Bardzo fajnie, że Cię to tak interesuje, tym bardziej powinieneś zacząć od systemu pomiarowego. Wtedy będziesz miał "raj" pomiarowy![]()
A jak mierzą impedancję inni ? za pomocą mikrofonu ?

Podążaj za instrukcjami wyświetlonymi na poniższym wideo, aby zainstalować aplikację internetową na Twoim urządzeniu.
Uwaga: Ta opcja może nie być dostępna w niektórych przeglądarkach internetowych.
Bardzo fajnie, że Cię to tak interesuje, tym bardziej powinieneś zacząć od systemu pomiarowego. Wtedy będziesz miał "raj" pomiarowy![]()
To znaczy że po podłączeniu karty dźwiękowej przez rezystor w szeregu nic jej się nie stanie od prądu sinus wzmacniacza ? Bałem się tak robić . Rezystor pewnie trzeba dobierać aż się trafi na odpowiedni . tylko czy wtedy sam rezystor nie zacznie sie indukować i pomiar nie wyjdzie ciut inaczej ? Proszkowych rezystorów nie mam .rezystor + karta dźwiękowa + np. speaker workshop lub arta limp
Chyba wolę jednak miernikrezystor + karta dźwiękowa + np. speaker workshop lub arta limp
Robiłem już pomiar impedancji i rezonans jest bardziej rozciągnięty niż w normalnym pudle. Strasznie długa górka się rozciąga na przedziale podajże 55-60Hz
Wejdź tutaj http://www.diyaudio.pl/content.php . Po lewej stronie znajduje się zestawienie "kilku" niesamowicie ciekawych artykułów z dziedzin związanych bezpośrednio z tematyką tego forum. Polecam głównie poczytać o typach obudów dla głośników nisko- i niskośredniotonowych, o różnicach jakie pomiędzy nimi występują, oraz o ogólnych zasadach jakimi powinniśmy się kierować podczas projektowania obudowy dla konkretnego głośnika. W następnej kolejności zapoznaj się z tutorialami - głównie do programów WinISD oraz Speaker Workshop - nawet bez ich włączania, na początku wystarczy przeczytać co ciekawego zawarł w nich autor (autorzy) (oczywiście nie są to jedyne programy jakich używamy ale są tutaj najpopularniejsze). Bez tego dalsza konwersacja może być nieco utrudniona. Oczywiście jeśli ma to być faktycznie konwersacja prowadząca projekt na odpowiednie tory - bo możesz po prostu zapytać "jaka obudowa dla tego konkretnego głośnika" i z pewnością ktoś coś sensownego doradzi - tak też można, czemu nie ![]() | ![]() |
Jest z płyty wiórowej bo dostałem ją za darmo :d ale jak bede w domu zrobię pomiar jeszcze raz .Może nie uszczelniłeś dobrze tej obudowy, w zamkniętej i szczelnej obudowie nie powinno być różnicy w kształcie i wielkości pomiaru impedancji. Z jakiego materiału jest ta zwężająca się obudowa?
Nie chcę Cię namawiać, ale z czego wynika Twoja niechęć do rozwiązania z programem? Na forum jest wiele osób, które udzielą wskazówek odnośnie budowy zestawu pomiarowego. Możliwości będziesz miał o wiele większe niż z miernikiem. W tej chwili mierzysz impedancję a za chwilę będziesz chciał mierzyć pasmo przenoszenia bądź projektować własną zwrotnicę. Przemyśl to...
Rozumiem parametry T-S , może nie do końca . Nie jest tak źle jak myślisz . Z WinISD też daję radę . Ale świat wirtualny nie jest taki jak ten realny. Takie mam zdanie.Nie na temat...
Wejdź tutaj http://www.diyaudio.pl/content.php ![]()
WM 61A. Wiem jak to jest z brakiem kasyNarazie wiem że muszę kupić wkładkę Panasonic WM-62a.
