• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Efektywne kopułki

Czy ja wiem. Ten spl taki sobie, nie wiele większy niż klasyk. Widać bez tuby nie da się więcej z tej powierzchni drgającej :)
Wstęga niestety ma zbyt duże wymiary. Gdyby wymiary nie stanowiły problemu to bym zainstalował ND2545 http://www.oberton.com/index.php?op...e&id=210:nd2545-&catid=88:1-drivers&showall=1
i tubkę ME10 http://www.bcspeakers.com/products/horn/1-0/me10
Badałem to połączenie i gra bardzo przyzwoicie :) Ale no.. zaś z drugiej strony 100 pare dB i 40W rms nie jest potrzebne.

Co do kopułki SB 26STCN. Zrobiłem zwrotnicę próbną do tego zestawu. Powiem tak. Efektywność nawet po zbiciu do wyrównanego poziomu jest całkiem ok. Problemem może być tylko moc. Przy mocy bliskiej maksymalnej jaką zakładam, kopułka się delikatnie nagrzała. Tzn. czuć było pod palcem że nie jest chłodna jak wcześniej, ale nie jest też mocno ciepła. Wzmacniacz o napięciu wyjściowym 63V rms, ograniczony o 11dB do 18V. To daje jakieś 80W na 4omach. Pasmo wchodzące 160-20000Hz. Z czego woofery 4 oktwy, a tweeter 3. Czyli prawie 3/7 z tego przejmuje tweeter. Podział ~2750Hz.
Obawiam się, że poprostu kiedyś przesadzę z mocą, lub będzie granie na świecącym limiterze i może pójść dym.



i jeszcze rzeczywisty pomiar:




 
Ostatnia edycja:
SB29RDNC-C000-4 ma się znacznie lepiej. Nie ma tak drastycznej różnicy efektywności. Do tego dojdzie filtr na niskie tony, troszkę się wyrówna i będzie gut :)

Natomiast wiecie co... Fazy głośników pokrywają się dopiero gdy wooferki wysunę ponad 20mm w przód względem kopułki. Dla niskich podziałów to nie ma wielkiego znaczenia, ale na wyższych może mieć. Kilka mm idzie skorygować frezem na kopułkę którego jeszcze narazie nie ma. Ale nie 20. Zastanawiam się czy olać to i dograć fazę an zwrotnicy, czy kombinować ;)
 
Ostatnio bawiłem się głośnikami SB Acoustics i natknąłem się na coś takiego co do zgrania ....
Nie wiem gdzie to wrzucić może się innym przyda.

 
Ostatnio bawiłem się głośnikami SB Acoustics i natknąłem się na coś takiego co do zgrania ....
Nie wiem gdzie to wrzucić może się innym przyda.


Najlepszym sposobem na wyrównanie czasowe głośników jest waveguide bo przy okazji "pieczemy kilka pieczeni na jednym ogniu". Ale na tym forum koncepcja kolumn z waveguide przyjmuje się bardzo powoli i z bulem.
 
Najlepszym sposobem na wyrównanie czasowe głośników jest waveguide bo przy okazji "pieczemy kilka pieczeni na jednym ogniu".

Jeśli waveguide jest duży, no monacor WG-300 to mimo, że cofasz głośnik (wcale nie tak dużo, bo SBA 29RDC ma dużą membranę i trzeba ten WG sporo skrócić) to jeszcze odsuwasz centra akustyczne od siebie i okazuje się, że bez pochylenia i tak się nie da :)
 
Grubość WG-300 po zeszlifowaniu wystarcza do zgrania fazowego z osiemnastką - sprawdziłem


to jeszcze odsuwasz centra akustyczne od siebie i okazuje się, że bez pochylenia i tak się nie da :)


JA8008_B_07.jpg



JA8008_B_09.jpg
 
No właśnie...
Co do odległości, to zależy od konkretnych współpracujących głośników. U mnie odległość ta nie jest duża, bo i wooferki są dość płytkie. W tym momencie kopułka wystaje 5mm poza ściankę frontową. Jak by zrobić frez to zostaje do skompensowania 15mm.
Wymyśliłem, że można by kopułkę zamontować od środka a falowód wyrzeźbić w płycie frontowej. Taką poprostu miskę na grubość płyty. Tylko trzeba by sprawdzić jaki kształt najlepiej się sprawdzi. Stożek, wykładniczy, paraboliczny...
 
Ostatnia edycja:
PS Miałem rację że to rozwiązanie z bulem tu się przyjmuje. Pewnie jak zobaczycie w jakimś Avalonie waveguide to dopiero się wszyscy rzucą na klonowanie jak na papierowe stożki wysokotonowe z WLM

- - - - - aktualizacja - - - - -

No właśnie...
Wymyśliłem, że można by kopułkę zamontować od środka a falowód wyrzeźbić w płycie frontowej. Taką poprostu miskę na grubość płyty. Tylko trzeba by sprawdzić jaki kształt najlepiej się sprawdzi. Stożek, wykładniczy, paraboliczny...

http://randteam.de/AxiDriver/Index.html
 
Grubość WG-300 po zeszlifowaniu wystarcza do zgrania fazowego z osiemnastką - sprawdziłem

Wierz mi, że ja też to sprawdziłem. Najlepiej widać to na filtrach pierwszego rzędu, czy Ci się schodzi faza czy nie. Ja musiałem pochylić jeszcze kolumnę o 4 stopnie.

zene3.jpg
 
Możesz wkleić charkę SPL? U mnie jest dołek na skraju górnego pasma pochodzący od WG
 
Ckarki nie wkleję, ale dołek w okolicach 17-18k też mam.
 
A nie prościej patrzyć na wykres fazy i przesuwać kolumnę?


Kolego Echo1, jak w tym programie AxiDriver się, że tak powiem, uruchamia symulację? ;)
 
Z lewej strony masz zakładki: Solver, Diaphragm, Baffles, Baffles, Motor, Vacs w których podajesz parametry do symulacji. Symulację uruchamiasz znakiem podwójnej całki.
Najlepiej rozgryźć program podglądając przykłady. File -> Open -> C:\Program Files (x86)\RDTeam\AxiDriver-Demo\Examples
Żeby wyświetlić charakterystyki musisz jeszcze zainstalować VacsViewer
http://randteam.de/_Software/VacsViewer/Download-VacsViewer.html
 
Nie wiem czy dobrze obczaiłem ten program. Pierwsze testy dały coś takiego:

Co do charakterystyk. Je się jakoś eksportuje z Axi?
 
W zakładce Vacs zaznacz jaką charkę chcesz wyświetlić, a następnie w lewym górnym rogu zaznacz "Spectral curves Auto update"

i kliknij na
VACS-Logo.png
 
Ostatnia edycja:
Wygląda na to że to AkAbak'owy program.
Z symulacji wychodzi coś takiego:

Wykres 'nad' jest dla wykładniczej miski, a 'pod' dla stożkowej.
Niepokoi mnie trochę ten spadek efektywności dla wysokich f. Ale zdaje się, że to co pokazuje ten program to sprawność energetyczna konstrukcji a nie spl w danym punkcie, np. na osi.
 
Ostatnia edycja:
To jest wykres mocy akustycznej która zależy też od charakterystyk kierunkowych. Jest opadająca bo dla dla rosnących częstotliwości zmniejsza się kąt promieniowania. Spróbuj zaznaczyć "A pressure conto"
 
Powrót
Góra