• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Faza w projektowaniu zwrotnic

Na sali, to sie mierzy ground plane i masz bas od samego dolu. Całość można połączyć z pomiarem bramkowanym, również poza osiami.
 


Przebieg przy ustawieniu w Arta 1/6 Octave , dodatkowo obudowa w której obecnie gra ma naklejony dodatkowo front
i nie jest dobrze wykonana (pozostały mi szczeliny po poprzednich frezach pod głośniki) co pewnie odbija się na charakterystyce.
Pomiar robilem 14.10 więc dokładnej bramki nie podam była pomiędzy 8.5 a 9 ms pewnie.
W przypadku braku przeszkód w odległości 2 m od mikrofonu odbicie od ściany powinno dotrzeć po przebyciu trasy ok 4m, co daje czas 4/340 czyli ok 11ms , prawda ?
 
:) . Masz rację Pogromco :) .
Nie przewidziałem , że nawet gdy kolumna leży na podłodze, głośniki pomimo że generalnie promieniują dźwięk w kierunku sufitu, to fale również promieniowane są w kierunku podłogi , odbijają się od podłogi i mikrofon to zbiera.
Trzeba koniecznie zarzucić na podłogę koce, maty itp. żeby pozbyć się odbić.
 
No niestety tak jest.
Ja nie robie pomiarow z kolumna na plecach, na podlodze. Wlasciwie nie widze w tym przewagi nad klasycznym ustawieniem, jesli dysponujemy wlasciwym pomieszczeniem.
 
Hmm. Wg mnie odbicia od podłogi, gdy kolumna leży na plecach są mniejsze, ponieważ głośniki promieniują większą energię w kierunku sufitu, aniżeli w kierunku podłogi. łatwiej wtedy wytłumić odbicia od podłogi i pomiary powinny być lepsze. Ale jak ma się komorę bezechową, albo duże i wysokie pomieszczenie (bez mebli, stołów stołków, kredensów itp ) no to już nie powinno być problemu z dobrym pomiarem...
 
Lepiej czasami nie walczyć z odbiciami, podczas pomiarów. Odpowiednie ustawienie kolumn, mikrofonu, markera da lepsze wyniki niż wytłumianie pomieszczenia i rozciąganie czasu bramkowania.
 
:) . Masz rację Pogromco :) .
Nie przewidziałem , że nawet gdy kolumna leży na podłodze, głośniki pomimo że generalnie promieniują dźwięk w kierunku sufitu, to fale również promieniowane są w kierunku podłogi , odbijają się od podłogi i mikrofon to zbiera.
Trzeba koniecznie zarzucić na podłogę koce, maty itp. żeby pozbyć się odbić.

Albo podnieść kolumnę do góry, tylko też trzeba mieć duże i w miarę wysokie pomieszczenie.
Ja u siebie próbowałem na kolumnie leżącej na podłodze i na pionowej, ale podwyższonej o 1m.
Lepsze pomiary mam jednak na pionowej ale podwyższonej o ten metr...
 
Zakładając, że mamy poprawne pomiary, pora na zwrotnicę.
Zakładając że będzie to zwrotnica dla zestawu 3 drożnego wybieramy punkty podziału ( dość często wybierane częstotliwości to ok 250 Hz oraz 2kHz) .
Zakładam ze użyję filtrów 2-go rzędu dla wszystkich 3 głośników.
Na etapie optymalizacji zwrotnicy powinienem stosować filtry o przebiegu Butterwortha, Bessela czy Linkwitza-Relay-a ?
Który z w.w filtrów powinien być lepszy ( z punktu widzenia słuchacza) ? A może rodzaj filtru nie ma znaczenia ....
 
Ostatnia edycja:
Zakładając, że mamy poprawne pomiary, pora na zwrotnicę.
Zakładając że będzie to zwrotnica dla zestawu 3 drożnego wybieramy punkty podziału ( dość często wybierane częstotliwości to ok 250 Hz oraz 2kHz) .
Zakładam ze użyję filtrów 2-go rzędu dla wszystkich 3 głośników.
Na etapie optymalizacji zwrotnicy powinienem stosować filtry o przebiegu Butterwortha, Bessela czy Linkwitza-Relay-a ?
Który z w.w filtrów powinien być lepszy ( z punktu widzenia słuchacza) ? A może rodzaj filtru nie ma znaczenia ....

