co ma wpływ głównie na 2 harmoniczną.
nie rozmawiajmy o detalach. Skupmy się na cechach najważniejszych
Raven i wszyscy, nie zależnie od tego co zrobimy ze większoscią nieliniowości (no w tym wypadku prócz Le(i) ) TAK ten dzwon 6kHz (3HD) będzie po podaniu np 2kHz(ton podstawowy). Ale nie ma on nic wspólnego z większoscią nieiliniowości. Sam napisałeś, że czy będzie to przetwornik idelany czy jak z przetwornika "wyciągniemy" nieliniowości przed membranę, to jeden czort.
Dalej, Wszystkie membrany, niezależnie od geometrii, materiału (moduł sprężystości - Younga) oraz nieliniowościami struktury (np: można ją obciążyć dodatkową masą w odpowiednich punktach) mają powyżej pewnej częstotliwości breakupy. Membrana "przechodzi" wtedy w tryb modowy (poprzecznych i radialnych). Dla każdej kolejno wyższej częstotliwości występuje jedno główne zjawisko - Powierzchnia membrany, która początkowo drgała cała w fazie, jak idealny tłok,
zmniejsza się.
Teraz co towarzyszy modom? Trzy składowe ciśnienia akustycznego, inaczej mówiąc trzy rodzaje fal akustycznych.
1. To takie które są reprodukowane w fazie zgodnej względem siebie oraz zgodne z sygnałem pobudzającym i jest to główny efekt jaki widzimy na każdej charakterystyce SPL.
2. Takie, które są reprodukowane w przeciw fazie i tłumią dane wąskie pasmo częstotliwościowe, gdzie obserwujemy
głównie dołki, ale i podbicia.
3. Takie, które... nic nie robią, określane komponentami kwadratury, czyli marnują tylko pewną powierzchnię membrany drgając i same się znosząc.
Teraz zależnie od stosunku mierzy tymi trzema składowymi otrzymujemy ch-ke częstotliwosciową bardziej poszarpaną, bardziej liniową oraz mają wpływ oczywiście na kierunkowość.
Teraz do czego zmierzam, chcę powiedzieć, że break upy to nie jest nic straszego, nie zawsze da się je wyeliminować w nominalnym paśmie akustycznym w jakim ma przetwornik pracować oraz, że ich obecność nie musi być zawsze uwypuklona ogromnym dołkiem na charakterystyce. Wszystko zależy od poszczególnych trzech składowych, które wymieniłem.
I powtórzę jeszcze raz, każda neiliniowość ma wpływ na zniekształcenia harmoniczne/intermodulacyjne
tylko w zadanym paśmie akustycznym, które jest na ogół bardzo stałe ORAZ te pasma są
zawsze zależne od rodzaju sygnału/sygnałów pobudzających! Dlatego aby zmniejszać zniekształcenia harmoniczne, trzeba wpierw wiedzieć, co je powoduje, bo nie jest to zawsze jeden z rezonansów membrany.
Wracając do tematu, uważam, że filtracja nie zawsze będzie miała pozytywny wpływ na redukcję zniekształceń harmonicznych, bo są one zależne.
Poruszony też został temat THD vs moc ciśnienia akustycznego, niżej jakiś przykład, jest to fullrange w odgrodzie @ 1m. Widać, też
prawdopodobną, negatywną kompresję ciśnienia dla dolnych rejestrów.