Z twojej wypowiedzi wynika ze wkładka jest największym wydatkiem , To dobra wiadomość bo na wkładkę mnie staćWM 61A. Wiem jak to jest z brakiem kasy. Jeżeli chcesz naprawdę bawić się w DIY to bez zestawu pomiarowego nie da rady. Na początek musisz mieć wkładkę o której mówiłeś. Potem złóż przedwzmacniacz mikrofonowy (z zasilaniem bateryjnym - bo mniej problemów z zasilaniem). Po drodze zdobądź rurkę do tego mikrofonu. Potem dosłownie groszowe elementy na jiga. Jednymi droższymi elementami będą gniazda chinch i laboratoryjne.
.
A przedwzmacniacz mikrofonowy mam w deku Technicsa
Masz wyjście liniowe z tego decka? Chodzi o to, że sygnał wzmocniony z mikrofonu musisz przesłać do wejścia liniowego karty dźwiękowej.
I jeszcze nie wiem do czego jest ta ruraka ? jaka ona musi być i z jakiego materiału ,
Kupujesz rurkę aluminiową, grubościenną o średnicy wew. 6 mm, mocujesz do niej wkładkę na wcisk, z przylutowanymi przewodami, a z drugiej strony lutujesz do gniazda żeńskiego chinch, które mocujesz na drugim końcu. Przedtem jeszcze malujesz rurkę według uznania np. tak http://www.swistak.pl/a4795193,Mikrofon-pomiarowy-Panasonic-wm-61a-WM61A-CLIO-JIG.html
Zaostrzę ją i będzie git.postaraj się aby ścianka rurki przy wkładce nie była zbyt gruba. Może to zakłócić pomiar zmieniając charakterystykę mikrofonu.
Co z tego że można zrobić zwrotnicę o ładnym SPL jak dzwięki nie dolatują w jednakowym czasie do ucha słuchacza.
Wykorzystujesz po prostu stosowany przez większość na tym forum schemat projektowania.
Uwierz mi ten schemat działa
- Mierzysz w SW poszczególne głośniki (ustawiając mikrofon na wysokości głośnika wysokotonowego i nie ruszając go mierzysz wszystkie głośniki)
- Symulujesz zwrotnicę w SW, dobierając poszczególne elementy zwrotnicy.
- Zamawiasz elementy (cewki ciut większe niż wyszły z symulacji)
- Składasz i mierzysz ponownie całość.
- Poprawiasz i wracasz do poprzedniego punktu i tak aż do uzyskania satysfakcjonujących rezultatów.
i nie ma innej drogi. Jedynie możesz kombinować z różnym oprogramowaniem. Ale bez pomiarów tego nie zrobisz.
O mojej walce z przesunięciem fazowym możesz poczytać w tym wątku: http://diyaudio.pl/showthread.php/18566-Zwrotnica-GDN-13-40-2-4Ohm-GDWK-10-80-własny-projekt.
W tym wątku kilka osób z tego forum pomogło mi skonstruować fajną zwrotnicę. Dzięki ich wskazówkom udało mi się wycisnąć z tych głośników charakterystykę na poziomie +/- 1,5 dB w paśmie od 1 do 10 kHz.
Jeżeli dźwięk nie dociera do słuchacza w tym samym czasie to nie jest zachowana zgodność fazowa i nigdy nie uzyskasz płaskiego SPL zestawu.
Tak dla ciekawostki:
Ostatnio robiłem pomiary w pomieszczeniu analizatorem FFT. Głośniki ustawione w stosunku do mikrofonu z dokładnością do centymetra. Charakterystyka całkowita w wyższych częstotliwościach taka fajna - płaska. (niskie, wiadomo góry i doliny - wpływ pomieszczenia). Wystarczyło, że odchylałem jedną z kolumn o 1 cm w tył i przód i charakterystyka "falowała" po kilka dB w górę i w dół. Wniosek taki, że wystarczy głową ruszyć podczas odsłuchu i nasza płaska charakterystyka leci na łeb na szyję.
Ale i tak uważam, że kolumna z płaską charakterystyką brzmi lepiej niż z jakimiś dziwnymi dołkami i górkami. O kolumnach z takimi anomaliami mówi się, że brzmią lepiej z jakimś tam gatunkiem muzyki a z innym w ogóle nie grają albo "sypią piaskiem". Także podstawa to płaska charakterystyka a kolumny zagrają ze wszystkim. Jest o co walczyć.