Od początku nawet jak to są założenia teoretyczne.
Jaki filtr wyjdzie to wyniknie z przebiegu SPL, mowa o nachyleniu filtru. Wiele początkujących osób zakłada że filtr akustyczny np. 2 rzędu toto samo co elektryczny. I to jest największy błąd. To jak są elektrycznie połączone elementy na zwrotnicy nie jest wyznacznikiem jak to jest akustycznie na SPL.
Przeważnie stosuje się filtry linkwitza a dalej butterworth i to wychodzi z aplikacji przetwornika. Po prostu nie da rady niekiedy zrobić linkwitza i musisz kombinować inaczej.
Większość konstrukcji jak oglądam Internet bazuje na linkwitzu a jak się nie da to dają cis innego ale butterworth zazwyczaj. Przykładowo procesory dźwięku samochodowe jak alpine h700 mają w standardzie butterworth. A już nowe produkcje mają wszystkie.


Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka
 
Sprzedam ci prosty patent jak dobrać filtr na szybko.
W lsp cad masz coś takiego jak filtr cyfrowy. Dajesz taki do głośnika plus wzmacniacz i patrzysz wybierając np. LR czy ci się SPL w miarę równo układa i czy fazy się kleją. I tak metodą prób i błędów wybierasz cyfrowe filtry i patrzysz co na szybko ci wyskoczy.
LR i butterworth raczej dają na Tweetery
Na sam bass raczej butterworth czasem nawet czybyszew
A na średniaka LR i butterworth.

Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka
 
Mam na myśli przebiegi akustyczne po filtracji.
Co nieco poczytałem, ponoć lepszy jest Linkwitz-Riley ze względu poprawę charakterystk kierunkowych. Na basie pewnie nie jest to konieczne ale na "górze" ma sens.
Czyli średniak i wysoki ( podział na ok 2kHz) powinien dostać filtry Linkwitz-Riley ( o ile da się zgrać fazę).
 
Mam na myśli przebiegi akustyczne po filtracji.
Co nieco poczytałem, ponoć lepszy jest Linkwitz-Riley ze względu poprawę charakterystk kierunkowych. Na basie pewnie nie jest to konieczne ale na "górze" ma sens.
Czyli średniak i wysoki ( podział na ok 2kHz) powinien dostać filtry Linkwitz-Riley ( o ile da się zgrać fazę).

LR najlepiej brzmi na górze ale przy tak niskim podziale 2kHz raczej wyjdzie butterworth. Ale tak jak mówię, to wychodzi z konstrukcji kolumny i klejenia fazy. Musisz kombinować w programie symulującym.


Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka
 
Zakładając, że mamy poprawne pomiary, pora na zwrotnicę.
Zakładając że będzie to zwrotnica dla zestawu 3 drożnego wybieramy punkty podziału ( dość często wybierane częstotliwości to ok 250 Hz oraz 2kHz) .
Zakładam ze użyję filtrów 2-go rzędu dla wszystkich 3 głośników.
Na etapie optymalizacji zwrotnicy powinienem stosować filtry o przebiegu Butterwortha, Bessela czy Linkwitza-Relay-a ?
Który z w.w filtrów powinien być lepszy ( z punktu widzenia słuchacza) ? A może rodzaj filtru nie ma znaczenia ....

Witam wszystkich.
Może takie narzędzie okaże się tu pomocne? https://xmachina-ai.blogspot.com/
 
Właśnie post Pogromcy zainspirował mnie do przetestowania VituixCad, w projektowaniu zwrotnic jakoś wygodniej jednak w SW, aczkolwiek optymalizacja nawet zdaje się działać, o ile same głośniki są proste w aplikacji i pomiary w miarę ok, bo w przeciwnym razie średnio to pomaga.
Trochę wkurza, że nie mogę sobie pozmieniać położenia i rozmiaru widocznych wykresów oraz dowolnie skalować (da się tylko zakres Hz ręcznie ustawić), no i w SW da się jeszcze kilka zwrotek na raz robić i porównać.
 
Właśnie post Pogromcy zainspirował mnie do przetestowania VituixCad, w projektowaniu zwrotnic jakoś wygodniej jednak w SW, aczkolwiek optymalizacja nawet zdaje się działać, o ile same głośniki są proste w aplikacji i pomiary w miarę ok, bo w przeciwnym razie średnio to pomaga.
Trochę wkurza, że nie mogę sobie pozmieniać położenia i rozmiaru widocznych wykresów oraz dowolnie skalować (da się tylko zakres Hz ręcznie ustawić), no i w SW da się jeszcze kilka zwrotek na raz robić i porównać.
Speakerworhshop to program dla masochistów. Od niego zaczynałem przygodę ale jest toporny ale idzie się przyzwyczaić. Już taki Xsim czy ten Visatona jest bardziej user friendly.

Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka
 
Powrót
Góra