Najważniejsze, zniekształcenia harmoniczne nie są generowane tylko przez kolejne mody, rezonanse membrany...
Jest jeszcze przynajmniej 5 zmiennych w tym 4 nieliniowści, które mają na to wpływ i każde z nich ma wpływ na pewną (całkiem stałą) szerokość pasma częstotliwościowego.
Należy odróżnić THD od brakeup'u od thd od zawieszeń i układu magnetycznego.
Dalej. Zniekształcenia harmoniczne otrzymujemy na różne sposoby, zależnie od sygnału pobudzającego. Najważniejsze odróżnienie to przemiatanie jednego sygnału vs dwa tony vs multiton vs impuls vs szum vs sygnał audio. Zleżnie od tego można:
sinusoidalny - harmoniczne
tylko powyżej tonu podstawowego. Dwie główne nieliniowości grające rolę w paśmie średnich i wysokich częstotliwości to Le(i) oraz nieliniowe drgania membrany.
dwutonowe przemiatanie - pozwala zaobserwować harmoniczne tonu podstawowego oraz sumujące i różnicowe tonu modulowanego, czyli wstęgi boczne (zniekształcenia intermodulacyjne).
Dla nieliniowości Bl, Le, Kms obniżając amplitudę sygnału pobudzajacego, obniża siękolejno generowane harmoniczne. Obniżenie amplitudy dwukrotnie czyli o 6dB spowoduje dwukrotne obniżenie zaniekształceń czyli z 1% do 0.5%.
I to jest najczęściej obserwowany efekt dla przetworników, w których cewka dostaje sporą dawkę amperów [ Le(i)] albo układ drgajacy ma "sensowne" wychylenie cewki [Bl(x), Kms(x), Le(x)], gdzie w obu przypadkach liniowość zostaje zachwiana! Dla tweeterów THD jest mniej więcej stałe w funkcji mocy gdyż tam doczynienia mamy głównie z modami membrany. Ale i tak czuje się źle, że to napisałem, bo wszystko zależy od dizajnu.
Na ogół podaje się THD względne, względem amplitudy sygnału reprodukowanego, czyli względem całego cisnienia akustycznego, albo poziomu cisnienia akustycznego, ale raczej cisnienia akustycznego
dn= pn/pt*100% gdzie:
dn - n-ta harmoniczna
pn - RMS n-tej składowej harmonicznej/maks cisnienie akustyczne
pt - RMS całego sygnału/maks cisnienie akustyczne
Nie ma rozróżnienia na THD od zawieszeń czy napędu .
Bo zniekształcenia nie pochodzą bezpośrednio od break up tylko zniekształcenia głośnika są przez ten brek up wzmacnianie .
Tak na wykresie nie ma rozróżnienia, THD to THD, ale to drugie zdanie jest dla mnie niezrozumiałe.
Poprawiając napęd redukujemy automatycznie poziom zniekształceń który trafia na break up .
Napęd nie ma nic wspólnego z geometrią membrany i jej break up'em
raven. Już samo pasmo częstotliwosciowe w którym nieliniowość napędu
ma wpływ na THD wyklucza go z break up'ów.
Akurat pierścienie głównie wpływają na wartość 2 harmonicznej ale to mniej istotne.
Prawda, linearyzują przebieg induktancji w funcki częstotliwosci oraz wielokrotnie zmniejszają wartość bezwzględną samej induktancji, co ma wpływ głównie na 2 harmoniczną.
Ogólnie to wszycy macie rację, ale chyba nie mogliście do tego siebie nawzajem przekonać, jednocześnie uważam, że aby dyskutować o likiwdacji, zmniejszaniu poziomu THD w danym paśmie czy dla danej częstotliwości trzeba mieć pojęcie,
co je powoduje, proste jak drut.
Aha i proponuje się nie sugerować na śmierć
różnymi pomiarami, czyli pochodzących od różnych producentów czy z różnych gazet, bo to są pomiary względne! Sami widzicie, że raz jest "coś" a u kogo innego już "tego" nie ma.