdopodobniej vicolem. Zastanawiam sie czy na wewnetrzna strone scianki jako pierwsza warstwe tlumiaca nie oplacaloby sie dac korka, tak ze 3 do 4 mm grubosci ( ale jest to tylko opcja bo korek tlumi chyba bardziej wyszcze czestotliwosci, choc nie upieram sie ze mam tu racje ). Potem pojdzie mata bitumiczna, najlepiej dynamat albo stinger - te maty maja bardzo fajne parametry, potem gabka akustyczna zdystansowana o okolo 1cm ( dystanse w postaci waskich paskow tejze gabki ), no i w sam srodek welna z dzikich baranow! :) Mysle ze fajnie by bylo gdyby scianki gorna i dolna lub tylna byly pod pewnym katem zoznym od 90* czy 45* w stosunku do przedniej. Jesli chodzi o wyglad zewnetrzny to myslalem o jakims jasnym fornirze. Acha co do komor w srodku - zrobie to tak ze ich nie bedzie, wysokotonowka i zwrotka beda zamontowane tak na prawde we wnekach - tak na prawde komorach ale o grubosci plyty. Co o tym myslicie ?? Jeszcze raz serdecznie dziekuje za informacje.

Pozdrawiam,
Ice
 
Ice widać że się teoretycznie przygotowałeś.
Ice napisał:
Co do zwrotnicy to mysle ze jak dobrze poszukam na formu to i zwrotka sie znajdzie.
jeszcze nie ale możesz niebawem się spodziewać
Ice napisał:
scianki wykonam z dwoch rodzajow plyt - wiorowa ( taka szarawa, dosc gesto prasowana) i mdf, oczywiscie skrzynka bedzie wylacznie klejona, scianki boczne, tylna, gorna i dolna grubosci okolo 1.6 do 2.0 cm, przednia okolo 2.8 do 3.2 cm, sicanki ciete pod katem i klejone,
nie ma takiej potrzeby żeby łączyć pod kątem i bez wkrętów bo i tak prwdopodobnie wszystko okleisz fornirem
Ice napisał:
. Zastanawiam sie czy na wewnetrzna strone scianki jako pierwsza warstwe tlumiaca nie oplacaloby sie dac korka
korek nic tu nie da
Ice napisał:
Potem pojdzie mata bitumiczna, najlepiej dynamat albo stinger - te maty maja bardzo fajne parametry
maty mogą być, wystarczą zwykłe ze sklepu motoryzacyjnego
Ice napisał:
potem gabka akustyczna zdystansowana o okolo 1cm ( dystanse w postaci waskich paskow tejze gabki ), no i w sam srodek welna z dzikich baranow! :)
dzikie barany wystarczą :razz:
 
Otwartych obudów się tak mocno nie tłumi jak ty chcesz to zrobić.
Zresztą to przesada i audiofilstwo. Ale jakbyś robił closed z innymi głośnikami, to byś miał to poczucie, "porządności" zestawu :)
 
Powrót
Góra